9 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

9 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

b 4 b © bombalamağa devam © etmektedir. © Bâzı mahaller've Varşovanın merke- © Düşmanm karşı hitabımız şudur! © başka bir kanaldan devam edecektir.» — Tİ, ordularımızı, münakale hatlatimı. “Varş ovada büyük ike en gr müdafaası başkumandanı Almanlara hitab ediyor: “Artık yeter, bir adım atamazsınız,, Almanlar saat 17,30 da Varşovayı işgal ettiklerini bildiriyorlarsa da Leh başkumandanı : saat 22.de Varşova radyosunda nutuk söyledi Berlin 8 (A.A) — sından: Umumi karargâh, Alman kıtaatınin bugün saat 17,15 de Var- şovayu girdiğini bildirmektedir. Londra 8 (A.A.) — (Röyter) ajan- sı bildiriyor: Alman istihbarat sjansı, umumi karargâtın bir tebliğine istinaden Al man motörlü kıtaatının bugün saat 17,15 de Varşovaya girdiğini bildir. mekte ise de bu haberi teyid eden başka hiçbir haber alınmamıştır. Varşovanın müdafaası Varşova 8 (A.A.) — Polonya rad- yosu saat 22 de Varşova müdafaası Başkumandani general Ozuma'nın aşağıdaki tebliğini okumuştur: Polonya ordusu Başkumandanı mâ- reşal Smigiy Rydz Varşoyanın 'müdas fansını “bize: tevdi etmiştir." Mareşal İ düşman taarruzunun kendisine karşı teşkil ettiğimiz mukavemet duvarın: da kırılmasını İstiyor. «Artık' yeter; Bir adım İleri atamaz. sınız.» Eğer düşman geçerse, bu, son Leh askerinin Alman tankları tara- | fından ezilmesile: mümkür olacaktır. © Vatanpervertiğini bir kere'daha gös - termek vazifesi bugün: ilk Hatta olan | ve bununla müftehir bülündn Varşo- vaya terettüp etmektedir.» Radyo. spikeri: sözlerini şu suretle bitirmiştir: BL «Size; düşman darbelerini heran | isabet edebileceğini - Polohfa rudyo: sundan “söylüyorum. Artehimiz sus- tuğu takdirde - biliniz kt tahrip edil. miş demektir. Bu takdirde emirler Bu neşriyattan sonra Poldnya mil- Mi marşı çalınmıştır ki bu marşın ilk misral şudur: «Polonya. kaybolma- MiŞtUR.» : Polonya tebliği Varşova 8: (A.A) — Polonya genel kurmayının 8 numaralı tebliği? Hava faaliyeti: Düşman tayyarele- m ve Vistül üzerindeki Köprüleri mM bombardıman. edilmiştir. Kara orduları” Kıtaatımız, düşma- Bin motörlü kuvvetlerinin tâzyiki 81- (D.N. B.) ajan. | tında Lodz, Potrkow, Razany ve Puls- tusk mmntakasnda Tricat etmekte âir. Polonya tayyareleri Berlin | ind Londra 8 — Paristeki Polonya 88- fareti tarafından neşredilen bir tebli- ğe göre Polonya taşyareleri Berlin Üzerinde. ikinci bir uçuş yaparak bom- Londra 8: — Polonyalılar dün 35 Alman tayyaresi (o düşürmüşlerdir. Varşova üzerinde bir tayyareci para- şütle inmiş ve polis tarafından yaka- lanmıştır. Almanlar Posen'i işgal ettiler Berlin '& — Alman tebliğine göre Alman tayyareleri bir çok noktaları bombardıman ve Vistül üzerindeki köprüleri tahrib etmişlerdir. Alman- lar, Polonyaliların * tahliye ettikleri Posen şehrini işgele-devam” ediyorlar, Bir Polohya tahtelbahiri Başkumandanlığın tebliği: Şimar denizinde ve Baltikta mayn gemiletimiz büyük bir faaliyet na Brükselden bildiriliyor: Belçikalı ve Hollandalı muhariblerden