9 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

9 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Yiyecek flatlerinde düşüklük başladı Şimdilik müdahaleyi icab ettirecek | bir vaziyet görülmüyor Hükümetten gürerüklere verilen bir emirde, ihraç muameleleri yapıl dığı halde ihracı memnu malların ib- taç edilmemesi bildirilmiştir. İlâç fiatleri Başvekâletin dürkü gazetelerde çı- kan tebliğinde, ilâç ihtiyacma da te- mas edilmektedir. Hükümet, İlâçlar- da bazı ihtikârlara teşebbüs edildiği- ne İşaret ederek ceza depolarının ve eczanelerin «normal yoldan ve nor- nini kârdan ayrılmamalarımı tavsiye» ediyor. Başvekfiletin tebliği çok yerindedir. Öğrendiğimize göre, memleketimizde halkın yacını karşdayacak kâfi miktarda ilâç stoku mevcuttur. Harp dolayısile ecnebi müstahzaralı belki eskisi kadar fazla gelmiyecektir. Fa- kat ecnebi müstahzaratının da hal kın sıhhati için çok lüzumlu bir ma» hiyette olmadığını kendilerile temas ettiğimiz mütehassıs hekimlerimiz te- min ediyorlar. Şu halde bu hususta halk Kadar doktorlarımıza, bilhassa Btibba oda» sna düşen mühim bir vazife vardır. Etibba odası, hekimlerimizi bir içti maa davet ederek hastalara verilecek reçetelere mümkün mertebe etnebi müstahzaratım yazmamalarn için bir karar almalıdır. Hekimlerimiz buna mukabil pekâlâ burada yapılabilecek flâçları ve yerli müstahzeratı yaza- bilirler. Gıda maddelerinin fiatlerini arttır. mak için yapılan teşebbüsler üzerine Başvekâletin dün güzetelerde intişar eden tebliği piyasada çok iyi tesir bi- rakmıştır. Bir çok toptan ve pera kendeci esnaf Avrupada harbin ilâ- amından evvelki fiatlere yakın bir şe- kilde satışa başlamışlardır. Dün Belediyenin ticaret odasından aldığı raporlara göre havayici zaru- riye ve gıda maddeleri fiatlerinde mahsüs derecede bir düşüklük vardır. Diğer taraftan dün Vilâyette ihtikâr vukuunda alınacak tedbirler etrafın- da mevcut kanuni mevzuat tetkik edilmiştir, Şimdiki halde eşya fiatleri üzerinde #htikâra delâlet edecek bir hareket ol- madığından müdahale edici tedbirler alınmasına lüzum görülmemektedir. Bununla beraber, her ihtimal karşı- sında hükümetin yakında toplanacak Büyük Millet Meclisine yeni kanun! teklifatta bulunarak gıda maddeleri- nin kontrolü, ve fiatlerinin tanzimi, ihtikârla mücadele için yeni salâhi- | yetler alacağı tahmin ediliyor. Şehrimizde alınacak tedbirler hak- kında Ankarada bulunan Belediye iktisad müdürü B. Saffet hükümetle | temas halindedir. Bu hususta Dahi- | Hye ve diğer alâkadar Vekâletlerden alacağı talimatı hâmilen bugünlerde şehrimize dönecektir. Bir kısım maddelerin ihracı- nın men'i iyi karşılandı Hükümetin. bir kısım maddelerin #ıracının men'i hususunda verdiği karar, ihracat piyasarızda memnu- niyetle karşılanmışlır. Başvekâletin tebliğini müteakib ihracatı tahdid kararmamesi piyasada halkın lehine bir hareket uyandırmıştır. Bu münasebetle 1938 senesinde tu- tulan istatistiklere göre ne mikdar mal ihraç ettiğimizi bildiriyoruz: Bububat cinsi s