23 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

23 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 Ziraat Vekili yarın Izmir- den şehrimize geliyor B. Muhlis Erkmen Antalya ve İzmirdeki tedkikleri hakkında İzmir 22 (Telefonla) — Antalyada I Vakıflar idaresi tarafından yaptırı- lan büyük kanalın ve Nerenciye fidan-. Uığının açılma merasiminde bulunan Ziraat Vekili B, Muhlis Erkmen, ya- nında Vakıflar umum müdürü B. Fahri Kiper, Vekâlet kalemi mahsus müdürü B. Servet olduğu' halde bu sabah Çanakkale vapurile Antalya- dan şehrimize gelmiş ve rıhtımda merasimle karşılanmıştır. Ziraat Vekili, Valiyi, Müstahkem mevki komutanını, Belediye ve Parti reislerini ziyaret ettikten sonra Be- lediye reisi ile birlikte Kültürparka gitmiş, tanzimine başlanan Ziraat mahsulleri müzesini, vakıflar paviyo- münü tedkik etmiştir, B. Muhlis Erk- meh, zirast Müzesi hazırlıklarının süratle yapılması için Ankaradan res- #am ve fotoğrafçılar ocelbedilmesini, vakıflar Pavlyonunun zenginliği se- bebile turistler için bir müze halinde daimi sürette açık bulundurulmasını muvafık Zirmat Vekili, bu arada hayvanat bahçesini gezmiş, bahçenin tevsi ve te tülü için yardım vaadinde bu- Yunmüuştur, Vekil, fuar hazırlıkları ns fuar komitesi reisinden ma- Yümat aldıktan sonra Bornovaya gi- â iraat mektebini ziyar v k istasyon- anlığını gez- ikilât müdürleri ile hasbihal- Jerde bulunarak ihtiyaçlarını sermuş- tur Ziraat Vekili akşam üzeri Torbalıya Dantzig tekrar günün meselesi oldu (Baş tarafı 1 inci sahifede) Eğer Polonya böyle bir müdahalede bulunur, ve bundan dolayı Almanya ile harbe girişirse İngilterenin Polan- yaya yardım edeceğini İngiliz Başve. | kili iki hafta evvelki nutkunda açıkca söyledi. Buna rağmen Almanyanın Dantzig yüzünden harb çıkmayacağı- ru israrla İlân etmesi bizim bilmediği. miz imkânları hesaba katmalarından İleri gelebilir. Belki de bâzı devletler arasında Danizig hakkında gizli te maslar olmaktadır. Her halde Dantzig | Için Almanyânın bir harb macerasını | göze alacağına inanmak güçtür. Nermeddin Sadak Moskova Fransız ve Ingiliz elçileri (Baş taraf 1 inci sahifede) tadile razi olacakları ve bu suretle bir itilâfa varılacağı ümid edilmekte- Gir. Hükümetlerinden bekledikleri yeni talimatı alan Moskova İngiliz ve Fransız sefirleri, müzakereye devam için B, Molotoftan yeni bir mülâkat taleb edeceklerdir. Londra 22 — Öğrenildiğine göre, İngiliz amele partisi, parlâmentonun tatilinden evvel harici siyaset hak- kında Avam Kamarasinda bir müza- kere yapılmasını talep etmek niyetin- dedir. Esasen amele mebuslarınn bir kısmı, İngiliz - Sovyet müzakereleri netitelenmeden evvel parlâmento- nun tatil yapmaması flkrinde büulu- suvorlar. Lokomotiften çıkan ateş yangına sebep oldu Aydın (Akşam) — İzmir Nazilli sele rini yapan ve 19,33 de Aydından ha- reket eden İvten Aydından 4 kilometre ayrıldıktan sonra 135 inci kilo. ede Tokomötiften sıçrayan kıvıl- lu kenarındaki otlar tu- nm rüzgürli olması do- öyden Habip bahçesi ki- iş ve yangın cenup istika- nağa başlamıştır. Alevi gö- mköy muhtarı Mehmed Ka- ra ve gene o civarda işi bulunan