21 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM Son dakika ânasız hücumlar Alman gazeteleri Türkiye, Yunanistan ve Romanyaya hücum ediyorlar Berlin 21 — Birçok Alman gazetele- Ti, ortada hiç bir sebep yok iken Tür- © kiye, Römanya ve Yunanistana karşı bücumlara başlamışlardır. Rehniche Westfalisehe Zeitung gazetesi Türki- yeyi, Yunanistanla birlikte, Avrupada bir harp çıktığı takdirde güya Bulga- Tristanı işgal altına almağı düşünmek- Je itham ediyor. 'Thurinkişe Tages Zeitung gazetesi, İngilterenin Almanyayı abluka altına , almak için Balkanlarda entrikalar çe- virdiğini ve bu abluka sayesinde Al- manyayı yenebilereğini umduğunu yazıyor, Zeit gazetesi «Romanya ateşle oy- nuyor» serlevhasile yazdığı makalede Akdenizde yaptığı cevelânla kral Ka- Tol ile beraber, Romanyanın tehlikeli çemberleme siyaseti oyununa girdiği- ni yazıyor. Bu gazetenin beyanına gö- Te Türkiye, Romanya ve Yunanistan İngiliz donanması hazır bir vaziyette bulunuyor Harp çıkarsa İngiliz donanması bir kaç saat içinde harekete geçebilecek , Londra 21 — Sunday Times gazetesi, Sunday Times İngiliz ticaret filosu- İngiliz donanmasının bugünkü vazi- yeti hakkında mühim bir makale neş- © rediyor. Bu makelede İngiliz donan- masının hiç bir zaman bugünkü ka- “dar kuvvetli ve hazır bir vaziyette bulunmadığı, bugün İngilterenin dün- yanın en büyük ve kudretli filosuna malik bulunduğu kaydettikten sonra «Bir harp çıkarsa İngiliz donanması birkaç saat sonra derhal harekete ge- » çecek hazır bir vaziyettedir.» nun da ayni vaziyette bulunduğunu tahtelbahir tecavüzlerine karşı âlına- çak müessir tedbirlerin tamamile ik- mal edildiğini kaydediyor. Londra 21 (Radyo) — İngiliz aske- Tİ manevraları 10 eylülden 25 eylüle kadar sürecektir. İngilterenin üzun tarihinde, bu derece büyük askeri ma- neyraların yapıldığı görülmemiştir. Si- lâh altına alınan efrad için yapılmak- ta olan kamplar ve kışlalar da ikmal edilmiştir. Macarlar Alman himayesi altına girmek istemiyorlar Macar Hariciye Nazırı kont Csaky dün tekrar Almanyaya gitti Roma 20 — Macar Hariciye Nazırı © kont Csaky burada ikametini uzat - mamış, dün tayyare ile Milânoya © hareket etmiştir. Bazı haberlere gö- © ye bugün Peşteye avdeti bekleniyor. 'B. Mussolini ve kont Ciano ile yapı- Jan mülâkatlarda kati bir karar ve- rilmemşitir. Bütün mükâlemeler, bir takım faraziyeler etrafında cereyan o etmiştir. Macar hükümet mahafili, Hariciye ” Nazırı kont Csakymin B. Hitler ve B. « Mussolini ile yaptığı mülâkatlar hak- — kında âzami derecede ihtiyatkâr dav- Tanıyor. Maamafih bazı Peşte maha- filinde Macar hükümetinin hiç bir ittifak ile veyahud başka bir şekille — serbestii hareketini ve istiklâlini tak- yide razı olmıyacağı söyleniyor. ©” o Romada dolaşan rivayetlere göre kont Csakynin von Ribbentrop ile * yeniden görüşmesi ihtimali vardır. Paris 2 — Macaristan Hariciye Na- sırı Kont Csaky dün Milânodan Al manyanın Gratz şehrine gitmiştir. Bu sceyahatin sebebi malüm değildir, Von Ribbentropla tekrar görüşeceği söyle- niyor. 