Eyi 939 Esham ve Tahvilği 1938 © 5 İxramiyeli — PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Londra 1 Sterlin 535 New-York 100 Dolar 132.6125 100 Prank 109 Liret 100 İsviçre Pr. 100 Plorin 100 Rayşmark Kilosu 101 302.296 26.123228 1044134 1L018,996 1.142.209 123.112.306 4300081 748.129 100 Çokoslevak Kr 100 Pezeta 106 Zioti 100 Pengo 100 Lay 10 Dinar 100 Yen 100 İsveç FT. 100 Ruble 20480 513 | | Btekholm | Moskova TİYATROLAR: EGE TİYATROSU Nuri Gençdür ve arkadaşları Bu geer Karagümrük Zafer Sinemasında ANALARIN GÜNAMI Piyes 3 perde, Börüler Buğday unu Kepek TI 060 370 41, 308,709 Kuru meyvalar 23.153865 Üzüm İneir Pındık Badem l Geriz iş : Aynca senevi 1,409,186 kilo zeytin tanesi de satılacaktır. hk Yeni matkemeler çalışmağa başlıyorlar Raşid Rıza, Ertuğrul Sadi Tek Tiyatrosu Bu gece Tepebaşında GAİP AKANIYOR Vodwi 4 perde, Dün çalışmağa başlıyan yeni mahkemelerden biri Münferit hâkimli ceza mahk | mahkemeler henüz. “işe başlayama- lerinin bir kısmı dünden itibaren va sfeye başlamışlardır teşkil olunan ikinci ağırceza mahkemesile me, dan yere nak kemesi de dün yerleşmişlerdir. müddelumumi in mn ağırceza mah- kemesi azasından B. Salim dünden itibaren vazifesine başlamıştır. Yeni ledilen on tamamile ye diğer asliye ceza ve hukuk mahke melerinden bir kısmının diğer vilâyetlerden tayin ve henüz gelmemiş oldu! başmua- bhâkimleri olunmuş İstihsal etmek, bugünün en mühim vatani hizmetidir (Baş tarafı 3 üncü sahitede) Öbür yemeklere paydos dedik, hep bunlar... Günde bir kilo aliyorum... Geçen harhin modası sıskalıktı; bu, daha şimdiden vatandaşları şişman- latmağa başladı... Acaib şey!... Bir de «Tarih tekerrürden ibarettir!» derler... BW Bu harpte fazla palavra atılamıyor! Geçen harpte pek fazla palavrâ savruluyordu. Zira radyo yoktu. Kim duyacak? Uuydur babam uydur. Şu taraf, muhayyel cephesini Bağdadda; öteki taraf Basrada korüyordu. Hal- buki bu sefer, tebliğler dünyaca kon- trol edildiği için atmasyon ajansının pek rolü kalmadı. Bütün bir bitaraf Âlem dinliyor. Hattâ idam tehdidle. rine rağmen Almanyada bile, çifte kilitli kapıların ötesinde Londra rad- yosunu dinledikleri muhakkaktır. Onun içindir ki şimdilik pek mü- mübalâga edilemiyor. Buna rağmen Almanlar bir kaç gün evvel: «Krakevi'yi aldık. Generallerimiz mareşal Pilsudski'nin kabrine çelenk koydu; ihtiram merasimi yaptı!» dediler. Halbuki dün hâlâ Polonyahlar: «Krakovi bizdedir!» diye wrar et- mekte idiler. Acaba Pilsudski'nin anıt - kabri Krakovi civarında bir tepe üzerinde mi? Onu tahkik etmeli. Her ne hal ise. Krakovi alınmış olsa değil, Varşova düşse dahi Lehli- ler - hele Çeklere kıyasla - yaman çıktılar! Millet olduklarmı isbat etti. ler. Orduları çarpışıyor. Hâlâ mühim bir muharebe vermediklerine göre sen galebe Polonyada değil, garp cep- hesinde tahakkuk edecektir. Tatil zamanınızı hoş geçirmek için SÜMER SİNEMASINA gidiniz. Kahkaha Kralı GEORGES Milton En son ve neşeli PRENS BUBUL Füminde sizi güldürecek ve neşeye boğücaktır. Bugün saat I ve 230 da tenzilâtlı matineler. Açık artırma ile SATIŞ Eski ve yeni tablo, gravür ve stll mobilya amadörlerine büyük fırsat 1909 Eylülün 10 uncu pazar günü sabah saat İl da Galatasaray, Tokatlıyan oteli sırasında Balo sokağı (Eski Mektep sokağı) nda No. 18 bay 2. Pekmez'e alt eşyzlar aşık artırma suretile satılacaktır. 