29 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

29 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Bahife 10 : Tientsin ihtilâfı müzakere yolile halledilecek (Baştarafı 1 tnct sahifede) vasıl olduğu cihetle, fırlamış olan Hatler, düşmüştür. Tlenisindeki Japon kuvvetleri ku- mandanı, Tienisin İngiliz mıntaka- #na girip çıkan ecnebilere nazikâne muamele edilmesini emretmiş oldu- Hanu, İngiliz mıntakasma karşı ab- loka değil, bazı tekayyüdat mevzuu bahsolduğunu söylemiştir. Japonlar, uymak yolile gelen on beş ecnebinin 'Tlentsine girmelerine müsaade et- mişlerdir. Bu Avrupalılara berrber 100 Çinlinin âkibeti belli değildir. Müzakere haftaya başlıyor Tokio 28 (A.A) — Hariciye neza- retl namına söz söylemeğe salâhiyet- tar zatın da teyid ettiği veçhile, J& ponya hariciye nezareti, dün öğleden sonra, İngiliz - Japon müzakereleri- nin Tokloda yeniden başladığını bil diren bir tebliğ neşretmiştir. Bu tebliğe göre, önümüzdeki hüfta içinde, B. Arita ve Craigie riyasetinde iki hükümet mümessilleri, Tilentsin meselesini için 'Tokioda müzakerelere başlıya- câklardır, Tientsindeki İngiliz konso- losu, ve Jamieson ile Japon baş kon- solosu Taçiro, vaziyeti her dalm tet- kik gözü önünde bulundürmâk üzere | 'Tientsinde kalacaklardır. Gazeteler, bu meselenin bir hal su- retine rabtedilmesine taraftar gözük- mektedir. Asahi - Şimbun, diyor ki: İngiliz - Japon omünasebetlerinin lüzumsuz yere vahimleşmesini iste miyen Tokio, eğer İngilizler hakiki bir samimiyetle Japon taleblerini kar bule hazır ise, bugünkü hadiselerin sulh yolile halini aramayı kararlaş- tarmış bulunmaktadır, Japonların dört şartı Tienisin 28 (A.A.) — Domei ajansı bildiriyor: Tientsin'in iyi malümat alan mahfillerinde bildirildiğine gö- re, Jüpon mükamlarının İngiliz-Japon ihtilâfının halli için Tokyoda müza- kerelerin açılmasına karşı hiç bir iti- razları yoktur. Bununla beraber bu makamlar aşağıdaki asgari şartların İngilizler tarafından kabulü icabedeceği kanaa- tindedirler: 1 — İngiliz mmntakasında Japon aleyhtarı unsurların araştırılması Ja- ponlar ve İngilizler tarafından müş- tereken yapılmalıdır. 4 — Şimal Çininin ekonomisine Za- rar veren manevralara nihayet veril- melidir 3 — İngiliz makamları yeni reji- min ekonomik polilikasile teşriki me- sal etmelidir. 4 — İngiliz imtiyaz bölgesindeki Çin bankalarında bulunan ve mik- tarı 48 milyon yunn'a baliğ olan gü- müş istoklarının Pekin hükümetine teslimi. B. Chamberlainin beyanatı Londra 28 (A.A.) — Liberal me- buslardan Grecnwood tarafından 50- rülan bir suale cevab veren Chamber- Isin, pazartesi günü Tlentsin hakkın- da yaptığı beyanata şimdilik ilâve edilecek bir şey olmadığını söylemiş- tir. Başvekil şu sözleri ilâve etmiştir: Turgutluda giydirilen fakir çocuklar | etmediğini, gittikçe büyük bir tehlike ars- diplomatik bir yolla hel | | olursa bu meydan okumaya mukabele edi- — Bununla beraber yakında yeniden boyanatta bulunacak mevkide olacağımı ümid ediyorum. Hogkong'dan gelen ha- işgal etmek tasay- yurunda bulunduklarını bildirmişlerdir. İşeni hareketleri hakkında tafsilât bek- lenmektedir.» Greonwood, bundan monra İngiltere hü- kümetinin meskür limanlarda seyrisefain vaziyeti ile alâkadar tâlimat verip verme- diğini, Başvekilin, gemileri Footehow ve Wenehow'da bulunan ve yeni vaziyetten müteessir olmaları ihtimali olan diğes devletlerle teşriki mesaiye teşebbüs edip eden bu vaziyette İngiltere hükümetinin vakit kaybetmeden bu hale bir çare bul- mak üzere diğer devletlerle istişarelerde bulunup bulunmadığını sormuştur. Chamberlain, bu sunllere şimdilik cevap veremiyeceğini söylemiştir. Swatowa ecnebi gemi girme- sine