10 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

10 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 Trakyada artezyen faaliyeti artıyor Bu iş devlet elile memleketin her | tarafına teşmil edilecek Lüleburgazda bir arteziyen çeşmesi Edirne (Akşam) — Mili Şef İnönü, Trakyada faydalı neticeler veren ve pratik ustalar tarafından muvaffa- kıyetle başarılan artezyen işlerini ya- kından gördükten sonra Trakyayı bol suya kavuşturacak bu faaliyetin bir memleket işi olarak ele &lınımasını alâkadarlara emrelmişti. Şimdiye kadar yapılan müteaddid tecrübelerde 90 metre ile 150 metre derinlik arasında suya tesadüf edilmiş ve hemen çeşmeler yapılarak halkın Aydın mebusları halkı dinlediler Aydında bir lise, orta mektebinin genişletilmesi ve nüfus işlerinin kolaylaştırılması istendi 2 istifadesine açılmıştır. Bu işler 2500 liralık bir makine ile yapılmaktadır, Vilâyet ve Belediyeler bu makineyi tedarik ettikten sonra İş- letecek ustalar çoktur, Sondaj esna- sında her metre başına birkaç lira sar- file derine inilmektedir ve 2-3 ay için- de faaliyet muvaffakıyelle sona eri- yor. Şimdi bunlar Nafia Vekâleti kana- lından yapılacağı için bol vesaitle da- ha kolay bir surette başarılacaktır, 2 Aydın mebusları Aydın vali ve belediye reisile beraber Aydın (Akşam) — Halkla mülha- katta yaptıkları konuşmaları bitire- rek dönen mebuslarımız burada Halkevi taraçasında Aydınlı münte. hiplerini de dinlemişlerdir. Birisi Sıhhiye Vekili, diğeri Büyük Millet Meclisi ikinci reisi bulunan mebuslarımız hariç, dört mebusumuz Adnan Menâres, Mümtaz Kaynak, Nuri Göktepe, doklor Şakir Şeneri | Halkevinde Parti başkanımız ve Bele- | diye rejsimiz Etem Mendres karşıla- dı. Az sonra Sabri Çıtak ta geldi. İlk dilekler, her sene Parti ocak kongrelerinde mütemadiyen tekrar- lanan Aydında bir lise açılması arzu- su. oldu. Arkasından 800 mevcudlu ve her sene 100 - 150 mezun veren ve #ınıfları iki üç şubeye ayrılan Aydın orta okul binasının darlığı ve ihata | duvarlarının yapılması, bu süyede İz- dihamın önlenmesi istendi. Yapılmakta olan cezaevinin orta okul bitişiğinde oluşu tenkid ve bu- nun yeni imar plânında gösterilen yerde yapılması ve bu binanın Adliye Vekâletinden Maarif Vekâletine ge- çirilerek yapılacak tadilâtla liseye kalbi istenildi, Bir kültür müessesesi» nin yanında bir cezaevinin yükselişi doğru bulunmadığından bu temenni hâraretle tasvip edildi. Bundan sonra köylülerden, köyleri- ne mektep, muallim istiyenler oldu. Hastanenin ihtiyacı karşılanmadığı, nüfus, tapu işlerinin ağır gitmesi ve bir nüfus kaydi almak için günlerce uğraşıldığı halde hâlâ nüfusunu ala- mamış olduklarını söylediler, Bir köylü Çine çayı köprüsünün s6- nelerdenberi yapılmadığı ve Aydına gelip gitmede çektikleri sikıntıları izah etti. Nihayet Nazilli Sümerbank basma fabrikasının çıkardığı basma- ların az mikdarda esnafa verilmesi İs- tendi. Suni ipek remzi yerine 8. İ. de- gil, yazı ile suni ipek yazılması, bu S.İ.nin bâzı esnaflarca safi ipek oal- rak ileri sürüldüğü ve halkın alda- tıldığı söylendi. Bir bayan öğretmen tatil ayların. da öğretmenlerin resim, dikiş, musiki Erzincanda imar hareketleri İstasyon binası, memur evleri yapılıyor. Gazipaşa caddesi asfalta çevrilecek Erzincan (Akşam) — Erzincanda imar işlerine hız verilmiştir. Bir yıl danberi ikmaline çalışılan istasyon binasının inşaatı dev adımlarile iler- lemekte ve pek yakın bir zamanda biteceği anlaşılmaktadır, Istasyon ci varmda Demiryollarına ait yapılmak. mür eylerinin Sa- yısı günden'güne çoğalmakta ve şeh- ri süslemektedir. Bu yıl içinde bu in- şaatın da tamamlanacağı umuluyor. Şehrin en işlek ve geniş bir caddesi olan Gazipaşa ve İsmetpaşa caddele- rinin parkelenmesi için valinin reisli- | ğinde toplanan Vilâyet encümeni Hususi muhasebeden bu işin yapı- masına