July 8, 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

July 8, 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Bir günde ü Dün bir ki vagon tekerlekleri ç tren kazası altında feci surette öldü Iki kişi de makinistlerin dikkati sayesin- de hayatlarını kurtardılar Dün, dokuzuncu işletme banliyö hattında üç kaza kaydedilmiştir. Bu kazaların biri, bir kondüktörün feci ölümiyle neticelenmiş, diğer ikisi ma- kinistlerin dikkatli bulunması saye- sinde savuşturulmuştur. Bir muharririmizin hadise yerin- deki tedkikatına göre feci kazanın tafsilâtı şudur: Sirkeciden on bir seferini yapan makinist Cevadın idaresindeki 22 nu- maralı katar, on biri on üç geçe Ye- nikapı İstasyonuna vasıl olmuş, bir sırada kondüktörlerden B. Hayrullah tren durmadan istasyona inmek iste- miştir. Tekerlek, B. Hahrullahın tam dalgınlıkla basamağa basacağı yerde bir ayağı boşluğa gitmiş, bu şekilde istasyon taşlığı İle rayların arasına yuvarlanmıştır, Bittabi makinist her şeyden habersiz, az sonra tren dur- muş, fakat o zamana kadar tamam beş vagun Hayrullahın üzerinden geç- miştir, Tekerlek, B. Hayrullamin tam boğazına isbabet etmiş, bu şekilde ba- şı gövdesinden ayrılmak suretile öl- müştür. Feci kaza görülünce zabıta haber- dar edilmiş, bir taraftan da nöbetçi müddeiumumisi B. Necati tahkikata | el koymuştur. İstasyon memurları - ve diğer kazayı görenler sorguya çe- kilmişler, Belediye mühendislerinden 'B. Fethi tarafından keşif yapılmış ve bu faciada memurun kendi taksira- tından başka kimsede bir kabahat görülememiştir. Cesedi muayene eden adliye doktoru B. Enver Karan güö- mülmesine izin vermiş, tahkikat ve tedkikatın devam ettiği bir saat zarfında tren. işleyememiştir. otuz yedi yaşlarında bir gençtir. Ken- disinin kardeşi, bundan Üç sene kadar evvel Floryada denizde boğulmuş ve iki çocuğunun yükünü de B. Hayrul- Jahın üzerine bırakmıştır. B. Hayrullah dün izinli olduğu için bir aralık aşağıya, idareye inmiş ve para alarak evine hareket etmişti. Makinistin soğukkanlılığıyle savuş- durulan diğer iki kazaya gelince; Ahırkapı civarında oturan Osman isminde on bir yaşlarında bir çocuk, tren yolu üzerine çıkarak dalgın dal- gın oynamağa koyulmuş, bu sırada Sirkeciden gelen trenin farkına bile varmamış, fakat daha uzaktan çocu- çun dalgınlığını farkeden makinist İ treni, tam çacuğun yanında durdur- | mağa muvaffak olabilmiştir, Çocuk korkudan düşüp bayılmışlır, Osman, trene alınmış, müdavalı yapılarak kendine getirilmiş, Kumkapı istas- yon polisine teslim edilmiştir, Osma- nın velisi hakkında kanuni takibat yapılacaktır. Fena bir tesdüf olarak, bir arka- daşının hayatıma mal olan kazayı ya- pan trenin makinisti B. Cevad, Çek- mece dönüşünde Kumkapı istasyonu. na geldiği bir sirada, istasyon cadde- sinde tütüncülük eden yetmiş beş yaşlarında Canik, tren yolundan at- Uhyarak karşıya geçmek istemiş, fakat bu sırada, tren Yenikapı - Kumkapı arasındaki dönemeçten birdenbire çı- karak ihtiyarın bulunduğu noktaya yaklaşmış, makinist âni bir frenle bu