5 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

5 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

(Baştarafı 1 inci sahifede) re Roosevelt, Mebusan yneclisinin am- o bargoyu kabul etmesi üzerine Avru- pada harp ihtimallerinin arttığı ka- — maatindedir. Muhabir, pek salâhiyettar memba- lar zikrederek, Reisicümhurun Mebu- dil hakkındaki Bloom projesini red- etmekle Hitleri ve Mossoliniyi Avru- ba demokrasilerine karşı taleplerini F emek için kuvvet istimaline çiik ettiği kanaatinde bulunduğunu iddia etmektedir. — ç Muhabire göre, Reisicümhur, Mebu- | san meclisinin Amerikayı muhtemel “bir harpten uzak tutmaktan ibaret olan vazifesini güçleştirdiği mütalâa. sandadır, Nevyork Times gazetesi şun- A “ları ilâve ediyor: , «Mebusan meclisinin verdiği kara- i rın Avrupada Amerikanın mânevi nü- © uzunu demokrasiler lehinde kullan- yolunda Amerika hükümetinin sar- fettiği gayretleri ekseriyetin tasvip ii etmediğinin bir delili olarak tefsir “Edilmesi, Reisicümhuru bilhassa mü- etmektedir. Amerika halkının büyük bir kısmı- nın Fransa ile İngilterenin vaziyetini, kuvvetlendirmeğe gayret ettiğine ka» ni olan Reisicümhur, demokrasilere Ayni gazeteye göre, Mebusan mec. lisinin kararına karşı Roosevelt'in gi. “dığı vaziyet kongrenin kararını değiş- Mareşal Fevzi Çakmak (Baştarafı 1 inci sahifede) © ç Mareşal, Çeşme ve civarındaki or- du birliklerini üç saat süren teftişten ra öğle yemeğini Çeşmenin Ilıca inde Rasimpalas otelinde maiyet- “leri ile birlikte yemiş ve otomobil ile İzmire hareket etmiştir. Geçtiği yol , Üzerindeki köyler halkı mareşalı sa- “ mimi tezahüratla karşılamışlardır. © — Urla kaza merkezinde de halkın coş. kun tezahüratı ile karşılanan mare- şal, Urla ve civarındaki ordu birlikle- “rini teftiş etmiş ve otomobil ile saat / 1930da İzmire gelmiş, Güzelyalı mevkiinde tayyare alayı önünde me- rasimle katşılanmıştır. Mareşal şerefine gece Örduevinde bir ziyafet verilmiştir. Yarım Foça ve civarındaki ordu birliklerini teftiş ederek İzmire dönecektir, “Yanın (bugün) akşam Şehir gazi- p nosunda Vilâyet tarafından ziyafet — verilecektir. Öbür gün Kültürparkta kapalı atış poligonunun açılma me- rasimine riyaset edecektir. Mareşal (şerefine akşam Belediye . tarafından ç Fuar gazinosunda bir Ziyafet verile. © çektir. | ç mam ekie ki z Erzurumda Atatürk günü & Erzurum 4 (A.A.) — Ebeği Şef Ata- » türkün Milli mücadele esaslarını ha- ozırlamak Üzere Erzurumu şereflendir- m melerinin 20 nci yıldönümü dün bura- da bütün Erzurumlular tarafından pi “büyük bir sevinçle kutlanmıştır. Gene dün 1877 harbinin 62 nci yıl dönümü münasebetile Aziziye tabya- pe kalabalık bir halk tarafından , muazzam tören yapılmıştır. j Maarifte tayinler © Ankara 4 (Akşam) — İzmir Kara- , Saş ortamektep müdürü B. Avni Kar- yal İzmir ikinci erkek lisesi müdür. JJüğüne, İzmir ikinci erkek lisesi mü- Odürü