25 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Berlin şehrine toplar kondu Ingiltere kabinesi parlâmento ile istişare etmeden harp ilân edebilece Londra 25 — İngiliz Kabinesi, teş- kilâtı esasiyeye göre parlâmento ile istişare etmeksizin harp ilân edebilir, | Berline hava topları yerleştirildi Berlin 25 — Hava müdafaasına me. mur kıtaat şehrin evvelden tayin edil miş stratejik mevkilerine tayyare daf toplarla mitralyözler yerleştir. mişlerdir. | Bâle 25 — Bad mıntakasında mü- him Alman tahşidatı kaydedilmekte- dir, Bütün Bade havalisinde askeri kı- taat görülmektedir. Londra borsasında muamele kesildi Londra 25 — Borsada hükümet esham ve tahvilâtı üzerinde muame- leler yasak edilmiştir. Ingilizler Almanyadan dün hareket eltliler Yardımcı hava kuvvetleri davet edildi. Ingiliz vapurları çağırıldı Londra 25 — Almanyada bulunan 300-400 İngiliz tebaası konsolosla- rından aldıkları talimat üzerine dün Almanyadan hareket etmişlerdir. Danzig 25 (A.A) — İngiliz kolo- nisi ve İngiliz vapurları bu sabah Danzigi terketmiştir. Berlin 24 (A.A.) — Bütün İngiliz ve Fransız gazete muhabirleri bu akşam Almanyadan ayrılmıştır. İngiliz vapurları geri gırıldı Londra 24 — İngiliz hükümeti, Bal. dık denizine ve Alman limanlarına gi- decek olan İngiliz vapurlarına bu s€- | yahatten vaz geçmelerini tebliğ etmiş- tir, Bugün hareketi mukarrer olan büyük bir Transatlantik ile cenubi Afrikaya gidecek bir yolcu vapuru hareketlerini tehir etmişlerdir. Ya- kın denizlerde bulunan bir çok va- purlar ile balıkçı gemilerine, mensup oldukları lmanlara dönmek için tel- sizle emir verilmiştir. Bundan başka Londra müzeleri ile artistik galörilerinin ekserisi bugün kapatılmış ve sanat eşyası ihtimamla sandıklara yerleştirilmiştir. Yardımcı hava kuvvetleri silâh altına çağrıldı Londra 25 — İngilterede yardımcı hava kuvvetleri silâh altına çağını. mışlardır. İngilterede icabında elek- trik tenviratı kesilecektir. Mezun polislere vazifeleri başına avdet et- meleri tebliğ edilmiştir. Japonya ile Çin arasında sulh oluyor Londra 25 — Pekinden Röyter ajan- gına bildirildiğine göre Çin ile Japon- ya arasında sulh aktedilmek üzeredir. Bu, Rus - Alman paktının bir neticesi addedilebilir. Müfrit Japon askeri ma- hafilinin hükümet üzerine nüfuz ve te- sirleri kırılmıştır. Tokyo 25 — İyi malümat alan ma- | hafile göre Rus - Alman paktının ak- di üzerine müfrit Japon askeri ma- hafilinin şefi olan Harbiye Nazırı İna- gaki istifa etmek üzeredir. Hiranuma Kabinesinin de mevkii sarsılmıştır. Daha mutedillerden mürekkep ve âs- | keri tesir ve nüfuzdan azade bir Kâ- bine iş başına gelecektir. Lehistan üç sınıf asker daha çağırdı Paris 25 — Warşovadan gelen ha- berlere göre, Lehislanda üç sınıf daha silâh altına (| çağrılmıştır. Bu sınıflar, sokaklara ilânlar yapış- tırılmak süretile yapılmamıştır. Po- Misler, silâh altına çağırılacak efradın evlerine giderek davetnameleri teb- Mg ediyorlar. Leh hududunda iki tecavüz Varşova 24 — 15 Alman askeri, muantakasında Glova mevkil- ne tecavüz ederek yüzlerce kurşun atmışlar. Bir makinist muavini ile onbaşı Rotayı yaralamışlar, ağır ya- ralı onbaşıyı beraberlerinde alıp gö- türmüşlerdir. Gene 24 ağustos gecesi bir Alman grüpü, Ribniç muntakasında Viral- toviçaya tecavüz etmişler 200 küsür kurşun atmışlardır. Nüfusça