9 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 7 AK ” AM 9 xyıdı 1939 Dün Geceki ve Bu Sakahki Elfaberler Son dakika Baltık denizinde vapur seferleri duruyor Almanlar birçok mayn tarlaları vücude getirdiler, ingilizler de Norveç sahillerini Zürih 9 (A.A.) — Stokholm'dan Nouvelle Gazette de Zürleh'e bildiri. Miyor: İyi haber alan İsveç mahfillerinde, Oresund'deki Alman mâyn barajla. rının üç geminin batmasına sebep olduğu söylenmekledir. Yalnız Ore- sund'a değil, Büyük Belt ve Küçük Beli'e de mayin dökülmüştür. Bu teh- likeden dolayı Danimarka, İsveç ve Norveç balıkçı gemileri faaliyetlerine nihayet vermek mecburiyetinde kal- mışlardır. Diğer cihetten İngiliz donanması Norveç'in bütün Atlântik sahillerini kotmrolü altında bulundurmaktadır. «Pribourg. ismindeki Alman vapu- ru, Danimarka bayrağı çekerek ve kendi isminin yerine «Ebro> ismini koyarak Frontbein limanına gelmeğe muvaffak olmuştur. kontrol ediyorlar Van Molkerbuch ismindeki Alman vapuru Norveç sahilleri açığında bir İngiliz harp gemisi tarafından batı- rılmıştar. Öğrenildiğine göre Narvih lime mından Almanya'ya demir madeni taşıyan vapurlar, İngilizler tarafın- dan zaptedilmiştir. Bir kaç şilep te melâcele Norveç limanlarına İltica et- miştir. Norveç demir madeni istihsalâtının üçte İkisinin Almanya'ya ihraç edil. diği, bu münasebetle hatırlatılmak- tadır. Bu ihracata mâni olmak için İngiltaz: tarafından ittihaz edilen tedbirlerin Alman ithalâtı üzerinde mühim bir tesiri olduğu hatırlatır maktadır. «Syava - Ranger» İsmindeki Nor- veç firmasının şimdiden 500 ameleye yol verdiği haber alınirıştır. Rusya bazı memleketlere ihracat yapmıyacak Parası yola çıkarılmadan evvel hiçbir tarafa mal gönderilmiyecek Moskova 9 (4.A.) — Tass ajansı bil- | diriyor: Halk komiserler meclisi, ka- munlar, idari emirler ve yahut kıy. | metierile tahdidler ile Sovyet harici | ticareti için şleyhte şerait ihdas eden | memleketlere ihracat yapılmasını ve. yahut ihraç edilmiş malların teslim edilmesini tahdid ve yahut men için İ Harici Ticaret Halk komiserliğine sa- Jâhiyet vermşitir. Bundan başka, komiserler meclisi, ayni komiserliği, yabancı memleket- Tere parası yola çıkarılmadan evvel ih- racatı men için de salâhiyet vermiştir. Bulgaristanda haftada iki gün et yenmiyecek Bütün hususi otomobillerin işlemesi yasak edildi Sofya 8 (A.A.) — Nazırlar meclisi, hususi otomobillerin seyrüseferini menet- meğe karar vermiştir. Bazı otomobiller, bu kayıddan istisna edilmiştir. Devlete aid otomobiller benzin sarfiyatını yüzde 50 ye indireceklerdir. Bütün Bulgaristanda haftanın iki gününde, çarşamba ve cuma günleri et yemek yasak edilmiştir. Londra hayvanat bahçesin- | deki yılanlarla balıklar öldü- rüldüler sıra aslanlara geldi Londra 9 (A.A.) — Londra bayva- mat bahçesindeki yılanlarla balıklar öl- dürülmüştür. Yakında birkaç aslanın | da öldürülmesi ihtimali vardır. Bazı madir hayvanlar, bu arada 2 Landa, terbiye edilmiş 4 Şempanze, 2 Zebr bir “devekuşu, 2 orangotarn, Uhipmade hay- vanat bahçesine nakledilmişlerdir. Bu bahçenin yakında tekrar açılma- | m ihtimali vardır. Büyük Pitonlarla madir balıkların imha edilmediği öğ- zenilmiştir. İ Karadenizden bir İtalyan vapuru geldi Dün, Ilmanımıza Karadenizden Balvatura isminde İtalyan bandıralı bir gemi gelmiş, transit olarak Ak- denize geçmiştir. Başka hiç bir gemi gelmemiştir. Manisanın kurtuluş günü Manisa 9 (Akşam) — Manisanın kurtuluş günü dün parlak surette kut- lanmıştır. Halk şehre giren süvarileri- mizi ve askerleri heyecanla karşıladı. İstiklâl marşı çabnirken drürüniii bayrak çekildi. Japonyanın eski Roma sefiri B. Mussolini ile Roma 9 (A.A.) — Geçenlerde istifa etmiş olan Japonyanın eski Roma s6- firi Shiratori, dün Mussoliniyi ziyaret etmiştir. Mülâkatta Kont hâzır bulunmuştur. Ciano