B. Halli Şenkut İzmir kız lisesi müdürlüğüne, Maarif Vekâleti talim ve terbiye heyeti muamelât müdürü .B. Aziz Berker kitap saraylar müdür. Jüğüne, Ankara umumi Kitap saray müdürü Necmeddin Esener Nuruos- maniye kitap saray müdürlüğüne ta- «yin edilmişlerdir. — Şişhanede Çocuk bahçesi Şişhane yokuşunda eski Şişhane çocuk bahçesinin hazırlıkla. başlanmıştır. Belediye, burasını “derhal bahçe” haline koymak için bahçeler müdürlüğüne emir verecek- Amârikada Mebusan Meclisinin son kararına İtirazlar çoğalıyor beraet etmiştir, tirmek üzere mumaileyhin gayretler sarfedeceğine bir dedil addedilmekte- dir. Âyön meclisinin Hariciye encüme- ni, bu meesleyi çarşamba günü ted- kik edecektir. Daha şimdiden Roos6- velt, bu içtima esnasında ambargo maddesini uzaklaştırmak için elinden geleni yapacağını ilân etmiştir. Reisicümhurun bugün Vazingtona âvdet etmeden evvel, Hidepark'ta ga zetecileri kabul ettiği esnada tarzı hareketini pek açık şekilde izah et- meşi beklenmektedir. New-York Herald Tribune'ün bir makalesi Vaşington 4 (A.A.) — Nevyork He- rald Tribune gazetesi, tecavüze uğrı- yan milletlerin Amerikadan serbesçe silâh ve yiyecek tedarik etmeleri lâ- zimgeldiğini kaydettikten sonra di. yor ki: «Bu gibi ihtimaller, kongre karar. larile derpiş edilemez. Bunları diplo- masinin arzusuna bırakmalıdır. Bu- nun içindir ki, Bitaraflık kanunu pro- jesini tedkik ettiği zaman, Âyan mec- lisinin meseleyi sadece dahili siyaset zaviyesinden değil, daha geniş bir za- viyeden tedkik edeceğini ümid ediyo. ruz. Biz Cümhuriyetçi bir gazete sıfati. le, Mebusan meclisindeki Cümhuri- yetçilerin Bitarafık kanunu mesele sinde sirf Roosevelt'i müşkül mevkide bırakmak arzusile reylerini kullan- malarina teessüf ediyoruz. Vaziyet pek ciddidir. Bu gibi güçlüklere dü- şülmemeli idi» . Satye binası (Baş tarafı 1 inci sahifede) rn maznun sıfatile sorguya çekilme. sine lüzum görmüşse de kendisi gön- delilen davet müzekkeresine verdiği cevapta rahatsız olduğundan adliyeye gelemiyeceğini bildirmiş ve bir de rapor göndermişti, Bu vaziyet karşısında dördüncü sorgu hâkimliği B, Refi Bayarın isti- nabe yoluyla sorguya çekilmesine ka- rar vermiştir. Adiiyece yapılan tahkikat netice- sinde B. Refi Bayarın hâlen babasi B. Celâl Bayarın Çiftehavuzlardaki evin- de rahatsız olarak bulunduğu tesbit edilmiştir. Bunun üzerine dördüncü sorgu hâkimi bir sorgu talimatnamesi tanzim ederek Üsküdar sorgu hâki- mine göndermiştir. Üsküdar sorgu hâkimi buğün B, Celâl Bayarın köş- küne giderek elindeki talimata göre istinabe yoluyla B. Refi Bayarın sor- gusunu yapacak ve Sorgu evrakını dördüncü sorgu hâkimine göndere- Tecektir. Dördüncü sorgu hâkimi bu evrakı tedkik ettikten sonra B. Refi Bayar hakkında kararını verecektir. Dördüncü sorgu hâkimi dünde Satye yolsuzluğu etrafında bazı şa- hitleri dinlemiştir. B: Refi Bayarın sorgusundan $onra