karar vermesini ve Belediyeden taş ve kum nakli için vesalt teminini istemiştir. Hükümet önünden İstasyona kadar olan 19 metre genişliğindeki İstasyon caddesinin şose tesviyesi bitmiş, bu yolun asfalt olması için yolun her iki tarafma icab eden yontma taşların konulmasına başlanmıştır. Sinema binasının inşaat da ta- mamlanmak üzeredir. Siird. tuzlaları Bu seneelde edilecek tuz gecen seneden fazla olacak Sird (Akşam) — Siirâ İnhisarlar teşkilâtına bağlı tuzlaların verim kabiliyetini art- esi - etrafından İcab eden tedabiri al- nâk üzere refa- katinde Tuz fen memuru Bülend Kut bulunduğu Siird İnhisarlar balde mahalle. başmüdürü B rinde tedkikatta Muzaffer Görkem bulunen İn lar başmüdürü B. Muzaffer Görkem- den öğrendiğime göre, bu seneki tuz istihsalâtı geçen yıl rekoltesinden üs tün olacaktır. 939 yılı istihsal mevsimi bitmek üzere olduğundan, stok tuzların ci- var vilâyetlere sevkine başlanmıştır. Sadah tuzlasına giderek tuz istihsal vaziyetini yakından takip ettim. Ku- yulardan iptidai vessitle çekilen ve 20 - 22 bome de: ndeki tuzlu su hususi tertibatlı olu vasıtasile in- cimad göllerine sevkedilmekte ve bir- kaç gün sonra elde edilen tuzlar tah- ta küreklerle yığın haline ifrağ edile rek ambarlara alınmaktadır. İnhisarlar Idaresi, her şeyden evvel tuzlalarda memurların ikameti için sihhi ve konforlu binalar yaptırmağa başlamıştır. Bu binaların kıştan evvel bitirilmesine çalışılmaktadır. Ayrıca bu tuzlalara birer radyo makinesi gönderilmesi için icab eden teşebbüs- lere geçilmiştir. bilgilerini arttırmak için Aydında kurs açılması, bir köy öğretmeni bunun yalnız Aydında değil, her yerde ve yalnız resim, dikiş, musiki değil, bü- tün bilgilere de şamil olmasını ve bu sayede her öğretmenin yeni ders yi- lna yeni bilgilerle mücehhez olarak girmesinin temin edilmesile yurd ço- cuklarının istifadelerinin daha çok ola- cağını izah etti. Mebuslarımız not aldılar. Dilekler tekrar birer birer okundu. Adnan Mendreş teşekkürlerini sunârak ko- nuşmaya son verdi. Halk ta teşekkür eğerek ve mebusları selâr” ayrıldı, Tokat Halkevinin köy gezintileri Pazar köyünde hastalara ilâç verildi, köy.ülerin zirai bilnileri arttırıldı il /e -ğ R Yukarıda Tokat Halkevinin temsil kolu Pazar köyünde temsil ettiği Çakır Ali piyesinde, aşağıda Halkevliler köylülerle bir arada Tokat (A malarına hu ön plâna alınan ç de köy gezileridir. Evin Köycülük Gösterit kolları t safta gelmektedir Parti kan b: tirakile fik Gi yeti dürüne bu hususta gerekli direktifler vermiştir. Bu geziye Evin Spor koluna men- sup motesikletli sporcular da moto- sikletlerle iştirak etmişlerdir. Kafile gene ayni sevgi ve saygı tezahürleri arasında teşyi edilmişlerdir. Yakında Almus nahiyesine bir ge- apmak ve orada da bir temsil ek için Gösterit kolu çalışmaları- na başlamıştır. aya bağlı ve afede bulunan Pazar köyü- Erbaada göçmen evleri ne otuz Erbaa (Akşam) — Romanya ve Bul mobille ve k andan ana yurda kâvuşan göç- zahi ulmıştar. nahiyesine lu «Çakır Aliş namın- ünde 123 evin daki piyesi köyün meydanlığında ku na merasimi kaymakam rulan bir sabnede temsil etir © Mehmed Nedim Aker ve davetliler hat müdürü taraf kinin, aspirin dağı ayene edilerek kevt tan Ziraat ri e onlara ziraate müteallik fay- tler vermiştir. Halkevi baş lerle sıkı temasta bu- »rini dinlemiş ve notlar yeti ile nahiye mü- urile yapılmıştır. Merasime ban- un iştirakile ve İstiklâl marşile ş, bu mesut se şerefine er tarafından kurban kesilmiş- tarafından Manisa suya kavuşuyor | Manisa (Akşam) — Şehre isale edi- | l | lecek Gürle suyu için Belediye, Beledi. diyeler bankasından 150 bin lira İs- tikraz etmiştir. sı inşaalı gittikçe ilerlemektedir. ştır. Kalıplar yapılmakta olan kismın yakında betonu döküleçektir. Yukarıdaki resim adliye sarayı inşaatını göstermektedir.