23 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

23 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Milk küme Me Demirspor mu?.. Galatasaray mı?.. hayli kaybettiğini gördüğümüz Gala- tasaraylıların, bir haftalık idmanla tekrar eski seviyesine yükselebilecek- lerini bugünden iddia etmek hatali- der, Geçen hafta son müsabakasını yap- tığı için esasen form üzerinde bulu- hâli Demirsporluların İstanbulun bir nevi sayfiye mahalli olan Modada kurdukları kamptan bir fayda temin edip etmediklerini, dolayısile sporcu- ların formlarını muhafazada ne dere ceye kadar muvaffak olabildiklerini « bugünkü maçta görebileceğiz. Çünkü © şimdiye kadar sayfiye mahallerinde © bilhassa eğlence âlemlerinin mebzul © olduğu mıntakalarda kurulan kamp- © ların fayda yerine zarar tevlid ettiği tecrübe ile sabittir. Bugün saat 17,30 da karşı karşıya göreceğimiz iki takım elemanlarını “ göz önünde bulunduran şu şekilde “ bir tahmin yürütebiliriz. Demirsporun kaptanı olan Kalesi Necdet ils Galatasaray (kalecisi Osman arasında Demirspor lehine büyük bir üstünlük mevcuddur, Mü. © dadfilere gelince, Galatasarayın iki müdafii Adnan - Faruk teknik oyun» larına rakip muhacim hattını dur- kabil Demirsporun Gazi - Şevket hat ti daha önerjik ve daha süratle oyni- yan bir müdafaadır. Şu hale nazaran iki tarafında müdafâasında müsavat vardır. © — Muavin hatlarına gelince, Galata © sarayda yer alacak oları - Musa, Riza, © Yusuf - tan müteşekkil hat zaman zaman muvaffak olan ve bazan da çok sönük bir oyun göstermesine : ; : m A m Ny < hat ettiği gibi, muhacimlerinin sayı Ni > çıkarmaları da imkân dahiline girer. j Oyunun neticesini tâyin edecek olan ie muhacim hatlarına gelince, Salimin de iştiraki» Salim, Salâhaddin, Ce- İn canl göeceğimiz Gale şek» “ ünde sahada göreceğimiz Galatasa- “ray muhacim hattını bu sene şehri- » mizde gördüğümüz bütün takımların Ş: muhacim hattına faik olarak kabul © Getmek mecburiyetindeyiz. Başta Solâ- , haddin olmak üzere Salim ve Budurl i * gibi üç klâs oyunc ile Cemil gibi pine taştan esir g'& wn bir ele handan teşkil ai , gti dur. . sağmen - Şemsi, Tarahim, Kâmil - | Bugünkü maçla takımlarını çallb çıkarmağa uğraşacak iki taraf futbolcülerinden bir kaça zaman tehdid edecek mahiyettedir. Enerji bakımından Demirsporun, teknik bakımdan Galatasarayın te- fevruk etmesi müsabakayı bir meç- hulş sürüklemektedir. Saha avanta- jına gelince, bu işte Demirsporu da- ha kârlı görmekteyiz. Çünkü bütün milli küme maçlarını çimen sahada oynıyan Ankaralıların, Galatasarayın toprak sahada çalışmış olmaları do- layısile, lehlerine kaydedilecek bir üs- tünlüktür. Buna mukabil Galatasa- rayın seyirci bakımından Demirspo- rz tefevvuk edeceği ileri sürülebilir. Yukarıda yaptığımız mukayeseler- den sonra bu mühim maçın enerji ile tabiyeyi biribirine mezcedecek ta- rafin lehine olacağını tahmin edebili- rix Şazi Tezcan M yarışları bugün başlıyor Yarış ve Isiah encümeni tarafından tertip edilen İstanbul at yarışlarının il bugün Bakırköyünde Veliefendi Üç yaşında hiç koşu kazanmamış yerli yarım kan İngiliz erkek ve dişi taylara mahsustur. Mesafesi 1200 metredir. Bu yarışa iştirak edecek at- lar: Yıldırım, Berceste, Neclâ ve Su- nadir. İkinci yarış Üç ve daha yukarı yaşta ve 1939 senesi zarfında