21 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

21 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Su şehirlerimiz Yalova kaplıcalarının en civcivli zamanı başladı Erkekler ceketsiz, kravatsız geziyorlar, kadınlar günde 4 defa elbise değiştiriyorlar! Yalova, ağustos Yalova kaplıcalarının en civcivli zâ- manı bâşladı. Bütün oteller doldu. Sabah saat altıdan gece yarısına ka- dar her tarafta büyük bir hareket gö- ze çarpıyor. Sabahları banyolara âdeta bir akın yar. Herkesin elinde doktorun reçete. si... Kimisi banyodan sonra duş, kimi. si masaj yaptırıyor. Buhar banyosu- na girenler, elektrik tedavisi yaptı- ranlar da var. Yalova, bir zamanki gi- bi, su içine girip çıkmaktan ibaret bir kaplıca yeri olmaktan çıktı; Avrupa- daki emsalleri gibi modern bir tedavi mahalli halini aldı, Bir zamanlar yal- nız romatizmallar Yalovaya gelirken bugün diğer birçok hastalıkların da burada tedavisi kabil öluor. Yalovaya gelenler yalnız hastalar değildir. Dinlenmek, istirahat kürü yapmak için burasını tercih edenler de; vardır. Etrafın süküneti, geniş, mü- kemmel parkı bu gibilerin birkaç gün içinde kendilerini toplamalarına yar- dım ediyor. İ Birçok bayanlar da incelmek, zayıf- lamak için Yalovaya gelmişlerdir. | Bunların müracaaf ettikleri başlıca İ ilâç yürümektir. Sabahleyin erkenden kafile kafile yola çıkıyorlar, her gün bir parça daha arttırmak suretile beş altı kilometre yol yürüyorlar; sekiz ki- lometreye kadar çıkanlar da vardır. Asfalt yol o kadar muntazam, etraf o kâdar güzel ki bu yürüyüş yorgunluk vermiyor. Bir grup kaplıcalardan iskeleye ka- dar 13 kilometrelik bir yürüyüş yap- mak, oradan otobüsle dönmek için ha. zurlanıyor. Fakat doktorlar buna ta- râlfar değiller. «Sabah beşikilometre, &kşari beş kilometre kâfifu diyorlar amma buranin şampiyonluk meraklı- ları fikirlerinden vazgeçmek istemi- yorlar!... Kaplıcada mütemadiyen hareket eden bu sporcu kafilenin yanında bir de bastonlarına dayanarak güçlükle yürüyebilenler var. Bu hastalardan bir kısmı birkaç banyodan sonra artık bastona ihtiyaç duymuyor. Fakat bir kısmında iyilik daha geç kendini gös- teriyor. Bu zavallılar otelin salonla- rındaki rahat koltuklarda oturmak» tan başka bir şey yapamıyorlar. Güçlükle yürüyebilen ak saçlı, 6- vimli yüzlü bir erkek var. Refikasile birikte burada, Kadıncağız bütün gün kocasının yanında oturup bir şey- ler anlatıyor. Kim bilir belki gençlik hatıralarından, yahut İstikbale ait ümitlerden bahsediyor. Her halde adamcağızı meşgul etmeğe çalışıyor. Diğer taraftan kocasile birlikte gelmiş bir kadın var. Sabahtan akşama kadar yalnız oturuyor, hareketsiz bekliyor, Dün, mütemadiyen parkta gezen, ya- hut çınar altında tavla oynıyan koca- sna yalnızlıktan şikâyet etti, Kocası bozuk bir fransızca İle cevap verdi: — Ne yapalım, sen yürüyemiyorsun. İnsan hasta olunca mütevekkil olma- lı, beklemeli, Yalovada Otel 'Termal ve civarının yüksekten görünüşü Bunu söyledikten sonra uzun siga- rını yaktı, yürüdü gitti!... .. Yalovada gündüzleri hayat parkta gezmek, Çınar otelinin önündeki meş- hur Çınarın altında oturmakla geçer, Bir zamanlar Çınar, Yalovanın eniyi oteli idi. Son senelerde yukarıdaki bü- yük otel açıldı, Otel Termal yapıldı; Çınar oteli biraz gölgede kaldı. Fakat bahçesi hâlâ eski rağbetini muhafaza ediyor, Saat ondan on ikiye, akşam- ları dörtten yediye kadar burasi hin- Geceleri renkli akan şelâle cahınç doluyor. Bu rağbetin iki sebe- bi