müsaade edilmiyor Hong - Kong 28 (A.A.) — Swatow- daki Japon general konsolosu, bu li- mana ecnebi gemilerinin girmesi hak-| kındaki İngiliz talebini reddetmiş- tir. Öğrenildiğine göre İngiliz bahri makamatı, Swatowa girmek isteyen ve serbesçe girmelerine müsaade edil meyen ticaret gemilerine karb gemi- leri terfik edecektir. İki Çin limanı daha işgal edilecek Tokio 28 (A.A.) — Japon bahriye silâhendazları, Wenchow ve Toochou'- nun karşısında hâkim adalara çıka- rılmıştır. Bu kuvvetler, bilâhare bu limanlar üzerine sevkedilecektir. Bu Umanların Japonlar tarafından zap- tı, Tehlangkaichek'in kuvvetlerinin | Çin sahillerile bütün münasebatını katedecektir. Şanghay 28 (A.A.) — Halihazırda Wenchow'da bulunmakta olan Joan Moller adındaki İngiliz vapurundan alınan bir telsizde bu limanda bulu- nan bütün ecnebi ticaret gemilerinin bugün limanı terkedecekleri bildiril mektedir. Times'i in mühim bir makalesi Times an ya- zyor ğe garkta İ Çindeki İngi takib eder görünmü bu okumasında tahrib gayesini Eğer Japonya, devam edecek lecektir. Japonya, Iktisadi bir tazyik ile pek mükemmel yaralanabilir. Henüz yeni ih- das edilmiş olan sanayii ecnebi fthalâ- dir ve bu Hihalâtin mühim bir & imparatorluğunun muhtelif ilmaktadır. Japon ordusu, Asya kıtasında muhtelif müşkülâta ma- ruzdur. Bununla beraber Japon hüküme- tinin işleri fazla ileri gölürmiyeceğini tah- min etmek icab eder. Şurasını da ehem- miyetie kaydetmek lâzımdır ki, bir harb vukuunda Japonyanın büyük seyrisefain hatları muhataraya maruz kalscak ve bu neticeyi elde etmek için halihazırda Uzak Şarkta mevcud hava ve deniz kuyvetlerin- den fazla kuvvetler istimaline ihtiyaç hasıl olmıyacaktır. Bundan başka Çin ile Japonya arasındaki münakaliât ta kolay- lıkla sekteye uğratılabilir. Bir hal sureti bulunacağını kuvvetle ümid ediyoruz, fa- | kat İngiliz halkının sabrı tükenmez değii- dir. Vitrini silerlerken... Beyoğlunda Şahkulu mahallesin- de oturan kahveci Muharrem ile Bür- han, Büyük vitrini çıkararak silmek isterlerkeon cam üzerlerine düşmüş, her ikisi de yaralanmışlardır. İ getirmiş, icab eden yerlere |, gelecek bilcümle eşyayı ticariye güm- Turgutlu (Akşam) — Turgutlu Çocuk Esirgeme kurumu çok verimli ça- aşmakta ve yoksul çocukları himaye ederek onları yurd için faydalı şekilde ye- tişirmektedir. Kasaba ve köylerdeki fakir çocukların kitab ve sair ders leva. gımını temin ettiği gibi merkezde 150 yavruyu da giydirmiştir. Yukarıdaki re. simde giydirilen çocuklar ve bu hayırlı işte çalışanlar bir arada görünüyorlar AKŞAM Manisa Jandarma komutanının faaliyeti Manisa (Ak- şam) — Manisa merkez jandar- ma komutanı yüzbaşı B. Natık Poyrazoğlunun 9 Aaydanberi gös terdiği (faaliyet takdir edilmiştir. Kendi teşebbüsü ve halkın yardıs dımile 25,000 Wi- raya Sındırğıda bir jandarma da- iresi (yaptırmış, muhtelif köyler şası B. Nalak arasında 35 kilo- Poyrazoğlu metre uzunluğunda telefon hattı çek- tirmiştir. Yalnız Manisa merkezinde 150 kilometre telefon tesisatı vücuda telefon Jandarma yüzba- santralleri koydurmuştur, Manisa civarmda 40,000 liraya in- şa elirilmekte olan jandarma dairesi de yine onun eseridir, vilâyet spor böl- gesi başkanı olan B. Natık Poyrazoğlu, | sporcular arasındaki ihtilâfları ber- taraf etmiş, temiz, kardeşlik duygu- | larını uyandırmıştır. Manisada sporu yükseltmek için esaslı tedbirler almış, İzmir ve Balıkesirdeki mühim futbol takımlarile Manisa spor takımları arasında te lar temin etmiştir. Hataydan Yerli mallar ser- gisine gönderilecek eşya Bu sene, Yerli Mallar sergisinde teşhir edilmek üzere Hatay vilâye- tinden ğe mallar gönderilecektir, Ser- gi komiserliğine gelen bir listeye gö- re, Hatayın bu sene göndereceği eşya şunlardır: İpek mamülât, pamuk ve yün dokumalar, mobilyalar, deriler, meşin, bıçak nümüneleri, sabun, Zey- tinyağı, mozaik döşeme taşlar, kuru sebzeler, hububat, toprak mahsulâtı, tütün, pamuk, nar kabuğu, katran, zift, kereste: Ceviz, çam, meşe, ma- denler: Alçı, krom, tarak. Hataydan gelen ve ve Hataya gönderilen mallar Hataya gönderilecek ve Hataydan rük resminden muaf tutulmağa büş- | lamıştır. Bu hususta Ankaradan alâ- kadarlara emirler gelmiştir. Ekmek fabrikası Belediyenin bir ekmek fabrikası inşasına karar vermesi üzerine dün de bir İtalyan müessesesi Belediyeye müracaat ederek ekmk fabrikası şart | namsi istemiştir, Bakla satışı Dün iki yüz bin kilo yeni mahsul bakla satılmıştır. Baklalar Bandırma, Marmara ve savahili mahsulüdür, ki- losu 4 kuruş 3 paraya kadar müşteri bulmuştur. Dün satılan 200 bin kilo mikdarındaki baklayı, Almanya ile Pransa almıştır. Galata yolcu salonu Limanlar umum müdürlüğü bir Temmuzdan itibaren faaliyete başla- dıktan sonra fik olarak iki senöye ya- kın bir zamandanberi inşaatı bitiri- lemiyen Galata yolcu salonu İşi İle meşgul olacaktır. Müdürlük, salonun inşa ve mimarisini deruhde eden mü- hendis ve mimarlarla görüş sonra İnşaatın gecikmesine âmil olan noksanlar derhal bertaraf edilecek, ve yolcu salonu Cümhuriyet bayra- mına kadar tamamlanacaktır. Bir maznun tevkif edildi Sahte bir hukuk mahkemesi ilâmı uydurarak kendisini firari bir erme- ninin varisi gibi göstermek suretile hazineyi odolandırmaktan maznun Osep adında biri hakkında uzun z8- madanberi tahkikat yapılmakta ve kendisi aranmakta idi. Osebin evvelki gün Romanyadan İstanbula geldiği anlaşılmış ve yaka- lanarak adliyeye teslim edilmiştir. Dün sorgu hâkimi tarafından yapı- lan isticrab neticesinde Osep tevkif edilmiştir. Kükürt çuvalları tutuştu Ayvansarayda o Mihaile ald eâstik fabrikasında dün, ameleden biri ta- rafından atılan bir sigara ile kükürt çuvallarından biri tutuşmuş isede derhal yetişen itfalye tarafından sön- dürülmüştür. 29 Haziran 1999 Osmanlı B. hissedarları umumi heyeti toplantısı (Baş tarafı birinci sahifede Raporlar okunduktan sonra reis bir nutuk söyliyerek, Osmanlı bankası- nın şubeleri bulunan memleketlerin iktisadi vaziyetleri hakkında izahat varmiş, bu ârada memleketimiz hak- kında aşağıya hülâsaten aldığımız şu sözleri söylemiştir: «1938 senesi, Türkiye için Cümhu- riyetin 15 inci yıldönümüne isabet et- mekle beraber, bilhassa bir milli ma tem senesi olarak kalacaktır. Mecli. simizde hazır bulunan hükümet ko- miseri baya, Kemal Atatürk'ün yük- sek şahsiyeti önünde nasıl bir hür- met ve ne kadar büyük bir kederle eğildiğimizi hepinizin namına söyle- meyi bir vazife telâkki ederim. Ata- türk'ün şahsı ve eseri cümlemizce maâ- lümdur, Hatırasına en büyük hürmet olarak yalnız şurasını söylemek İste. rim ki, müşarünileyh, Türklerde de- rin bir mini gurur hissini tekrar uyan- dırmağa muvaffak olmuştur. Yalnız bu suretledir ki, yeni Türkiye, bânisi tarafından bir devleti muazzama mev- kilne çıkarılmıştır. Atatürkü istihlâf için, onun sadık mücadele arkadaşından ve fikirlerinin mahreminden daha münasip kimse olabilir mi idi? General İsmet İnönü- ye ağır vazifesinde muvaffakıyet te- mennilerimizi arzederiz. Onun idare- sinde Türkiye ve Türkiyenin dostları, günün kararsızlıkları ne olursa olsun, istikbale emniyetle bakabilirler. Fransız ve İngilizlerden mürekkep bir komitesi ve Türk toprağında üç çeyrek asrı mütecaviz zamandanberi yerleşmiş şubeleri olan Osmanlı ban- kasının Büyük Britanya ile Türkiye ve Fransa ile Türkiye arasında akde- dilmek üzere olan anlaşmaları mem. nuniyetle karşılamaması mümkün * müdür? Cümlemiz bu anlaşmaların istihdaf ettiği gayenin tahakkuk ede- ceğini, yani sulhün muhafazasile be- raber, bütün dünyaya it iktisadi meselelerin daha sakin bir hava için. de halledilebileceği günün yakınlaşa- cağımı ümid ederiz, Zirai sahada, Türkiye hükümetinin teşebbüs ettiği sulama işleri sayesin- de, mahsul, alelhusus hububat mah- sulü 1958 senesinde, şimdiye kadar görülmemiş miktarlara vasıl olmuş- tur. Hayvanat mevcudünde de bir te- zayüd kaydedilmiştir. Sınai sahada, malüm olan plânla- rın tatbiki devam etmektedir. Bu su- retle geçen sene Bursada bir merinos ipliği fabrikasile İzmitte bir suni ipek fabrikasının resmi küşadı yapılmıştır. İzmitte bir klor fabrikası inşa edil. mektedir. Geçen içtimaımızda küşa- dını bildirdiğim 16 milyon sterlinlik kredinin, müsmir teçhizata tahsis edilecek 10 milyon sterlinlik kısmını Türkiye, bu defa dört senelik yeni bir plânı tahakkuk ettirmek için kullan- mak tasavvurundadır. Bu plân imü- teaddid Hmanlar inşasını ve bir takım vapurlar mübaynasını da ihtiva et mektedir. Mezkür kredinin küşadın- dan az zaman sonra Alman hükümeti de Türkiyeye 150 milyon Rayhışmark/ lık bir kredi açmıştır. Merkez bankasının bilânçolarında senedat cüzdanının bir seneden diğer seneye 51,500.000, Türk ire sından (97.400.000 Türk lirasına çıktığı görülmektedir. Ayni devre zar. fında tedavül eden evrakı nakâiye miktarmın 168 milyondan 194 milyo- na çıkması bundan neşet etmektedir. Kredinin bu suretle inkişafı nakid pi- yasasında büyük bir sühulet tevlid etmiş, 1933 martındanberi yüzde 5 1 olan resmi iskonto nisbeti 1 temmuz 1938 den itibaren yüzde 4 e indirilmiş- tir, Ayni zamanda, Doğrudan doğru- ya bankacılığı istihdaf eden bir ka. nunla da ödünç para verme işlerinin kısmı âzamı üzerinden alınabilecek faizlerin nisbeti yüzde 12 yerine yüz- de 8 1/2 olarak tayin edilmiştir. Milli Müdafaa ihtiyaçları dolayısi. le umumi masraf bütçesinin şimdiye kadar görülmemiş bir yeküna çıkmış olmasına rağmen, varidat tevazünü mükemmelen temine müsaade etmiş. tir, Vargi tahsilâlında tahminlere na- zaran görülen fazlalıklar son seneler zarfındaki kadar mühim olmamakla beraber, vergilerde bazı tenziller yap- mağa gene imkân bulunmuştur Türkiye umum müdürlüğümüz ile ona tabi olan bilcümle şubelerde ge- rek menablin inkişafı, gerek diğer mik li ve ecnebi bankalarla anlaşma süre- tile daha iyi bir randman temini zım- nında sarfedilen faaliyetin semeresi olmak üzere Türkiye grupunun mâ- halli nakid ile bu sene elde ettiği ne- tayiç tamamile memnuniyetbahıştır.» Osmanlı bankası umumi heyetine komitenin yaptığı teklifle 28 haziran 1939 tarihinden itibaren (İstanbul, Londra ve Pariste ödenmek üzere his- se başma 3 şiliniik bir temettü hisse. si dağıtılması kabul edilmiştir. Bir hırsız mahküm oldu Bâlıkpazarında Mihalin dükkânın- dan elbise çalan Ali adında bir sab kalı dün Sultanahmed birinci sulh ceza mahkemesinde muhakeme edil- miştir. Alinin suçu sabit olmuş ve mütcâddid sabıkaları da bulundu- gundan dokuz ay hapsine karar ve rilmiştir. Otomobil ile tramvay çarpıştı Şoför Leonun idaresideki otomobil İle vatman Osmanın idaresindeki Ye- dikule - Sirkeci tramvayı dün öğle üzeri Beyazıdda çarpışmışlar, her iki si de hasara uğramıştır. Sabah, öğle ve akşam her yemekten sonra RADYOLIN Kullanan mes'ud güzeller RADYOLİN lacak şeydir. RADYOLİN'Ie fırçala- nan dişler ebedi bir hayata, sıhhaig ve cazibeye malik olurlar. Sabah, öğle ve akşam her yemekten sonra günde 3 defa RADYOLİN diş macunile fırçalayınız Kullandıklarını söyledikten sonra, dişlerin niçin bu kadar beyaz ve gü- zel olduğuna şaşmak hakikaten şaşır