23 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

TL9 Varşovadaki İİ «Bu seyahat neticesinde İngiliz - Pransız ve Polonya ordularının müş- terek hareketi temin edilmiştir. Bir harp belinde Polonya kendi ordusu- Ba kendisi kumanda edecektir. Fa kat İngiliz ve Fransız ordularile müş- Son dakika Müttefik orduların müşte- rekhareketiteminediliyor müzakereler iyi netice verdi terek hareket edecektir. Bu iştirâk askeri mütehâssıslar vasıtasile temin edilecektir. Polohya filosunda İngi- liz müşavirler bulunacaktır. Diğer taraftan Türkiye, İngietere, Fransa, Polonya ve Romanya ordular rmın müşterek -hareketi.-için de ted- birler alınımcaktır.» Sovyetler - Alman ticaret müzakeresi Almanyada Sovyetlere hücumlar durdu Beriin 23 — Sovyetler - Alman tica- ret müzakeresi daha bir müddet de- vam edecektir. Alman mahaflli mem- * Düuniyetbahş meliceler slnacağını ümid ediyorlar. Bu müzakere tabii mübadeleyi artırmak için yapılmak- | Almanyaya bir milyar sterlin verilmesi Alman mahafili bu şayiayı infial ile e karşıladı Berlin 23 — İngilterenin, silâhları- nı bırakması şartile Almanyaya bir milyar İngiliz liralık ikrazatta bulu- nacağı Şaylası Almanyada infial uyandırmıştı. Gazeteler oİngütereye şöddetli bücumiarda bulunuyorlar, Polonyanın bir ihtarı Varşova 23 — Danzig erazisinde bir Polonya gümrük memurunun katli Üzerine Polonya hudud muhafızları- na icabında silâh kullanmalarını sarma Bu, bir ihtar sayılmak» General Franconun seyahati mesin 23 — General Franco, İtal- yayı 6 eylülde ziyaret edecektir. Pranconun bundan sonra Berline git- mesi muhtemeldir. General Franco, İalyaya gitmezden evvel İspanyol Fasını ziyaret ede edecektir. . Sovyet tahtelbahir filosu dünyanın en büyük filosudur Moskova 22 (A A.) — Sovyet Rus- yanın birinci edeniz günüş (bu ayın 94 ü )münasrbetile Pravda gazetesi, bir makale neşretmiştir. Bu makale- de Sovyet Rusyanın dünyanın en bü- yük tahtelbahir filosuna malik oldu- ğu beyan edilmektedir, Makalede denildiğine göre, Sovyet tahtelbahirleri, yalnız başlarına bü- tün Sovyet sahillerinin emniyetini te mine kadir bulunmaktadırlar, Prens Paulün İngiltereye seyahati Londra 22 (A.A.) — Yugoslav na- #bi hükümeti prens Paul İle prenses N Olga, Compins'e gitmek Üzere Londra- Gan hareket etmişlerdir. Orada hafta tatilini Dük de Kent'in şatosunda ge- k çirecekler ve pazartesi günü Londra- F ya döneceklerdir. Edirne hapishanesindeki mahkümlar Kızılcahamama naklediliyor Ankara 22 (Telefonla) — Kızılca- hamamda inşasına başlanan modem hapishanenin bütün noksanları bit- miş ve inşaat tamamlanmıştır. Edirne bapishanesindeki mahkümların bu yeni hapishaneye nakillerine başlan tadır, Son zamanlarda mübadele pek Bu münasebetle birkaç aydanberi Almanyada Rusyaya hücumların dur duğu ve her fırsatta Sovyet diploma- sisinin hedeflerinin tasvip edildiği beyan ediliyor. Kuyuya düşmemiş nişanlısına gitmiş Kuyuya düşen başka bir kız Kurtarıldı Bakırköyün Osmaniye civarmda oturan Şabanın kızı Hacer ortadan kaybolmuş ve kuyuya düştüğü zen- nile itfaiyeye haber verilmiştir. Itfa- iye gelerek arama yaptığı halde Ha- cer bulamamıştır. Bunun üzerine yapılan tahkikat Hacerin nişanlısına gittiği ve bir ka- zaya uğramadığı anlaşılmıştır. Buna mukabil Beşiktaş Cihannü- ma sokağında Mustafa kım Remziye kazaen kuyuya düşmüştür. Derhal yetişen Hfsiye kam kurtarmıştır Adliye Vekâleti Avrupaya beş hâkim gönderiyor Ankara 22 (Telefonla) — Adliye