10 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

10 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Fransız askerleri Siegfried'ii in mevzilerinden bir kısmına girdi (Baştaraft 1 inci sahifede) Siegfried hattının plâni Zondra 9 — Almanlar Fransiz hu- dudunda her noktayı tahliye ediyor- lar, Sarbrük ve havalisi tamamen boşaltılmış, ahalisi Kublenz ile Kolon- yaya gönderilmiştir. Son iki gün zarfında Fransız tay- yareleri yaptıkları istikşaf uçuşları neticesinde Siegiried hattının mü- kemmel resimlerini almışlardır. Şim- di hatlın tam plânları mevcuddur. 3 Alman zabiti, 21 nefer kaçtı 'erinden bir kısmına girilmiş Paris 9 (A A.) — «Petit Parisien> gazetesi askeri harekâttan bahse. derken diyor ki: <İki istihkâm hattı arasındaki mm- takayı aştıktan sonra, Kıtalarımız «Siegfried» hattının ilk mevkilerinin bir kısmına girmiş ve bunları aşmış- tır. Gayet vakıfane bir surette hazır. lanmış olan harp malzememiz, hari- kalar yaratmıştır. Fakat şurasını ha- tarlatmak lâzımdır ki bugün bu cephe de yapılan harekât bir istihkâm cep- hesi harbidir ve derinliğine yapılan bu ilerlemeler, çok büyük gayretlerin mahsulüdür, Büyük bir cesaretle yap- tığı bu gayretlerden dolayı burada çarpışan orduyu ne kadar övsek ye- ridir. Bu mücadeleyi idare eden kuman- danlık ve bu mücadeleye iştirak eden kıtalar, bütün Fransızlan, bilhassa geçen harpte Verdun'ön müdafaası. na ve istirdadına iştirak etmiş olan eski muhariplerin sorisuz hayranlı- ğına lâyıktır. Bu derece çabuk ve emniyatli bir tarzda elde edilen bu bir kaç kilometrelik ilerleyiş, bundan sonraki harekât için çok cesaret ve- dci bir mahiyettedir. Harbin başlangıcından beri Alman- ları bu suretle tazyik etmekle, başku- mandanlığımız iki hedef takib etmek- tedir. Maginot hattına lüzümü ka- dar hava payı bırakabilmek için ileri kollarımızın mevzilerini sağlam su- rette kuvvetlendirmek ve Alman Ge- nel Kurmayını Polonya hududuna yeni firkalar göndermekten meney- lemek.» Exelslor diyor ki: «Bütün taktik, Polonya cephesinde harekette bulu- nan Alman kollarının ekseriyetini Üzerimize çekmektir. Polonya cephe- sindeki harp şeralti tamamile başka- dır. Orada istihkümlar yoktur. Polon- ya cephelerinde açık ârazide çarpiğ- malar olmaktadır. Bizim garp cephesinde. düşman arazisindeki İlerleyişimize gelince, bunlar Almanyayı o derece fena vazi- yete sokmuştur ki, bizim üzerimize gönderilmek üzere Polonya - Alman- ya harekât sahasından bir kaç fırka geri çekilmiştir, Bu suretle Varşova- ya yarıdımımız müessir hal almıştır. Çünkü baştanbaşa dostumuz ve müt- tefikmiz üzerine teveccüh edilmiş olan Alman gayretini yavaşlattırmış bulunuyoruz.» Varndt ormanının işgali Paris 9 (A.A.) — Havas ajansı bil- diriyor: Rhin - Mosell cephesinde cere- yan edön harekât daha şimdiden Varmdt ormanının hemen hemen ta» mamen İşgaline imkân vermiş olmak» la beraber ancak geniş ve daha sıkı bir temas teşkil eylemektedir. Bir taraftan Maginot hatlının geri- sine mühim mikdarda kıtaat gelerek yerleşirken, diğer taraftanda ilk Fransiz kıtaatı ihtiyatla ilerlemekte ve Fransiz - Alman hududunu bütün noktalarda geçerek Siegfried hattının ileri noktaları üzerinde ihtimamla is- tikşafta bulunmaktadır. Henüz yaklaşma ve temas tesisi safhasında bulunulmaktadır ve hiç bir suretle büyük kuvvetlerle taarruz mevzuubahis olamaz. Bu istihbar ve istikşaf vazifesinin ifasında hücum arabalarının