Ihtiyarı muhakkak ölümden kurtar- mıştır, Tütüncü Cenik, istasyon polisi ta- rafından yakalanmış, tren yolu üze- rinde gezdiği cihetle haklarında ceza B. Hayrullah evli ve çocuk sah'bi İ zaptı tutulmuştur. mM <<< —<——————<— Satye binası tahkikatı Bugün bazı maznunların müvacehe edilmeleri muhtemel Dördüncü sorgu hâkimliği dün de Satye binası yolsuzluğu tahkikatına devam etmiştir. Maznun sıfatile istic. vap altına alınmasına lüzum görülen sabık Milli Reassürans müdürü B. Refi Bayar rahatsış olduğu cihetle Üsküdar sorgu hâkimi tarafından is- tinabe yoluyla evinde sorguya çekil mişti, Dün Üsküdar sorgu hâkimi, B. Refi Bayara aid sorgu istinabe evrakını İstanbul dördüncü sorgu hâkimine göndermiştir. Dördüncü sorgu kâ- kibi B. Sami dün bu istinabe evrakını tedkik etmiş ve evvelce dinlenen mâz- nunların ifadelerile karşılaştırmışlır. Tedkikat henüz ikrjal edilememiş- tir, Alâkadar makamların beyanları- Klüp kongreleri Süleymaniye spor klübü başkan. ığından: Klübümüzün senelik adi kongtesi 12/7/1939 perşembe günü saat 18 de klübümüzün Veznecilerdeki lokalinde toplanacaktır. Kayıdı azaların muayyen gün ve saatle teşrifleri ehemmiyetle rica olu- nur, Ruzname: 1 — Bir yülhk mesai raporu 2 — Yeni Cemiyetler kanununa gö- re tadil edilen nizamnamenin müza- keresi $ — Yeni idare heyeti intihabı. Topkapı spor klübünden: 9/7/939 pazar günü saat 13 de fev. kalâde Kongrenin toplanması mu- karrerdir, üyelerin teşrifleri rica olu- nur. Ruzname: Yeni Cemiyetler kanununa göre ni- zamnamede, yapılacak tadilâttır. Kadıköy spor klübünden Klübümüzün âna nizamnamesinin Cemiyetler kanünuna göre tadili için / 9 pie günü saat 10 da fev- ngre yapılacağından “bilu- na göre B. Refi Bayar hakkında dün akşam geç vakte kadar bir karar ve- rilmemiş ve vaziyette değişiklik ol- mamıştır. B. Refi Bayara aid sorgu evrakının tedkiki neticesinde dördün- cü sorgu hâkimliğinin yeniden bazı isticvaplar yapması ve evvelce verdik- Jeri ifadelerde Satye şirketinden 12 bin 500 lira komisyon parasının ya- nsının B. Refi Bayara verildiğini id- dia eden mevkuf meznunlardan Ma- lik, Atıf ve Mateos'un tekrar isticvap ve muvacehe edilmeleri muhtemeldir. Malümatlarına müracaat edilmek üzere bazi müesseselere yazılan mü- zekkerelerin bir kısmına da dün ©e- vap gelmiş, sorgu hâkimi bunları de tedkike başlamıştır, Milli küme maçlarının hakemleri değişti Bu hafta yapılacak milli küme maçlarına futbol federasyonu tara- fından hakem olarak Adnan Akın ile 'Tarıkın tayin edildiklerini bildirmiş. tik. Her iki hakem mazeretlerini ileri sürerek bu maçlardan istinkâf ettik- lerinden vaziyet futbol federasyonu- na. bildirilmiş ve aşağıdaki hakemler yeniden tayin edilmişlerdir. Beden terbiyesi İstanbul futbol ajanlığından: Evvelce yapılan ilânda gösterilen mili küme maçları aşağıda adları yazılı hakemler tarafından idare edi- Jecektir. Demirspor - Vefa: Göğdün. Dtmirspor - bölgesi Ahmed Adem Beşiktaş: Feridun Kiliç Anadolu klübünden: Klübümüzün nizamnamesi muci bince her sene temmuz ayında