var, Birincisi meşhur çınarın cazi. besi, ikincisi konsomasyonun ucuzlu- ğu... Çay, kahve, bir şişe Kocataş su- yu beşer kuruşa... Bunun için Otel 'Termalde oturanların büyük bir kıs. mı kahvelerini burada içiyor. Çınar altında iddizlı tavla partileri yapılıyor, yer yer briç masaları kuru- Yuyor, bezik, kumkan oynanıyor, Geceleri Otel 'Termalin terası daha kalabalık oluyor. Orkestranın çaldığı hâvalar dinlenirken briç, bezik parti- lerine devam ediliyor. Burada erkeklerle kadırlların giyi- niş tarzı arasında garip bir fark var. Bütün erkekler ihmalkâr kıyafetle ge- ziyorlar. Çoğu kravat bile takmıyor. Buna mukabil bayanlar iki dirhem bir çekirdek... Günde en aşağı dört defa elbise değiştiriyorlar. Sabahları şort, yahut pijama pantalonu ile gezenlere de tesadüf ediliyor... Yalovada son senelerde bir de yüz- me havuzu yapıldı. Havuz epeyce ge- niş... Dört tarafına zarif şemsiyeler, masalar konmuş, havuza girmek de, masalarda oturup yüzenleri seyretmek te bedava... Buraya epeyce rağbet var. Bilhassa çocuklar ılık su içinde yüzü- yor, su topu oynuyorlar, Havuzun ke- narında uzanıp güneş banyosu yapan- lar da görülüyor. Kaplıcalarda plâj hayatı... Bunun için şortla, plâj kıya- fetile gezmeyi tabii görmeli!... ves Kaplıcalar idaresinin gelecek sene- ler için güzel bir tasavvuru var; Kap- hcalarla Yalova arasında muayyen sa- atlerde otobüs işletmek... Bu suretle buraya gelenler, istedikleri zaman ka- sabaya inip gezmeğe, deniz havası almağa, çocuklarını denize sokmağa imkân bulacaklar. Bu, iyi bir fikirdir; fakat bununla iktifa etmiyerek civar. daki güzel manzaralı yerlere de tenez- zühler tertip edilmelidir. Avrupadaki su şehirlerinde bin bir türlü eğlence mevcud iken her gün civara otokar- larla birçok gezintiler yapılır. Bizde de bu usulün tecrübesi faydalı ola- caktır. Akk Üzüm ve incir 23 ve 24 ağustosta İzmir borsasında açılacak İzmir (Akşam) — İncir piyasası İzmir borsasında 23 ağustos çarşam- ba günü, üzüm piyasası da 24 ağus- tos perşembe günü açılacaktır. - Ege iktisadi işleri, buraya gelecek ve fu- arı açacak Ticaret Vekili B, Cezmi Erçinin riyasetinde, 21 ağuslos pa zar günü saat onda İzmir ihracatçı. larının yapacakları toplantıda müza- kere edilecek ve bu toplantıda mü- him kararlar alınacaktır. Aydın ve Nasilliden gelen haberle- re göre, incir bölgesinde bir miktar indir satışı yapılmıştır. Fiatler mu- tedildir. Manisa mıntakasında da di- ğer Üzüm satışları olmuştur. Orada da f#atlerin yükseldiğinden bahsedi- Miyor, Son hafta içinde Hollandaya mü- him miktarda alivre üzüm ve inetr satışı yapılmıştır. Yalnız bir müesse. se 150,000 kutu alivre üzüm salmış. tar. Şimdiye kadar İzmirden yapılan glivre satış miktarı sekiz bin ton kadardır. Hava taarruzlarından nasıl korunmalıyız ? Hava genel komutanlığının İstanbul halkına mühim tavsiyeleri 1 — Havaya karşı korunma tecrü- belerinden maksad, hakiki düşman ta- arruzları vaki olduğu zamân Dâsl ko- runmak İâzımgeldiğini öğrenmektir. Bunun için İstanbulda yapılan ve ya- pılacak havaya karşı korunma tecrü- belerinden sonra herkes kendisi, ço- tuk, çocuğu ve malı için neler yapma. $i lâm geldiğini düşünmeli ve bilme- Midir. 2 — Havaya karşı korunmada Şu iki noktayı temel taşı olarak göz önünde bulundurmalıdır: A) Can korumak, B) Mal korumak. 