yeni isticvapları ve tahkikatın genişletilmesini icab ettirecek bir vaziyet çıkmazsa tahki- katın bu hafta içinde bitirilmesi ve evrakın mahkemeye verilmesi kuy- vetle muhtemeldir, Alman - Amerikan cemiyeti Rooseveltin aleyhinde Nevyork 4 (A.A.) — Fritz Kuhn, dün, «Alman - Amerikan» cemiyeti- nin mili konvansyonu tarafından tekrar cemiyetinin reisliğine intihap edilmiştir. Cemiyetinin garp devletleri kısmı âmiri Hermann Schwinr'in verdiği malümata göre 550 murahhasın işti. Tak ettiği bu konvansyonun toplan- tası gizli tutulmuştur. Toplantı esnasında bilhassa Roo- seveltin yeniden intihabına muhale- fet edilmesine ve cemiyetin Ame- rika kanunu esasisine sadık kalma sına karar verilmiştir, ,,, Bir muallim beraet etti İzmir (Akşam) — Tayyare piyan- gosu ikramiyesi meselesinden asliye ceza mahkemesine sevkedilen Hâki- miyeti Milliye okulu B. Mu- zaffer Öniz, suçu olmadığından Fransa - Ingiltere cemiyetinin yıllık dinesi Hoar Belisha hararetli bir nutuk irad etti Paris 4 — İngiliz Harbiye Nazırı, Hoar Belisha dün Parise gelmiş, Fransızların büyük erkânıharbiye ıeisi general Gamelin ile görüşmüş- tür. Paris 4 — Fransa » İngiltere Cemiye- tinin yıllık dinesi bu akşam Hoar Be- lishanın şerefine verilmiştir. Ziyafette Bonnet ve diğer birçok şahsiyetler ha- zır bulunmuşlardır. Cemiyet reisi tarafından İngiliz kra- lının ve Phipps tarafından da Fransa Cümürrelsinin sıhhatlerine kaldırılan kadelilerden sonra Hoar Belisha söz alarak, iki devlet arasındaki dostluğu tebarüz ettirmiş ve nufkunu şu cüm- lelerle nihayetlendirmiştir. İngiltere ve iki millet, inşaatlarında- ki hiza göre, dünyanın en kudretli ve modern hava filolarına malik olacak- lardır. Bu maddi âmillerden başka, iki milletin ruhu ihanet etmeden terkede- miyecekleri müşterek ananelerle zeri- ginleşmiş bulunmaktadır. Dostuz, kuvvetliyiz ve her ne olursa olsun, cepheyi kurmağa muvaffak ola» cağız. Macar - Japon kültür anlaşması Budapeşte 4 (A.A) Yüksek meclis, dün Macar - Japon kültür itilâfını tasdik etmiştir. Amerikada bir günde kaza neticesinde ölenler Nevyork 4 (A.A.) — İstiklâl günü- nün hafta sonu tatili esnasında A- merikada kaza neticesinde ölenlerin adedi 357 yi bulmuştur. Bunlardan 172. si seyrüsefer kazaları neticesin- de ölmüştür. Diğerleri şimendifer, av, balıkavı, tayyare ve yüzme kaza» ları neticesinde ölmüşlördir. Yıldırım çarptı Sivas (Akşam) — Kayadibi nahi - yesinin Kâhyalı köyüne son yağan yağmurlarda düşen bir yıldırım ayni köyden Hüseyine isabet etmiş ve öl- dürmüştür. Danzig me selesinden doğan gerginlik azaldı (Baştarafı 1 inci sahifede) matik görüşmeler lâzım gelen bütün unsurların toplanması imkânını ver- Hitlerin yakında Danzig'e geleceği- | medair verilen haberler henüz resmen teeyyüd etmemiştir. Yalnız bir devlet reisi tarafından yapılacak bir ziya- retlen Polonya hükümetinin haber- dar edilmesi lâzım