5 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

5 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

İE illeceke pi reisinin bir mektubu Vanderers - İngiliz dostluğundan ve gösterilen i kabulden kararda bahsediyor Middleseks Vanderers takımı ve idarecileri ile Demirspor takımı bir arada, aşağıda İngiliz futbolcular #çnlerde şehrimizi ziyaretle bir maç yapan İngilterenin Middle- Tanderers futbol klübünün refsi H. G. Abavay <Times gazete- gönderdiği bir mektupta Türki- Eyi ziyareti esnasında, Türklerde İn- çiltereye ve İngiliz mületine karşı de- rin bir muhabbet eseri gördüğnü, bu stluğun geçenlerde akdedilen İngi- liz - Türk anlaşmasından ileri gelme- ip eskidenberi Türklerde İngilizlere 9 dostane hisler beslendiğini, fut. bol"takımına karşı her yerde samimi. et gösterildiğini ve İngiltere ile Tür ye arasındaki dostluğun daha ziya- de derinleştirilmesi istenildiğini an- itiyor, Ondan sonra diyor ki <Tâbli ziyatelimiz esnasında spor İerile de yakından alâkadar olduk Türklerin - futbolculukta, oyun- ını İngiliz esasları dahilinde inki- ettirmeğe azmetmiş olduklarını derhal öğrendik. İngilizce konuşan Klerin'pek çok olduğu dikkatimi. | 'ederasyönlara iki yeni tayin| Beden terbiyesi genel direktörü İskrim federasyonu işlerini bugüne | d vekâlet suretile ifa etmekte n Hariciye Vekâleti memurların. n B. Rwivan Bora bu vazifeye asa- en tayin edilmiştir. Öğrendiğimize göre atletizm fede- nu Dâşkanlığı vekâletini de öktor B. Adnan Hün ifa edecektir. u federasyonun başkanlığına B. Âdil E gn m takarrur e atletizm oyunları : Bizdeki teşrinievvelde Atina. | "a Yapılacak Balkan atletizm müsa- | rını ve onuricu senel devriyesi dolayısile tertip edilen şenlikleri takib emek üzere Yunan atletizm federas- Uhanistanda futbol faaliyeti , tatil edildi Yunanistanın bütün mıntakaların- devam eden lig, şild, kupa ve milli | 0” *yaçları program mucibince | Pa u “ade nihayet bulduğundan As ix, Miytından futbol faaliye- Ja yarmak Simi, Şahidlerin çabırllmasi öy keme başka güne bırakıldı. vana fe dd), Türkiye son zamanlarda çok inki. şaf etmiştir. Türk sanayiinin terak- kisine İngiliz sanayii de yardım ot- miştir, Türkler, İngiliz sanayiile iş yapmağa çok heveslidirler, Çünkü İn- gilizlerle akdedilecek mukavelelere itimad olunabileceğini biliyorlar İn. giliz sanayii bundan istifade ederek Türkiye ile olan münasebetlerini ar- tırmağa çalışmalıdır. İngiltereden gelecek seyyahlar Tür- kiyede büyük hüsnü kabul görmekte. dir. İş maksadile gidenler de fikirleri- nin ve teşebbüslerinin iyi karşılana- cağından emin olabilirler, Türkiye cihan işlerinde bir kuvvet olmak üze- redir. Türkiyeyi bunun böyle olaca- ğını takdir edecek kadar tanıdım. Türkiyeyi idare edenler dirayetli ve zeki zevattan mürekkeptir. Onların yardıma ve dostluğa ihtiyaçları var- dır. Bu hususta diğer memleketlerden ziyade İngiltereye bakıyorlar.» Alman milli takımının yeni bir galebesi Geçen hafta Danimarka milli ta- kımını 2-0 mağlüp eden Alman milli futbol takımı bu haftada Oslo'da Norveç milli takımile karşılaşmış ve hâkim bir oyundan sonra 40 galip gelmiştir. 1936 olimpiyadında futbol şampi- yonluğuna en kuvvetli namzed olarak gösterilen Alman milli takımını mağ- lüp ederek tasfiyeye uğratan Norveç- liler bu müsabakada tahminlerin hilâfina çok sönük bir oyun çıkarmış- lardır. 