zaylat yoktur, Varşovadaki Alman sefaret- ! hanesi tahliye edildi Varşova 24 (A.A.) — İyi bir men. badan öğrenildiğine göre Almanya- bın Varşova sefarethanesindeki ey- rak ile bagajlar, dün akşam sefaret- © hane binasından çıkarılmıştır, Sefa- © yethane memurlarının miktarı Üç ve pıci — —em — ya dört kişiden ibaret kalmıştır. İkinci bir Alman tayyaresine ateş edildi Berlin 24 (A.A.) — Dün Polonyalı- Jarın ikinci bir Alman nakliye tayya- resini bombardıman etmiş oldukları haber verilmiştir. Bu tayyare, dün Danzig ve Königsberge gitmek üzere öğle vakti Tempelhof'dan hareket et- miş olan tayyaredir. Tayyare Danzig hududu yakınında ve Polonya arüzisinde bombardıman edilmiş ve tayyarenin pek yakınında birkaç obüs patlamıştır. Yunanistanda silâh altina çağırılan ihtiyatlar Atina 24 (A.A.) — Harbiye Neza- retinin bir tebliğine göre, 938 ve 937 sınıflarına mensup olan ve tebliğde şubeleri gösterilmiş bulunan sabra topçusu, ağır topçu, cebel topçusu, süvari ve telgraf ihtiyalları, fırka İ manevralarına iştirak etmek Üzere gllâh altına oçağrılmıştır. Yabancı memleketlerde bulunanlar ile halen bahriyede, tayyare otalarında ve Jandarmada hizmet görmekte olan- Jar bundan muaftır. * İLİ m en a mz ini Londra 25 — İngillere bankası iskonto faizini yüzde ikiden yüzde dörde çıkarmıştır. Cebelüttarıktaki ecnebilerin çekilmeleri emredildi Madrit 24 (AA) — Cebelüttank İngiliz askeri makamatı bütün ecne- bilerin 48 saat içinde - Cebelüttarık topraklarını terketmelerini emret. Milli Şef Dün deniz köşkünde meşgul oldular Reisicümhur İsmet İnönü, dün, Floryadaki deniz köşkünde meşgul olmuşlar, müteakiben 17,15 de Flor- yaya gelen Başvekil doktor Refik Say- damı, Hariciye Vekilini ve meclis müstakil grup reis vekili bay Ali Rana 'Tarhan'ı kabul buyurmuşlardır. Hariciye vekilimizi ziyaret eden sefirler Hariciye Vekili bay Şükrü Saraçoğlu, dün #üat 15de, Yunan sefiri M. Raphael kabul etmiştir. 16,445 de, Perapalasa giden Von Papen de Yariç'ye Vekilimiz tarafın- dan kabul edilmiş, bir buçuk saat kadar görüşmüşler, Alman büyük elçisinden son- ra, Fransız büyük elçisi M, Massiyeli, İn- glliz sefiri Sir Hug Hugenson ve Polonya #efiri Perapalasa giderek Hariciye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu ile gürüşmüşlerdir. İngiliz elçisi, Hariciye Vekili B. Şükrü Sa- raçoğlu ile iki defa görüşmüştür. Buy Şükrü Saraçoğlu, 1040 da Perapalastan Ayrılarak Ploryaya gilmiş, Mİ Şef tara- fından kabul edilmiştir. Sıhhiye Vekili Orduda Giresun 25 — Sihhat ve İçtimat Muavenet Vekili doktor- B. Hulüsi Alataş, Erzurum vapuru ile dün şeh- rimize gelmiş, Ordu'ya gitmiştir. Türk - Fransız #icaret anlaşması Paris 24 (A A.) — 'Türk - Fransız tiea- ret anlaşması, dün akşam burada iki hü- kümet delegeleri arasında imzalanmıştır. Havas ajansının iyi haber alan mahfil- lerinden öğrenildiğine göre, Türkiye ile Fransa ârasinda evvelce yüzde 65 mlsbe- tünde bulunan takas, yüzde 94 o çikiri- muştır, Bundan başka, Türkiye, Pransada Türk tütün ve afyon satışlarına yapılan samlar ile yeni menafi temin eylemekte- dir, Eski Fransiz alacaklarının deblokaj ameliyesi, tamamiyle 'Türk - Fransız tica- Tet sosyetesi tarafından yapılacaktır. Fransız salâhiyettar mabfilleri, Havas alasına, tamamiyle hususi takas daya- nün yeni anlaşmanın ki memleket ara- sındaki mübadele