geleceğine işaret edilmekte ve Hitler'in ancak Nazi şefi Forster'in daveti üzerine Nazi parti- sinin reisi sıfatile serbes şehre gele- bileceği ilâve edilmektedir. Königsberg kruvazörünün ziyareti Varşoa 4 (A A.) — Polonya mat | buatı, Alman hükümetinin meri ahkâ- ma tevfikan - «Königsberg» kruvazö- rünün Danzig'i ziyaret edeceğini ha- ber verdiğini bildirmektedir. Gazete Polska, buh hususta diyor ki: diği zaman müdahale edecektir. *Bu suretle hareket etmekle Al- manya, Polonyanın hariçte Danzig'i temsil ettiğini ve serbes şehrin harici siyasetini idare ettiğini tanımış olu yor» Paristeki görüşmeler Paris 4 (A.A.) — Harieye Nazın Bonnet, dün Polonya sefiri Luka siewicz'i kabul etmiştir. Diplomatik mahfillerde söylendiği ne göre Polonya, Danzig Âyan Meo- isine henüz bir nota tevdi etmemiş- tir. Serbes şehrin vaziyetinde bir de- gişiklik yoktur. Almanya, Fransa ve İngilte- reye mesaj göndermiyor Berlin 4 (A A.) — Siyasi mahfiller, Almanya hükümetinin Fransa ve İn- giltereye bir mesaj göndereceğine dair dolaşan haberleri tekzib etmek- tedirler. Kudüste bir bomba patladı Beş Arap ağır surette yaralandı Kudüs £ (A.A.) — Kudüsün Yahu- di mahallesine alılan bir bombadan 5 Arap ağır surette yaralanmıştır. Hükümet, saat 8,30dan İtibaren Yahudilerin şehir haricinde dolaşma- larını menetmiştir. , Alman şimendiferci kıta- larını teftiş Berlin 4 (A A.) — Versay munhede. sile menedilmiş olan hususi şimendi. ferci kıtalarının İhyasından sonra ilk defa olarak general Brauchiteh Berlin civarında kâln Fürstenwalde'da bu kıtaları teftiş etmiştir. Teftiş esnasında Alman malzemesi. nin yanıbaşında Çek topları da görül. mekte idi. Tettiş edilen bütün kıtalar motörlü idi. Dünya mesafe yüzme rekoru Aydında dört bölge atletleri müsabakası Aydın (Akşam) — Aydın, Muğla, Denizli ve İsparta bölgeleri atletizm müsabakalarına Aydınspor alaninda başlanmıştır. Vali ve Belediye reisi ile kalabalık halk önünde Halkevi barıdo. sunun çaldığı İstiklâl marşından son- ra dört bölgenin sporcu ve atletleri bir geçid resmi yapmış, sonra müsabaka. lara başlanmıştır. Yüz metre sürat koşusunu Aydın bölgesi#den B. İbra- him Barbaros 11,09 saniyede, tek adım atlamada Aydından gene İbrahim Bar- baros 6,31 metre ile, 1500 mukavemet koşusunu Aydından Tahsin, gülle at- mada aydından Baki, 400 metre sürat koşusunu Aydından İbrahim Barba- ros, yüksek atlamada 1,55 metre ile Aydından Kemal birinei gelmişlerdir, 100 X 200 X 400 İsveç bayrak yarışını da Aydın takımı kazanmıştır. Disk atmada 30 metre ile Aydından İbrahim, 200 metre sürat koşusunu Aydından İbrahim Barbaros, 200 met- re koşusunda Muğla mıntakasında Ali, üç adım uzun atlamada Aydından Nevzad Akıncı 12,51 metre ile birinci gelmişlerdir. 