yapıl ması mukarrer senelik kı temmuz 939 pazar günü saat lüda Şemsipaşada klüp Merkezinde akde- AKŞAM Kirli kabuklu yumurtalar Bir ihracat taciri muhakeme altına alındı B. Hamdi adında bir ihracat taciri, yumurta ihracı mürukabesine dâir nizamnameye muhalif hareket etmek suçundan dolayı muhakeme edilmek üzere Sultanahmed birinci sulh ceza mahkemesine verilmiştir. Tahkikat evrakına nazaran, B, Hamdinin Av- rupaya ihraç etmek istediği yumurta- lar ihraç mürakabesi nizamnamesi mucibince mürakabe komisyonu ta- rafından muayene edilmiş ve sandık- lardaki yumurtalardan bir kısmının kabuklarının kirli olduğu görülmüş- tür. Böyle kirli yumurtanın dışarıya gönderlimesi yasak ve cezayı müstel- İ zim olduğundan B, Hamdi hakkında evrak tanzim olunarak mahkemeye verilmiştir. Dün Sultanahmed birinci sulh ce- za mahkemesinde muhakemesine baş lanan B. Hamdi şunları söylemişti — Avrupaya göndermek istediğim yumurtalardan bir kısmının kirli ol duğu doğrudur. Fakat bunda benim kabahatım yoktur. Çünkü bizim yu. murta müstahsili köylülerimiz temiz. liğe dikkat etmezler. Tavukların yu- murta yaptıkları follukları temiz tut- mazlar, Bu yüzden ekseriya kirli olur. Köylülerin getirdikleri yumurtalar içinde temiz yumurta yüzde yirmi be- şi geçmez. Diğer taraftan yumurtala- rm kabuklarındaki Kirleri kazmak veya yıkamak ta memnudur. Çünkü yumurta çabuk bozulur. Bu vaziyet karşısında nizamnameye harfi harfi- ne riayet imkânsızdir, Mahkeme bü işletden anlıyan bir ehli vukuf heyetine 'tedkikat yaptır- mıştır, Heyet de ayni şekilde rapor vermiştir. Mahkeme evrakı tedkik ederek kararını vermek üzere muha- kemeyi başka güne bırakmıştır. Sanatlar mektebinden yetişenler Kız Sanatlar mektebinden yetişenlerin de âza olması düşünülüyor Türkiye sanatlar mektebinden ye- tşenler cemiyeti, çalışmalarına de. yam elmektedir, Cemiyetin, daha z!- yada tanışma ve yardımlaşma €sâsi üzerine kurulmuş olması, faaliyetin de bu merkez etrafında temerküz et- me: ecburi kılmaktadır. Cemiyet, ilk senesinde yalnız İstanbul mınta- kasındaki (Omezunlarım tanışmağa davet oetmşi, diğer -yıllarda İse bütün memleket dahilindeki sanayi mektebi mezunlarını ayni çati altın. da toplamağa (çalışmıştır. Şu kadar var ki, sanayi mektebi mezunlarının mühim bir kısmı, yurdun en uzak mıntakalarında iş almış bulunduğun- dan toplantılara bilfif) iştirak etmek imkânmı bulamamaktadır. Bu gibi. ler, aidatlarm göndermekle iktifa ediyorlar. Şehrimizde bulunan diğer cemiyet mensupları ise, haftanın muayyen bir gününde İstanbul sanayi mektepleri mezunlar cemiyetinin Divanyolun daki merkezinde toplanmakta, mes- leki bahisler üzerinde müzakereler yapmaktadırlar. Haber aldığımıza göre, önümüzdeki sene zarfında cemiyet nizamnamesi- hin tadil edilerek kız sanat mektep- lerinin de buraya kabulü düşünül mektedir. Buraya kabul edilecek kız sanat mektebi mezunlarının Sosyal nizam içinde mutlaka bir vazife almış olmasi icab edecektir. Nizamnamenin değiştirilmesi İçin, sonbaharda umu- mi bir kongre akdedilecek, mesele