da i İngilterede yeniden silâh al- tına çağrılanlar Londra 9 (A.A.) — Bahriye Mtiyat- larından üç sınıfın silâh altınş alındı. ğı bildirilmektedir. Belçikadaki Almanlar mem- leketlerine dönmüyorlar Brüksel 9 (A.A.) — Belçikada bulu- nan Almanlardan büyük bir kısmının Almanyaya çağrılmadığı ve bunlara iki memleket arasndaki ticari mübe- deleleri teksif etmeleri hakkında ta- limat verildiği söylenmektedir. Polonyada başıbozuk muharebesi Berlin 9 — Alman gazetelerinin yaz- dıklarma göre Polonyada Alman as- kerlerinin işgal ettikleri yerlerde halk başıbozuk muharebesi yapmakta ve ilk Türk demiri Karabük fabrikasında birinci yüksek fırın bugün ateşlenecek Ankara 8 (Telefonla) — Karabük demir ve çelik fabrikalarının birinci yüksek fırınının bugün âteşleneceği haber verilmektedir. Fırının âteşlen- mesinden bir saat sonra fabrika İlk 'Türk demirini verecektir. Bundan sonr& sırasile boru fabrikası, çelik- hane, hadhane işletilmeğe açılacak. Sovyet Rusyada Bir kısım ihtiyatlar askere davet edildi Moskova 8 (A.A.) — Havas: Mos- kovada ihtiyatlardan bir kısmı mâ- hallelerdeki askerlik bürolarına çağ- rılmışlardır. Meselenin mahiyeti belli dildir. Diğer taraftan sokaklarda bir takım kimselerin toplu bir halde as- kerler tarafından sevkedilmekte ol- duğu görülmüştür. Bu vakıalar ve terhisi lâzım gelen efrattan batı Rusyasındaki askerlik dairelerine mensup olanların silâh altında muhafazası Sovyetler Birli ğinin her ihtimale karşı Hazır bulun- duğunu göstermektedir. Almanya üzerinde 4 üncü uçuş Yeniden üç buçuk milyon beyanname atıldı Londra 8 (A.A) — İstihbarat Neza- retiniri bildirdiğine göre, Alman mil- Jetine hitaben yazılan bir notayı tev- zi etmek maksadile Almanya üzerine yapılan dördüncü uçuş serisi İngiliz tayyareleri tarafından busabah müu- vaffakiyetle başarılmıştır. Üç buçuk milyon nüsha olarak basılan bu nota, şimali Almanyanın bir kısmı üzerine atılmıştır. Bündan evvelki uçuşlarda olduğu gibi İngiliz tayyareleri salimen avdet etmişler. Filistindeki Naziler Askerlik yaşında olanlar tevkif edildiler Londra 8 (A.A) — İstihbarat Ne- zareti Alman radyosunun iddiaları hilâfına olarak Filistindeki nazilerin kendileri için asgari mahzurları mu- cib bir şekilde tevkif edildiğini bil- dirmektedir. Esasen yalnız askerlik yaşında olan Almanlar tevkif edilmiştir. Pi Hstindeki diğer Almanlar her zaman oturdukları yerlerde tamamile ser- bes bırakılmıştır. Athenia vapurunu kim batırdı? Alman donanma kumandân- lığı «Vapurun battığı yerde Alman deniz kuvvetleri bulunmuyordu» diyor Berlin 8 (A.A.) — Alman donan- ma kumandanlığı, Athenia vapuru nun hiç ihtarsız bir Alman denizal- tası tarafından batırıldığına dair İn- giliz ve Amerikan gazeteleri ve radyo- ları tarafından yayılan haberler hak- kında bir kere daha müşahede eder ki; 1 — Alman donanması, bazı harb gemisi, deniz muharebelerinde katiyen entermmasyonal kaidelere riayet etmek emrini almıştır. 2 — Athenin vapurunun battığı yerde Alman deniz kuvvetleri bulun- Muyordu. 3 — Athenia vapurunun batırılma- si hadisesile Alman deniz kuvvetlöri- nin alâkasına imkâ yonktur. 4 — Athenia vapurunun batması mesuliyetini, bütün resmi tebliğlere rağmen Alman donanmasına atfet- mek teşebbüsü kindarane bir propa- gandanın Dümümeşidir, i “ İlanlar, Polonyanın kendi “işgalleri getirmeni me. ii Başvekâletin tebliği Askere davet memleketin her tarafına mahsus değildir Celp yapılan mıntakalarda bulunup şimdiye kadar çağrılmıyanlar ve celp mıntakasında bulunmayanlar sükünetle iş ve güçlerile meşgul olabilirler Ankara £ (A.A.) — Başvekâletten tebliğ edilmiştir: Memleketin bazı mıntakalarındaki ihtiyat erleri bir buçuk ay talim ve terbiye için askerlik mükellefiyeti kamununun 58 inci maddesine uyarak silâh altına çağrı maktadırlar. Bu celp memleketin her