8 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Temmuz 1939 Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Sovyet Rusya ile mahdud bir anlaşma? Yeni teklifler de netice vermezse İngiltere ve Fransa böyle bir anlaşmayı düşünüyormuş Paris 7 (A.A) — Son Sovyet teklif. lerine İngiltere ve Pransa hükümetle- ri tarafından verilecek cevab hakkın. da Londra ile Paris arasında derhal bir itilâf hasıl olmuştur, Lord Halifax ile Bennet, Londra ve Paristeki Sov- yet elçilerine dün Moskovaya gönde- rilmiş olan bu cevabın metnini tevdi etmişlerdir. Diplomatik mahfillerde söylendiği- ne göre İngiliz ve Fransız mümessil. Jerine umumi bir pakt akdi hususun- da mutabık kalmak için son bir teşeb- büste bulunmak İmkânmı vermek Üze- re Sovyet taleblerini isaf eden bir kaç formül bulunmuştur. Mezkür itilâfın komşu memleketle- Te teşmili için sarfedilen gayretler bo- şa gittiği takdirde İngiltere ile Fran- sanın ağlebi ihtimal üç hükümetin müşterek beyannamesi şeklinde ifade edilebilecek alan mahdud bir anlaşma akdine çalışacakları, ayni mahfillerde ilâve edilmektedir. Görüşmelerin pek yakında başlaması muhtemel Londra 7 (A.A) — Gece Seeds'e yeni talimat gönderilmiştir. Londra- daki diplomatik mahfiller görüşme. lerin pek yakınör tekrar başlıyaca- ını ümid etmektedirler. Moskova 7 (AA) — B. Secds ve Naggiar, bugün öğleden sonra arâla- rında birleşerek yeni İngiliz - Fransız falimatı üzerinde görüşmüşlerdir. İki büyük elçi,.yarın veyahud öbürgün B. Molotov tarafından kabul edilme- lerini istiyeceklerdir. İngilterenin müttefiklerine açacağı kredi Japonya ile müzakere neticesiz kalırsa Gine de kredi açacak Londra, 7 — Kabinenin kararı ü- * zerine İngilterenin dostu olan şarki Avrupa memleketlerine on milyondan altmış milyon sterline kadar - faizler dahil olmaksızın - krediler verilmesi için Avam Kamarasına bir kanun lâyi- hası tevdi edilmiştir. Faiz, muamelenin gekline göre değişecektir. İktisadi 20:- luklar hasebile bilhassa serbest döviz piyasalarında satın alma kudretleri mahdut olan memleketlere İngiliz ih- rTacatının ebemmiyetli bir surette hız- Yandırmak mevzuubab Müzakere, henüz bitmemiş olduğu cihetle her alâkadar memlekete verile- cek para mikdarını tayin ötmek im- kânsızdır. Ekser ahvalde bu krediler, bu memleketin milli müdafazlarını kuv- vetlendirecek mübayaalara tahsis edi- Jecektir. ii Maamafih projede istikrazdan de- ğil ticari muamelelerden bahsedilmek- rafından halledilecektir. Almanya - Sovyet Rusya Japon Başvekili «Bu iki memleket arasında hiç bir anlaşma olamaz» diyor Tokyo 7 (A.A.) — Stefani: Başvekil Hiramunâ, gazetecilere beynelmilel vaziyet hakkında mühim beyanalia bulunmuştur. Hükümet reisi, ezcümle, mazide ol- duğu gibi şimdi de antikomintem paktın takviyesini istihdaf eden Ja- ponyanın siyasetinde hiç bir değişik- Mik husule gelmediğini beyan etmiştir, Almanya ile Sovyetler Birliği arâ- sında ticari veya iktisadi bir itilâf akdedileceğine dair dolaşan şayialar hakında Başvekil, bu iki memleket arasında böyle bir itilâf akdedilmesi ihtimali olmadığını, hele siyasi bir alaşma akdinin hiç mevzuu bahsola- Muyacağını söylemiştir. Ankarada bir cinayet Ankara 7 (Telefonla) — Dün gece sabaha karşı Ankarada kavaf Halil'in ölümile neticelenen bir cinayet ol- muştur. Boyacı Mahmud isminde biri Halili parasına tamaan 37 yerinden yaralamak suretile öldürmüştür. Ka- til, Halil'in parasını aldıktan sonra kaçmıştır. Cinayet hakkında tahki- kata devam edilmektedir. Bir İtalyan gazetesi Sovyet Rusyaya kur yapıyor Paris 7 (A.A) — Ordre gazetesin- “ deBure yazıyor: «İtalyanın ünifor. “malı matbuat oricalinden Soffici, © Stalin'in yerinin karnı doymuş olan- lar safında değil, proleterler safında piduğunu bildiriyor. Bugün bu teza- © dı yalnız anti-Kominterm paktını imza nis Or. İ tedir, Bu meseleler, hazine nezareti ta- | Londra, 7 — News Chronicle gaze- tesi, İngilterenin müttefiklerine açtığı kredilerden bahsederken o Tientsin ihtilâfı için Tokyoda cereyan edecek İngiliz - Japon müzakereleri akim kal- dığı takdirde - ki muhtemeldir - Japon tehlikesini bertaraf etmek için ayni me- todun takip ve tatbik olunabileceğini yazıyor ve diyor ki: «Aşikârdir ki Çin parasına mali bir yardımda bulunmakla İngiltere yalnız kendi meşru menfaatlerini korumıya- cak fakat İngiliz menfaatine uygun dü- şen istiklâlini müdi için de Çin bükümetine yardım etmiş olacaktır. Şunu da flâve edelim ki, bizzat Ja- ponlar, ancak Çinin onda birini işgal ettiklerini ve bu işgalin kendilerine pek pahalıya mal olduğunu kendileri de iti- ral ediyorlar. Çin, kahramanca müda- İaada bulunmakla yalnız kendini değil İakat kaba tecavüze karşı medeniyeti de müdafaa ediyor.» Mukabele bilmisil Fransa da bir İtalyan gaze- tecisini hudut haricine çıkaracak Paris 7 (A.A.) — Romada bulunan Fransız gazetecilerinden Robert Gu- yon'un faşist makamları tarafından memleket haricine çıkarılması üzeri- ne Hariciye Nezareti Pariste oturan ve Fransada gösterdiği faaliyet dola- yısile birkaç kere ihtara maruz ka- lan bir İtalyan gazetecisinin hudud haricine çıkarılmasını Dahiliye Neza- retinden taleb etmiştir. İzmirdeki kasırganın yaptığı zarar İzmir 9 (A.A.) — Kemülpaşa ka- zasında 30 haziran cuma akşamı vu- ku bulan dolu ve kasırganın zarar- larını mahallinde tetkik eden Komis- yonun hazırladığı resmi rapora gö- re, zarar nisbeti Kemalpaşa merke- zinde yüzde 70, Armutlu köyünde yüzde 80, Oren köyünde yüzde 40, Aşağı Kızılca köyünde yüzde 95, Yu- karı Kızılcada yüzde 85, Ansızcada yüzde 80, Yenmiş, Akalan ve Ekmek- siz köylerinde yüzde:100 dür. Bağ ve zeytinlerin gelecek senelerdeki ve. rim kabiliyetleri de mühim miktar. da azalmıştır. Zarar gören halka icab eden âzami yardımın yapılması için kaymakamlıkça tedbirler alın. maktadır, İzmirin bir kazasında bir ay içinde hiç bir zabıta vakası olmadı İzmir 7 (A A.) — Haziran ayı için- de Karaburun kazası dahilinde hiç bir zabıta vakası olmadığı ve tek bir suç bile işlenmediği gelen resmi raporlardan anlaşılmıştı Mareşal Izmirde Dün deniz tayyare alayını teftiş etti İsmir 7 (A.A.) — Genel kurmay başkanı mareşal Çakmak, bugün de İzmirdeki teftişlerine devam etmişler» Mareşalimiz sabahleyin, refakatle- rinde orgeneral Altay ve Çalışlar, kor- general Muğlalı, tümgeneral Aktuğ, albay Doğan ve albay Çakmak ile mâl- yetleri erkânı olduğu halde, deniz tay» yare alayını teftiş etmişler ve öğle ye- meğini karargâhta yemişlerdir. Sayın mareşal şerefine bu akşam saat 20 de ticaret ve sanayi odasi tarafından Deniz gâzinosunda mü. kellef bir ziyafet verilmiştir. Ziyafet- te askeri rical ile vali, Belediye reisi, vilâyet ve Belediye rüesası, Parti er- Kâm, ticaret âlemi mensublârı ve daha bâzı zevat hazır bulunmuşlar. dır, Genel kurmay başkanımız yarın sabah şehrimizden ayrılacaklardır. Meclisin bugün yaz tati- line başlaması muhtemel Bugünkü toplantıda Hariciye ve ticaret Vekilleri izahat verecekler Ankara 7 (Telefonia) — Müstakil grup reis vekili B, Râna Tarhan'ın harici ticarelimizde tatbik edilmekte olan usulerin tadili için ne düşünül. düğüne, hayat bahahlığı hakkındaki tedkiklerin ne zaman tatbik sahasına intikal