ve diğer menbalardan buraya gelen malümata göre; Polonya ordusu stratejik rica- tine #stadca bir mükemmeliyetle de- vam etmektedir. Askerler Simgiy - Rydz'in pek yakında «Dur« emrini vermesine ve. mevzilerine yerleşmele- rini bildirmesine: intizar ediyorlar. Lehlizabitler, Smigiy - Rydz'la bu © nevi harpte büyük'bir tecrübe sahibi | Olduğumu ve 1920'de Bolşeviklere kar- gı koyduğuszaman firkalarını bin ki- Iometre geriye: çektikten sonra dön- müş ve neticede muzaffer olmuş bu- Tunduğunu hatırlatıyorlar. Leh- ordusunun kuvvayı külliye» &i henüz harbe girişmemiş ve Leh or- dusunun. malik olduğu binlerec küs çük tanktan henüz bahsedildiği du- yulmamıştır. Varşova 8 (A.A) — Polonya radyo- | sunun, aşkeri harekât sebebile tahrip. | Ji Mei gerim Gün Den kremi eki ae se : Almanyada kurşuna dizmeler başladı Gestapo reisi. bir dahili cephe teşkil ediyor © Zurih8.,(A.A:) — (iavas) Alman- Hitimler |) iu Meşredilen “ rak «cephe gerisi maneviyatını! mu- hafazaya matuf “kurşuna dizmeler» - başlamış bulunmaktadır. © D.N.B. ajansı «memleket müdafa. “ası için alınan emniyet tedbirlerine-|: “uygun hareket, etmediğinden» dolayı |; Dessan'da Henen isminde birinin kur- şuna dizildiğini tebliğ ediyor. di Diğer taraftan bugün intişar eden bir kararname «millet düşmanları; aleyhindeki cezaları teşdit eylemek. bedir, © Bu kararnamenin Bohemya ve Mo- tavyâya da şamil olduğu ehemmiyetle yda lâylktir. Zira bu vaziyet tedhiş. b besinin ge karşı tatbikini. gun ola | Nihâyet Alman Kabinesi Slovak hükümetine müracaat ederek «gerek söz ve gerek hareketlerile Alman or- dusunu. tahkir eden». Slovakların Ak. man mahkemelerine. verilmesi: hak» Kında bir kararname neşretmesini iş“ temiştir. Bu suretle: Slovaklar «müs- takil» olan devletleri dahilinde Alman Ejubllâna 8 (A.A') — On günden: beri Alman - Yugoslav hududunda ve bilhassa Maribor mıntakasında Avusturyalı asker kaçaklarının Yu- goslavyaya geçtiği görülmektedir. Karantiyadan gelen yolcuların ifa» desine göre bu eyalet halkının ma. neviyatı pek bozuktur, Sivil halk ve bilhassa kadınlar, silâh altına alınan gran sevki esnasında gizli bir is. şiar. (Baştarafı 1 inci. mona tetik üstünde, sonu gelmez la yaşıyor. Bir milletin en el ırktan seçilip diğer milletlere ta- hakküm etsin diye mintarafillâh dünyaya musallat edildiği Jâyete- gayyer Nazi düsturu olarak kabul olunduğu gündenberi bütün Avrupa milletleri, her işi bırakıp istiklâl Ye hürriyet kaygusuna düştüler, Artık bunların değişmsi lâzımdır. İngiltere ve Fransa bunları değiştir- mek için'harp ediyorlar. Fakat bu zihniyet Almanyada Sözle mez. Dünyanın sükünetini . bo- zan bu ahval, Almanyada geçici de- gildir; devlet sistemi, rejim prensipi olarak kökleşmiştir. Nasyonal $osya list devletin hikmeti vücudü budur. Bundan dolayı alman milletini bü- tün iktisadi, sınai, fikri, ahlâki faa- liyetlerile, sırf hudut aşırı tahakküm: gayesine müteveccih bir harp maki- nesi haline getirmiştir. Bu siyasi ve iktısadi sistem Almanyada değiştiği gün Nazi rejimi zaten kendiliğinden düşer, Bugünkü alman