30,000 kişinin büyük bir alâka ile takib ettiği müsabakanın ilk devresi mütevazin geçmiş ve Almanlar son dakikada bir gol yapmışlardır, Müsabakanın ikinci devresi asabi bir hava içinde geçmiş ve gol yapa. mamaktan olacak, Notveçliler bariz bir şekilde sert oynamışlardır. Onların asabitiğinden istifade eden Almanlar üstüste 3 gol daha yapa rak müsabakadan 4-0 gibi açık bir sa- yı farkile galip çıkmışlardır. İngiliz milli takımı Afrikada İngiliz mili takımı 'Transvalde genubi Afrika mMühtetiti ile —yankığı. “ya müthiş sıcağa TAĞME “ünanistan dan sönra 8-2 kazanı cenubi Spor hareketleri- mizi mevsimlere göre taksim edelim Herşeyin zamanında ve mevsimin. de tatbiki meselesini büyük bir has- sasiyetle tatbik eden memleketlerin programlaşmış işlerinden aldıkları randımanların fazlalığı malümdür. Mevsiminden hariç bir zamanda bir meyva yenlidiği zaman nasıl ki lez seti iyi değilse bizim spor hareketleri de kendi mevsiminden hariç bir zâ- manda yapılmağa teşebbüs edildi mi, takib edecek seyirci bulamıyor ve do layısile yapılan her hangi bir spor müsabakası tadsız bir şekilde nihayet buluyor, Bu kabilden olarak futbol maçları. nı gösterebiliriz. Muntazam bir prog- ramı olmadığı için sporcularımızın sıhhati bahasına bile hâlâ devam eden maçlar ne kadar ehemmiyetli olursa olsun stadlarımıza halkı topli- yamıyor. Oyuncularımız isteksiz bir şekilde, müsabaka yapıyor. Futbolun en ilerde bulunduğu üç mmntaka takımları arasında yapılan mint küme maçları bile sıcaklar baş- ladığı müddettenberi yalnız klüp ta- raftarları ve bir kaç hevesli önünde devam ediyor. Resmi bir makama rap- tedilen spor işlerimizin badema eski başıborukluktan kurtularak munta- zam ve programlaşmış bir şekilde yürüyeceğine iman ettiğimiz için önümüzdeki senelerde herkesin deni- Ze girdiği bir mevsimde toz toprak içinde futbolcularımızın didiştiğini üzülerek seyretmiyeceğimizi ve bu gibi karşılaşmaların bütün dünyada olduğu gibi yerini su sporlarma terke- deceğini tahmin ediyoruz. Haziran bidayetinden itibaren fut- bolun yerine ikame edilecek sporlar arasında atletizm, su sporları, güreş, at yarışları, tenis bulunmaktadır, Saydığımız bu beş spor şubesinden at yarışları müstesna diğerleri bütün dünyada kış mevsiminde de talbik edilmekte ve hepsi de büyük alâka görmektedir, Fakat bizde henüz bir kapalı saha bir psin mevcut olmadığına göre se- nelik spor programlarını hazırlıyacak olan idarecilerimizden hiç olmazsa spor hareketlerini mevsimlere göre taksim etmelerini ve futbolü 30 dere- ceyi aşan hararetli mevsimlerde her tarafta olduğu gibi tatil etmelerini istemek bir hata değildir. Kapalı saha ve psin yoksuzluğuna mukabil hiç olmazsa bu sporları tat- bik edebilecek (tabiatten) (istifade edebilmek için alâkadarlar önümüz- deki senelerde hazırlıyacakları prog- ramlarda bilhassa bu cihetlere dik- kat etmeli ve spor şubelerinin har&- ketlerini mevsimlere göre ayarlama- dırlar. 30 dereceyi bulan hararetin gittik- çe fazlalaşacağını göz önünde bulun- durursak sporcularımızın sıhhati ba- kımından mevsimine göre spor hare- ketleri taksiminin ne kadar lüzumlu ve ehemmiyetli bir mevzu olduğu ken- diliğinden meydana çıkar. ŞAZİ Tezcan Panelen atletizm müsabakaları Yunan atletizm federasyonu tara- fından her sene ayni tarihte Alina- da tertip edilen ve dünyanın her ta rafına yayılmış bütün Yunan sporcu- larının iştirakine açık olan Panelen atletizm müsabakalam bu hafta bü. yük merasimle başlamıştır. Yunanistanın dahil ve haricindeki 42 klübünden 400 atletin iştirak etti. bu müsabakalar müthiş sıcaklar altında cereyan etmiş ve bu yüzden alı nan dereceler tahmin edildiği