Vekâletimiz, görgü ve bilgilerini ar- tırmak için beş hâkimini Fransaya göndermeğe karar vermiştir. Gide- cek olanlar, vazifelerinde gösterdik- | leri gayretlerle tanınmış adliyecileri- miz arasından Vekâletçe seçilmişler- dir. Haber aldığımıza göre, Ankara sulh hâkimlerinden Lütfi Doğutürk, başmüddelumumi O muavinlerinden Mehmed Ali, zat işleri başmuavini Murad Çumralı, Balıkesir müddei- umumi muavini Necmeddin Yeşili ve Ankara Ohâkimlerinden Hamdinin isimleri Vekâletce tesbit edilmiştir. Genç adliyecilerimiz ay başında memleketimizden ayrılacaklardır. Samsun seylâbında yalnız beş kişi boğuldu Bamsun 22 (A.A.) — Bugün buraya gelen gazetelerden bazılarında Sam- #unda sellere kapılarak 40 kişinin bo. ğulduğuna dair görülen yazılar yan. lıştır. Vilâyetin tavzihinde de bildirik diği üzere seylâpta ölenlerin yekün sayısı 5 nüfustan ibarettir. Erzurum 22 (A.A) — Son yağan yağmurlardan doğan sellerin tahrib eylediği Kop dağı yollarından üç ki- lometrelik kısım tamir edilerek nakil vasıtalarına açılmış ve bu suretle Er- zurum « Trabzon nakliyatı temin edil. miştir. Bir kaymakam Vekâlet emrine alındı Ankara 22 (Telefonla) — Götülen idari lüzuma binaen Seferihisar kay- makamı B. Cevdet Salih Vekâlet em- | Münakalât Vekili Dün İzmirde Demirspor lokalini merasimle açtı İzmir 22 (Telelonla) — Münakalât Vekili B. Ali Çetinkaya sabahleyin vilâyet, Komutanlık, Belediye ve Par» tiyi ziyaret ettiklen sonra Alsancak mevkiinde Demirspor klübü deniz 10- | kalinin açılma merasimine riyaset etmiştir. Merasimde kurbanlar kesil miş, B. Ali Çetinkaya kurdeleyi, uğur- Yu olmasını temenni ederek kesmiştir. Münaklât Vekili yarn (bugün) muhtelif mevzular üzerinde tedkikler yapacaktır Nafia Vekili Erzürümdan Trabzona hareket etti Erzurum 22 (A.A.) — Nafia Vekili Ali Fuad Cebesoy, dün şehrimize ge- miş ve merasimle karşılanmıştır. Na fia Vekilimiz umumi müfettiş /Tahsin Ureri, Valiyi, kolrdu ve müstahkem mevki kumandanların), . Halkevini ziyaret ettikten sonra imar işlerini tetikik eylemiş ve bu sabah ssat 7 de Gümüşhane yolile Trabzona hareket etmiştir. Ankarada kampı bitiren talebeler âbideye çelenk koydular Ankars 22 (A.A) — Ankaradaki Mae ve orta mektep talebeleri bugün bu seneki askeri kamp müddetlerini bitirmişlerdir. Bu münasebetle tale- be asker kıyafetlerile ve önlerinde mü-| sika olduğu halde ayrı ayrı Ulus mey- danına gelerek merasimle abideye | çelenk koymuşlardır. Bulgar Seylâpzadelerine hü- kümetimizin yardımı Sofya 22 (Akşam) — Bulgar gaze- telerinin yazdığına göre, geçenlerde Bulgaristanda Rositsa nehrinin taş- ması neticesinde vuku bulan seylâpta boğularak ölen 200 kişinin gilelerine ve açıkta kalan yüzlerce felâketzedeye bir yardım olmak üzere Sofya elçimiz B. Ali Şevki Berker, Türkiye namına Jane olarak Bulgar protokol şefi Be- Mnov'a 1,500 Türk Mrası vermiştir. Gazeteciler için tenzilâtlı biletler Ankara 22 (Telefonla) — Gazeteci- lere mahsus olan yüzde altmış tenzi- JAtlı halk ticaret biletleri şimdiye ka- dar yalnız muayyen Istasyonlarda sa- talabiliyordu. Devlet demiryolları ida- resi gazetecilere aid olan bu biletle. rin bundan böyle halk ticaret bileti #atmağa mezun bütün istasyonlarda satılabileceğini alâkadarlarae (o bildir- miştir. İngilterede 14 - 16 yaşındaki çocuklar haftada 48 saat çalışacaklar Londra 22 (AA) — Avam Kama- rasında Dahiliye Nazırı, 14 - 16 ya- şındaki erkek çocukların bir hafta içindeki çalışma