müzaheretine dayanan piyade ve bilhassa süvari kıtaatı, pek çok hava fotoğrafları alan keşif tay- yarelerinden âzami yardimi” görmek- tedir. rinot ve Siegfriod hatlarının sında meselâ Sarrebouis mıntakasın- da 20 kilometreyi bulan mesafede düşman, Fransız ilerlemesini gecik- tirmek için, her türlü tahrip vasıta- ları ve tuzakları bir araya toplamış- tır, İleri kıtaatımız bu bölgeyi temiz- lemeğe çalışmaktadır. Rhin -“Mosell cephesinin merkezinde bulunan For- bachın batısında bir kaç kilometre mesafede Fransız topraklarının içine 8 kilometre derinlikte girmiş geniş bir Alman çıkıntısı halinde olan ve Sarrebouis'nin yukarısına doğru Sar vâdisine hâkim olan Warndt ormanı bir tiyatro dekoru gibi gizlenmiş bu- lunuyordu. Fransız kıtaatı bu parça- yı işgal etmek suretile mevzilerini on kilometre kadar kısaltmışlardır, Bir kaç gündenberi buna benzer diğer ha- reketler de cereyan eylemiştir. Ormanın kıymeti Paris 9 (A.A.) — Havas ajansı bil- âiriyor: 9 eylül sabahleyin neşredilen Fransız tebliği, Forbachın batısında- ki Warndt, ormanının hemen hemen tamamen işgal edildiğini bildiriyor ve bu ormanı müdafaa eden mütead- did askeri tesisata işaret ediyor. Warndt ormanı Fransızların elinde çok kıymetli bir rehine teşkil etmek. tedir. Zira, bu arazi Sar havzasının en büyük kömür menbalarını ihtiva eylemektedir. "Bu menbalar, bilamel olduğu gibi durmaktadır. Çünkü Al manya buradan metodik bir şekilde kömür çıkarılmasını şimdiye kadar meneylemiştir. Sar plebisiti üzerine toprakların tahliyesi ve Sarın miri madenlerinin Fransadan salın alım- ması hakkında bir Fransız - Alman anlaşması aktedilmişti. Bu anlaşma mucibince, bir Fransiz mâden koü- sersiyomunun muayyen bir müddet zarfında Warndi'den bir mikdar kö- mür ihracına hakkı olacaktı. Kömür Fransız - Alman hududu üzerinde fakat Fransız toprağındaki kuyular- dan çıkarılmıştı. Buna binaen bu işe tahsis edilen amele madene Fransada giriyor, fakat Alman toprağının altın- da çalışıyordu. Berlinde tehlike işareti Londra 9 — Cenubu garbiden Ber- Mine doğru tayyareler gelmesi üzerine bugün Berlinde tehlike işareti veril- miş, tehlike 3 çeyrek saat sürmüş- tür. Almanlar iki Fransız tayyaresi düşürmüşler Berlin 5 (A.A.) — Umumi karar- gâhın tebliği: Garp cephesinde, iki Fransız tayyaresi Alman toprakları üzerinde düşürülmüştür. Daily Telegraph'ın makalesi Tondra 9 (A.A.) — Daily Telegraph gazetesi, baş makalesinde gerek Fran- sada, gerek İngüterede bütün kalb- lerin Polonyanın büyük bir şecaatle tahammül etmekte olduğu tazyiki demokrasilerin tahfif edecekleri saati sabırsızlıkla beklemekte olduklarını yazmaktadır. Bu gazele, ilâve ediyor: Fransızların dünkü tebliği müsait bir surette karşılanmıştır. Garb hu- dudunun tehdide maruz bulunan nok- talarına Almanyanın yeni kuvvetler göndermiş olduğunu bildirmekle ikti- fa eylemek suretile kullanmış olduğu ibtiyatlı san takdir edilmiştir. Res- mi olmıyan bir menbadan bildirildi. ğine göre Slegired istihkâmatının - Mosel mıntakasına süratle al- tı fırka gönderilmiştir. manların Polonyadaki oharekâtının tevakkuf edeceğini İstidlâl edemeyiz. Hadisenin ehemmiyeti şu noktadadır: Alman orduları kumandanı Kayser Almanyasının olduğu gibi Führer Al- manyasının da aynı zamanda iki cep- hede de harbetmek mecburiyetinde bulunduğunu ve Fransa ile İngiltere- nin tekbir neticesi olacak olan bir harpte ellerindeki bütün vesalti kullanacaklarını