17 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

17 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

AKŞAM — HAFTANIN VAKALARI Pransız güzeli seçilen Korsika güzeli matmazel Bacchini Varşovada suni sis ile gizleme tecrübeleri Mis güzeli matmazel Arlette “Abry | rinde ve bu m İ yeniden okullar açmakta ve merkezi Sahife » New-York sergisini bir . makine adam açacak İkinci bir makine adam, seçilen sekiz rakamın cezri murabbaını bildirecek Bu sene New - York beynelmilel sergisinin açıldığını bir makine adam ilân edecektir. Bu makine adam 4 metre uzunluğunda olup yüreği altı beygir kuvvetindedir. sesi de dört ki- lometre uzaktan duyulacaktır, New - York sergisinin büyük sürprizlerin den biri de budur. Bu demir adam serginin açılışmı ilân edeceği gibi muazzam sergi sahasını nura bo ğacak olan projektörlerini de yaka- caktır. Makine adam, bu iki İşi şu şekilde yapacaktır: Muazzam bir dürbinin adesesi parlak seyyarelerden birine çevrilecektir. Adesenin teksif edeceği seyyar şuaları demir adamın, foto elektrik hüceylerden yapılmış olan gözlerinden biri üzerine temerküz et- tirilecektir. Bu temerküz, bir elektrik cereyanı doğurarak demir adamın sağ kolunu harekete getirecek, kolun bir düğmeye teması ile bütün elektrik ler ve projektörler yanacaktır. Bey- melmilel sergilerin tarihinde ilk defa, dır ki, bir seyyarenin şuaları; projek- | törleri ve elektrik ampüllerini yaka. | reket etmektedir. Bu devâsa makine caktır. askerin müvazenesi bir jiroskople te- Demir adam, New - York sergisinin | min edilmektedir. Bu dev asker Hetrs yegine sürprizi değildir, Yine elektrik | dalgalarile hareket ediyor. dalgalarile harekete getirilen bir ma- Makine âskerin çelik kollarında el kine adam da seçtiğiniz sekiz raka. | makamında, mütemadiyen devreden mın cezir murabbaunı bildirecektir, (| ve matraklarin mücehhez olan iki Fakat bu iki makine adam, çelik- disk bulunmaktadır. Bu matrakın bir ten yapılmış makine asker yanında | darbesi bile bir deniz aygırını öldür solda sıfır kalır. Bu makine askerin | meğe kâfidir. babası, (Şikago mühendislerinden Makine askerin kafatasında bulu- Witman'dır, 450 kilo ağırlığında olan | nan bir ahize, efendisinin emirlerini bu dev insan, 18 beygir kuvvetinde | ne kadar uzaktan olursa olsun Hertz olan yüreği sayesinde muazzam ayak- | dalgalarile kollarma ve bacaklarına ları şayanı hayret bir çeviklikle ha- &İsal edecektir. Mersinde maarif hareketleri Vilâyette 140 ilk mektep var. Köylerde yenileri açılmaya çalışılıyor Serçiyi açacak makine adam Mersinde ilkokul. muallim ve talebeleri bir arada Mersin (Akşam) — Vilâyetimiz da. | (o Mecburi tahsil çağında kız erkek hilinde bulunan 7-16 yaş arasındaki | 34,367 çocuk vardır, vilâyetimizde bun. bütün kız ve erkek çocukları okutmak | lardan 14,119 u mektebe devam et. üzere vilâyet, kaza, nahiye merkezle. | mektedir. ezlere bağlı köylerde | © Okullara devam edenlerin etmiyen- lere nisbeti şehirlerde yüzde 61 ve köyy lerde yüzde 34 dür. yerlerde bulunan bir kısım köy okul. ları tam devreli hale getirilerek bura- larda pansiyon teşkilâtı yapılmakta. dır. Bu suretle okulsuz köy çocuklarile bir devreli okulları ikmal eden çocuk- ların ilk tahsili tamamlamaları temin olunmaktadır. Köylerimizde yeniden plâna uygun birçok okul binaları kurulmaktadır. Yeniden kurulan bu okulların civa- rındaki bütün köy çocuklarının isti. İadeleri için merkezi yerlerde yapılma- sına dikkat edilmekte ve köy okulları. | mızın yavaş yavaş merkezileştirilmesi ve tam devreli hale getirilmesi ciheti. ne gidilmektedir. Bütçenin müs: nisbetinde ve hazırlanan beş yıll sal programına göre hi öğretmen kadrosunun artt ve bu suretle ih lışılmaktadır. Okula devam eden ve etmiyen tale Vilâyette 140 ilkokul mevcut olup buralarda 260 öğretmen ders vermek» tedir, Ayrca üç orta, bir akşam tecim, bir Amerikan koleji, bir hususi ana mektebi ve dört biçki ve dikiş yurdu vardır, Ev, Apartıman kiralamak için Yayla «Akşamsın KUÇÜK ğ İLANLARI En süratlı ve en ucuz vasıtadır. * J'be sayısı: