29 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki Son dakika Danzigde vaziyet yine fenalaşmağa başladı Almanya gizlice Danziğe asker gönderdi, Lehler göre Danzigde bir takım hadiseler hazırlanıyor Yarşara 29 — Danzig âyan meclisi, şe- birde gönüllü kıtalar teşkiline kalkışmış- ar. Leh gazeteleri bu hâdise münasebetile yazdıkları mülhem makalelerde Leh hü- kümetinin Danzigte askeri kıtalar teşkili- De müsaade edemiyeceğini Nazi maka- matına ihtar ediyorlar ve diyorlar «Lehistan, Danzigin bir Alman askeri ü#- sülbarekesi olmasını katiyen kabul ede- mez» Buraya gelen haberlere göre bugünlerde Çarki Prusyadan Danzige gizlice 1400 Al- man askeri nakledilmişt Dan- Tite teşkiline kalkışan larına verilecektir. Danzig makamatı, bütün beygirlere va- zıyed etmişlerdir. Almanyadan Danzige askeri finlformalar gönderilmiş ve gönde- rilmekileğir. Lonüra 29 — Varşovadaki Deyli Telgraf muhabiri bildiriyor. Varşovada hükümeti, tahrik telâkki edilebilecek hareketierden çekinmekle beraber Danzigte gerginlik günden güne artıyor. Varşoradaki Times muhabirinin işaratına göre Leh hafilinde Almanyanın Danzigt şekilde bazı hâdiseler hazırlamakta olun- duğu kanaati vardır. Kurjer Warsauski gazetesine göre ma- reşal Göringin pek yakında Memel istih- kâmlarını tedkike gid i Yaşıyor. Ingiltere, Almanyaya dün : bir muhtıra verdi Almanyaya karşı hasmane hiç emel beslemediğini ve Berlin hükümeti arzu ederse yeni bir bahri itilâf akdedilebileceğini bildirdi Yendra 29 — İngiliz Hariciye Neza- xeti, 1935 İngiliz . Alman deniz iti- Jâfının feshedilmiş olması münasebe- le Almanyaya bir muhtıra vermiştir. Bu muhtuarada ezcümle deniliyor ki: «İngilterenin Almânyâya karşı has- mane bir vaziyet alacağı doğru değil- dir. Ancak Almanya, başka bir mem- Jekete hücum ederse o zaman İngilte. re, hasmane bir vaziyet alacaktır. Al- manyanın çember içine alınması da mevzuu bahis değildir. İngiltere, Al man ticaretini tahdid ve tenkis etme- ği istemez ve düşünmez, Bilâkis Alman ticaretinin inkişafını ister. Alman- ya, İngiltete ile yeni bir bahri itilâf akdetmek isterse Londra hükümeti bu- nu tedkik ve müzakereye hazırdır: Yalnız İngiltere şu iki noktayı öğren- mek ister. | — Almanya 1935 itilâfı yerine yenisini akdetmek için ne za- man müzakereye girişecek? 2 -— Yeni bir itilâf aktedilip meri iken feshedile- bilmek için iki tarafın muvafakatı alınmasını Almanya kabul ediyor mu? Berlin 29 — Resmi Deutche Dientse gazetesi İngiliz muhtarası münasebo- tile yazdığı bir notta «Muhtıranın İn- giliz riyakârlığının bir nümunesi ol. duğunu, şimdiki siyasetinin umumi harpten evvelki İngiliz siyasetinin ay- ni olduğunu iddia ediyor ve Alman- yanın münasip zamanda İngiliz muh- tırasına cevap vereceğini ilâve ediyor. Almanya, Çine silâh ve harp levazımı satıyor Hong - Kong'da Almanyaya ısmarlanan 100,000 gaz! maskesinin alınmamasından dolayı bir dava görülüyor Paris 28 (A.A) — «Excelsior» g zetesinin Londra muhabiri, Alman- Jarın Çine verdikleri harp malzeme- | #i hakkında dikkate şayan malâmat vermektedir Hong - Kong mâhkemesinde haliha- | sırda mühim bir dava cereyan etmek- tedir. Almanya, bir taraftan Çin ile yaptığı muhare Japonlara ma- İ nen yardım & m, di taraftan İn Çine mühim miktarda harp mal- zemesi göndermektedir. | ka şudur İK Kaongun en büyük, ve en mü-| him ithalât ve ihracat müesseselerin- den biri, nizami olmadıkları iddiasi- le Almanyaya sipariş edilen 10,000 gaz maskesini tesi almak isteme- diğinden dolayı Çin hükümetini da- va etmekte idi, | Muhakeme esnasında bazı şiddetli Bir Arap lideri öldürüldü Haeyja 28 (A.A.) — Kudüs müftü- #ünün muarızlarından bir Arap )i- deri, Nasırada tabanca ile öldürül müştür, Kendisine refakat eden bir İngiliz polisi de ağır surette yaralan- mıştır. Maamafih bu polis memuru mütecavizlerden birini öldürmüştür. Büyük İtalyan manevraları Roma 20 (A.A.) Büyük İtalyan manevraları Po 3 ağustos ta ba tir. münakaşalar da olmuştur. Şahitler, Almanyanın Çin ile geniş mikyasta silâh ve cephane ticareti yaptığını söylemişlerdir. 75 milimetrelik 8,000 Krupps obüsü, transit suretile Çine sevkedilmek (o—oüzere <Hamburgdan Hong - Konga gelmiştir. Bu malzemenin kiymetli 42000 sterling olarak tahmin edilmektedir. Berlin, bir yandan İtalyan - Alman askeri ittifakına girmesi için Japon- yayı tazyik ederken, diğer taraftan da Hamburg yolile Çine yaptığı si- Iâh sevkiyatına faaliyetle devam et- mekte idi. Diğer cihetten Skoda fabrikaları, Çekyanın işgalinden sonra Çin ile yaptıkları mukaveleyi (o feshetmek şöyle dursun Çin hesabına harp mal zemesi İmalini arttırmışlardır. Joe Louis gene galip Yaşington 29 — Ağır sıklet dünya şampiyonu zenci Joe Louis, Toni Ga- lentoyu dördüncü ravundda teknik nakauvt ile yenmiştir. Londrada büyük bir yangın Londra 28 (A.A.) — Dün Sitenin dört büyük binasının harab olması- na sebebiyet vermiş olan yangının, Irlandalı tedhişçilerin eseri olduğun- dan şüphe edilmektedi İki Alman muhabiri Kudüs. ten çıkarıldı Berlin 28 «D,N. B.3 Alman İs- tilibarat ajansının iki muhabiri Ku- düsten çıkarılmıştır Milli Şef Dün Marmarada yatla bir gezinti yaptılar Mimi Şef İsmet İnönü dün öğle- den sonra Yalovadan Savarona yatı- na binerek Marmarada bir gezinti yapmışlar, bir aralık da İmralı ada- sma uğramışlardı Reisicümhur, 1 temmuzda denizci- lik bayramı münasebetile Ortaköyde Deniz ticareti mektebi önünde yapr- lacak deniz yarışlarını Savarona ya” tile şereflenâireceklerdir. Sovyetlerle müzakere B. Seeds'e icap eden talimat gönderildi Londra 28 — «Times» gazetesinin bildirdiğine göre, İngilterenin Sovyet Birliğine cevabı, dün akşam tesbit edilmi Cevab, bugün, B. Secds'e gönderilmiştir. B. Seedse gönderilen talimat Fransayı bildirilmiştir. Moskovadaki F k elçisi de hükümetinden beklediği talimatı alır almaz, İki diplomat birlikte olarak yeniden B, Molotov ile temasa geçe- cektir Lonâra siyasi mahafi nin netice; rünüyorlar. Paris 28 (A.A.) — Hariciye N Bonnet öğleden sonra İngiliz bi eiçisile görüşmüştür. Bu mülâkatta İngiliz - Fransız - Sovyet müzakereleri omevzuubahis olmuştur. İngiliz ve Fransız hükü- metleri Moskovadaki mümessillerine gönderilecek yeni talimat hakkında mutabık kalmışlardı. Bu mümessille- rin yarın Molotofla konuşmaları muh- temeldir. , müzakere- hakkında çok nikbin gö- 940 da umumi nüfus sayımı yapılacak Ankara 28 — İstatistik umum mü- dürlüğü, 940 senesi birinciteşrininde nüfus sayımı yapılması için bir pro- je hazırlayarak Başvekâlete vermiş- tir. Kamil Şotan evlendi Pariş 2) — Başvekâlet vekili B. Kamil Şotan dün madam Duran ile evlenmiştir. Evlenme merasiminde B. Daladier ve B. Herriot şahitlik va- zifesini yapmışlardır. Vali Yalovadan geldi Bir müddetten beri Yalovada bu- lunan Vali ve Belediye Reisi Dr. Lütfi Kırd dün akşam şehrimize dön- müştür. Doların kıymeti Ayan meclisi, salâhiyeti ye- nilemese bile Reisicümhurun kararı doların fiati üzerine müessir olacak Vaşington 23 (A.A.) — Hazine eks- perlerinin kanaatine göre Roosevelt, hini hacette Amerika dövizinin k meti üze e müessir olabilec Ayan meclisi; “doların kıymetini takdir hususunda Reisicümhura Ve- rilen salükiyeti yenilemek istemediği ve mehusan meclisi de bu kararı ka- bul ettiği takdirde bile Roosevelt, bu busustaki salâhiyetini (kullanabile- cektir. Eksperler, Reisicümhurun hini ha- cette ne zaman ve ne şekilde olursa olsun hazineye altın satın almak sa- lâhiyetini vermek hakkına malik bu- Tunduğunu ve bu suretle altın fiatını yükseltmek ve binaenaleyh doların kıymetini düşürmek imkânı mevcut olduğunu beyan eylemektedirler, Eksperler, 933 senesinde altının ons başına fiatı 20,67 dolardan 35 do- lara çıkarıldığı zaman ayni bu su- retle hareket edilmiş olduğunu söy- Jemektedirler Amerika, ecnebi paraların satın alma kıymetini indirdi Vaşingto Amerika e areti ecnebi p n setin li 3 çentten 40 çente vermiştir. Tesbit edilen ye- ni fat, denberi -mahalli sant- tatbik edilmektedir. Yeni fiat, 24 saat tat- bik edilecektir. XElnaberler 110Japon tayyaresi Mogol toprağına gene akın ettiler Sovyet - Mogol hava kuvvetleri 9 Japon tayyaresini daha düşürdü Moskova 28 (A.A.) — Tas ajansı bildiriyor: Mogol - Sovyet erkânıhar- biye heyetinden verilen malimata göre 27 haziranda Japon - Mançuko | hava kuvvetleri hududa 120 kilömet- Te mesafede kâin 'Tamtsak - Bulak mıntakasında Mogol halk cümhuri- yeti arazisine yeniden tecavüz etmiş» lerdir. « Japon - Mançuko hava kuvvetleri takriben 80 avcı tayyaresi ve 30 bom- bardıman tayyaresinden ibaret “idi. Kısa bir çarpışmadan sonra ikisi bombardıman tayyaresi olmak üzere 7 Japon tayyaresi düşürülmüştür. Sovyet tayyarelerinden altısı hare- ket üslerine dönmemişlerdir. Araştır- malara devam edilmektedir. Yapılan bombardıman neticesir Bâinovinen'de iki küçük ev hasa uğramış ve bu evlerde bulunan kişi yaralanmıştır. Paris 20 — Moskovadan bildiriliyor: 28 haziranda 15 Japon bombardıman tayyaresi, birçok avcı tayyarelerin re- fakatında Guir gölü civarında den Moğol cümhuriyeti arazisine te- cavüz elmişlerdir. Japon tayyarelerini hava balaryalarının şiddetli ateşi ve Sovyet karşılamışlardır. Japon tayyareleri, muharebeyi kabul etmeksizin geri çekilmişlerdir. Hava b arı iki Japon tayyaresi dü- şürmüşlerdir. Bu tayyareler Moğol arazisi içine düşmüştür, yeni- tay B. Daladier'nin son nutku bir ihtar telâkki ediliyor > İMatin'e göre Avrupanın vaziyeti dün nasılsa bugül de aynıdır : Giddi fakat hailevi değil Paris 28 (A.A.) — B. Daladler'nin Mebusan meclisindeki (Obeyanatını mevzuu bahseden gazeteler, bu be- yanatı harici vaziyette her hangi yeni bir vehametin doğurmuş olma» | dığını, fakat Obu beyanatın yalnız hakikati olduğu gibi bir kere daha hatırlatmak maksadını istihdaf etti- ğini bildirmektedir. Matin gazetesi diyor ki: Bu kati lisanda, demagojiye ve ko- laylık gösteren sözlere kapılmamak bahsinde bir ihtar, bugünün haki- katlerinin (anlaşılmasında (o kabler arasındaki birliğin sıklaştırılması için | bir hitap görmelidir. Yoksa, Avrupa vaziyeti, birdenbire sureti hususiye- de vahimleşmis değildir. Avrupa va- ziyeti, dün nasilsa bugün de aynidir: Ciddi, fakat hailevi değil. Petit Parisien diyor ki: Dünkü meclis müzakerelerinde an- laşılması en güç olan cihet, bütün meclisin, en ufak bir serzenişi yük- selmeden, hükümet reisinin sözleri- ne karşı gösterdiği büyük alâkadır. Cehir ve şiddet tehdidleri karşısında eğilmemek ve her tür tahakküm Çin - Japon harbi Japonlar iki adayı işgal ettiler Şanghay 28 (A.A) — Domei ajansı bildiriyor: Japon deniz makamları Fuçeu Tima- nmın civarındaki Uençeu ve Çohang- şin imanları önünde bulunan Yuhu- lerdir. Japon müşahidler, Fuçeu limanına yapılacak olan harekâtın Çin sahilin- deki bütün mühim limanların Japon- lar tarafından işgalini tamamlıyaca- ğı kanaatindedirler. Çungking 28 (A.A.) — Çin ajansı bildiriyor: Son günler zarfında Çin avcı tay. yareleri, Japonların $ bombardıman ve iki avcı tayyaresini düşürmüşler. dir. Çngking 28 (A.A.) — Çin ajansı bil diriyor Slen - Kiang üzerinden doğu isti- karpetinde taarruz eden Çin kıtaları Tie - Men'in cenubundaki düşman ilerini zapta muvaffak: olmuş lardır, (AA.) — ajan- Suuatcu limanın med. teşebbüslerine karşı koymak bahsin- deki Fransız azmini gösteren sözle rin mecliste karşılaştığı müttehid alk kış tufanı da bilhassa kaydedilmeğe değer bir hadies idi. Ordre diyor ki: Başvekil Dâladier, Fransanın dün- ya üzerinde sükünun avdetini isüyen. ve buna çalışan bütün milletlerle iş birliği yapmağa hazır olduğu hakkın- da yeniden teminat vermiştir kat Başvekil, ayni zamanda, Fransa- nın her türlü tahakküme karşı ki mağa azmetmiş olduğunu da bildir- miştir. Bütün enternasyonal siyaset sergüzeştçileri, bu sözleri iş ler. Tecavüz, Avrupanın her hangi bir noktasında muzaffer olur olmaz, he- men derhal, malüm bir kader kaide- sine İebalyet ederek, garbe doğru dönmektedir. Şarki Avrupada yap: lacak fedakârlıklardan bizim | her hangi bir emniyet çıkacağını sa- nanlar, bunu akıllarından çıkarmalı» dırlar. Bu vaziyette vazifemiz, Baş- vekilin söylediği gibi silâhlanmak, birleşmek ve teyakkuz - içinde bekle- mektir. Romanya Başve- kilinin beyanatı Romanya kimseye arazi ver- memeğe azmetti Bükreş 28 (A.A.) — Başvekil Gati- nesco, bugün Mebusan meclisinde be” yanatta bulunarak, Romanyanın en- ternasyonal vaziyetini tasrih etmiş- | tür. an ve Kanuen adalarını işgal edecek- Calineseo, Romanyanın hiç kimse den hiçbir şey istemediğini ve fakat bugün elde bulundurduğunu tamami. le muhafazaya katiyen âzmetmiş ol- duğunu söylemiş ve demiştir ki: «Her nereden gelirse gel: iş bir- liği tekliflerini Romanya, memnuni- yetle kabul edecektir. Alman - Rumen ticaret anlaşmasım İşte bu suretle kas bul etmek lâzımdır.» Calinesco, milli müdafaadan bah- sederek, son üç ay içinde ecnebi mem- leketlere 26 milyar leylik harp teçhi- satı siparişi verildiğini bildirdikten sonra, ekalliyetler meselesinin mün- hâsıran dahili bir mesele olduğunda ısrar etmiş ve bu meselenin iktisa- di, i ve barsi alarda baza eceğini bildirmiştir, B. Masigli Bükreşte Bükreş 28 (A.A.) — Parise gitmek» Fransanın Ankara büyük ek Bükreşe gelmiştir. Bu iye Nazırı B. Gafenco ile ki | |