Osman Tüker, Deveciğolu Mustafa yetişerek ilerisindeki otları kürekle beyanatta bulundu giderek kurutulan Cellâd gölü saha- sını gezmiş ve köylü ile ihtiyaç ve di- lekleri hakkında görüşmüştür. B. Muhlis Erkmen Torbalıdan İzmire dönerek saat 22 de vapurla İstanbula hareket etmiştir. Vekil İstanbulda bir gün kalarak Ankaraya dönecektir. Ziraat Vekili ile görüştüm. Bana şu beyanntta bulundu: «Dört sene evvel İzmirden geçmiş- tim. O vakıt Kültürpark yeri bir ha- rabe halinde idi. Bugün İse o harabe- nin yerinde bir mamürenin yüksel. miş olduğunu görüyorum, Her yerde bir çok yenilikler ve ileriye doğru muvaffakıyetli hamlelere şahit oldu- Zum için seviniyorum, Güzel İzmirde bu kültür yuvası beni bir kat daha gururlandırdı. Güzel bir ziraat müzesinin esasla» rını atılmış görüyorum, bu müessese- ye yardım etmeği de kendim için zevkli bir borç bilirim. İzmire bu ge- lişimi saymıyorum, tekrar gelmek fırsatını bulabilmek benim için çok is- tifadeli ve feyizli olacaktır Antalyada çok güzel eserlerle kar- şilaştım, İnsan yurdda yeni, büyük ve güzel eserleri görmekle büyük bir küvvet ve enerji kazanıyor. Ziraat Vekili fuarın açılma mera- siminde İzmire gelmek tasavvrurun- da bulunduğunu, geldiği zaman Ege- de geniş mikyasta tbedkikler yapaca- ğını söylemiştir. Akşam: Ziraat Vekilinin İzmirden hereket ettiği vapur, Çanakkale va- purudur ve pazartesi günü saat 9-10 arasında limanınıza gelecektir. Maarif Şürası Dünkü içtimada muhtelif mevzular üzerinde tedkiklerde bulunuldu Ankara 22 — Maarif sürası bugün saat 10 da umumi heyet ha- linde toplanmıştır. Celse Maarif Ve- kili Hasan - Âli Yücel tarafından açıl miş ve umumi heyetin İlk toplantısı- na aid zabıt hülâsası okunarak âynen kabul edilmiştir. Bundan sonra Reisicümhur ve Milli Şef İsmet İnönüye, Büyük Millet mec- Bsi Reisi Abdülhalik Rendaya, Başve- kil doktor Refik Saydama, Genel Kur- may Başkanı mareşal Fevzi Çakmak'a çekilen tazim telgraflarıma gelen kâr şaliklar okunmuştur. Muhtelif maarif müesseselerimiz. den ve Cenevredeki beynelmilel ter- biye bürosu direktörlüğünden gelen tebrik telgrafları okunduktan sonra yüksek öğretim kömisyonunun hazır- Jadığı raporun tedkiklerine baslan- mıştır. Bu rapor üzerine muhtelif hatipler söz almışlar ve fikir teatisinde bulun- muşlardır. Birinci celse 13,15 de bit- miştir. Öğleden sonra saat 15 ğe tekrar toplanan umumi heyetin yaplığı iki celsede ayni mevzu Üzerine münaka şalar yapılmıs, üniversiteye ve diğer yüksek okullara ald bir çok talimat. nameler tedkik edilmiş ve bir kısmi hakkında kararlar verilmiştir. Şüranın bu umumi toplantısında muhtelif mevzular üzerinde tedkik- lerde bulunulmuştur. Şüra, pazartesi günü saat 10 da umumi heyet halinde toplanmak üzere 18.30 da içlimaa nihayet vermiştir. Aydın civarında bir cinayet Aydın (Akşam) — Şehrimizden on beş kilometre uzakta İncirliova nahiyesine bağlı, Sinirtekke köyün de bir cinayet işlenmiştir. Sinirtekke köyünden iki çoban sürülerini köy halkından İdrisin tarlasına da sok- muşlardır. Bunu güren İd lara sürülerini tarlasınaso ederek ağır ralamıştır. Yaralı İdris Ay- dan Memleket hastanesinde