21 — Macar çifçi fırkası reisi B, Eckart dün Macaristanın siya- seti hakkında çok mühim bir nutuk irad etmiş ve demiştir ki: — Macâristanın Almanyanın hâyat sahası dahilinde gösterlimesini kati- yen kabul edemeyiz. İstiklâlimizin tak- yid edilmesine, vesayet altına alınma- mıza razı olamayız. Macaristan istik- Jâlini müdafaa edecektir.» Müfrit sağ cenahın organı Nemzet gazetesi de diyor ki; — «Vaklâ biz küçük bir milletiz. Fakat küçük bir millet olduğumuz İçin karar almıyacak değiliz. İki bü- yük devlet arasında bulunmamız, di- ger milletlere arkamızı çevirmemizi icap ettirmez. Macaristarı Çekoslovakya değildir. Bİz mihverin vakıâ dostuyuz. Fakat Lehlilere silâh çeviremeyiz > olan Alman - Sovyet ticaret anlaşması Berlin 20 — Alman- Sovyet — Hearet müahedesi dün burada imza- Janmıştır. B. Tahsin Üzer Üçüncü umumi mıntaka müfettişi B. Tahsin Uzer, bugün Karadeniz va- 'purile İstanbula gelecektir. Bir duvar yıkıldı Kabataşta İnhisarlar idaresinin bulun- (duğu binanın Karşisına isabet eden du- © Mar ve yanındaki ağaç, dün fazla yağan “yağmurların tesirile birdenbire yıkılmıştır. Cidde bir müddet Kapalı kalmıştır. Nü- Susça zaylat yoktur. 800 Yahudi gizlice Filistin sahiline Londra 20 (A.A.) — Hayfadan bil- diriliyor: 200 ü kadın ve çocuk olmak üzere 800 yahudi evvelki gece gayri kanu- ni bir şekilde Filistin sahilirinde ka. raya çıkmıştır. Kont Ciano ansızın Romaya döndü Roma 20 (A.A) — Hariciye Nazırı Kont Clano, Arnavutluktan yarm ge- lecek iken bu akşam ansızın tayyare ile Romaya dönmüştür, | Izmir fuarında > paktlar akdetmeğe düşünüyor. Di Alman m neğ- man gazetelerinin mânasız iddlası, Türki- ye ile Bulgaristan arasında mevcud olan dostane münasebetleri bozmağa matuf | kaba bir manevradan ibarettir. Alman gazetelerinin manevraları aka- mete mahkümdur. Türkiyenin hiç kimse. ye ve aramızda biç bir ibtilâi bulunmu- yan Bulgaristana karşı tecavüzi biç bir niyeti yoktur.) bir kaza oldu Telörgüler yıkıldı dört kişi ağır surette yaralandı İzmir 20 (Telefonlâ) — Fuarın açılma merasimi esnasında bir kaza oldu. Dışanda toplanan halkın taz- yikine tahammül edemiyen telörgü- ler yıkılmış ve dört kişinin ağır suret- te, bir kaç kişinin de hafif yaralan- masına sebebiyet vermiştir, Ağır ya- ralılardan biri Fuar bekçisidir. Ya- ralilar Memleket hastanesine kaldımı. mıştır, Tahkikat yapılmaktadır, Gebelüttarıkta Ispanyol kumandanlığı Franco, lâğvedilmiş olan Ce- belüttarık kumandanlığını ihya etti Madrit, 20 — 1800 senesinden beri mevcut olan ve İspanyol Cümhuriyet | hükümeti tarafından kaldırılmış 0- lan Cebelüttarık askeri kumandanlı- ğı, Franko hükümeti tarafından ye. niden ihya edilmiştir. İspanya Cüm- riyet hükümeti, kanunu esaside harp-! ten feragat etmiş olması kaydini koy- makla, Cebelüttarık'ın İngilizler ta- rafından işgalini meşru telâkki ettiği. | ni göstermek istemişti, Fanko hükümeti, bu kumandanrlı. ğın ihdası, Cebelüttarık'ın iadesini is- tlyen İspanyol gazetelerinin neşriya- tile alâkadar bulunduğunu ve İngil tereye karşı bir tahrik teşkil etmedi. ği beyan edilmektedir. Gene Madrit mabhfillerinde ilâve edildiğine göre Pirene dağlarında Fransa - Ispanya hududu için nasıl bir askeri kuman- danlık mevcut ise, Cebelüttarık cihe- tindeki İngiliz - İspanyol hududunun muhafazası da bir kumandanlığın eline tevdi edilmek istenmiştir. Amerikada bir anket Avrupada bir harp çıkarsa Amerika ne yapacak? Nevyork 20 (AA) — Dr. Gailup'un idaresi altındaki efkârı umumiye ens- titüsü Avrupada harp çıktığı takdir- de Amerika