3 — Gerek can ve gerek mal koru. mak için yalnız hükümetin, yalnız Be- lediyenin iş yapmasını beklemek doğ” ru değildir. Herkes kendisini ve her âile sahibi, kendi ailesini nasıl koru- yacağını düşünmeli ve hazırlamalıdır. Hükümet ve Belediye ehaliye bu hu- susta ancak yol göstermek ile yardım eder. 4 — Hava tehlikesinden korunmak için havadan gelecek mermilerin pat- laması ile husule gelecek sarsıntılar. dan bu mermilerin parçalarından, tayyarelerin atacağı makineli tüfek mermilerinden korunmak lâzımgeldi- ğİ gibi, yerden toplarımızın ve mâki- neli tüfeklerimizin tayyarelere ataca- ğı mermilerden ve parçalarından dahi korunmak icab eder, Ayrıca tayyare- lerden atılacak gaz tesirlerine karşı da emnittte bulunmak lâzımdır. Bun- lardan sakınmak için açıkta dolaşma mak ve bir örtü altında bulunmak icab eder. 5 — İnsanları ve korunması lüzüm- lu şeyleri havadan gelecek tehlikelere karşı koruyacak yerlere «sığınak; de- nir, Bu sığınaklar, mermilere, mermi parçalarına ve gazlara karşı koruya. cağına yöre, başka başka kalınlıkta veya tertipte olurlar. Bunlar, iyi dü- şünülerek yapılırsa faydaları büyük olur. 6— Bir evde sığınak olacak yer, en iyi olarak evin alt katı veya bodru- mudur. Bu alt kat veya bodrumda bir odayı sığınak olarak hazır bulundur- mak her aile sahibi için mümkündür, Bu gibi sığınaklar tam isabet haline göre değil, parça tesirine karşı koru. yacak halde bulunursa kâfidir. 7 — Her aparmanda bodrum katları sığınak olarak kullanılmalıdır. Bina çöktüğü zaman enkaz altında kalma- mak için bu bodrum katlarının daya- nıklı bir hale konulması lâzımdır. Bu da ya potrellerle veya direkler İle te- min edilir. Apartmanın büyüklüğüne göre bu işler bir mühendis veya - bir mimar tarafından tanzim edilirse faydalı olur. 8 — Bahçesi olan evlerde bahçenin bir kenarına siper halinde sığınak yap- mak en ameli bir iştir. Bu siperler, âilenin miktarına göre genişçe olma- hdır, Siperlerin üstleri, makineli tü- fek mermilerine ve bomba parçalarına dayanabilmek için kapalı olmalıdır. Bunların üstü muhtelif surette kapa- nabilir, En basiti, üstüne ağaç veya tahta dizdikten sonra yarım metre kadar toprak ile örtmektir. Bu siperle. rin duvarları toprak olarak kalabildi. Ei gibi, tuğla veya taştan da yapılarak küçük bir oda haline getirilebilir. Bu suretle çok masraf yapmadan en iyi bir sığınak meydana getirilmiş olur. Bu siper sığınakları, apartımanların bahçelerinde de yapılabilir, Şu kadar ki bina yıkılacak olursa bu siperler enkaz altında kalmamalıdır. 9 — Hiç bir surele sığınak inşasına el- verişi olmıyan ahşap evlerin halkı ha- va korunmu komisyonlarının gösterecek- leri umumi veya hususi sığınaklara tak- sim edilirler. Müsaid olmadığından do- layı sığınak veya âlper yapılamamış evle- rin halkı kendilerine gösterilen umumi sığınak ve siperlere gitmeğe mecbur ol- makia beraber çok acele ve sıkışık haller- de bu sığınak ve siperlere gidememeleri ihtimaline karşı evlerinin müsald bir hol veya penceresi az bir odasını gazdan ko- ranmâ odası baline koymalıdırlar, 10 — Bir gazdan korunma odası şöyle #ansim edilir: Zehirli gazların girebile- ceği kapı ve pencereler, bütün çatlak ve yarıklar, anahtaz delikleri, eşiklerin ya- rikları, hayagas ve elektrik. boruların geçtiği delikler ve bacalar koyu arap sabunu, alçı, camel macunu, sodalı suyu veya zeytinyağına batırılmış kaba bez, muşamba, zamklı kâğıd ve benzerleri ile İyice tukanmalıdır. Yapıştırma işinde çi- Fiş, Kola ve benserleri maddeler kullanı- Jabılır. 1i — İstanbulda, depo olarak kullanilan bir çok bodrum katları vardır. Bu kâgir depolar veya bodrumlar çok güzel wğı- nak yeri olarak kullamılabilirter. 