idaresinden, milli ve beynelmilel hayatta normal usullere dönmeyi istemek o Onları intihara davet etmek kadar mantak- siz bir hareket olur. Hitler, ümidsiz bir harbi daha ümidsiz gözüken bir sulhe bunun için tercih etti. Şahsi şerefini kur. tarmak için alman milletini uçuru- ma beraber sürükledi, Hitler, kendi elile bir sulh İmzala- mak için, öyle anlaşılıyor Ki, yalma Polonyayı değil, İngiltereyi de yere sermelldir. İngiltere, alman milletile konuşmak için, artık Hitlerden baş- ka bir mümessil istiyor. İngiliz tay- yartlerinin hergün Almanyaya mil yonlarca beyanname atmakla işe başlamaları bu muazzam kararın tecellisidir. Eski Roma imparatorluğunun bü- yük devlet adamı Katon, Kartacayı tahribe karar verdiği için hernut- kunu, mevzuu ne olursa olsun, mut- laka şu sözlerle bitirirmiş; eDelenda est Carthago — Kartacayı tahrip et- melidir!» İngiltere de Nazi rejimini diline doladı. İhtiyar ingiliz Cham- berlain'in- “eski Romalı Katon'dan daha az inadcı olmadığı muhakkak- tır. Harp çetin olacaktır. Necmeddin Sadak Sohbet (Baştarafı 3 üncü sahifede) kahramanlıktan doğduğuna inanma- yı, insan oğlunun şerefine daha uygun buluyorum, Zaten harpleri kötüle mek istiyen eserlerin gördüğü rağbet ne olursa olsun, içimizde bir his bizim onları destanlardan üstün tutmamıza maniğ olmuyor mu? TI, SAMİMİYET, — Bir muharririn, bilhassa bir münekkidin her şeyi söy- lemesi kabil midir”... Zannetmiyorum. Buna, kendi keridinden şüphesi maniğ olur. Bir kitap çıkıyor; üzerinde dost- | larımdan birinin adı var; okuyorum ve pek beğenmiyorum. Fakat o kita- bın gerçekten beğenilmiyecek bir eser olduğundan emin olabilir miyim? Bir takim sebepler bulup kendimi ona hay- ran etmeğe çalışmam pek tabii değil midir? Burada dost derken sadece ar. kadaşlığı kasdelmiyorum: fikirlerine iştirak ettiğim, sanatkârlığına inan- dığım insanlar demek istiyorum. Dü- şündüğümü uçıkça söylemek için men- faatlerimi, rahatımı hor görebilirim; fakat düşündüğümün tamamile doğ» ru olduğuna itimad edebilir miyim? Bir münekkidin İstediği sadece kendi hislerini söylemek değildir; vereceği hükmü, zamanın da tasdik etmesini elbette arzu eder... Bunun içindir ki, tam bir samimi yet imkânsızdır. Kendi kendimize söy- Tediklerimizi herkese bildiremeyiz; çün- küi kendi yanılmamıza razı olsak bile başkalarını aldatmak, onları yanılt- mak istemeyiz, Bir muharririn, münekkidin asıl düşüncelerini hatıra defterlerinde ara- mak lâzımdır; fakat muharrirlerin ço- gunun öyle bir defterleri, Journal'leri yoktur. (Ben hiç bir zaman öyle bir defter tutmağa kalkmadım; büna mü- teessifim. Öyle bir defter beni belki de bazı şeyleri yazmaktan kurtarırdı.) Andrö Gide'in Jou'nal'ini bunun için seviyorum. Fakat o da, o sayıfa- arı neşrediyor ve bunun için onlarda | da kaygısırca samimi olmasına imkân İL a edi. ru Delenda « Gartbadö 1J , By 1939 Fransız askeri yeni mevziler aldı. Alman taarruzu tardedildi (Baştarafı 1 inci sahijede) sedilen -mevzil ilerlemeler sayesinde ileri Karakollarımızın daha iyi mev- giler elde ettiğini hatırlatmak