halkının tavrı hareke. tini anlamak için yaptığı anketin manidar neticelerini neşretmektedir. «İngiltere ile Fransa, İtalya ile AJ- manyaya karşı harbe giriştikleri tak- dirde Amerikanın da harbe sürükle- neceğini zannediyor musunuz?» sua Bine Amerikanın her tarafından ge len ve muhtelif tabakaların düşünce- lerini aksettiren cevapların yüzde 16 sı müsbettir. «Avrupada harp patlarsa ne yapa- cağımızı zannediyorsunuz?» şeklin. de sorulan ikinci suale gelen cevap- ların yüzde 25 i Amerikanın askeri kuvvetler ve malzeme göndereceği, yüzde 45 1 yalnız malzeme ve cepha- ne göndeerceği merkezindedir, Danzigde siperler kazıldı tel örgüler gerildi Leh - Alman müzakeresi çıkmaza girdi, Burekhard, Hitlerle gene giri şmek İstiyor Danzig 20 (A.A.) — Askeri hazır- lıklara ve bilhassa budud boyunca siperler inşasına hararetle devam edilmektedir. Dikenli tellerin konma- & İşi bitmiştir. Danzigin hava meydanında ve ci- vannda muhtelif noktalarda çukur- lar ve siperler göze çarpmaktadır. Buralara tayyare defi topları yerleş- tirileceği anlaşılmaktadır. Müzakere bir çıkmaza girdi Danzig 20 — Danziş Polonya se- firi, Danzig âyan meclis reisi Greiser ile dün mülâkat etmiştir. Mülâkat gümrük ve Danzig şehri statüsü et- rafında cereyan etmiştir. Müzakere son nokta üzerinde bir çıkmaza fir- miştir, Burckhardt'ın faaliyeti Danzig 20 — Milletler Cemiyeti Danzig fevkalâde komiseri B. Burek- hardt, ük mülâkatından bir netice çıkmamasına rağmen B. Hitler ile ikinci bir mülâkat yapmak teşebbü- sündedir, B. Burckhardt bu mülâkatı B. Hitlerin 'Tanenberg meydan mu- harebesinin yıldönümü münasebetile 271 ağustos pazar günü irad edeceği nutuktan evvel yapmak eimelindedir. Danzig Alman gazetesinin kalesi i Dansig 20 (AA) — Polonyanın gümrük kontrolü meselesi hakkında yeniden cereyan eden Leh - Danzig müzakereleri dolayısile «Danziger Vor. posten» gazetesi Danzig arazisine gi- ren eşyanın kontrolü ile alâkadar ol- mıyan bazı Polonyalı gümrük me murlarınn (mevcudiyetine serbes şehrin tahammül edemiyeceğini yaz- maktadır. Bu yarı resmi gazete bu gerginiik zamanında Leh gümrük memurları. nın arttınimasını protesto etmekte ve 110 memurdan ellisinin »daimi tahrik» mahiyetinde sayılacak faa)i- yetleri bulunduğunu iddia etmekte. dir. Bu gazete netice olarak şöyle de mektedir: «Hangi üniforma ile karşımıza çi- karlarsa çıksınlar, biz, Polonyah ca- susları istemiyoruz. Bu noktada an laşmağa imkân yoktur. Danzig daha ne kadar bekliyecek?» İngiliz - Japon müzakere- leri inkıtaa uğradı Japonlar, Hongkongu tecrid etmek smelinde, Şang- hayda ecnebi ve yerli polislerle çarpışmalar oldu Londra 20 — İngiltere Hariciye Nezareti, İngiliz - Japon münasehet- leri hakkında bu akşam neşrettiği bir tebliğde ezcümle diyor ki: «İngiliz - Japon müzakereleri 15 temmuzda başlamış ve Japonların ilk teklifleri, şimali Çinde tethiş ha- reketlerine bir nihayet vermek ve asayişi idame eylemek üzere daha si- kı bir Japon - İngiliz teşriki mesaisi- ni istihdaf ediyordu. Teklifler İngiliz hukukuna dokun- madığı müddetçe İngiltere mümes. silleri müzakereleri bir anlaşmağa doğru mühim surette ilerletmeğe mu- vaffak olmuşlar ve ancak bazı fer'i noktaların hâlli geri kalmıştır, Londra 20 — Tokyodaki Sunday Times muhabirinin işaratına göre İngiliz