5 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahbahki Elaberler Son dakika Bulsarları mihvere çekmek istiyorlar Bugün Berline varacak olan B. Köseivanofu, B. Hitler karşılıyacak Berlin, $ — Buradaki ecnebi siyasi ma- | milletinin kalkınmasını ve kardeş Yuzos- bafii Bulgar Başvekil E. Kökelvanctar | lav milleti İle mukarenetini muhabbet ve Türk ordusunun Hataya aydır. Italyan da Arnayutluktaki kuvvetleri- Bi mütemadiyen artırması Bulgarlar. da icabında kendilerine yardım edilebile- sonra yoluna devam etmiştir. Bugün sa- at 1430 da Berline varıyor. Öğleden son- Mi Hariciye Nazırını, sonrada B. Bitleri ziyaret edecektir. «Almanyanın Şarki Avrupada dileği herkesin kendisine Miyik olduğu mevkii işgal ettiğini görmektir. Alman hükümeti Bulgar Maliye Nazın- ma Alman kartalınm büyük salibini ver- miştir. Berlin 4 (A.A.) — Havas: Bulgaris- tan Başvekil Köseivanofun yarın (bu- gün) buraya gelmesi beklenmektedir. Başvekil, Hitler tarafından karşıla- nacaktır. Köseivani, bir kaç kere Von Rib- bentrop İle buluşarak kendisile iki memleketi alâkadar eden siyasi ve ik, tisadi meseleler hakkında görüşe cektir. Her hangi bir mukavele im- zası tahmin edilmemektedr. Mumailey, bu sabah Belgrad'dan geçmiş ve istasyonda Yugoslavya Ha- riciye Nazırı Markoviç tarafından karşılanmıştır. Markoviç, Bulgar (o Başvekiline Sremska - Mitroviça istasyonuna ka- Yarı resmi Doyçe Politişe Korrespan- dans gazetesi Alman milletinin Bulgar | dar refakat etmiştir. Londrada büyük bir siyasi faaliyet var İngilterenin Varşova sefiri hariciye komitesinin toplantısına iştirak etti — İngilterenin | draya avdet edeceğini ümid etmekte- dir. Londra 4 (AA) Varşova sefiri Kennard, bu sabah 'Başvekâlette Hariciye komitesinin iç- timama iştirak etmiştir. İçtima €s- nasında Danzig'deki vaziyet tedkik edilmiştir. . Komite, ayni zamanda İngiltere- nin Moskova sefiri Seeds'in Sovyet mümessillerile yaptığıson görüşme hakkında gönderdiği rapiru da ted- kik etmiştir. Akşam sefir Kennard, Kral tarafından kabul edilecektir. Londra 4 (A.A.)— Polonyanın Lon- dra sefiri Kont Raczynski, dün akşam Lord Halifax ile görüştükten sonra Polonya Hiriciye Nazırı Beck ile bu- Tuşmak üzere bu sabah tayyre ile Var- şovaya hareke tetmiştir. Kont Raezynski, cuma günü Lon- Adli tebligat Merkezde bir müdürlük, nü- fusu çok olan vilâyetlere de mürakiplik ihdas olunacak Ankara 4 (Telefonla) — Adli teb. Ugatın posta, telgraf ve telefon ida- resine devri Üzerine mezkür idarede bu işleri idare etmek üzere vücuda © getirilecek teşkilât hakkındaki kanun projeleri cuma günü Meclis umumi heyetinde görüşülecektir. Bu projeye göre merkezde bir müdür, bir muavin 17 memurdan müteşekkil olmak üzere © bir adli tebligat işleri müdürlüğü vü- cuda getirilecektir. Adli tebilgat işlerinin muntazaman yürümesini temin için de İstanbul, Ankara, İzmir gibi nüfusu çok olan vilâyetlerde lüzumu kadar, diğer vi. de birer adli tebligat mü- rakibliği ihdas olunacaktır. İzmirde bir işçi güneş çarp- masından öldü İzmir 4 (Telefonla) — Müthiş s- reel e My eme İsa adında bir İngilterenin Berlin sefiri Londraya gitti Berlin 4 (A.A.) — İngiltere sefiri Neville Henderson, sant 13,40da tayyare ile Londraya hareket etmiş- tir. Mumaileyhin sürecektir. Leh - Alman hududuna bir Alman tayyaresi düştü Varşova 4 (AA) — Polonya malbualı, Leh - Alman hudut bölgesinde bir Alman tayyaresinin yere düştüğünü bildiriyor. Tayyareciler paraşütle atlamışlardır. Bun- lardan biri Leh makamları tarafından tevkif edilmiş ve diğerleri (Almanyaya kaçmağa muvaffak olmuşlardır. Kral Zogu Gdynia'dan vapurla Londraya gidecek Bükreş 4 (A.A.) — Polonya sefa- reti transit suretile Gdynia'ya geç- mesi için kral Zogunun pasaportla- rını dün vize etmiştir. Kral, Lon- draya gitmek üzere Gdynia'dan va- pura binecektir. Kral Zogu, bundan sonra seyahati- ne devam ederek Londradan Parise ve Versailles'a gidecek ve orada yaz mevsimi için kiraladığı sayfiyeye yerleşecektir. Evlenme evrakının ucuzlatıl- ması hakkındaki kanun Ankara 4 (Telefonla) — Evlenme işlerinde kullamlan evrakın damga resminden, her türlü harçlardan mu- af tutulması hakkındaki kanun lây- hası Meclis ruznamesine alınmıştır. Yalnız üç sınıf Üzerine tertib oluna- cak evlenme cüzdanlarının birinci sınıfından üç, ikincisinden birer lira ve üçüncü sınıf cüzdanlardan da 10 kuruş Miiacskkar Ankara haberleri Binhinrhönn aldığımı diğer haber “ler 8 inci sahifededir. gaybubeti bir hafta istimlâk kanunu eee n 705 ime < girişinin yıldönümü Hatayda her taraf bayrak- larla donatıldı. Bugün bütün Hataylılar bu mesud günü kutlıyacaklar Antakya 4 (A.A.) — Yarın kahrâ- man ordumuzun Hataya girişinin yık dönümüdür. Bu mesut ve uğurlu gün Hatayın her şehrinde büyük mert simle kutlanacaktır. Antakyada ya- pılacak törene bütün halk ve köy- lülerimiz iştirak edecektir. Sabah saat 10 da parti, hükümet, belediye ve ticaret odası heyetlerile esnaf teşekkülleri reisleri ve bütün | köylüler adına ihtiyar bir köylü ordu evine giderek albay Şükrü Kanadlı- nın şahsında Türk ordusunu şelâm- Jayıp halkın kurtuluştan “mütevellit şükranlarını arzedeceklerdir. Saat 10,45 de bandonun iştirakile izcilerin söyliyecekleri İstiklâl mar- şile Lise meydanında merasime baş- lanacak ve nutuklar söylenecektir. Bundan sonra asker, jandarma, izci, mektepliler ve &snaf teşekkülleri bir geçit resmi yapacaklardır. Gece için de bir fener alayı tertib edilecektir. Bütün Hataylılar kurtuluşlarının ilk fili eseri olan bugünü böylece bü- yük bir şevk ve neşe içinde kutlıya- caklardır. Şehirde her taraf bayrak- larımızla süslenmiş, müteaddit tak- Jar kurulmuş bulunmaktadır. Istanbul Üniversitesi Tedris heyetine altı profe- sörülk daha ilâve ediliyor Ankara 4 (Telefonla) — İstanbul üniversitesinin muvazenei umümiyeye | alınmasına dair olan kanunun bazı | maddelerinin değiştirilmesi hakkın- daki kanun projesi Meclis ruzname- sine alınmıştır. Bu proje ile üniver site tedris heyetine ald cedvele 125 lira asli maaşlı 6 profesörlük daha ilâve edilmektedir, Bu suretle üniversitenin kurulu terfi edemiyen ordinaryüs | profesörlerin terfi imkânları temin olunmaktadır. Bundan başka, bügün profesörlük mevkiini işgal ettikleri halde kadro cedvellerinin müsaadesizliği yüzün- te ve yeni teşkil edilen İktisad fakül- tesi için bir idare kadrosu ilâve olun- maktadır, B. Salih Kılıç Devlet. Şürasınca lüzumu muhakemesine karar verildi Ankara 5 — Atatürkün mübarek na- şını ziyaret edildiği sırada Dolmabah- çe önünde vuku bulan