lâzım- dır, Şark cephesinden çekilen askerler Londra 8 — Alınan malümata gö- re Fransız ordusu Sarbrük istikame- tlnde Siegfrid hattına. karşı mühim muvaffakiyetler elde etmişlerdir. Al manların mukabil taatruzları tar- Londra 8 (A.A.) — İstihbarat Ne. zareti tarafından bu abah neşredilen tebliğde : Siegfried hattında harp eden Alman Kıtaatının memnuniyet- sizliklerinden bahsetmektedir. Alman âskerlerinin $ sebepten dolayı şikâ- yet elmekte oldukları #öylenmekte- dir: 1 — Sığınaklar, insanlardan ziya de mühimmalı korumak için kulla. nılmaktadır, 2 — İstihkâm dehlizlerinde hava tertibatı bozuktur. Askerlerin bu dehlizlere girmeleri üzerinden daha o kadar fazla bir müddet geçmediği halde, hava, teneffüs ( edilemiyecek bir hale gelmiştir. 3 — Sığınaklardan ekserisinin inşa» atı İkmal edilmemiştir, binaenaleyh bunlar kullanılamıyacak “bir halde- dir. 4 — Yiyecek, içecek şeyler, gayri kâfi ve cinsi fenadır. Diğer taraftan iyi bir membadan öğrenildiğine- göre, vatandaşlarından birinin memnuniyetsizliğini şifahen söylemiş olduğunu haber veren her Almana 5 mafk hediye edilmektedir. Siegfried hattımın zayıf noktaları aranıyor Paris 8 (A.A.) — Petit Parisien ga- zeleşinde askeri harekât hakkında mütalâalar yürüten Charles Mosice, başlangıçta 1914 harbinin bir hare- kât harbi olduğunu, halbuki bugün belki uzun bir zaman için bir kale harbi mevzuu bahsolduğunu yazs makta ve şöyle demektedir: «Maginot hattı kadar Siegfricd haf- tınm da aşılmaz addedildiğini unut mıyalım. Bununla beraber Almanlar tarafından uzunluğuna inşa edilen bu istihkâmlar nisbeten kisa bir za- man zarfında vücude getirilmiştir. Halbuki bizim İstihkâmların inşası uzun seneler sürmüştür. Binaeâlenyh, askeri mütehassısla- rımıziın büyük bir kısmı gibi bizim de Siegiried hattının bazı zayıf nok- taları bulunabileceğini. düşünmekli- gimiz lâzımdır. Ren mıntakasının tahliyesi devam ediyor Ber 8 (A.A.) — Berlinden Basler Nachriehten'e bildiriliyor: Garp cephesinde harekâtın başla- dığı hâlâ halka bildirilmemiştir Ren mıntakasında sivil ahalinin tahliyesi devam etmektedir. Berliner Börsen Zeitung gazetesi, Almanyanın cenubu şarki: Avrupasın- daki bitaraf devletlerle olan münaşe- betleri ile iştigal ediyor. Bu gazete, Almanyanın doğu .cenubundaki. mey zil gerginliğin vehamet kesbetmesin- de ve silâhla hallinde: hiç bir men- faali olmadığını bildirmektedir. 'Basler Nachrichten'in muhabiri bu hattı hareketin Almanyanın Macar istekleri meselesindeki alâkasızlığını gösterdiği kanaatindedir. Macar - Alman münasebetleri me- selesinde, Berlin diplomatik mahfik leri şimdiye kadar Macaristanın bita- raflık hakında hiç bir beyanatla bus Yunmamış olduğunu bilhassa kayıt ve işaret ediyorlar; İngiliz kıtaları Fransada Paris 8 (A.A.) — İngiliz kıtalarının Fransaya geldiği ve bunların Fransız kıtalarile birlikte çarpışacakları, dün akşam resmen bildirilmiştir. Gelen kuvvetlerin mikdarile nerelerde bu- Tundukları gizli tutulmaktadır, İstihbarat komiseri, bu hususta şu | | enneti vermektedir. «İngiltere bize 1914 den çok daha