saatlerini 44 ten 48 e çıkaran bir kanun tevdi etmiştir. Kanun 92 reye karşı 106 revle ka- bul edilmiştir. Mânasız bir şi şayia olarak telâkki edilen haber Londra 22 (A.A.) — Bu sabahki İn- giliz gazeteleri, doktor Wolhtat ile İngiliz yüksek memurları arasındaki görüşmelerde Almanyanın silâhtan tecrid edilmesine mukabil İngiltere- nin Almanyaya bir istikraz vereceği meselesinin omezuubahis edildiğini bildiren haberleri, «mânasız şaiyâ; olarak telâkki eylemektedir. Bu sabahki yangın Bu sabah Bâlık pazarında Angele ait ve Seyfinin kiracı bulunduğu 61- 63 numaralı bir katlı paslırmacı dük- kânından yangın çıkmış itfaiye der- hal yetişerek dükkünm dahili kısmı yandığı halde ateş söndürülmüştür. Yangının yanındaki işkembeci dük- künmın bacasından kalasların tutuş- ması sebebile çıktığı anlaşılmışlır. Küçükmusla!a paşada Kadıçeşme sokağhımda bayan Afifeye ait evde güneşe konan yatak, yorgan, hariç. ten atılan bir sigara yüzünden ateş almıştır. Ateş ge snöndürülmüş- larını HÜ. Ingiliz - Japon uzlaşması Berlinde asabiyet uyandırdı İngiliz - Japon münasebetlerinin iyileşmesi Ingiltereye daha büyük bir serbesti verecek 'Tokio 22 (A.A.) — Asahi gazetesi, Arita - Craigie anlaşması hakkında şu malümatı vermektedir: B, Arita ve Cralgie arasında dün elde edilen prensip anlaşması, İngil- terenin aşağıdaki Japon taleblerini kabul etmesi üzerine vukua gelmiş- | tri: 1 — ingiltere, Çinde hâlen mevcud fi vaziyeti tanımaktadır. 2 — İngiltere, Çinde Japon ordu- sunul mevcudiyetine dokunacak ve- yahud Çinde sökün ve nizamı ihlâl edebilecek hareketlerde bulunmama- yı taahhüt eylemektedir. :3 -— İngiltere, Çindeki İngiliz ma- kamlarına bu tarşda talimat gönde recektir. Diğer taraftan Tokioda oturan ya- bancı müşahitlere göre, İngiltere, Ja- pon taleblerini, Japonyanın Çindeki İngiliz menfaatlerini tanımakta de- vem edeceği hakkında verdiği kati teminata mukabili kabul eylemiştir. İyi haber alan İngiliz mahfilleri ise | İngiliz hattı hareketini, bitaraflık va. zifelerinin ve Japonyanın «fiili mu» harib İsraf. haklarının tanınması olarak tefsir etmektedir. Berlinde asabiyet Berlin 22 (A.A.) — Havas ajansın. dan: B. Arita ile B. Craigle arasında cereyan eden müzakerelere aid Tokyo dan gelen haberler ve en mühim me- seleler hakkında şimdiden bir itilâf husulünün tahmin edilmesinin müm- kün görünmesi keyfiyeti, siyazi Aiman mahafilinde biraz asabiyet tevild-#t İ miştir. Şimdiye kadar bu müzakereleri akamete uğrıyacağı tahmin edilmişti. Ve gezeteler, bu akamet yüzünden Ja- ponya ile İngiltere arasındaki gergin- İiğin biraz daha artacağı ümidini giz. Jememişlerdi, Şimdi "Tokyo ile Londra arasındaki münasebatın selâh bulma- #ının İngiltereye Avrupada daha bü- yük bir hareket serbestisi bahşetme- sinden endişe edilmektedir. B. Rooseveltin bitaraflık kanununa dair beyanatı Japonyaya gönderilen silâhlara ambargo vazı teklifinin tedkiki de gelecek içtimaa bırakıldı Hiydepark 22 — B. Roosevelt, bitarmi- hk meselesi hakkında matbuat mümessil” lerine beyanatta bulunmuştur. Müşertünileşh, bu baptaki müzakerele- rin Kongrenin önümüzdeki içtima devre- sin; ki kararının işlere zararı dokuna- cağını söylemiştir. B. Kooseveli, adamlarının ileride kangrs tarafından kabul edilecek olan bi- tarafhık kanununun ne olacağını sarih #uretic öğrenmeden evvel hiç bir karat itihaz etmemek armamında olduklarım söylemiştir. B. Roosevelt, yi fevkalâde içtimna davet etmeğe kendi- #ini