müthiş izdi. hamdan on bir vatandaşın ölüm hâ- disesi etrafında yapılan tahkikat ne- ticesinde Devlet Şürası ikinci dairesi sabık İstanbul Emniyet müdürü B. Salih Kılıç hakkında lüzumu muhâ- keme, B. Muhiddin Üstündağ, diğer mazmunlar hakkında meni muhakeme kararı vermiştir. Tahkikat evrakı ted- kik edilmek için Şüra umumi heyeti- ne verilmiştir. Lâyiha, yaz tatilinden evvel Meclisten çıkarılacak Ankara 4 (Akşam) — Belediyeler- ce yapılacak istimlâklar hakkındaki kanunun bâzı maddelerinin değişti- rilmesine ve bu kanuna yeni bazı hükümler ilâvesine dair olan kanun projesini tedkik etmek üzere teşkil edilmiş olan muvakkat encümen bu- gün öğleden evvel ilk içtimaını akde- derek projeyi müzakereye başlamış- tır, Projenin müstacelen müzakere edilmesi temennisile umumi heyete Win büyük elçisi Henderson Londraya /Rusya,cevabında mukabil teklifler ileri sürdü B. Motolof, projenin bazı noktaları hakkında yeni tasrihat istemektedir Paris 5 — Moskovadan bildiriliyor: İyi bir membadan öğrenildiğine göre Sovyet Rusya İngiltere ve Fransaya verdiği cevapta mukabil bazı teklifler dermeyan etmektedir. Cevap, kati ma- hiyette değildir. Daha bazı müzakere- ler olacaktır. Bu müzâkereler, İngilte- Te ile Fransanın Baltık devletlerine, Sovyet Rusyanın Belçika, Hollanda ve İsviçreye vereceği garanti etrafında ce. reyan edeöektir. Pâris 4 (A.A.) — Havas ajansı bildi- riyor: Dün Moskovada B. Seeds, B. Naggiar ve B, Strang'a tevdi edilen son Sovyeğ cevabı Paris Hariciye Nezâr€tlır€ gei- miştir. Devam eden müzakereler bah- sinde âdet olduğu üzere Fransız diplo- matik mahfilleri bu hususta büyük bir ketumiyet muhafaza etmektedir. Hari ciye Nezaretinin salâhiyettar daireleri şefleri, B. Bonnet ile birlikte, B. Molo- tof'un notasını ve B. Nagglar'ın rapo- Tunu tedkik eylemekte bulunmuştur. Öğleye doğru âlinan haberlere göre, B. Molotof, Fransiz - İngiliz projesinin bazı noktaları hakkında yeni tasrihat istemiştir. Buna göre, müzakerelerin bir müddet daha devam edeceği sanı) maktadır. Paris ve Londra Kabineleri siki temaş halindedir ve B. Bonnet, öğleden sonra Londra büyük elçisi B. Corbin ile uzun bir telefon görüşmesinde bulunmuş. tur. Londra 4 (A.A.) — Kabinenin hari. ci meselelerle uğraşan komitesi, bu- gün öğleden sonra toplanarak B. Secds'den gelen raporu ve bu rapora merbut Sovyet cevabını tedkik etmiş» tir. Milli piyango Karşılığı nakid olmak üzere piyango hakkı yalnız bu ida- reydait olacaktır Ankara 4 (Telefonla) — Tayyare piyangosunun Merkez bankası tara- fından idare edileceği hakkında Mecli. se bir kanun Jâyihası verildiğini yaz- mıştık. Bu lâyihanın encümenden geçtikten sonra aldığı son şekle göre, Maliye Vekâletine bağlı olmak üzere hükmi şahsiyeti haiz bir milli piyan- go idaresi kurulacaktır. Türkiyede karşılığı nâkid olmak üzere piyango keşidesi hakkı bu idareye aid olacak- tır. Mili piyango idaresi Maliye Ve- kâleti ile Cümhuriyet ve Ziraat ban- Kaları taraflarından tâyin edilecek birer âza ile müdürden terekküb ede- cektir. MİNİ piyango müdürü Maliye Vekâletinin teklifi ile İcra Vekilleri heyeti tarafından tayin edilecektir, Ecri misillerin affı Ankara 4 (Telefonla) Meclis Maliye ve Bütçe encümenleri hazine- ye aid bağ ve bahçelerle müsakkafatı