ele | Prag Budupeşte | AKŞAM Yerli mallar sergisi Hatay malları geliyor, sergide bir kitap köşesi de olacak )i inci Yerli mallar sergisi hazırlıkları- Lâ devam edilmektedir. İstanbul Valisi ve sergi komite relsi B. Lütfi Kırdar salı gö- nü sergiyi ziyaret ederek hazırlıkları ted- kik edecek, bu suretle sergide açılmadan bir gün evvel her türlü hazırlıklar bitmiş Olacaktır. Hâtay Valisi B. Şükrü Sökmensüerden gelen bir telgrafta Hatay iktisat müşaviri B. Celâi'in riyasetindeki bir heyetin Yerli mallar sergisine iştirak etmek üzere İstan- bula hareket ettiği bildirilmektedir. Heye- tin beraberinde sergide teşhir edilmek üzere Hatay mümulâtı bulunmaktadır. 11 insi Yerli mallar sergisinde Hatay pa viyonu için iy! bir yer ayrılmıştır. Maarif Vekâleti neşriyat müdürü B, Palk Reşid 11 inci Yerli mallar sergisindeki ki- tap sergisi kazırtıklarını tedkik etmek için bir iki güne kadar şehrimize gelecektir. B. Faik Reşld Maarif Vekili namına Kitap sergisinin Küşat #öreninde bulunacaktır. Sergiye iştirak odenlerin adedi srtmak- tadır. Dün geç vakte kadar muhtelif sa- nuyi şubelerine mensup fabrikatörler ser- gide yer almakta idi, Son dakikada Bele- diye kooperatifi, gazoz fabrikasi da sergi- de bir paviyon açmak Üzere sergi komiser- diğine müracaat etmiştir. Bu seneki sentide dekorasyon ve elektrik tezyinatına daha çok ehemmiyet verildi- ginden Valimiz B. Lâtf#i Kırdar serginin #aat dokuzdan sonra açık Kalmasına müasaade etmiştir. Bu suretle sergide ge- ce hayali temin edilmiş olacaktır. Ankara Borsası 22 Temmuz 939 Esbam ve Tahvilât Sıvas - Erzurum TI 19.94 PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Londra 15 ln 50 New-York 100 Dolar 128.065 Paris 100 Frank 3386 Müâno 100 Liret 606 Cenevre 100 İsviçre Pr, 28.5075 Amsterdam 16 Florin 67,1625 Berlin 100 Rayşmark © 50885 Brüksel 100 Belga 2183 Atina 100 Drahmi 10825 Sofya 100 Leva 158 168 Çokaslovak Kr 4335 100 Pezeta 14.035 100 Zioti 230425 100 Pengo 241005 100 Ley 100 Dinar 100 Yen 100 İsveç FT. 100 Ruble Madrid Varşoru Moskova Bugün gece ve gündüz Nöbetçi eczaneler a Galata Topçular caddesinde Merkez, Fındıklıda Mus- tafa Nahl, Posta sokağında Garih, Dairede, Güneş, Galatasarayda Ah- Taksimde Nizameddin, Şişhde Asım, Sariyer Fatih: Hamdi, Ka- Eminönü: Bahçeka- pıda Salih Necati, Bakırköy: Merkez, Aksaray: Elem Pertev, Fener: Hayim Berk, Kumkapı: Belkis, Küçükpazar: Yorgi, Samatya: Yedikulede Erofilos, Alemdar: Divanyolunda Esad, Şebre- mini: Topkapıda Nâzım, Kadıköy: Pazaryolunda Namık, Mo- da caddesinde, Üsküdar: Selimiye, Herbelisöt: Atanaş, Bürükada: Halk. Ortaköy. avutköy, Bebek, Bey- Anadoluhisarı, Ta- , Emirgin ve Rumeli hisarındak! eczaneler her gece açıktır. gümrük: Suad, Kadıköy Halkevinden: Riyaziye, fizik, kimya, edebiyat, tarih, İngilizce, Almanca ve Fransızca orta ve lise ikmal imtihanları kursla- nnü kaydolmak idare memurluğuna faüracaatları. istiyenlerin Kadıköy Halkevinden: Evimizin şarpilerinde denizcilik ve | yelkencilik mümareseleri yapmak is- tiyenlerin şeralti öğrenmek ve kaydol- mak üzere iki fotograf ile müracaat darı, TİYATROLAR; HALK