gibi yüksek olmamıştır. Müsabakaların ilk gününde âlınan dereceler! sırasile yazıyoruz: 100 metre Eftimyu 800 » Stratakos 203,1 5000 » (o Ragozos 15.54,6 4X400 » İskenderiye Yunan at- let takımı 3384 Yüksek: Pantozis 180 Gülle; Patarakis 1392 e. 28 10,0/10 5 Temmuz 1930 Parti srupunda Başvekil beyanatta bulandu. İki gazete hakkında hükümetin ittihaz ettiği kararlar tasvib olundu Ankara 4 (A-A.) — C. H.B. Büyük Millet Meclisi grupu bugün «4/7/9309» saat 15 de reis vekili Trabzon mebu- su Hasan Sakanın refsliğinde toplan- dı. İlk defa söz alarak kürsüye gelen muhterem Başvekilimiz Dr. Refik Saydam Büyük Millet Meclisinin ya- kında vereceği yaz tatili kararına ve | bu günler zarfında Büyük Millet Mec- | lisinde müzakere ve intacı icab eden müstaceliyeti haiz bazı kanun lâyiha- ları hakkında izahatta bulundu Başvekilin bu beyanatı grup heye- fnce müttefikan tasvib olundu Bundan sonra ruznameye dahil ve Bursa mebusu Muhittin Baha Pars'ın geçenlerde Yeni Sabah gazetesinin 18 haziran tarihli nüshasında «Bir Ar- navutun açık mektubu> başlığı altın- da ve Debreli Halit Koya imzasile in- tişar etmiş olan bir makalesine dair vermiş olduğu takrir üzerine müzake- re cereyan etti. Takrir sahibi bu maka- leyi aynen okuyarak buna ald fikirleri- ni izah etti ve Dahiliye Vekâletinden bu makale üzerine ne yapılmış oldu- gunu takriri ile soruyordu. Dahiliye Vekilimiz Faik Öztrak, bu makale hakkında icab eden teşebbüs- lerin tamamen yapılmış olduğunu ve makale sahibi hakkında kanunen bir muamele ve takibat yapmağa ma- hal olmadığını izah etti, Ayni mevzu üzerine âöz alan hatipler makaleyi ve neşreden gazeteyi takbih ve tenkit edici mütalâalarından sonra gerek makale sahibi ve gerek makaleyi neş- reden gazete hakkında emsaline ibret olacak kararlar verilmesine dair tek- lifte bulundular. Müzakere neticesin- de hükümetin bu mesele hakkında yapınış olduğu muamele ve ittihaz et- tiği kararlar tasvib olundu. İkinci mesele Ruznamede ikinci bir mesele ola- rak Son Posta gazetesinin 27 haziran tarihli nüshasında ve başmuharrir Mardin mebusu Muhittin Birgenin Yabancı dil muallimi yetiştirmek için Ankara 4 (Akşam) — Orta tedrisat, müesseselerine yabancı dil muallimi yetiştirmek maksadile geçen yıl İstan- bul üniversitesinde açılmış olan fransızca, ingilizce ve almanca kurs- Inna bu yılda 60 talebe alınması Maarif Vekâletince kararlaştırılmış- tır, Alınacak talebeye bir sene devam edecek kurs müddeti zarfinda ayda otuzar lira harçlık verilecektir. Tale- benin seçme imtihanları 25, 26 eylül de İstanbul üniversitesinde yapılar caktır, Konserlerden de Damga, Tayyare ve Belediye resim- lerile Darülâceze hissesi alınacak Ankara 4 (Telefonla) — Tiyatro ve sinemaların bilet bedeli üzerinden alınmakta olan tenzilâtlı damga, tay- yare ve belediye resimleri ile Darüla- ceze hissesinin konserlere de teşmili hakkındaki kanun projesinin encü- menleree müzakeresi bitirilmiştir. Proje Meclisin cuma günkü ruzname- sine alınmıştır. İstanbulda sekiz okuma odası daha açılacak Ankara 4 (Akşam) — Maarif Ve kâleti İstanbulda mevcutlara ilâveten sekiz okuma odası daha açmağı ka- rarlaştırmıştır. Bu karar önümüzde- ki eylül ayına kadar tatbik sahasına çıkarılmış olacaktır. Türkiye serbes güreş birincilikleri İzmir £ (Telefonla) — Beden Ter- biyesi umumi müdürlüğü, evvelce An- karada yapılması (kârarlaşlırılan Türkiye serbes güreş birinciliklerinin fuar münasebetile İzmirde yapılma- sini muvafık görmektedir. İzmir bök