kazandığı ikramiyeler yekünü 500 Urayı dolduramıyan helis kan İngiliz atlarına mahsustur. Me- safesi 1600 metre olan bu koşuya Ateş, Romans ve Kaya isimli atlar girecek- tir; Üçüncü yariş Dört ve daha yukarı yaşta ve 1939 #enesi zarfinda hiç koşu kazanma- mış halis kan Arap at ve kısraklarına mahsus ve mesafesi 1400 metredir. İkili bahsin yapılacağı bu koşuya Çetin, Ünlü, Bahtiyar, İnci, Selma gi- recektir, Dördüncü yarış Üç ve daha yukarı yaşta halis kan İngülz at ve kısraklarına mahsus olan bu hendikabın mesafesi 1800 metre. dir. Bu yarışa Yatağan, Şipka, Fiay- tan Flaym, Ateş, Parista ve Oya isimli atlar girecektir. Beşinci yariş Dört ve daha yukarı yaşta yerli ya- nm kan İngiliz at ve kısraklarına mahus olan bu hendikabın mesafesi de 1800 metredir. Bunada Andra Boudul, Mahmure, Olga, Ceylân ve Sevim iştirak edecektir. Çifte bahis dördüncü ve beşinci ya- rışlar arasındadır. İlk hafta koşula. rında kazanmak ihtimali fazla olan atları şu şekilde tasnif edebiliria, gine > Üçüncü yarış — Ünlü. Dördüncü yarış — Flaytan Flaym. Beşinci yarış — Mahmure, Olga. Bugünkü spor hareketleri sahillert: Yenikapı İ) Kürek teşvik müsabakaları 8. 10 Şeref havuzu: Yüzme teşvik müsabakaları > 13 Veliefendi çâyırı: İ At yarışları Fener stadı: Galatasaray - Demirspor Bir çocuk kaynar su ile haşlandı Bir ananın kayıtsızlığı yüzünden iki yaşında bir yavru kaynar su *le kâ- »15 nisini alacağımdan eskisinin hükmü yoktur. Adres: Çemberlitaş Evkaf sokak No. Y Çemberlitaşlı Ziyaeddin oğlu Fuhreddin Kadıköy Halkevinden: Hatayın Anasvatana kavuşması şerefine 23 Temmuz 630 pazar akşamı saağ (21) de (Balediye önünde kumluk meydanında) Bay Niyazi Tevfik Yükselen tarafından bit hil wonra gösterik Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM MEŞRUTİYETTE SARAY ve BABIALİ — Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur. Tefrik No, 70 Malisorların kıyamı, Ismail Kemal beyin Çetinede faaliyeti Mitroviçe civarında bir meyhaneci kazaen öldürülmüştü. Bu civarı kendi himayesinde sayan İsa fallin idamını istiyordu. Katli Kazaen olmak dolayı- sils buna kanunen imkân olamazdı. İsa Bolâtin kendi tertip ettiği cezayı verdi; yani faili bizzat öldürdü. Bu- nun üzerine aleyhine ahzu girift emri çıktı. Maaşları kesildi; taş ocafı elin- den alındı. O da bundan sonra isyan bayrağını açtı. Üzerine &sker sevkedilmek, başına rl harekât esnasında savuşmuştu. Bir İsa Bolâtini lâyıkile tedip ve iza- le edemiyen hükümet bütün Arnavut- silâhlarile birlikte bırakmaları lâzım rinden ötekine meylediyorlardı. Bu yol. hisleri tenmiye ile Armavud vahdetini temin etmek, buna medar olmak Üze- re Lâtin harflerile Arnavud alfabesini tamim eylemek gibi. Arnavutlukta İttihad ve Terakki ce- miyetinin nüfüz ve kudretini kırmak Başkım klüplerinin devamlı bir suret- te takip ettikleri bir emel idi. Buna muvaffakıyet gaye olan istiklâl için mühim bir adım olacaktı. Başkımcılar şöyle düşünüyorlardı: (Balkan yarımadasında Yunanlılar, Sırplar, Bulgarlar, hele Karadağlar nüfusça Arnavutlardan Kali olduk. ları halde uğraşa, uğraşa nihayet istik- Yâllerini elde ettiler. Arnavutlukta istiklâl fikrini uyan. dırmak bütün Arnavutların bir nokta» da ittihadile kabildir. Bütün Arnavut. lar dinde ittihad edemez; dilde müt, tehid iseler de kullanılanı