kabul ve teslim et- mek iztirarında kalacaktır. Bünun neticesi şudur: Kısa ve müzafferane bir harb hük yası, hakikatler önünde sönüp gide. cektir, Alman Devlet adamlarının kanaati Amsterdam 9 (A.A.) — Aligemel- he Handelsblad gâzetesinin Berlin benii, gzetesine gönderdiği bir 4 Alman siyasi mahtillerinin dikkati, şimdi, şarktan ziyade görbe teveccüh etmiş bulunmaktadır. Garpte bir şey- ler hazırlanmakta olduğu kanaati, Alman Devlet adamları üzerine gittik- çe daha ağır bir suretle çökmeğe baş- lamıştır. İngiliz tayyareleri Alman toprakları üstünde Berlin 9 (A.A.) — (D.N.B.) Batı şi- mişlerdir. Hiç bir bomba atılmamış- tır. Alman avcı tayyareleri düşmanı Hollanda hududunn kadar takip et- mişlerdir. Bir İngiliz tayyaresi dü- şürülmüştür. Tayyarenin içindeki beş kişi paraşütle atlamış ve tevkif edil mişlerdir. İngiliz tayyareleri Almanya- ya yeniden beyannameler attı Londra 9 (A.A.) — İstihbarat ne- zaretinin tebliği: Askeri tayyarelerimiz 8/9 eylül ge- cesi Almanya üzerinde beşinci istik- şaf uçuşunu yapmışlardır. Havanın müsaid olmamasına rağmen Alman milletine hitab edenenotun kopyeleri orta Almanyanın geniş bir bölgesine dağıtılmıştır. Verilen malümata göre tayyarelerimiz avdette yanlışlıkla bir kısım Belçika toprakları üzerinden uçmuş ve bir Belçika avcı tayyaresi- nin hücumuna uğramışlardır. Bu hususta daha mufassal malü- mat şüphesiz gelecektir. 'Tayyareleri- mizin pilotları pek tabii olarak bita- raf toprakların üzerinden için kati talimat almışlardır. Ve Brük- seldeki İngiliz büyük elçisi de daha şimdiden hükümetinin teessürlerini bildirmeğe ve itizara memur edilmiş- tir. Fransada Leh askeri kıtasi teşkil ediliyor Paris 9 (A.A) Bb. Bonnet ve Lükasiewiç buğün Fransada derhal büyük bir Leh askeri kıtasının teşkili hakkında bir anlaşma imza etmişler- dir. Bu kıta Fransada yerleşmiş olan ve adedi büyük bir rakama baliğ bu- Tunan Lehlilerle teşkil edilecektir, Hollanda toprakları üzerinde Alman tayyaresi uçtu Amsterdam 9 (A.A.) — Matbuat bürosu bildiriyor: Gece yarısından sonra saat 1 ile 2 arasında Hollanda topraklarındaki Limburgun bir kısmı üzerinden uçan bir Alman tayyaresi görülmüştür. Berlindeki Hollanda orta elçisi bu- nu protesto için emir almıştır. Alman parası Hollandada geçmiyor Amsterdam 9 (A.A.) — Alman pa- rası artik Hollandada geçmemekte. dir. Kıymetinin üçte ikisini daha evvel kaybetmiş olan mark artık piyasada muamele görmüyor. Tuna üzerinden eşya nakli Berlin 9 (A.A.) — Tuna üzerinden eşya naklıyatı devam eğiyor. Tuna üzerinde Alman seyrüsefer idaresi Slovakya, Macaristan, Yugoslavya, Bulgaristan ve Romanyaya ve Ga- letzde tekrar tahmil edilmek suretile daha uzaklara İstanbula, Karadeniz ve doğu Akdenizi Ilmanlarına aid eş- yaları nakletmektedir. Siyamın bitaraflığı ve İngiltere i Londra 9 (A.A.) — İsthbarat Ne zareti bildiriyor; Slam hükümeti bir kaç haftadan- beri hududlarının muharib devletler tarafından ihlâli imkânı hakkında endişe göstermekte idi. Bu endişenin yabancı unsurlar tarafından tevlid ve tahrik edildiği anlaşılmaktadır. Buna binen, Bangkonkdaki İngiliz orta elçisi Siam hükümetine, Siamın bitaraflığına diğer devletler rlayeb ettiği müddetçe İngilterenin de ria- yet edeceği hakkında teminat vermiş- İtalyanın vaziyeti Mihver > bozuldu mu? (Baştarafı 1 inci sahifede) hiç sormadan. antikominterm paktı yırtarak Sovyetlerle birleşmesi bu mâ- nevi bağı