gesi başkanlığı bundan haberdar edi miştir. Müsabakalar Eylülün ilk haftasın- da başlıyacak 3 eylüle kadar süre. cektir. Ayrca İzmir - İstanbul ve Ankara tenisçileri arasında müsâbakâlar ya- pılacaktır. son günlerde Büyük Millet Meetisince tedkik ve kabul edilmiş olan Barem kanunlarının hükümlerini (tenkid eden bir makalesi hakkında Büyük Millet Meclisinin umumi heyeti içti- mamda Ankara mebusu Mümtaz Ök- men tarafından sorulan bir suale ceva- ben Başvekil Refik Saydam verdiği izahatta başmuharririn bu makale ile ifade ettiği fikirlerin hatalı olduğu ve Cümhuriyet Halk Partisine mensup bir mebusun böyle bir makale yazma- sı doğru ölüp olmadığı anlaşılmak Üzere makaleyi Parti grupu idare he- tine tevdi ettiğini bildirmişti Grup idare heyetinin bu havale Üzerine yaplığı tedkikat neticesinde verdiği karar Umumi heyetin tedki- kine bu celsede arzolunmuştur Grup idare heyeti başmuharrir Muhittin Bitgenin bu makalesini gerek Barem kanunları hakkında grup umumi heyetince evvelki müzakere- lerin birinde vermiş olduğu prensip kararlarına gerek Parti nizamname sinin neşriyata taallük eden maddesi hükümlerine (muhalif gördüğünü umumi heyete arzetmişti. Evvelâ makale sahibi Mardin me. busu Muhittin Birgen söz alarak bu makale ile ifade ettiği fikirlerin hatalı olduğunu beyan ederek umumi heye- te karşı itizar etti. Bununla beraber mevzu hakkında söz olan bir çok ha- tipler makale ile efkârı umumiyeye arzedilen fikirler hakkında tenkidle- rini serdettiler Başvekil son söz alarak mevzuun bir çok arkadaşlar tarafından umumi heyette tebarüz ettirildiğini ve esasen muharrir itizar beyan etliği cihetle başka bir muamele yapılmasına ma- hal olmadığını beyan etmiş ve bunun üzerine bu meselenin de müzakeresi- ne nihayet verilmiştir. Ruznamede başka mevzu olmadı- ğından saat 18 de içtimaa nihaydt verilmiştir. ellinci yıldönümü pulları Ankara 4 (Akşam) — Amerika is- tiklâlinin yüz ellinci yıldönümü mü- nasebetile çıkarılacak olan posta pul- larının tabı bitmiştir. Pullar bir iki güne kadar posta ve telgraf ve tele. fon umum müdürlüğüne gelmiş ola- caktır. Nevyork 4 (A.A.) — Bugün 4 tem- muz İstiklâl bayramı münasebetile iki milyon Nevyorklu şehrin harici- ne çıkmıştır. Roosevelt, bütün ran devularını tehir ederek Hyde parka, çarşamba günü Avrupaya hareket edecek olan validesinin yanına çil miştir, Vergilerde itiraz ve temyiz usulleri Ankara 4 (Telefonla) -— Büyük Millet Meclisi muvakkat encümeni, evvelce esaslarını > bildirmiş olduğum vergilerde itiraz ve temyiz usullerine ve mercilerine ve vergi ihbarnamele- rinin tebliğ suretine dair olan kanun lâyihasının müzakeresini bitirmiş ve projeyi müstacelen müzakeresi temeni nisi ile Heyeti umumiyeye vermiştir. Ege mıntakasındaki hasar hakkında Vekâletlere rapor gönderildi İzmir 4 (Telefonla) — Kemalpaşa havalisinde fırtına ve dolunun yaptığı tahribat vilâyetin emri İle ziraat mü- dürü tarafından tesbit edilmiştir. Hasarın çok mühim olduğu anla şılmıştır. Hazırlanan rapor Dahiliye ve Ziraat Vekâletlerine gönderi miştir. Harmanlar, sebzeler ve mey- valarda zarar büyüktür, Bazı köylere hükümetçe yardım yapılması icab etmektedir. Foçada da mahsul yüz de 15 zarar görmüştür. Ödemişte 40 hektar bağ, 20 hektar mısır harab ok muştur. Kıskançlıktan cinayet İzmir 4 (Telefonla) — Manisanın Evkafteke köyünde bir cinayet oldu. (Ahmed, karısı ile birlikle yaşıyan Mustafa adında birini tabancası ile öldürdü, Karısını da ağır surette ya raladı, Tahkikat yapılıyor,