TİYATROSU Kenan Güler ve arkadaşları bugün Yeği- kulede P; bahçesinde gece Ortaköy Emek bahçesinde büyük müsamere Misir yıldızı Sabriye Bağdadi * CEMAL Bu gece Kumkapı MEÇHUL SAHİR Kale bahçesinde SERSERİ uğrul Sadi Tek birlikte Zafer sinemasında DÖRDE - - KADAR ŞEHZADEBAŞI - TURAN Gündüz hem tiyatro hem sinema gece Kehal bağındaki cerh vakası nasıl oldu? Suçlu Gafur, Leylâ nameniiski kadını kurtarmak isterken, yere düşüp Cemalin kendi bıçağiyle yaralandığını söyledi Dün asliye dördüncü ceza mahke- | gördüm. İsminin Arab Cemal olduğu» mesinde karışık bir yaralama vakası- nın muhakemesi yapılmıştır. İddiaya | nazaran, Şehremininde Yenibahçe ci- varında Arab Cemal ve Gafur adların. | da iki kişi kavga etmişlerdir. Kavgada Gafur bıçakla Arab Cemsli karnından tehlikeli surette yaralamışlır. Yaralı Cemal hastaneye kaldırılmış, Gafur yakalanarak adliyeye teslim edilmiş. tir. Dün âsliye dördüncü ceza mahke. mesinde muhakemesi yapılan mazmun Gafur, genç irisi, sarışın bir delikanlı dır. Temiz, lâciverd bir elbise giymişti, Tahkikat evrakını sükünetle dinledik. ten sonra reisin sualine karşı; — Hayır. Arab Cemali ben vurma. dım. İddialar yalandır. Diye suçu inkâr ederek vaküâyı şöy- le anlattı: — Yenibahçede Kehal bağı civarın- dan geçiyorum. Bir aralık uzaktan ba- gırmalar duydum. Kulak kabartınca bunun bir kadın sesi olduğunu farket- tim. «Can kurtaran yok mu. İmdad!» diye haykırıyordu. Derhal sesin geldi. ği tarafa koştum. Kehal bağında bir duvarın önünde bir kadınla bir erkek nu sonradan öğrendiğim adam, kadı. nı oraya sıkıştırmış; «Leylâ, sen benim- le yaşıyacaksın.» diye israr ediyor, ka- dın reddettikçe kızıyor ve tehdidler savuruyordu, Ara sıra da tokat vuru- yordu. Bu vaziyet karşısında kadını kurtarmak üzere aralarına girmek is- tedim. Arab Cemal benim bu müdaha- lemden hiddetlenerek bıçağını çekti ve; «Benim işime nc karışiyorsun? Şimdi ben sana gösteririm.» diye Üze- rime atıldı, Bu defa kendimi müdafaa- ya mecbur Kaldım, Derhal Arab Ce- male bir yumruk vurdum, Cemâl yum- ruğu yiyince yere yuvarlandı. İşte bu yuvarlanmada elindeki kendi bıçağı kendi karnına saplandı, Onu ben vur- madım. Bıçağım da yoktu. Cemal ken- di bıçağile yaralanmıştır. Dinlenen bir kaç şahid de vakayı aynı şekilde anlattılar. Gelmiyeh şa» hidlerin çağırılması için muhakeme başka güne bırakıldı, Mazhun mahkemeye bir istida v rerek kendisinin serbes bırakılmasını istedi. Mahkeme bu talebi kabul etti ve mubakemenin gayri mevkuf ola rak devamına karar verilerek Gafur tahliye edildi. Bügün Hatayda büyük bayram yapılıyor (Baştarafı 1 inci sahifode) 'Türk bayrağı çekildi. Bu süretle kiş- la devralındı ve Türk askeri yerleşti- rildi. Fransız kıtaatından yalnız 200 as- ker kalmıştır. Bunlar da yarın (bu- gün) Halebe hüreket edecektir. İskenderun 22 (Hususi mühabiri- | mizden) — Adanadan hususi trenle hareket eden Büyük Millet Meclisi ikinci reisinin başkanlığındaki heyet saat 17 de buraya geldi. Hatay valisi B. Şükrü Sökmensür, kumandan, Parti müfettişi, Belediye reisi ve bu- râya gelen mebuslar, talebeler ve bin- lerce hak tarafından karşılandı. Bir askeri