da İtalyanın en tabii nüfuz ve iktisad sahası Orta Avrupadır. Mussolini, eski Avusturya - Macaristan imparatorlu- ğu enkazı üstünde kurulan, ve her bi- ri türlü sıkıntılar içinde kıvranan dey- letleri iktisadi bir Tuna birliği altın- da toplamak, kendi nüfuzuna bağla- mak istiyordu. Karşısına Almanya di- kildi. Almanyanın Avusturyayı İlk il. hak teşebbüsü karşısında, Dolfusun katlinden sonra, Mussolininin İtalyan ordularını nasıl hududa yığdığı ve İlk ilhak teşebbüsüne ne şiddet ve süratle engel olduğu hatırlardadır. Habeş harbinde İnglitere ile Fran- sanın muhasım vaziyeti karşısında tek başına kalan İtalya, çaresiz Almanya- nın kucağına atıldı, Almanya, bu sı- kıntılı zamandaki deraguşu çok paha- ya ödetti! Avusturyayı habersizce il- hak ederek Orta Avrupada İtalyan nüfuzuna ilk mühim darbeyi vurdu, Münihten sonra, verilmiş sözlere rağ- men Çekoslovakyayı işgal ederek Mus- soliniyi küçük düşürdü. Polonya, Ma- caristan ve Romanyayı birleştiterek, Baltıktan Karadenize kadar şarkta bir duvar çekmeye uğraşan İtalyan poli- tikasımı Almanya baitaladı, zorla, teh- ditle veya menfaatler göstererek, Ma- caristanla Romanyayı kendi iktisadi ve siyasi cazibesi içine aldı. Almanyanın, İtslyan dostluğuna da- yanarak elde ettiği bu muazzam ka- zançlardan sonra İtalya da Hitlerin dostluğuna güvenerek bir şeyler elde €tmeye çalıştı: İtalyada, Mecliste, 50- kaklarda, gazetelerde «Tunus, Cibu- til...» filân diye bağırmaya başladılar, İtalyanın yerde, Alman Hariciye Nazırı Parise giderek Fransa ile bir ademi tecavüz paktı imzaladı! Esasen, İngiltere ve Fransaya karşı Mihver politikası dalma Iki taraflı ol. muştur: Almanya Fransa ile hoş ge çinerek İngiltereye karşı sert davra- nırken, İtalya İngiltereyi tutuyor, Fransadan hıncını almaya çalışıyor. du. Nitekim Von Ribbentrop Parise gitti, Çhamberlain Romayı ziyaret et- ti... Sıra Polonyaya gelmişti. İtalya si- yaseti, Polonyayı Alman istiylâ savle- tine karşı son bir sed gibi tutuyordu. Geçen kış İtalyan Hariciye Nazırı Var- şovada şiddetle alkışlanırken, halk Al manya sefareti önünde Hitler aleyhi- ne nümayişler yapıyordu. Almanya, Dantzig ve Koridor için harbe karar verdiği aman İtalya bu- ns razı olmadı. Geçen ay İtalyan Ha. riciye Nazırı ile Hitler arasındaki mü. lâkatlar, iki devletin Polonya siyaset- lerinin farklı olduğunu gösterdi. Sırf Alman ihtiraslarını tatmin etmek için girişilen harpte İtalyanın kazanacağı hiç bir şey yoktu, bilâkis ancak her- şeyi kaybedebilirdi. Afussolini bundan dolayı sulhü kurtarmaya uğraştı, mu- valfak olarsayınca harbe girmiyece- ğini bildirdi. Hâdiselerin bu teselsül şekline ba- kılınca, İtalya bitaraflığının Alman ya ile gizli bir anlaşma ve plân neti- cesi olmaktan ziyade Mihverin zayıf. ladığını gösteren hayırlı bir alâmet olduğuna hükmetmek belki daha man tıkidir. il Mihver siyaseti, bütün Alman zafer- lerini İtalyaya ödetmiş, şimdiye kadar bu ittifaktan yalnız Almanya istifade etmiştir. Şimdi de Almanya, gene ken» di menfaati için son kozunu oynuyor, mevcudiyetini tehlikeye koyuyor. Bu harpten sonra, artık Almanyadan hayır yoktur, Almanya, İtalya menfa- atleri için başka harpleri göze alabile- cek kudretten uzun yıllar mahrum ka- lacaktır. O halde, İtalyan menfaatle- rini ebediyen tarihe karıştıran bir ba- direye İtalya neden sürüklensin? Şim- diden sonra İtalyanın hakiki menfa- atleri belki de şimalde, Avusturya