5 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

5 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Nafia Vekâleti, evvelce münferid Suretie tasdik edilen Beşiktaşta Bar- baros türbesi ile civarının tanzimi et- rafında bâzı noktaların yeniden ted- kikine lüzum göstermiştir. Bu plâna göre Barbaros türbesinin önünde ve Beşiktaş iskelesinin Dolmabahçe sa- rayı tarafındaki deniz kenarında bir deniz müzesi ile bu müzeye biti- şik olarak açılacak geniş yolların is- tikameti etrafında bazı mütalâalar ileri sürmüştür. Bundan başka Eminönünden Sul tanahmede doğru açılacak olan yeni bir caddenin istikameti etrafında da Nafia Vekâleti B. Prostun mütalâa- gına iştirak etmemiştir. Mütehassıs, bu yolu, Eminönü meydanından son- ra üç ay evvel yanan eski Hasan eo * kılmıştır. nihayet verilmiştir. nun bir genç muhakeme ediliyor Kasımpaşada bir kahvede eniştesi Kerimi bıçakla yüzünden yaralıyan Rüstem adında bir delikanlının mev- kufen muhakemesine dün asliye bi- rinci ceza mahkemesinde başlanmış- lar. Tahkikata nazaran, İki seneden- beri evli bulunan Kerim son zâmân- larda evine gitmemeğe, karısına bak- mamağa başlamıştır, Kadının biraderi Rüstem buna fena halde hiddetlen- Miş ve bir gece Kerim kahvede otu- rürken yanına giderek kavga çıkar- mış, bıçakla Kerimin yanağının sağ tarafını kulağının önünden ağına kadar parçaladığı gibi burnunun sol tarafını da yine bıçakla parçalamış- İir. Bu yaralar Kerimin yüzünde sa- bit bir iz bırakmıştır. Dün başlıyan muhakemede Kerim vakayı yukanda yazdığımız şekilde anlatarak; — Beni yüzümden yaraladı. Çehremde sabit iz kaldı. Bu yüzden yüzümün şeklini de bozdu. Ben mobilyacılık yapıyorum. Hergün bir çok müşterilerin karşısına çi- kıyorum. Yüzümdeki bu yaralar, müşteri- Jer üzerinde de fena tesir yapıyor. Dedi. Maznun Rüstem ise iddiayı reddetti ve vakayı şöyle anlattı: j Eniştem Kerim evine gelmiyor, hem- gireme bakmıyordu. On beş günlük bir erkek çocuğu olduğu halde bir defa gelip çocuğunu bile görmedi. Vaka gecesi kah- vede kendisini gördüm ve evine gitmesini söyledim. Kerim kızarak bana ağır köfür- Ver eti, Ben mukabele etmeden kahve- den çıklım. Yolda giderken Kerim ya- nında bir arkadaşile beraber önüme çıktı, ikisi birden üzerime hücum ederek beni dövmeğe başladılar. Arkadaşının elinde de bıçak gibi birşey vardı, Ben kendimi kur- tarmak içim çakımı çekip onları korkut- tum. Pakat eniştem Kerimi yaralamadım. Belki de o arkadaşımın elindeki bıçak- la yaralanmıştır. Şahidlerin çağırılması için muha keme başka güne bırakıldı. i “Sar plânında tadil "edilecek noktalar Barbaros türbesi ve Eminönünden Sultanahmede gidecek yol için yeni plânlar yapılacak za deposunun bulunduğu arsadan ve dördüncü vakıf hanın arkasından şimdiki Sirkeci istasyonundan geçir- mek suretile Sultanahmede çıkarı yordu. Halbuki Vekâlet, Büyük pos- tahane caddesinden ve Ankara cad- desini katederek Ebüssuud cnddesi- Şimdi B. Prost gerek bu yolun, gerek Barbaros türbesi civarının plân- larını gösterilen olüzuma göre yeni- den tedkik edecektir. Bu noktalar ik- mal edildikten sonra İstanbulun nâ- zım plânı - diğer tasdik edilen nok- talar da dahil olduğu halde - ikmal edilecektir. ZAT alayımızın sm min verildi Kolordu komutanı alayın sancağına İstiklâl madalyasını takarken Kayseri (Akşam) — Şehrimizdeki alayın istiklâl harbinde göstermiş ol- duğu kahramanlıkların bir hatırası olmak üzere alay sancağı istiklâl mada'yasile taltif edilmiştir. Bu madalya kolordu