9 par- çadan mürekkep ceviz gayet güzel oda ta- kımı; İngiliz masif mahon e; Kiasör döner kütüphaneden mürekkep yaz odu takımı; 3 parça bronz ampir yazı ta- Kunt, zarif oymalı sandalyalar; Berjer ve koltuklar;masif mahon kanape; oymalı ampir kanape; Marketeri masalar; Louis | XV beyaz lâke vitrin; eski ampir Konsol; eski marketeri tablolar; mermer kala, ampir ayna, Çin vazo ve tabaklar; eski nargile ve kavukluklar; emsalsiz Lowiz XVI bronr avize ve aplikleri (1897 Paris undan, muhtelif parçadan mü- rekkep 2 yatak oda takımları; ceviz eta Jerler ve kolonlar; remam (7. P. Laurensi İn tablosu R. Morghen, E. Chahine ve De Mangonun tablo ve gravürleri; Çin! ve de- mir soğalar; muhtelif Acem ve mahon kutular; velhasıl yazılması gayri kabi) bir çok nadide eşyalar. Acem ve Anadolu ha- hara. ZAYİ — Cağaloğlu erkek orfa okulun- dan aldığım 30/8/938 tarih ve 157 huma- ralı tasdiknameyi kaybettim yenisini çıka- racağımdan hükmü olmadığını ilân ede- rim, 132 numarada. mukayyed Müçteba Erkman BUGÜN Siremas 9 Eylül 1939 Yeni R. C. A, «ULTRA - VİOLETS. Makinâsının ses tekemmülü ve MIREİLLE BALIN - JEAN MURAT tarafmdan fevkalâde bir tarzda yarattıkları CASUS AVCISI #iiminin heyecan ve helecanı... Derin teessürü... SARAY sinemasının Bu “Ik açılış programı, seyirciler için bedii bir göz ve kulak ziyafeti teşkil etmektedir A Bugün heyecana susayan, ihtirasa koşan, güzelliğe bayılan bütün İstanbulluları güzel Fransız yıldızı VİVİANE ROMANCE ve PİERRE FRESNAY'ın yarattığı ARIZA SOKAK Filminde bekliyor. Aynen: En son Dünya havadisleri Metro Jurnal — RENKLİ MİKİ Bugün saat 1 ve 2,30 da halk matineleri Yüksek Mühendis Mektebi satınalma komisyonundan: 1939 mali yılı içinde mektep binası dahilinde yaptırılacak olan elektrik tesisatı şartnamesi ve resimleri mucibince açık eksiltmeye konulmuştur. Bu tesisatın keşif bedeli «665» lira olup ilk teminatı 49,50 llradır, Eksiltmesi 27/9/9939 tarihine rastlıyan çarşamba günü saat 15 de Gümüşsuyunda yüksek mühen- dis mektebi binası içinde toplanan satınalma komisyonunda yapılacaktır. 'Taliplerin şartnamesini görmek için her gün ve eksiltmeye girmek için belli gün ve saatte satınalma komisyonuna müracaatları ilân olunur. (1094) Devlet Demiryolları ve Limanları İşletme Umum idaresi ilânları Muhammen bedeli 15433 lNra olan muhtelif keski ve zımba ve saire 24/10/939 salı günü saat 15,50 da kapalı zarf usulile Ankarada İdare bina- sında satın alınacaktır. Bu işe girmek isteyenlerin (1157,48) liralik muvakkat teminat ile kanu- nun tayin ettiği vesikaları ve tekliflerini ayrı gün saat 14,30 a kadar komis- yon reisliğine vermeleri lâzımdır. Şartnameler parasız olarak