ta- raflarında olacaktır... Fakat (evvelce de söyledik, harbe henüz diğer devlet. ler gibi, İtalyanın vaziyeti de harbin inkişafı tarzına bağlıdır. Şu fark ile ki İtalyanın işe karışması harbin der- hal Va genişlemesine sebep Alman ordusu henüz Varsovaya giremedi (Baştarafı 1 inci sahifede), Posen vilâyeti düşman mukaveme tine tesadüf edilmeksizin sistemli bir surette işgal edilmiştir. Varşovanın' doğu şimalinde düş man Wyzkow yakınında Bug irme- Rından şarka doğru atılmıştır, Hava kuvvetlerimiz bütün gün Vistülün batısında ve doğusunda düş« manın ricat yollarını bombalamıştır. Sandomierz ve Varşova arasındaki Vistül köprüleri üzerinde faaliyet gös- teren bir kaç Leh avcı tayyaresi müs- tesna olmak üzere, Leh kuvvetleri hiç bir harekette bulunmamıştır, Garp cephesinde, iki Fransız tayya« resi Alman toprakları üzerinde dü şürütmüştür. Alman ordusunun doğu hududlarında işi kalmamış Berlin 9 (A.A) — D. N. B. bildiri. yor: Doğu cephesinde Alman kıtaları. nın İlerlemesi sayesinde Almanyanın doğu hududu artık her zaman için kati surette emniyet altına alınmış bulunmaktadır. Buna binaen ordu başkumandanı, ordunun doğu hududları içinde vazife görmesine artik lüzum kalmadığını Hitlere bildirmiştir. Ancak bazı tek- nik sebeblerden dolayı Silezya vilâye- tinde Oder nehrinin şimalinde şimdiki vaziyetin bir müddet daha idamesi icab etmektedir. Bunun üzerine B, Hitler bugünden itibaren cephe gerisi hududunun Oder şimalinde Silezya müstesna olmak Üzere, Almanyanın siyasi hududuna nakledilmesini emreylemiştir. Sefirler Varşovayı terkettiler Londra 9 (A.A.) — İstihbarat Ne- zareti bildiriyor: Leh Hariciye Nezareti Varşovadan ayrılmıştır. İngiltere büyük elçisi de dahil olduğu halde bazı yabancı 86- faretler de şehri terketmişlerdir. Bir Alman tayyaresi yandı Varşova 9 (A.A.) — Polonya radyo- sunun dün bildirdiğine göre bir Al man tayyaresi alevler içinde düşmüş ve püraşütle atlıyan tayyareci Marszal- kowska şehrinin merkezindeki sokak- lardan birine inmiştir. Diğer bir Alman tayyarecisi ayni şerait dahilinde mareşal Smigiy - Rudz'in ikametkâhi civarında *kâin Diğer cihetten radyo Westerplatte- daki Polonya garmizonu hakkında bir çok tafsilât vermiştir. Gamizon dün sabah saat ilde teslim olmuştur. 209 kişiden ibaret silâh ve cephane stokları bulunmakta idi, Westerplatte, 7 gün, 7 gece Alman tayyareleri ve Danzig körfezinde de- mirli bulunan «Schleswing - Holsteing sırhlısi tarafından bombardıman edil. miştir, ! Şpiker, üç gün süren muhasaradan sonra gamizonda yiyecek ve içecek kalmadığını söylemiştir. Aç kalan Po- lonyalılar mücgdeleye devam etmiş- lerdir. Askerler, Vistülün suyunu iç mişlerdir. Westerplatte'in sukutu, bütün Polonyada derin bir yeis uyan- dırmıştır, Şpiker, netice olarak Westerpatte kahramanlarının intikamı alınacağıs nı söylemiştir. i Amerika birleşik devletlerile Almanya arasındaki kablo kesildi Vigo 9 (A.A.) — Yarı resmi Cıfra ajansı bildiriyor: Amerika Birleşik devletlerile AL manyayı birbirine bağlıyan denizalta kablosunun, İngiltere ile Almanya arasında harbin ilânı günüolan 3 eytüldenberi kesilmiş bulunduğu t6- yid edilmektedir. EEE EŞ İtalya arasında -harbin müstakbel in- kişafı üzerinde mühim tesirleri olscaka temas ve müzakereler başlamadığı lğ- dia edilemez. İtalyan matbuatının bi haftadir ak dığı vaziyet, Alman askeri heyetinin Romadan geri çağrılması dikkate de- ğer işaretlerdir,