hacmini mühim surette inkişaf ettireceği ümidini izhar etmiştir. İmsa merasiminin sonunda, Türkiye ti- caret müsteşarı B. Halid Nazmi Kışmir, Havas ajansına bu anlaşmanın iki mem- Jeket ticaret münasebetlerini takviye ede- ceği ümidinde bulunduğı söylemiştir. Ticaret Nazırı B. Gentin de müzakere- lerin cereyanı esnasındaki zihniyeti teba- rüz ettirmiş ve şöyle demiştir: Bu anlaşma, evvelce siyasi sahada ya- pıldığı gibi, Türkiye ile Fransa arasındaki #ttmadlı işbirliği azmini ekonomik aaha- du kaydeylemektedir. aaa m m Dikkatle r: 1917 Deniyordu ki: — Bu mücadelede Almanya mutlaka mağlip olacaktır. Zira daha şimdiden 1917 derecesinde yıpranmış bulunuyor: 1917 deki kıtlık ve bıkkınlık... 1917 deki taya çıkıverdi!.. Onların hini hacette Aİ- manlara karşı harp edeceği zannedili. yordu... Meğer o niyette değillermiş... Şim- di müvarene bozulmamış mıdır? ar 1917 de münferid sulh yapa- indi İngiliz» Fransız arködaşlığından ay- rılmışlardı. Almanlar Ukruynalara, Ba- külara kadar sarkmış, onların iptidal mad- delerinden istifade etmişlerdi, Fakat ge- ne de mağlüp oldular. Hulâsa içinde bulunduğumuz yü, umu- mi harbin 1917 senesine benzemekte her eihetço devamı ediyor. Bu bâdirede zafer, #Türkiyenin şimdi mensup bulunduğu cep- Edirnede geçid resmi bu sabah başladı Meydan, halkın orduya karşı sonsuz bağlılığını gösteren sevinç tezahüratı ile çalkanıyor Edirne 25 (Sureti mahsusada gön- derdiğimiz muharririmizden) — Ma- | nevradan şehre dönen kahraman as- | kerlerimiz ve büyük geçidi seyret- mek Üzere iki gündenberi İstanbul- dan, Trakya vilâyet ve köylerinden akın akin buraya gelen halkla nüfu- su üç misli fazlalaşan Edirne tarihi günlerden birini yaşıyor. Halk sabah saat 4 den itibaren resmi geçidin yü- pılacağı tayyare meydanında toplan- mağa başladı. Şu dâkikada kahrs- man ordumuzu temsil edön tayyare filoları, piyade ye topçu ıtalari, motörlü vesait ve süvarilerimiz, Ma- reşal Fevi Çakmak, Generâller, mebuslar (Ove ecnebi devletler ataşemiliterleri önünde ve halkm emsalsiz tezahürat içinde geçid resmi- ne başlamıştır. Edirne tayyare mey- danı, halkımızın orduya karşı son- suz bağlılığını gösteren tarif edil mez sevinç tezahüratı ile çalkan- maktadır. Burada resmi geçidin s0- na erdiği santte Kırklarelinde bulu- nan kıtalar resmi geçide başlamış olacaklardır. Manevraların tenkidi Edirne 24 — Trakya manevraları. nin tenkidi bu sabah saat dokuzda Edirne Halkevi binâsında Orgeneral Fahreddin Altay ve müteakiben Ma- reşal Fevzi Çakmak tarafından ya- pılmıştır. Terikidde mânevralara iş tirak eden birliklerin komutanları tamamen hazır bulunmuştur. Orge neral Fahreddin Altay, harekât etra- fındaki mütalânlarinı serdetti Sonra Mareşal Fevzi Çakmak, geceli gündüzlü devam eden Manevrâlarda ordumuzun Edirne - Kirklareli mı elde etmek maksadile ilerliyen düş- mana karşi en isabetli tabiye hareket- lerini sühuletle tatbik etmek suretile gösterdiği büyük O muvaffakiyetini kaydetmiş ve sevki idare esasları üze- rinde tafsilâta girişerek Türk ordu- sunun her elhetçe itimada şayan ye- nilmez bir kuvvet olduğunu tebarüz ettirmiştir. 