kumandanı elile hükümet alanında büyük bir halk kitlesinin huzurunda alayın sancağına törenle ta- Bunu müteakip alay tarafından bir geçid resmi yapılarak törene Bir aile faciası | Tütünlerimiz Amerikadan talep çok, İngi- tün alması muhtemel Almanyadan şehrimizdeki tütün piyasasına gelen haberlere göre Al manyada son zamanlarda tütünleri- miz aleyhindeki propâganda şiddetini artırmıştır. Almanlar, tütünlerimizi (döviz düşmanı kâra dumanlar) ta- biri ile vasıflandırmışlardır. Alman- yada Türk tütünü bu fena muameleyi görürken Amerikada tütünlerimiz ka- pışılmıştır. Gelen haberlere göre, İn- hisarlar umum müdürlüğünün Nev- york sergisine gönderdiği üç parti si- gara kâmilen satılmıştır. Tütün inhisarları, dördüncü parti. yi de göndermiştir. Bunların da ya- kında biteceği ümid edilmektedir. Bir çok Amerikalılar, sergi komiserliğine müracaat ederek Türk tütününü fu- ardan başka nerelerde bulabilecekle- rini sormuşlardır, Amerikada henüz tütün bayiimiz bulunmadığı için, bunlara müsbet bir cevap verileme- miştir, Müteşebbis o Amerikalılardan bir firma, dün, şehrimizdeki ihracat tacirlerinden birine gönderdiği mek- tupta Türk mallarının Amerikada r&- vaçta olduğunu, memleketimizle iş görmek kararında bullunduğunu bil. dirmiştir. Yakın zamanda, Amerikaya küllyetli miktarda her nevi mal gönderebilmemiz için tedkikler ya- pılmaktadır, Diğer taraftan bazı İngiliz firma- larının da bu sene memleketimizden tütün alacakları söylenmektedir, İn- giltere her sene hariçten 100 milyon kilo tütün satın almaktadır. Bunun 90 milyonunu Amerikadan, müteba- kisi de Yunanistandan temin edil mektedir, Geçen sene Yünanistandan AKŞAM Hataydan mal geliyor Sergide teşhir edilecek Ha- tay vilâyeti malları ucuzca satılacak Piyasamıza Hataydan bir çok mal- Jar gelmektedir. Dün, yeniden renkli yapağı, koyun ve sığır derileri gelmiş. tir. Muz sevkiyatı, şehrimizdeki muz fiatlerinde hissedilir bir düşüklük yap- mıştır. Hatay vilâyeti mahsulâtının münhasıran İstanbul piyasasında sa- tulması için bazı müteşebbisler alâka- dar Vekâletler nezdinde teşebbüsler. de bulunacaklardır. Hatay vilâyetinin bu seneki Yerli mallar sergisine kül- liyetli miktarda yerli eşya gönder- mek suretile iştirak edeceği ve bu malların bir defaya mahsus olmak üzere gayet ucuz flatlerle satılacağı anlaşılmaktadır Hatay vilâyeti, İstanbulda bir (Ha- tay malları ofisi) teşkili için İktisad Vekâleti tezdinde teşebbüslerde bu- Yunacaktır Türk kadın hekimleri birliği Türk kadın hekimleri birliği, ilmi top- lantısını Haseki hastanesi üniversite kon ferans salonunda prof. Ali Esad Birolun başkanlığında yapmıştır. 1 — Prof. Tevfik Remzi Kazancıgil: Kas dınlarda üâdetle alâkası olmayan devri nezifler hakkında tebliğ yapmış ve $ granulosa, 2 krukenberr, 2 sarkom, 2 ge- belik ve cancer ve papiler cancer vakaları göstermiştir. 2 — Prof, Ali Esad Birol: Ge- belik nephrosları ve göz tegayyürleri hak- kında tebliğ yapmış ve postpartum bit tetani ile papiler cancer ve portlo tüber- külosu vakaları göstermiştir. 3 — Doçent Dr. Naşld: Doğumda neoroslu myom hak- kında tebliğ yapmış ve ruptur wterin es- masında infisalimeşime vakası göstermiş. tir. 4 — Baş asist. Dr. Necati Bicloğlu: İstokholm metodu e rahim cancerleri tedavisi hakkında tebliğ yapmış ve plâ- centa previn'nin röntgenle teşhisine alt bir vaka ile bir süre adenomlesisi vakası göstermiştir. Münakaşalara Prof. Tevfik Remzi, Prof, Ali Esad Birol, doçent Naşid, İbrahim, Kâmil, Necati Dündar iştirak etmişlerdir. Cemiyetler kanunu mucibince lâzımges en tadilâtın yapılması Kabul edilerek cemiyetin yaz tatiline karar verilmiştir. BULMACAMIZ GELELİ | | Boldan sağa: 1 — Mevcelenme - Aşirdtler, 2 — Gösterme - Aşiretler. 