geniş mikyasia yardım edebilecektir. Alman filosu o zaman o kadar kuw vetli idi ki, Ingilterenin deniz hâki- miyetini temin edememesinden kor- kulmakta idi, Bugün ise böyle'birme- sele mevzuu bahis değildir. İngiltere denizlere hâkimdir.» İngiltere kralı askeri teftiş ett Londra 8 (A.A.) — Kral George, dün öğleden sonra Aldershot askeri merkezini ziyaret etmiştir, Kral, teftiş ettiği kıtalar tarafın- dan uzun uzadıya alkışlanmıştır. İki gündenberi başlamış bulunan ve devam edecek olan her nevi birlik» lerimizin gösterdiği büyük faaMyetin, tğer mevcud ise, bu zayıf” noktaları meydanı, çıkaracağına şüphe yoktur.» Londra 8 (A.A) — Kral bugün Başvekili kabul etmiş ve sonra mec- lisihas toplanmıştır. Kral keza hava genelkurmay reisi mareşal Newall ile Lord Hankeyi de kabul etmiştir. Fransada yüksek milli mü- dafaa komitesinin toplantısı Paris 8 (A.A.) — Başvekil Daladier, saat 10,55 te Elysee sarayına giderek yüksek milli müdafaa komitesinin. iç» timaında bazır bulunmuştur. Toulonda tehlike işareti Toulon 8 (A.A.) — Dün akşam 20,25 te hava tehlikesi işareti veril- miştir, Şehir derhal karanlığa gömül- müştür, Alman tayyareleri keşfedil. Torpile çarpan gemiler , Amsterdam 8 (A.A:) —- Bugün öğ- leden sonra bir Holanda torpil ge- misi Tersehelling yakınındaki Nodtd vâarder'de torpile çarpmıştır. - İnfis” lâl esnasında gemide-5i kişi vardı. » Bunlardan 29 u ölmüş, ve gemi-bir dakikadan az bir 'zaman “zarfında batmıştır. Üç büyük 'motörle-bir Xaç tayyare derhal. yardıma koşmuştur. Stokholm 8“(A.A.) — Heltrid Bis. mark vapuru bugün Almanlar taras ından: Ösundun cenubuna konulan torpillere- çarpmış: ve birkaç saniye. de batmıştır. 14 kişi olan'müretteba- tındanyalnız7 kişi kurtulmuştur. Amerikada bitaraflık B. Roosevelt fevkalâde vaziyet ilân etti Vaşington 8. (A.4.y — B. Roosevelt, bitaraflık kanununun ilânıni takviye ve milli müdafaanın barış zamanı çerçevesi “dahilinde - idamesi 'maksa- dile Amerika birleşik devletleri için «Ferkalâde- vaziyetw ilân eylemiştir. Bu husustaki kararname ordu, bah“ riye ve milli muhafaza kadrosunun derhal takviyesine imkân * vermekte botaj aleyhindeki hizmetlerin de kuys vetlendirilmesini derpiş etmektedir. Vaşingion 8 (A:A.) — Roosevelt; bitarafuk kanununun tadili için kora grenin hususi surette toplarması meselesine dair telefonla her iki mec- lisin. Mderlerile' görüşmüştür. Henüz bu hususta verilmiş bir ka» rar yoktur. Cenova 8. (A-A.) — Avrupaın muh telif memleketlerinde ikamet eden bir , çok. Amerika tebaası “bugün 'vapuria hareket. etmişlerdir. Osmanlı Bankası — İLÂN — Aile sandığı piyankosu Osmanlı Bankasınca ihdâs edilen «Aile Sandığı» piyangosunun keşidesi 25 cari tarihinde icrâ edilip âtideki ikramiyeler tevzi edilecektir; 1 adet T.L.1000.—lık — 1.000 4» TL. 250.—> -—- 1000 6 3 TL. 100—3> — 500 25 » TL. 50.—3> — 1.250 © » TL, 25.» — 1250 85 ikramiye için T.L, 5.000. İşbu keşideye, Nisan - Eylül 1939 altı aylık müddet zarfında «Alle Sam. dığı: (Tasarrul cüzdanı) hesabında matlübu 'T.L, 50. — den aşağı olmayan, | bar midi iş Ee RR