kıta selâm resmini ifa etti, He- yet halkın coşkun tezahüratı arasın- da Soğukoluğa gitti, Geceyi orada geçirdikten sonra yann (bugün) An- takyaya geçerek büyük merasime ka» tılacaktır Heyet Antakyaya geçerken sabah)e- yin Baylân şehidler âbidesine bir çe- lenk koyacaktır, İskenderun, Beylân, Reyhaniye, Kırıkhan ve Antakya baştan başa donatılmıştır. Halk sa- bırsızlbk ve sevinç içinde (yarınki (bugünkü) merasime hazırlanmak. tadır. Adana 22 (A.A.) — Büyük Hatay bayramına iştirak etmek Üzere birkaç gündenberi şehrimizde bulunan Mec. lis ikinci reisi B. Şemseddin Günal. tayın başkanlığındaki heyetle Parti genyönkurulunu temsil eden heyet Azası dün Adananın Karataş plâjını ziyaret etmiştir. Buarada kendilerine Belediye tarafından bir akşam ziya feti verilmiştir. Heyetler bugün, Partiye, Belediye. ye ve Halkevine ladel ziyaretlerde bu- Tanmuslar, sıtma enstitüsü ile Türk- sözü gazetesini ziyaret etmişlerdir. B. Şemseddin Günaltayın reisliğin-” deki heyet ile Seyhan, İçel, Urfa, An- tep, Maraş heyetleri bugün saat 15 te hususi trenle Adanadan hareket et- mişlerdir. Heyetler, garda vali, Bele. diye reisi, Parti, Halkevi reisleri ko- mutan ve halk tarafımdan hararetle uğurlanımıştar. Ankarada merasim nkara 22 (A.A) — Hatayın ana yurda ilhakı delayisile 23 temmuz pazar günü saat 21 de Ankara Hüike. vinde bir tören yapılacaktır. tezahürünü ifade edecek olan bu tö- renin, geniş bir kütleyi çevresi içine alması nülerek Halkevi meyda- nında yapılması Kararlaştırılmşıtır Törene saat 21 de bando ile sİstik- lâl marşı» çalınarak başlanacaktır. Bundan sonra inuallim B. Muhid. din Doğan İnözü tarafından bugünün büyüklüğünü izah eden bir «söylev» verilecek ve Hataylı B. Azmi Bay: hemşerilerinin hissiyatına terceman olacaktır. i ib seçme milli fi- limler ve Hatay mevzuu üzerinde ha- zırlanmış olan milli bir oyun gösteri- lecektir, 24 temmuz akşamı yine Halkevi meydanında saat 21 de Lozan zaferi- mizin yıldönümü münasebetile büyük bir tören hazı mıştır. Feci bir vaka (Baştarajı 1.inci sahifede) den kurtulan bir manda Irmak 'cad- desi istikametinde delicesine ve ras geldiğine çarparak koşmağıa başlamış» tır. Vilâyet konağının önünde İlk ola- rak bir ata hücum edip yaralamış, vaziyete müdahale eden zabıta man- dayı takibe başlamıştır. Bu esnada sokaklar işten dönen- lerle dolu idi. Manda bütün zile koştuğundan polisler yetişemiyor, paniğe uğrıyan halk da öteye beriye kaçışıyordu. Manda bu vaziyette önünden ka- çamuıyan bir çok kimselere çarparak bunlardan dördünü yaralamış yetişen polisler mandayı öldürmek üzere si- lâh kullanmağa başlamışlardır. Atılan kurşunlarla yaralanan hay- van dalın müthiş hücumlara geçmiş ve bir ara karşısına düşen komiser B. Ahmede şiddetle çarpmıştır. Bu çarpma neticesinde ağır surette ya- rTalanan komiser derhal hastaneye kaldırılmışsa da aldığı yaraların te sirile az sonra ölmüştür. Azgın manda bir müddet sonra öl. dürülmüş, diğer yaralılar tedavi ak tına alınmıştır. Komiser Ahmedin ölümü şehirde teessür uyandırmıştır. Thetis yüzdürülemiyor Londra 22 (A.A.) — İki vincin kop- ması üzerine Thetis denizaltı gemi-