3 — Tekarrüp eden, 4 — Kör - Tersi halbuki demektir. — Kafa - Tersi haftanm bir günüdür. — Güzel öten bir kuşun sadası. — Baba - Tersi bir renktir. 8 — Kıymetli postlar. 9 — Başına «Kı gelirse tek bir saç teli demektir - Tembellik. 10 — Levn - Beyaz. Yukardan aşağı: 1 — Bir vilâyetimiz. 2 — Dinlenme - Elbiseyi kızgın demirle düzelt, 3 — Soyadları 4 — Yaklaş - Su. 5 — Semavat, 6 — Leş - Eski bir Türk kavmi. 7 — Yukarı sıra değil 8 — Kokulu otlar - Nota, Nota - Trapez - Yama. Bal yapan kanatlı böcek - Tersi kurup meydana getirme demektir. Geçen bulmacamızın halli Boldan sağa: 1 — Seddetmek, 2 — Evrak, Esef, 3 — Raad, Aside, 4 — Sima, Varil, 5 — Elan, Ame, 6 — Tasma, İk, 7 — İtina, 'Tars, 8 — Lak, Re, İme, 9 — İs, Camid, 10 — Ka, Tümike, Yukardan aşağı: 1 — Serserilik, 2 — Eval), Tasa, $ — Dramatik, 4 — Dadanan, Ut, 5 — Ek, Sar, 6 — Avam, Eer, 7 — Mesamat, An, 8 — Esire, Almi, 9 — Kedi, İrmik, 10 — Felek- zede. m İngiltereye gönderilen tütünün tu- tarı 922 milyon drahmiyi bulmuştur. Türk «İngiliz dostluğu, İngiliz tü- tün piyasasını, memleketimizden de külliyetli miktarda tütün idhaline müsald bir vaziyete sokmuştur. Ya- kında, İngilizlerle tütün anlaşması yapacağımız söylenmektedir. Gübrelikteki tetanos mik- robu ölüme sebeb olmuş Maznun mahkemede: “Ben köylü bir adamım, mikroptan anlamam,, diyor nüz ekilmek için hazırlanan Yahya- nın tarlasından koyunları geçirmiş- tir, Koyunlar tarlanın ortâsına gel- diği sırada tarla sahibi Yahya göre- rek koşmuş ve: — Sen benim tarlama koyunları niçin sokuyorgun? Diye Musta ile kavgaya tuluşmuş- tur. Kavgada Yahya, Mustafâya taş atmış, Mustafa da elindeki demir kü- rekle Yahyanın başına vurmuştur. Yaralanan Yahya can acisile köye kaçmış, Mustafa da korkusundan Ağıla gidip saklanmıştır. Yaralı Yahya Çekmecedeki dispan- serde muayene edilmiş ve kendisinin beş gün çalışanıyacağına, on beş gün zarfında da iyi olacağına dair doktor rapor vermiştir. Yahya ayak tedavisine devam eder- ken birkaç gün sonra yarasi birdenbi- re fenalaşmış ve köyde tedavi edilemi- yeceği anlaşılarak İstanbula getirilip Cerrahpaşa hastanesine yatırılmıştır. Hastanede yapılan tedavilere rağ- men Yahya hastanede de İyileşemi- yerek bir kaç gün sonra ölmüştür. Yahyanın cesedi morga kaldırılmış, yapılan olopsi neticesinde Mustafa tarafından başıma vurulan kürekte tetanos mikrobu bulunduğu ve ba- şındaki yaradan aldığı mikrop tesi- rile öldüğü anlaşılmıştır. Yahyanın ölmesi üzerine Mustafa yakalanarak mahkemeye gönderil- miştir. Dün Mustafa maznun olarak ağır ceza mahkemesine getirildi. Ölen Yahyanın karısı Hanifede davacı yerine geçerek mahkemeye bir İstida verdi. Hanife istidasında kocası Yah- yanın, Mustafa tarafından öldürük düğünü ve beş çocuğunun yetim kal- dığını anlatarak maznunun cezalan» dırılmasmı ve çocuklarını geçindire- bilmek İçin Mustafadan beş bin lira tazminat alınmasını istiyordu. Evrak ve istida okunduktan sonra reis, Mustafaya sordu: — Bak, senin Yahyayı öldürdüğü- nü söylüyorlar, Ne diyeceksin? Mustafa ayağa kalktı, ellerini be- yaz kuşağını arasına sokarak bir müddet düşündükten sonra: — Eli yaşımdayım, dedi. Şimdiye kadar böyle bir iş yapmadım. Yahya- ya da ben vurmadım. Boş İarlasın- dan koyunları