tarafına mahsus olmayıp mahdut mıntaka- larda yapılmaktadır, ve nerelerde kimlerin askere çağrıldığı da celp mın- takalarmdaki askerlik şubeleri tarafından halkımıza ilân edilmiştir, Buna rağmen ilân yapılmıyan veya ilân mmtakasında bulunup ta askere çağrılmıyan bazı kimselerin askere çağrılırım düşüncesile çalıştık- ları işleri bırakıp memleketlerine dönmek istedikleri görülmektedir. Yurd müğafaasına koşmak bakımından bu hareket takdirle karşılarırsa da iş- lerini bırakanların şahsen zarar görmelerini mucip olabileceği gibi imar ve ticari faaliyelimizin az çok durmasına da sebep olabilir. Celp yapılan mmtakalarda bulunup şimdiye kadar çağrılmıyanlarm veya celp mıntakasında bulunmayanların sükünetle iş ve güçlerile meş- gul olmalarını tavsiye ederim. Almanya, Polonyada kendisine tâbi bir Tü ihü- met kurmak istiyor Bu hükümetle sulh yaptıktan sonra İngiltere ve Fransaya baş vuracak Fakat Ingiltere ve Fransa Hitlerle sulhe girişmek niyetinde değil Bern 8 (A'A.) — Cenevreden Bem'e gelen malümwata nazaran iyi haber ak. makta olan Cenevre mahafilinde Ak Hitlerizmi orta- dan kaldırmak İngilterenin Tokyo sefareti bir tebliğ neşretti Londra $ (A.A.) — Tokyodan Reuter ajansma bildiriliyor: Po- Tonya istilâ edildiği takdirde İngil- tere hükümetinin muhasematın tatiline muvafakat edeceğine dair verilen haberleri, İngiltere sefareti katiyetle tekzib etmektedir. Polonyanın tamamile istilâ edi- Up editmiyeceği henüz malüm de- Fildir. Fakat bu ihtimalin tahak- kuku İngilterenin Hitlerizmi orta- dan kaldırmak hususundaki arzu- sunu takviyeden başka bir işe ya- ramıyacaktır. Kondra $ (A.A.) — Son üç haf- tayı Pariste geçiren ve şimdiki ah- val karşısında bütün Fransızlarm yahdetine şahid olan muharrir ve güzeteci Owen Rutter, hiç bir ta- rafta harb arzusu ve Alman mille- tine karşı kin görmediğini, buna mukabil Hitlerizm ile mücadele için sakin azme şahid olduğunu kaydeylemektedir. Rutter, Fransız milletinin bütün muharib kuvvetlerini silâh altma toplamak hususunda gösterdiği müessir ve seri faaliyeti kaydet- mekte ve netice olarak Fransanm da İngiliz imparatorluğu kadar müttehid olduğunu tebarüz ettiz- mektedir. altında bulunan kısmında bir hükü- met kurulması esbabını hazırlamak niyetindedirler, Almanlar, bu hükümeti tanıyacak- Jar ve icabında onunla bir sulh im- zalıyacaklardır. Almanyanın himaye. si altında teşkil edilecek olan Polon- ya hükümeti, Pilsudski'nin ânanesi- ne devâm etmekten hali kalmıyacak- tır. İtalyan gazetelerinin aldıkları haberler Roma 8 (A.A.) — İtalyan gazetele- tanın ve mühim miktarda İngiliz mak Gazeteler, mütalâalar serdetme- mektedirler, yalnız Alman umumi karargâhının bültenlerini neşrettik- ten sonra Almanyanın Polonyanın tamamen esilmesini müteakib, bir sulh taarruzuna geçmeğe âmade ol- duğunu ve Fransa ile İngiltereyi bü- tün muallâk meselelerin kâffesinin hal ve faslı lüzumuna ikna etmeğe çalışacağını yazmaktadırlar, Fransiz gazetelerinin makaleleri Paris 8 — Sabah gazeteleri «80 nuna kadar harp etmek» lüzumunda mrar etmektedirler. Gazeteler Hitle- rin Polonyayı ezdikten sonra yapa- | de İngilterenin yanaşmayacağında cağı sulh teklifine ne Fransanın ne | müttefiktirler. Fransız kabinesi | Mısır İngiltere ile beraber Paris 9 — Fransada harp kabinesi Londra 3 (A.A.) — Mısır ile Alman- bugünlerde kurulacaktır. Evvelâ bütün | ya arasındaki münasebetleri kesil. fırka reislerinin iştirakile bir milli bir. | mesi üzerine Mısır Ba lik kabinesi teşkili düşünülmüştü. | gazetesinin Kahire mu Memlekette esasen mili birlik oldu. | natta bulunarak Misir gundan bu fikirden vaz geçilerek yerine| ve halkının kalben İngiltere ile bera» her nezaret için, bangi Yırkaya men- | ber olduğunu ve kuvvet politikasına sup olursa olsun en salâhiyetiar zatın | karşı açtığı şen De yak