he- yeti umumiyeye arzedilecektir. Teşekkür Zevcim, babamız ve dayım Deniz. bank fen heyeti üyelerinden emekli deniz binbaşısı Bedri 4 J hususunda ibraz e © karşı duydu- ömüz derin minnet ve şükranları iblâğa muhterem gazelenizin tavas 8 Temmuz 199 Vali dün şehrin muhtelif yerlerini teftiş etti Ahırkapıda tren yolu civarındaki köhne binalar kaldırılacak Vali ve Belediye reisi doktor Lütfi Kırdar, refakatinde daimi encümen azasından B., Selâmi Sedes olduğu halde Topkapı, Yedikule, Samatya, Kumkapı, Bakırköy, Yeşilköy ve Flor- yayı teftiş etmiştir. Doktor Lütfi Kırdar, sura çikan kemerin altındaki yolun betona tahviline karar vermiş, bun- dan başka Topkapı suru haricindeki mezarlıkla yakından alâkadar olmuş- tur. Bu mezarlıkta 20 - 25 bin metre murabbaımdaki bir kısma bazı kimse- ler tapu senedlerile tasarruf iddia etmektedirler. Bunlar vaktile mezar- ğın bu parçasını evkaf idare: den muayyen bir bedelle almışlardır. Halbuki Belediye kanunu, bütün mezarlıkları evkaftan Belediyeye dev- rettiğinden bu tasarrufun kanuni bir hükmü yoktur. Vali, bu mezarlığa aid tasarruf senedlerinin iptali dava- sı açılmasını emretmiştir. Mezrliklar Belediyeye geçtikten sonra bu saha, civar halkın istirahati için bir park haline getirilecektir. B. Lütfi Kırdar, bu teftiş sırasında Sirkeciye trenle gelenler için çok çir- kin bir manzara teşkil eden Ahırkapı ve civarındaki hat güzergâhında €s- ki, köhne binaların biran evvel kal- dırılması için İstimlâk. yapılmasını muvafık görmüş ve bu sahanın bu binalardan temizlenip tanzimi husu- sunda keşif plânının yapılmasını emretmiştir. Bakırköyde teftiş Vali, Topkapı ve civarından sonra Bakırköyüne gitmiş, Bakırköy Bele- diye tahsil ve tahakkuk şubesini tef- tiş etmiştir. Son günlerde Bakırköy tahsil şubesi muamelâlindan dolayı bazı şikâyetler olmuş ve Belediye mü- 'Topkapıda nin muamelelerini tedkik etmiş, sırada şubede bulunan bazı eshabı mesalihle temas ederek işlerinin ma- hiyetini ve işlerinin çabuk yapılıp ya- | pılmadığını sormuştur. Şube mame- lelerinden şikâyet eden hiç bir kim- seye tesadüf edilmemiştir, Bakırköyde bir spor sahası ve bir pazar yeri yapılacak Vali, şubelerde evrak ve defter ko- yacak masaların azlığını görmüş, bun- ların hemen ikmalini emretmiştir. Tahakkuk ve tahsil şubesinden Çi- | kan Vali, Bakırköy ve Yeşilköyde ya- pılacak ve tamir edilecek yolları d9- laşmıştır. Bakırköyünde Halk Partisi yanındaki Belediye malı büyük bos- tan Belediyece büyük bir spor sahası haline konulacaktır. Bundan boşka (Belediye merasi) is- mini taşıyan binlerce metre murab- galık geniş bir sahanın cadde üzeri: ne tesadüf eden kısmında yollar aç- lacak, mütebakisi Belediyece satıla- cak ve bu arsaların satiş bedeli Bakır- köy için bir hükümet konağı inşa edi. lecektir. Ayni zamanda burada Ba- kırköy halkının ihtiyacını karşılamak Üzere bir pazar yeri tesis edilecektir. Doktor Lütfi Kırdar, Bakıköyünde meşgul olurken Bâkırköy kaymakamı ile Halk Partisi başkanı Bakırköyü- nün su ve orta mektep