üç nevi harf bu cihetteki ittihadı ihJAl ediyor, Ar. navutlardan birçoklarım rumlaştır. mağa sebep olan Yunan harflerini bir tarafa bırakalım. Türklerin kullan: dıkları Arap harfleri şarka, aramızda. ki katoliklerin kabul ettikleri Tâtin harfleri ise garbe merbutiyetimizi o viye edecektir. Arap harflerinin hepimiz tarafın. dan kabulü Türk ve Araplarla ihtilâtı. mızı idâme edecek, hattâ zaman ile arttıracaktır. Bunun neticesi onlara mesi lâzım gelen istiklâl emeline kül- liyen ve ebediyen veda etmesi demek» tir. Buna nasıl tahammül edebiliriz? İstiklâl ancak kendi kuvvet ve sağ- yımıza garbin manevi yardımının İn» zimamile kabil olacaktır. Karadağı, Bulgaristan, Sırbistanı, Yunanistanı yutamıyan büyük devletler mütlehid Arnavutluğu evleviyetle (o yulamaz- lar. (Iy Arnavutlar gayelerine var- mak için ilk vasıta olarak birleşip Lâ- tin harflerini kabul etmeli ve bu Lâ- tin harflerini kabul etmelerine imkân bulamıyan ve bulamıyacak olan Türk- lerden ve şarktan ayrılıklarını bu su» retle gerek Avrupaya gerek bizzat "Türklere karşı göstermeli, isbat etmeli, Bu birinci kademedir. Madem ki şimdi Türkiyede Meşru- tiyet teessüs etli, Ademi merkeziyet usulünün tatbikini temine çalışmalı. Bu da ikinci kademedir. Üçüncü kademe: Madem ki Arna. vutlar müteferrik değil, kütle halinde kendi memleketlerinde toplu bulunu- yorlar, Türkiye ile Arnavutluğun siya- si münasebetleri bu ademi merkeziyet usulünün tevsien tatbiki neticesi ola- rak nihayet Avusturya ile Mücarista» nın aralarındaki münasebet ve rabı- talara benzer bir şekil alacağı tabiidir. Bundan sonra dördüncü ve sonuncu kademe kendi kendisine gelir: İstik- iii) Bu program ve bu maksadlarla Ar. navutluğun her tarafında klüplerin adedi mümkün olduğu kadar çoğul makta idi. Bu klüpler «Arnavud mil Tetinin techizatı. addediliyordu. 1878 de Feraşarlı Şemseddin Sami bey İstanbulda Müslüman, Katolik, Ortodoks Arnavutlardan bir (Arnavud Cemiyeti edebiyesi) teşkil etmiş (1) ve bu cemiyet o vakte kadar daha zi- yade memleket haricindeki arnayutça neşriyatta kullanılan Lâtin harflerini Arnavutlar arasında tamim eylemeği ümde ittihaz eylemişti. Vakıâ Abdük hamid bu fanliyete sed çekmiş ise de Lâtin harfleri meselesini ortadan kal- dıramamıştı. Meşrutiyet ve hürriyetin ilânı Ar- navutlar arasında Lâtin harfleri pro. pagandasına serbesti bahşetmiş sayı- yordu. Ancak Jön Türklerden sarf nazar Elbasan ve Ohriden başlıyarak şimale doğru Arnavutlar arasında buna muarız hocalar ve eşraf az değil di. Bunlar ikna edilmedikçe maksada vüsul güç ve uzun zamana muhlaç görünüyordu. Evvelce izah ettiğimiz veçhile Arnavud bisanını yazmak için Lâtin alfabesinin elzemiyeti gösteril. mek üzere Manastırda bütün Başkım klüplerinin iştirakile 1908 senesinde bir büyük kongre aktolunmuştu. Ev- | vutçanın okunması mümkün olduğu- nu gösteren bir Alfabe risalesi yazmış olan Manastır müftüsü Kalkandelenli Recep efendi bile bu defa Lâtin harf. iki, İşkodrada iki arnavutça mecmua neşrolunuyordu; Arnavutça ders ki. tapları basılıyordu. Debre kongresini Arnavud mekteplerinin tanzim ve 1s. lahı çare ve tedbirlerini bulmak mak- sadlle açılan Elbasan kongresi takip etmişti. Bu kongre dağılırken 1910 da Yanyada yeni bir kongre tertibi karap. laşmıştı. Buna meydan kalmadı, (Arkası var)