Ankarada malzeme dairesinden, Haydarpa- şada Tesellüm ve sevk şefliğinden dağıtılacaktır. (1095) Askeri Müze Direktörlüğünden: Askeri Müze Pazartesi günlerinden başka her gün saat 9 dan 17 ye kadar ziyaretçilere açıktır. (393) (0123) Tıp Fakültesi Dekanlığından: Tip fakültesinin Çocuk bastalıkları ve Bakımı, Üroloji kliniklerile Rad- yoloji Anatomi Patoloji, Genel Patoloji Enstitülerinin deçentlikleri münhal- dir. İsteklilerin şeraiti öğrenmek üzere tıp fakültesi dekanlığına müracaatları. (7136) P.T.T. Urum Müdürlüğünden 1) İdare ihtiyacı için 100.000 adet Hük bandı kapalı zarfla eksiltmeye çıkarılmıştır. 2) Muhammen bedel (7500) muvakkat teminat (562.5) lira olup eksilt- mesi 26 Birinciteşrin 1939 perşembe günü sanat (16) da Ankarada P.T.T. İ Umum Müdürlük binasindaki satmalma komisyonunda yapılacaktır. 3) İsuekliler, muvakkat teminat mükbuz veya banka teminat mektubile kamuni vesaiki ve teklifi muhtev: kapalı zarflarını o gün saat (15) e kadar mezkür xomisyona vereceklerdir. 4) Şartnameler, Ankarada P, 'T. T. Levazım, İstanbulda P. T. 'T. Levazım çat şubesi müdürlüklerinden bedelsiz olarak verilecektir. (10 Maltepe Piyade ve Atış Okulu komutanlığından: Maltepede: piyade ve atış okulu için 75 lira ücretli bir elektrikçi ahnacak- tar. 'Talipler Fen Tatbikat okulunda imtihan olarak kabul edileceklerdir. Taliplerin mezkür okula müracaatları. (6850) . : Ya Kapalı zarf usulile eksiltme ilânı Edirne Nafıa müdürlüğünden Eksiltimeye konulan İş: 1 — Keşan - Malkara yolunun 0--000 - 8-547 inci kilometreleri arasında yeniden yapılacak esaslı şose inşaatırın bedeli umumi muvazeneden. verlimek ve 28/9/939 tarihine müsadif salı günü saat on beşte Edirne Nafia müdürlü- ğünde müteşekkil eksiltme komisyonu tarafından ihalesi yapılmak üzere 6/9/9309 tarihinden itibaren yirmi gün müddetle ve kapalı zarf usulile eksili- meye çıkarılmıştır. 1 — Keşif bedeli 27430 lira 41 kuruştur. 3 — Bu işe mit proje bayındırlık işleri genel şartnamesi ve fenni şartna- me mukavele projesi keşif evrakı Edirne Nafia müdürlüğünde mevcut olup isteyenler 150 kuruş mukabilinde tedarik edebilirler, 4 — Muvakkat teminat akçesi 7057 lira 286 kuruştur. $ — Eksiltmeye girmek için talipler ihaleden sekiz gün evvel Edirne vali- liğine müracaat ederek vesika almaları şarttır. Ayrıca 939 senesine ait ticaret odası vesikasının ibrazı mecburidir. Teklif mektupları ihale saatinden bir saat evveline kadar Edirne Nafia müdürlüğünde eksiltme Komisyonu başkanlığına tevdi edilmesi şarttır. Pos- tadr gecikecek mektuplardan komisyon mesuliyet kabul etmez? Gazete ilân bedeli mukavele ve sair masraflar müteahhide aittir. (7091) Kadıköy Kız Enstitüsü Direktörlüğünden: Kayıtlara başlanmıştır. 18 Eylüle kadar her gün 9—12 ve 2—â4de ka dar lik ve orta mektep mezunları müracaat edebilirler, (6924) LOREL - HARDI Denim KODESTE - TÜRKÇE Ş Sisal büyük film İâveten: “ii Ordumuzun TRAKYA MANEVRALARI Hakiki seni - Türkçe sözlü 1008 metre Bugün saat 1 ve ve 2,30 da Halk Matineleri