ihtiyaçların- Gan bahsetmişlerdir, Vali, bunun üzerine Belediye sular müdürü B. Ziyadan Bakırköye veri- lecek su etrafında telefonla izahat ol- mıştır. Bakırköyünün suyu ve orta mektep Verilen bu izahata göre Bakırköyü- ne ârteziyen usulile su vermek Üzere yapılan sondaj 130 metre derinliğe bilmiş ve bir miktar su bu- wuşsa da yeniden bazı tecrübeler hakkında da Maarif müdürü B. | rikine yapmak lüzumu hasıl olmuştur. Bu. nun için daha bazı makineler sipariş edilmiştir. Bu makineler geldikten sonra bir tecrübe yapılarak Bakırkö- yünün suyu temin edilecektir, Doktor Lütfi Kırdar, orta mektep Tez. fik Kut'tan izahat istemiştir, Verilen İzahakat göre Balkırköyündeki orta mektep binası gayri müsaid olduğun- dan talebe iki kısma ayrılarak parca parça tedrisat yapılmaktadır. Bu seneki Vekâlet (bütçesinde tahsi- sat olmadığından yeni bir bina tedi imkân yoktur, Vali, gele seneki bütçeye yeni bir mektep bina. $ı için tahsisat konulacağını Bakır- köylülere vadetmiştir. Vali, Bakırköyden sonra Floryaya giderek yeni yapılan gasinoyu gezmiş- tir. Yeni gazino 24 temmuzda ikmal edilecek ve halka açılacaktır. Doktor Lütfi Kırdar bundan sonra Florya plâjlarını dolaşmış, plâj tari- felerini ve plâjlardaki sıhhi tertiba- tan tamam olup olmadığını tedkik et- miştir, Bıçakla yaraladı Sabri ile Hakkı isminde birbirlerile kavga etmişler, Hakki; Sabriyi bıçakla yaralamıştır. Polis, yaralıyı tedavi altına aldırmış, ri i yakanlanmıştır, iki kişi 7 Temmuz 939 Esham ve Tabvilâğ Türk borcu I peşin Swwas - Errurum Yt 1983 Sıvas - Erzurum V 10.88 PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Londra 1 Sterlin s4 100 Dolar, 126.063, 100 Frank 4355 100 Liret 00625 100 İsviçre Pr. © © 28545 100 Florin 61.235 100 Rayşmark 50.635 100 Belga 2153 100 Drahmi 1045 160 Leva 156 100 Çokoslorak Kr 434 100 Pezeta M5 100 Zloti 23.045 100 Pengo 240425 100 Ley 0005 100 Dinar 20925 100 Yen 3402 100 İsveç Fr. 301415 100 Ruble 230019 TİYATROLAR: HALK TİYATROSU Kenan Güler ve arkadaşları: Gündüz: MNABİBE MOLLA Üsküdar İnşirah Bahçesinde Gece: Ortaköy Emek Bahçesinde ŞİRİN TEYZE 19.325 Amsterdam Berlin Brüksel Atina Yokohama Stokholm Moskova EGE TİYATROSU Nureddin Genç ve arkadaşları Bu gece: Beylerbeyi İskele Tiyatrosunda KANUN ADAMI Naşid Özcan - Ertuğrul Sadi Tek birlikte Bu gece: Taksim Altıntepe Aile Bahçesinde SÜRPİK - HAÇİK Vodvil 3 perde. Şehzadebaşı TURAN ATİNA KAÇAKÇILARI ERKEK HALA Pazartesi, çarşamba bayanlara 5 kuruğ. Tel: 22İZT TÜRK REVÜ OPERETİ Bu gece EFENİN AŞKI Büyükdere ölle bahçesinde 8, Atilla idaresinde Bagir LÂLE'de 1 - Şafağa Dönüş “DANİELLE DARRİBUX 2- Gangesterler celladı Louls Haywaerd - Kay Sutlon 3-En yeni Metro Jurnal Bugün saat 1 ve 2,30 da tenzilâtlı ma- tineler. Yaz fintları 20 - 25 - 30 Er. Beşiktaş SUATPARK Sineması yazlık bahçesinde m Semira MUHAMMET ve arkadaşları Filim: YAŞASIN AŞK Abdülvehap ve Leylâ Murat Büjük Bahçemiz dar geliyor, Yüzlerce insan yersizliklen geri dönüyor. Biletlerinizi Kürdün pini Her yer 10 Ain rınız. Telefon: 4