500 metre mukavemet müsabakasını 1717 ticede Aydın takımı 100 puvanla birin- çi, Muğla 69 puvanla ikinci olmuşlar. Zeytinciliği ıslah İzmir, (Akşam) — Memlekette zeytinciliğin ıslâhı için Büyük Mi let Meclisinde kabul edilmiş olan kanunla - Türkiye, beş zeytincilik mıntakasına ayrılmıştır. Ziraat Ve kâletince İzmir bölgesi zeytincilik mütehassısı B. Ferruh Barlas Bursa , ve Kocaeli zeytincilik bölgesi müte- hassıslığına tayin olunmuş Bornova zeytincilik istasyonu teknikleri B, Nâ- sm Kılıç, teknikerlik vazifesi uhde sinde kalmak üzere bölgesi zeytin mütehassıslığına tayin edil B. Porruh Barlas, İzmir bölgesin. e seytinciliğin ıslihi noktasından mühim hizmetler başarmış bir genç Giendive «Montana» 4 (A.A) Clarence Giles, dün 77 saat 30 daki- kada 460 kilometrelik bir mesafeyi katetmek suretile dünya mesafe yüz- me rekorunu kırmıştır." Yüzücü cu- ma günü öğle üzeri Billings'de Yel- lowstone nehrine girmiş ve Giendi- ve istikametinde nehrin mansabına doğru yüzerek pazartesi akşamı sa- at 20 de buraya vasıl olmuştur. Bundan evvelki rekoru 933 sene- sinde Pedro Condiotti kırmıştı, Condiotti, cenubi Amerikada Pa- Çekyada vaziyet Birçok şehirlerin" belediye meclisleri feshedildi Prag 4 (A.A.) — Von Neurath ta rafından neşredilen bir kararname İle Çekyanın Brno, Olomuk, Jihlava, Moravska - Ostrava ve Ceske - Bude- jovice belediye meclisleri bugünden itibaren feshedilmiş ve yerlerine Al man komiserleri tayin edilmiştir. Almanya, Slovakyaya altın vermiyor Bratislava 4 (A.A.) — Berlinde müzakerlerde bulunan Slovak heye- ti, dönmüştür, Heyet, Çekoslovak al- tınlarından Slovakyaya isabet eden hisseyi almak istemekte idi. Fakat bu talepleri reddedilmiştir. Almanya iktisadi yardımda bulu- nacağına söz vermiş, fakat Çek al- tınlarının iadesini kabul etmemiştir. Durkanskinin gizlice Berline gittiği öğrenilmektedir. Mısır Hariciye Nazırı Sofyada Sofya 4 (A A.) Mısır Hariciye Nazırı Abdülfettah Yahya paşa, bu sa- bah Bükreşten buraya gelmiştir. Mu- maileyh, Başvekil vekili Nedif ve da- ha birçok zevat tarafından karşılan. mıştır. Abdülfettah Yahya paşa, öbür gün Belgrada gidecektir. Amerikaya gidecek Yahudiler Bratislava 4 (A.A.) — 750 yahudi muhaciri bugün Liberiaya gitmek üzere Bratislavadan ayrılmıştır, Bun- ların arasında birkaç aydanberi mev. rana nehrinde 449 kilometre katede- rek bu rekoru tesis etmişti. Pertek köprüsü a ayr im Pertek (Akşam) — Eski Dersimi yeni Tunceli yapan medeniyet eser- lerinden biri ge bu defa inşasi biten Pertek köprüsüdür. Tüncelinin etrafı büyük sularla çevrilmiştir. Bilhassa büyük Murad suyu Tuncelinin garp ve cenubunu çevreler. Bu ülkenin kapısı sayılan ve kendi adındaki kaznın merkezi kuf bulunan Avusturyalı yahudiler de vardır. yakında md olan Pertek kasabası önünde Murad suyu üstünde bir senedenberi yapıl makta olan büyük beton köprü bit- miş ve şimdi kabul şi bir fen heyeti. nin tetkikine arzedilmiştir. Pertek köprüsü pek yakında gü- zel bir törenle açılacaktır. Resimde bu köprüyü görüyorsunuz,