icbar decek olan şeyin her halde &lelâde buhrandan başka bir şey olması Mzamgelmekte olduğunu beyan etmiştir. Ancak Amerika, ailâhlara ambargo Ko- nulmasını derpiş eden şimdiki bitaraflık kanunu varken bu gibi ahval ve gerait dahilinde her hangi bir yardımda bulu- nacak vaziyette değildir. Esasen âyan meclisi âzas, bu hususu tamamile müdriktir. B. Roosevelt, bitaraflık meselesi bak- kında karar ittiham hususunun tehirine Karar vermiş olan âyan Azasının harp Gi- muyacağı ihtimaline istinad etmiş olduk- larını ilkve eylemiştir. Reisicümhur, bitaraflık hakkındaki mü- F ransada oturan mülteci ecnebiler Askerlik hizmetini yapmağa mecbur tutulacaklar Paris 22 (AA) 'Reisicümhur, Fransada mukim ecnebilerin nüfusla rının tahririne ve bunların asker ola- rak istihdamlarına müteallik bir kâ- rarname imzalamıştır, Bu kararname- ye nazaran Fransada iltica hakkından müstefid olan bütün ecnebi siyasi mül- teciler askeri hizmette bulunmağa meco- bur tutulacaklardır. Bu mükellefiyet, kendilerini siyasi mülteci addetmediklerinden dolayı il. tica hakkından istifade niyetinde bu- lunmıyan ecnebilere şamil değildir, fakat bu ecnebiler Fransa hükümeti tarafından, dilediği zaman, hudud harici edilmek tehlikesine maruzdur- lar ve zikri geçen iltica hakkı ile hiç bir veçhile içtima edemezler. Bu ka- ame, Pransada ve Cerairde derhal ik edilecektir. Gene buna mümasil başka bir ka- rarname, yakında isdar edilecek ve Fransanın osair müstemlekelerinde bundan sonra bitaraflık | meselesini müzakere etmek ürere kongre- grupların ikincikânundan evvel her tür Mi münakaşa ve müzakereyi imkânsız bip ölduklarını söylemişter. İ larm bü #üretle bitaraflık meselesinde İ bütün mesuliyeti yüklenmiş oldukları âşi- | Kürdir. Vaşington 77 — B. Hil, Ayan meclisi harlelye enelimenine göndermiş olduğu mektupta şöyle demektedir: İ Kongrenin şimdiki içtima devresi e | masında Japonya'ya günderilecek esliha ve mühimmata ambarko konulması hak- kında bir karar ittihaz etmek tasavvurun- da olmadığı âşikâr görünmektedir. Bu sebepten dolayı Hariciye Nezareti- nin bu mesele hakkındaki mütalâssının beyan ve ifadesini sonraya birakmak mü- reccah görülür. Mektep alındıktan sonra Piliman, hali hazırda hiç bir hareket ierasına imkân mevcud olmadığını beyan etmiştir. Muma'leyh, eneümenin çarşamba günü aktedeceği içtimada teklifinin şimdiki halde müzakeresinden sarfı nazarla bu Ain parlâmentocun önümüzdeki Içtimsına bırakılmasını talep edeceğini ilâve eyle- miştir, Me Bull, hariciye encümenine gönder- miş olduğu İkinel bir mektupta Hariciye Nezaretinin Japonya'nın hatt bareketi meselesini tedkik etmek üzere 9 devlet B. Suad e Fransız gazeteleri, büyük elçimiz hakkında sitayişkâr I makaleler yazıyorlar Paris 22 (A.A.) — Havas aajnsı bildiriyor: B. Suad Davazın Paristen ayrılmasını bahis mevzuu eden Dor- messon diyor ki: «Başka bir büyük elçiliğe tayin olu- nan B. Suad Davazın Paristen ayrr- lacağını teessüfle haber aldık. Ne- zaketi, tecrübesi ve yüksek kültürü ile, B. Suad Davaz pek çabuk bülün Fransızların dostluğunu kazanmıştı. Türk - Fransız Ittifakının imzası ile vazifesi tetevrüç ettiği bir günde bi- zi terkediyor. Kendisi, Türk - Fran- İ sz yaklaşmasına çok çalışmıştır. Kendisini unutmıyacağız.» Ou gazetesinde Bayan Tabovis diyor ki: | «Paris mahfillerinde B. İ vann yalnız dostları gard we yardım paklanı, çok olan B. Sund Davağn mizi terkedeceği haberi, uyandırmıştır. AE),