sefiri B, Craigo ile Japon murahhas B. Kato, bitlâf İngiliz - Japon müzakeresini kes- meğe karar vermişlerdir. Bü inkita esmasında - müzakeratın ye- niden başlamasına rağmen - Tiyençin muntakasındaki bankalarda bulunan Çin paralarile madeni paralar hakında bu işde alâkadar Fransa ve Amerika hükü- melteri De müşaverede bulunacaktır. Japon askeri şefleri, akdettikleri içli- mada, İngiltöre samimiyet gösterdiği tak- dirde tekrar müzakerelerin başlamasını kararlaştırmışlar ve 'Tiyençindeki Japon askeri kuvvetleri kumandanına mahalli İngiliz makamatile tarı hareketinde ser- besti vermişlerdir. Reuterin Hung Kongdaki: muhabirinin işaratına göre Kantondaki Japon kuv- vetleri kumandanı, Çan - Kay - Şek'in bu yoldan muhimmat almalarını men için Hunk Kong limanını kara cihetinden tec- rid edeceğini beyan etmiştir. Şanghayda bir müsademe Paris 20 — Şanghaydan bildiriyor: Şanghaydaki Patâo, yani Japon lehdan hükümet, beynelmilel mıntakada, beynel- milel polis teşkilâtile teşriki mesai et- medikten başka her gün yeni yeni müş- külât çıkarmaktadır. Şanghay beynelmilel muntakasinın ana caddeleri, beynelmilel polis teşkilâtinın muhafaza ve mürakabesi altında bulunu- yorna da mahalli polisin mürakabesinde bulunan civar mahalleler, haydudların yatağı olmuştur. Dün gece Şanghayda bir hadise olmuştur. Beynelmilel polisi hamil mitralyözlü bir otomobil gece dolaşırken, 10 mahalli polisle, mavzerli dört sivilden mürekkep bir grupa raslamış, otomobil âmiri aşağı inerek bunları teslim olmağa davet etmiştir. Bu grup, silâhlaria ateş ederek ecnebi rek mülecavizler mitralyöz ateş açmış, ikisini öldürmüş, ikisini de ya- ralamıştır. 8i)âh sesleri Üzerine beynelmiisi polis ötomebilinin yanına İtalyan bahriye as- 'kerleri de dahil olmak üzere ecnebi po- Haler yetişirlerken, karşıdan Japon as- kerteri İle Japon lehdarı mahalli hükü- met polisleri gözükmüşlerdir. İki taraf, elde silâh karşı kraşıya duruyorlar, Vazi- yet gergindir. Bir Alman tayyaresi Verdin civarında Fransız askerleri, Alman pilotunu tevkif ettiler Verdün 20 (A A.) — 18 Ağustosta saat 1730 da bir Alman askeri tay- yaresi Montfaucon'a fki kilometrelik bir mesafede karaya inmiştir. Bir otokarla oradan geçmekte olan Fran- sz askerleri tayyarenin pilotunu tevkif etmişler ve keyfiyeti hükümet makamlarına bildirmişlerdir. Otto Pecheigner isminde olan pi- lot Verdün'e sevkediimiştir. Verdiği ifadede tayyareci Hanover'den Vis- baden'e hareket ettiğini, fakat yolu- nu şaşırdığını iddia etmiştir. 'Tayya- reci yarım saat daha uçabileceği ben- zini kaldığı için karaya inmiştir. : Papanın sulh lehinde bir nutku On ikinci :i Pi, harbin ö önüne bileceğini ümid ii ii Vatikan, 20 — 20 — Papa © on ikinci Pi, Kastel Gandolfoda Venedikten gelen hacıları kabul ettiği sırada onlara demiştir ki; — «Papalık makamına geçtiğin gündenberi elimizdeki bütün kuv- vetlerle harp tehlikesini uzaklaştır. mağa, adalete müstenid sağlam bir sulh kurmağa çalıştık, ' Maddi ve manevi tahribat itibarile evvelkilerini çok geçecek olan bir harbin önüne geçilebileceği hakkın- daki ümidimizden vazgeçmiyoruz. Ümld etmek isteriz ki, milletleri idare edenler, böyle bir mesuliyet karşısında ihtiraz (ogöstereceklerdir. Ümidlerimiz, her insanın kalbinde mevcut hüsnüniyele istinat ediyor. |