geçirdiğim için benim« Je kavga etli, başıma kocaman taşlar S#avurdu. Aramızda bir buçuk metre kadar mesafe vardı. Attığı taşlardan bir tanesi başıma isabet etse derhal ölürdüm, Kocaman taşlara karşı ken- dimi koruyabilmek için elimdeki kü- reği kalkan gibi kaldırarak Yahyaya karşı tuttum. Taşlar küreğe çarpı- yor, ben küreği salladıkça geriye fır- yordu. Küreği Yahyanın başına vurmadım. Bir aralık o, elile başını tularak kaçlı. Fakat nasıl yaralandı. ğını bilmiyorum. — Peki amma, Yahya başı senin kürekle yaralanmış. Kürekte de teta- nos mikrobu varmış, Yehyanın ölü- müne sebeb olmuş. Mustafa nasırlı parmaklarını âsa- biyetle kır saçlarının arasına sokâ- rak: — Ben öyle şey bilmem bayhâ- kim, dedi. Ben köylü bir adamım. Mikroptan filân anlamam. Dekor değilim ki tetanos, metânos bileyim. Küreğin ucunda mikrop olduğunu nereden bileceğim. Biz kürekle top- rak kazarız. Mikropla uğraşmayız. Şahidlerin çağırılması için muhâ- keme başka güne bırakıldı. 4 Temmuz 939 Esham ve Tabvilât Sıvas - Erzurum V 1957 1088 İkramiyeli 10— PARA ve ÇEKLER (Kapanış fistleri) Londra 1 Sterlin 503 Mew-York 100 Dolar 126.675 Paris 100 Frank 3355 Milâno 100 Liret 66625 Cenevre 100 İsviçre Pr. o 285675 Amsterdam (© 100 Florin 61.257 Berlin 100 Rayhşmark (5083 Brüksel 100 Belga 21.535 Atina 100 Drahmi 10825 Botya 100 Leva 156 Prar 100 Çekoslovak Kr. 4.3775 Madrid 100 Pezeta 14035 Varşova 100 Zioti 23045 Budapeşte O 100 Pengo a5 Bükreş 100 Ley 6.005 Balgrad 100 Dinar 24925 Yokohama (100 Yen Hs Btekholm 100 İsvep Kr. © 3054 Moakova 100 Ruble 23.902 TİYATROLAR: HALK TİYATROSU Bu gece: Şenyol-Çınardibi Alle bahçesinde Büyük müsamere, zengin varyete ve Naşid Özcan - Ertuğrul Sadi Tek birlikte Bu gece: Büyükdere Parkta YAHYA - MİRZOTİ Vodyil 3 perde. gehşadebaşı TURAN SİNEMASI Yarından itibaren iki filim birden Atina - Erkek Hala Kaçakçıları Pazartesi, salı, çarşamba bayanlara 8 kuruş TÜRK REVÜ OPERETİ B Gedikpaşa Azak bahçesinde m akşam Yoksul çocuklar menfaatine kır balosu Evrenköy 38 inci ükokul yoksul çocukları menfaatine 8 Temmuz 930 cumartesi ak- şamı Suadiye Piâj gazinosunda bir kır balosu tertib edilmiştir. Muhtelif eğlence- terle dans müsabakası ve kiymetli san'at- Kârlarımızdan Bn. Menşure Tunay tara- fından sazlarında tanımış bir heyet re- fakatile bir Türk müziği konseri verilecek ve balo sabaha kadar devam edecektir. Bir İngiliz odasında ölü bulundu Galatada Küledibinde oturan İn- giliz tebaasından Jorj isminde biri; dün sabah odasında ölü olarak bu- Yunmustur. Jorjun ölümünden haberdar olan- lar zabıtaya haber vermişler, memur- lar gelerek cesedi muhafaza altına almışlar, ayrıca müddelumumiliği de haberdar eylemişlerdir. Müddeumumi ve adliye doktoru tarafından cesed üzerinde yapılan tetkikatta, bazı yerlerinde jilet yara- ları, bundan başka da kafasında bir kurşun yarası bulunmuştur. Bu kurşun yarası muayene edilin. ce bir av tüfeğine ait olduğu görül müş, bu tüfek de cesedin biraz ileri. sinde bulunmuştur. Cesed morga kaldırılmıştır, tahkikat devam et. mektedir. TEŞEKKÜR l Kınlay Üsküdar şubesinden: Çubuklu gazinosu müsteciri bay Mustafa Cebeej miş olduğu alâkadan dolayı alenen teşekx kürlerimizi sunarız. Beşiktaş SUATPARK Sineması yazlık bahçesinde MB Semira MUHAMMET ve arkadaşları Filim: YAŞASIN AŞK Abdülvehap ve Leylâ Murat Büyük AR dar geliyor. Yüzlerce insan yersizlikten geri dönüyor. etlerinizi gündüzden alınız. Her yer 10 kuruştur. Baat tam 9 da başlar, Telefon: 43143