12 — Bankalar, büyük yazıhaneler apar- umanlar gibidir. Bu gibi binalar çok sağlam olduklarından bunların bodrum katları kendi memurları için çok güzel sığınak olurlar. Şu kadar ki: Bunların #ğınak olarak kullanılması için muhendis nezareti altında pofrellerle ve betonlarin takviyeleri icap, edeçektir. Bu gibi büyük binaların bodrum katları sığınak olarak kullanılınca havasının değiştirilmesi için dahi tertibat lâzımdır. 13 — İstanbulda bulunan ve kâgir olan camiler ve medreseler sığınak olarak kul- lanılabilirler. Bu gibi camilere tam bir mermi isabet ettiği takdirde fazla zaylat vereceği Aşikâr olmakla beraber tam Mabetin pek az ihtimal is vaki olacağı düşünürlerse ve bunlarin duvarlarının ve kubbelerinin parça tesirlerine karşı da- yanıklı olduğu hesaba katılırsa bunlar- dan istifade etmek faydalı olur. Bir ahşep evde bulunmaktansa bir ca- mide bulunmağı üstün görmek lâzımdır. Bununla beraber bir camide bulunmak- tanaa bir siper sığınağında bulunmağı daha üstün görmek İcap eder. 14 — Havadan gelecek zararların bü- yüklerinden birli de yangın bombaları- dır. Hususi ile ahşap binası çok olan yer- lerde bu yangın bombalarından çıkacak yangınları çabuk bastırmak lâzımdır. Yangın bombaları patlayıcı olmayıp ya- kıcdır. Bunun için yangın bombalarının düştüğünü gören berkes korku ve telâş le kaçmayıp, bu bombaların üzerine kum veya toprak dökerek örtmelldir. Yangın bombalarını kum ve toprak ile söndür- mek esastır. Yangın başlamış ise su ile söndürmek çaresine başvurulur. Gündüzleri evlerde çok defa yalnız ka» dınlar bulunacağından bu yangın sön- dürme işini Kadınlarımız başarmak mrc- buriyetindedirler, 15. Yangın söndürme tertibi her ev- de hazırlanmış olmalıdır. Bununla bera- ber eskiden İstanbulda olduğu gibi ber mahallede yarın söndürme tulumbacıh- ını yeniden kurmak ve Belediyenin mezareti altında bulundurmak ve ica bında işletmek garuridir. 16 — Belediyeler kendi semtlerinde si- Bınak olmağa elrerişii yerleri ehali için #ğınak halinde bulundurmalıdırlar. Yere- batar sarayı, kale burçları, eski yer alta mahzenleri gibi yerler sığınak olarak Be- lediyelerce hazırlanabilir ve hazırlanma- dır. Gene Belediyelerce parklarda, çe- hir boşluklarında, kale diplerinde sığınak yapılabilir ve yapılmalıdır. Belediyes bu husustaki teşebbüslerine her semt mahalle halkı en büyük yardımı yap- maldır. 17 — Tayyare bombaları tesirile su bo- rularının patlaması ihtimali her zaman mevcuddur. Halkın bu gibi zamanlarda susuz kalmaması için İstanbul evlerinde ötedenberi mevcud olan kuyu ve sarnıç- ların düzeltilmesi ve mümkün ise arttırı)- ması faydalı olur. 18 — Sirli halkın havaya karşı körüne ması hususunda tün lüzumlu tedbir. leri bildiren (Havs korunmanna) ald ni- samname, tallmatname ve talimatlar bü- tün balkımazın. okumasını, öğrenmesini ve öğrendiklerini tatbik etmesini tavsiye- ye lâyık görürüm. Benzin ocağı parlayınca... Eminönünde Küçükpazar Yenibayat sokağında Aliye ald evde kiracı ola- rak oturan Hüseyin karısı Huriye dün odada benzin ocağı yakarken ocak birdenbire parlamış, Huriye kor- karak ocağı sokağa atmış ve «Yavgın var» diye bağırmağa başlamıştır. Ka- dının Istimdadını işitenler, bir taraf- tan zabılayı, bir taraftan da itfaiye- yi haberdar etmişlerdir. İtfaiye gel mişse de söndürecek bir yangın bu- lamamış, geri dönmüştür. Ev, Apartıman kiralamak için «Akşamın KÜÇÜK İLANLARI En süratli ve en ucuz vasıtadır.