fuzulen işgal edenlerden alınacak ec- rimisillerin affı hakkındaki kanun iâ- yihasının müzakeresini bitirdiler. Lâyihanın aldığı son şekle göre, ha- zineye aid arazi, bağ ve bahçelerin 1938, müsakkafatın 1934 yılı sonlarına kadar fuzuli işgallerinden müteveild ecrimisiller aranmıyacaktır. Tahak- kuk ettirilenler de adli ve idari karar. larla katileşmiş olsalar dahi terkin edileceklerdir. Meclisteki teki lâyihalar Yaz tatilinin gelecek hafta içinde yapılması muhtemeldir Ankara 4 (Akşam) — Büyük Mil let Meclisinin gelecek hafta içinde yaz tatili yapması kuvvetle muhtemeldir. Bu münasebetle Büyük Millet Mec- )isi encümenlerinde güze çarpan bir faaliyet müşahede edilmektedir. Ge- çen Meclisten yeni Meclise intikal etmiş olan lâyihaların, uzun müzâ- kerelere ihtiyaç gösteren vasıtasız vergiler ve küçük sanatlar kanunu projeleri gibi bir kaçı müstesna, hep- si umumi heyetin müzakeresinden geçmiş bulunmaktadır. Doktor B. Rerik Saydam hükümeti tarafından Meclise verilmiş olan ka- nun projelerinden halen encümen- lerde bulunanların da yaz tatilinden evvel kanunlaştırılacağı umulmakta- dır B. Henderson Londrada Londra 4 (A.A;) — İngilterenin Ber- Kocalarını idaresi kurulacak| öldüren kadınlar Biri Manisada, diğeri Muğla- da iki kadın idam edildi İzmir 4 (Telefonla) — Manisada tüyler ürpertici bir cinayet işlenmişti. 25 yaşında Fatma adında bir kadın, kayınbiraderini sevmiş ve kendisi ile evlenebilmek için kocası Osmam öl dürmüştü. Bu kadın hakkındaki idam kararı Büyük Millet Meclisince tas- dik olunmuş ve kocasının katili Fat- ma, Manisada idam edilmiştir. Fate ma idam sehpasma götürülürken - Ben zaten iki senedenberi ölü gibiyim. İpi bir an evvel boğazıma ge- çirin. demiştir. Muğla 4 (A.A.) — Kocası Hasan'ı taammütle öldürmekten suçlu Bod- ruamun Karakaya köyünden Salih kızı Fatmak hakkındaki ölüm cezası kızı Fatma hakkındaki ölüm cezası infaz edilmiştir. Burdurda bir katil idam edildi Burdur o (Akşam) Burdurun Oteller meydanında ikinci bir cani daha asılmak suretile adalet yerini buldu. Maslüb Söğüt köyünden Halil bir kaç sene önce Davaslı tüçcar Aliyi Çavdar pazarına gitmekte iken yolda pusu kurarak iki hayvana yüklenmiş olan manifatura eşyası ile parasına tâ- maâan öldürmüş ve cesedi gizlemek için parça, parça yaparak her bir parça- sını bir köşeye saklamağa teşebbüs etmişti. Cümhuriyet zabıtasının tez meydana çıkardığı bu kanlı cinaye- tin faline oCümhuriyet kanunları lâyık olduğu « cezayı vermiştir. Erzincan - Erzurum Demiryolu Erzurum hududu na vardı, köylü bayram yapti Erzum 4 (A.A.) — Erzincan - Er. zurum demiryolu dün Krzurum vilâ- yeti hududuna girmiştir. Ray ferşi- yatına gece gündüz devam edil mektedir. Bütün vilâyet halkı demir- yolunun vilâyetleri hududuna varma» sından dolayi bir bayram sevinci içindedirler, Demiryolu Aşkale'ye ayın 20 sinde varmış bulunacaktır. Vali Haşim İşcan'ın reisliğinde muhtelif teşekküller mümessillerin- den teşkil edilmiş bulunan komisyon- lar Erzurum'un demiryoluna kavuş- tuğu gün yapılacak büyük merasim hazırlıkları ile meşguldür. Demiryolu güzergâhına düşen kasabalarda da şimdiden bu büyük gün için hazırlık- lar başlamıştar. Izmirde zelzele İzmir 4 (A.A) —Dün saat 16da bir saniye süren bir selsele olmuştur.