edeceğine dair Ticaret Vekâ- letinden ve beynelmilel münasebat ve memleketimizin harici politikası hakkında Hariciye Vekâletinden yap- tığı şifahi sual takrirleri Meclisin ya» rınki ruznamesine alınmıştır. Bu süal tekrirlerile Ticaret ve Ha- Triciye Vekillerimizin . verecekleri iza» hattan sora Başvekil B. Refik Say- damın Meclisten itimad reyi taleb etmesi muhtemel itimad reyi taleb Meclisin yarın yaz . tatiline karar vermesi de muhakkak gibidir. B. Fethi Okyar Adliye Vekili bu sabahki ekspresle geldi Kendisine İngilterenin en eski üni- versitesi olan St. Andrew's üniversi- tesi fahri doktorluk ünvanı verilen Adliye Vekili B. Fethi Okyar bu Sa 'bahki ekspresle Londradan şehrimize gelmiştir. B. Fethi Okyar istasyonda vali B. Lütfi Kırdar, müddecumumi B. Hikmet Onat ve bir çok dostları tara- fından karşılanmıştır. Adliye Vekili bir kaç gün İstanbulda kalarak adliyede bazı tedkiklerde bu- Tunduktan sonra Ankaraya gidecektir. Fransız - Ingiliz hava anlaşması İngiltere hava kuvetlerin- den bir kısmını Fransız topraklarında bulun- duracak Londra 7 — İngiltere ile Fransa arasında yapılan bir anlaşma ile İn- giliz tayyarelerinin Pransız - toprak- ları üzerinde büyük uçuşlar yapması kararlaştırılmıştır. Bu uçuşlar iki gayevi istihdaf etmektedir. 1 — İngiliz harb tayyareleri Fran- sanın geniş erazisi üzerinde uzun uçuşlar yapmak imkânını elde ede- ceklerdir. 2 —iİngiliz filoları Fransız hâvâcı- Jarile teşriki mesai edecek ve müşte- rek hareket kolaylaştırılmış olacak- tır. Alınan malümata göre İngiltere bu suretle tayyare filolarından bir kıs- minı Fransız topraklarında bulundu- racaktır, Yakında başlıyacak olan uçuşlar Londradan Marsiiyaya kadar uzayacak saatte 300 kilometre sürati haiz İngiliz tayyareleri Fransa üze Bulgar Başvekili yarın memleketine dönüyor Berlin ziyaretinin mühim ve müsbet neticelere varmadan bittiği tahmin edilmektedir Berlin 7 (A.A) — B. Köseivanof, bu sabah, Berlin civarını, genç kadın. Jar için iş servisi mekteplerini ve Sehorfheide'de bir iş servisi kampını gezmiştir. B. Köseivanof, saat 13 de mareşal Göring'in Karinhall'daki ma- Jikânesine giderek öğle yemeğini ora» da yemiştir. Berlin 7 (AA) — B. Köscivanof Hariiyede bir kabul resmin- den sonra, gece Münihe hareket ede- cek ve oradaki nasyonal - Sosyalist teşekküllerini ziyaretten sonra Salz- burg'a geçerek oradan da Bulgarista- na dönecektir, Bulgar Başvekilinin Berlin ziyareti münasebetile bu akşam neşredilen res mİ tebliğ, «Yapılan görüşmelerde umumi vaziyetin ve iki memleketi alâ-“ kadar eden meselelerin bahis mevzuu edildiğini. bildirmekte ve bu görüş melerde «İki memleketin gerek kendi aralarında gerek İtalya ile olan ana- nevi münasebellere tekabül eden dost. Tük zihniyetinin hâkim olduğunu» ilâ- ve eylemektedir. Resmi tebliğ, Bulga- ristanı «Avrupanın cenubunda bir ni- zam unsuru olarak tavsif etmekte ve «İki memleket arasındaki münasebet. leri inkişaf ettirmek niyetini» de izhar eylemektedir. Resmi Alman mahfillerinin beya- natına göre, Alman - Bulgar görüş- meleri esnasında bilhassa ekonomik meseleler bahis mevzuu edilmi; Bu meseleler üzerinde bilâhare bet anlaşmalar yapılacaktır. Görüşmelerde her halde bütün dün- ya meseleleri gözden geçirilmiş ve bittabi Bulgaristanın siyasi arzuları da bahis mevzuu edilmiştir. Fakat yalnız sathi müşahedelere varılmış- tır ki bu da, B. Köselvanof'un ziya- retinin derhal kendisini gösterecek mühim ve müsbet neticelere varma- dan bittiğini göstererir idir. Japonların Çindeki vaziyetleri nazik Yalnız demiryolları ellerinde, Çinle