'Tenkidler dört saat sür- müştür. $. Rado Şehrimizde bulunan Misir askeri heyeti dün akşam, trenle Edirneyç gitmiştir. Heyet Edirnede yapılacak büyük resmi geçitte bulunacaktır. Bir Leh fırkası Danziği cenub ve garbden sardı Förster Danzig Devlet şefi oldu Danzigle münakalât kesildi Londra 25 — Polonya hükümeti, Dansig hududunu kapattı. Polonya ile Danzig arasında şimendifer müna- kalâtı kesilmiştir. Danzig 24 (A.A) — Bir Polonya fırkası Danzigi cenuptan ve garpten sarmıştır. Bu fırka Zlotocofak! 52 in- ci, Lispacdaki 55 inci ve Grandeng deki 65 inci piyade alaylarile yine Graundenzdeli topçu alayından mü- rekkeptir, Seferi halde bu fırkanın Danzig hududünun hemen yakınımda tah- şid edilmiş olması Danzige karşı Po- Jonyalıların hemen bir baskın yapa- caklarını zanmettirmektedir. Danzig İngiliz konsolosu gitti Berlin 24 (A.A) — Danzigden Al man istihbarat bürosuna bildirildiği- ne göre, İngilterenin Danzig jeneral konsolosu bu sabah serbes şehirden ayrılmıştır. Danzig 24 (A.A) — Güynladaki eli silâh tutan bülün erkekler askere alınmıştır. Keza Danzigde bulunup ta ikamtegâhları Gdyniada bulunan lâr da çağırılmışlardır. Polonya askeri makamatı bugün bütün otomobillere vazıyed etmşitir. Danzig 24 (A.A.) — Polonyahlar tarafından Danzig - Polonya hudu- dunun kapatılmasına karşı mukabe- lebilmisil olmak üzere Danzig maka- matı Neufahrlasser rıhtımında kon- trol tesis etmiştir. Bütün Polonya va- purları bü kontrola tabi tutulmak- tadır. Förster Danzig devlet şefi oldu Berlin 25 — D. N. B. Danzigten şu resmi tebliği neşrediyor: 1 — Gawlelter Förster, Danszig serbes şehri devlet şefi olmuştur. 2 — Bu karammame 23 ağustostan itibaren meridir. Bu tedbir, Danzig şehrinin anaya- sası hükümlerine tamamen aykırı bulunmakta ve devlet işlerini nasyo- nal sosyalist şefinin elinde topla- maktadır. Danzig âyan moelisile reis Greiserin vaziyeti ne olacağı belli de- ğildir. Berlin 24 (A.A.) — Schleswig adın- daki Alman kruvazörü, resmi bir gi- yarette bulunmak üzere yarın Dan- zige gidecektir. Polonya heyeti Danzigden ayrıldı Berlin 24 (AA) — D.N.B.nin Danzigden istihbarına göre, Polonya heyeti, Varşovayu hareket etmiş ve bu suretle Polonyz ile Danzig arasındaki gümrük müzakerelerini bir taraflı olarak katetmiştir. Geviz büyüklüğünde dolu Manisa havalisinde bulunan bağ ve pamuk tarlaları zarar gördü İzmir 24 (Telefonla) — Akhisann Çanaklı köyünde ve Manisada yağ» murla karışık ceviz büyüklüğünde dolu yağmış ve 45 dakika sürmüş- tür. Birçok evlerin sıvaları dökül- müş, camlar kırılmıştır. Bostanlar, bağlar ve pamuk tarlaları zerar gör- müştür. Zararın şimdilik 50 bin lira raddesinde olduğu tahmin ediliyor. Dolü yağarken düşen yıldırımdan bir manda ölmüştür. Samsun 24 (Akşam) — Üç gün- denberi Samsuna fasılalarla yağmur yağmaktadır, Dün Tekirköyle Kiraz- ık arasını sular kapladığından çâr- şamba sabah trenleri işlememiştir. Bugün de bir saat süren şiddetli yağ- mur neticesinde şehrin muhtelif yer- lerini sular basmıştır. Hasarat yok- tur, Erzurum 24 — 21/8/939 günü 17,30 da yağan şiddetli dolu neticesinde hu» sule gelen sel Hasankalenin Velibaba ile Dellâl hanı arasındaki ahşap köp- rüyü götürmüştür. Trabzon - İran transit yolu Üze- rinde yeniden yapilmakta olan beton köprü de sellerin tesiri ile hasara uğ» radığından, köprü üzerinde geçiş müvakkaten intıkataa uğramış ise de beş altı saat içinde alınan terti- bat ile vesaiti nakliyenin geçişi te- min edilmiştir. Pandispanyadan zehirlendi ta Vezirhanında miş, hastaneye kaldırılmıştır.