ticaret tesis edemediler Paris 7 (A.A) — «Çin hadisesi: nin | ikinet yildönümü münasebetile «Daily | Mail gazetesinin İngiltereye mahsus tabında intişar eden bir makalede | şöyle denilmektedir: «Kâğıd üzerinde Japonların kazan- | cı büyük, fakat Çindeki vâziyetleri naziktir. Japonlar Çin'in takriben | üçte biri ile bütün sahilini elerinde bulundurmaktadırlar. Hakikatta ise yalmz demiryollarile müstahkem mevkileri işgal edebil- mişlerdir. Japonların uzun muvasala hatlarınca Çin çeteleri mütemadiyen taaruz etmektedirler, Diğer cihetten ümidleri tahakkuk etmemiştir. Niçin? Çünkü Joponların cebren kabul ettirdikleri döviz Çin dolarları karşısında âciz kalıyor. Ecnebi imtiyaz mıntakalarında eski dövizin serbesçe tedavül etmesi bu mıntakalara Çin dolarlarını ve tica- retin en büyük kısmını celbediyor. 'Tientisin ablukasının hakiki sebebi de budur.» Tokyo İngiliz sefarethanesi önünde nümayiş Tokyo 7 (AA) — Çin harbinin ikinci yıldönümü, Japonyada ve Çinin işgal altında bulunan kısımlarında «Şarki Asyadaki yeni nizam lehinde İ yapılan tezahüratla tesid edilmiştir, Tokyo şehir meclisi İngiltere sefiri- ne, İngiltereyi Can - Kay - Şek roji- | mine yardım siyasetinden vazgeçme | ğe davet eden .bir karar sureti tevdi etmiştir. Japon vatanperverleri birliği âzası, Mısır Hariciye Nazırı Belgradda Yugoslav Başvekili ve Hari- ciye Nazırı ile görüşecek Belgrad 'I (A-A.) — Mısır Hariciye Nazırı Yaya paşa, Sofyadan buraya gelmiş, İstasyonda Hariciye Nazırı Markoviç ve daha bir çok zevat tara- fından karşılanmıştır. Sojya 7 (AA) bildiriyor Yahya paşa hareketinden evvel matbuata verdiği beyanatla Sofya- daki görüşmelerinin iki memleket ara- sındaki iktisadi münasebet ve müba- delelerin gittikçe inkişaf edeceği hak- kındaki kanaatini takviye eylemiş ol- « bildirmiştir. Bulgar ajansı İngiltere sefarethanesinin nümayiş yapmıştır. Üzerlerinde: «İngilizler Asya kıtasından çıkma lıdır.» ibaresi yazılı levhalar taşi makta idiler, Japon Başvekilinin bir hitabesi Tokyo 7 (A.A.) — Büşvekil Hira önünde Nümayişçiler İ muma millete hitaben neşrettiği bir beyannamede diyor ki: s#Japonya kendi vaziyetini tes'im eden, iyi niyet gösteren ve anti-ko- minterm paktının takviyesine alâka gösteren milletlerle faal bir surette teşriki mesai etmek arzusundadır. Buna mukabil Japonya San - Kay - Şek'e yardım etmek ve yahut Uzak Doğudaki yeni nizama karşı doğru- dan doğruya veya bilvasıta obstrüksyon yapmak teşebbüsünde bulunan meni- Jeketlere karşı icab eden müdafaa ted- biri almakta asla tereddüt etmiye- cektir. Çungink 7 (A.A) — Japon tayya- releri ikinci defh olarak Çungking üzerine gece baskını yapmışlardır. İlk tehlike işareti gece yarısı verilmiş. tir. 50 kadar tayyare 15 er dakika fasıla ile beş grup halinde şehrin üze- rinden uçmuşlardır. Tehlike sonu işareti saat 3 fe verilmiştir. Hasaratı henüz tahmin imkânsız- dır. Dördüncü grupun şehir üzerine muvasalatında faaliyete geçen Çin hava toplarının üç tayyare düşürdü- gü bildirilmektedir. Suriye Reisicümhuru istifa etti Şam 'T (AA) Havas mühabiri bildiriyor: Suriye Reisicümhuru Haşim bey Atassi istifa etmiştir. Reisicümhurun bu kararını bildiren mektup yarın sa bah saat 9 da mebusan meclisine tev« di olunacaktır, Muamele vergisinden muaf tutulan müesseseler Ankara 7 (Telefonla) — Çobanla- rın giydikleri Kepenek'i imal etmekte olup kullandıkları muharrik kuvvet- leri beş beygiri ve işçi adedleri onu geçmiyen müesseselerin 16/7/938 ta- rihinden itibaren muamele vergisin- den muaf tutulmaları hakındaki ka Tamame yüksek tasdike iktiran et-