10 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Mareşal Göring dün köleye bir nutuk < söyledi Mareşal, İngiltereye şiddetle hücum etti ve Fransaya taarruz etmeğe sebeb olmadığını söyledi Bu hal zayiflamanıza İmkân verecek- tir. Bizim de buna ihtiyacımız var» demiştir. Göring müteakiben harbin sebeble- rini tasrihe çalışmış ve demiştir ki: «Almanya Polonyaya nizamı tesis, Versty haksızlığını tamir ettirmek için hücum etmiştir. Lehliler Polon- yadaki 1.500,000 Almana zulüm ysp- tıkları için taarruz etmiştir. Harbin göyesi Almanları imparatorluk içine © Zurih9 (AA) — Göring bugün © radyo İle neşredilen büyük bir nutuk söylemiştir. Göring bu nutkunda Polonya ve © İngiltereye şiddetle hücum ederek © Polonvanın kendisine Almanya tara- fından yapılan teklifleri anlaşılmaz s6- © beblerle reddettiğini, İngilterenin de © Almanyanın ihtiyaçlarmı anlamak is- temediğini bildirmiştir. Fransaya gelince, Göring demiştir hi | o — Onlardan birşey almak İstemi. © yoruz. Niçin Fransaya taarruz ©de- lim? Orada aradığımız Püç bir şey © yoktur. © Hatip bundan sonra Almanyada âlı- © nan ekonomik tedbirleri anlatmış ve » Almanyanın hazırlıklı bulunduğunu - bildirdikten sonra, «hepiniz az ye meğe tlişmak mecburiyetindesiniz. “Rusya Hitlerin Polonyadaki Projelerile alâkadar olmak istemiyor, Alman ileri harekâtının başladığı süratle © devam edemiyeceğini yazan bir Hollanda gazetesi böyle diyor den ayrılmasını istiyor. Fakat bu hal ancak bizim kendisine karşı olan Aş- kımızı kuvvetlendiriyor. Amsterdam 9 (A,A.) — Leh ordu- Jarının ricati hakkında tefsiratta bu- © lunan Hollanda sosyalist organı Het- Handelsblad gazetesi de şu satırları © volk gazetesi bugünkü başmakalesin. yazıyor: «Mevcut intibaa göre bu siyasi he- sab Polonyanın Hitlere bütün ordu- sunu batı hududuna toplamak imkâ- nını verecek bir süratle ezilmesi esa- sına dayanmaktadır. Fakat Polonya/ henüz teslim olmamış ve orduları Varşovaya çekilmiş olmakla beraber bozulmamıştır. Rusya Hitlerin Polon- yadaki projelerile alâkadar olmak is- © de ezcümle diyor ki; «Leh cgpbesi bu suretle pek ziyade — kısalacaktır, Artık Almanlar Leh kuv. vetlerinin kısmı küllisile mücadeleye — mecbur olacaktır, O kısımı külli ki şim- diye kadar harekât haricinde tutul- © muştur. Bundan sonra Alman ileri © harekâtı başladığı suretle devam ede- miyecektir. Bundan başka, Roman- oyanın da Polonyaya teslimatına de- Yam ettiği Bükreşten bildirilmekte- Harekât zemini şarka intikal etti- “ği nisbette Alman kıtaatı için zorlaş- maktadır. Doğuda iyi yol yoktur ve © toprak müsaid değildir. Sonbahar yağmurları başlayınca bu zorluk da- © ha ziyade artacaktır » Diğer taraftan Hitlerin Polonyanın muhtemel (omağlübiyetinden sonra Fransa ve İngiltere ile müzakereye girişmek ve barışı emrivaki esasına — Âstinat ettirmek çarelerini arıyacağı hakkındaki haberlere temas Oeden | hazır değillerdi, şimdi İse hazırdırlar.» Sovyet Rusyada B.Daladier Bazı ihtiyat kuvvetleri ei Türk, Amerika, Romanya ve nın 200 mil mesafesinde | Polonya sefirlerile konuştu toplanıyor Paris 9 (AA) — Nazırlar meclisi saat 18,30 da toplanmıştır. Londra 9 — Sovyet Rusyada olo- Paris 9 (A.A.) — Daladier saat eobillere vazıyad edilmiştir: Mensin | syso'da Amiesika büyük elçisini ve Salışı tahdid edilmektedir. Bazı İhti- | müteakiben de Romanya büyük elçi- yat kuvvetleri Vilnanım 200 mil me #ini kabul etmiştir. “o safesinde toplamyor, Na Paris 9 (A.A.) — B. Daladier Tür. İngiltere kralı E Berlin sefiri m e Behiç Erkini ka- bul etmiştir. Paris 9 (A.A.) — Daladier saat 15 te Polonya büyük elçisini kabul etmiştir. General Veygand Dün Beyruttan Ankaraya geldi, bugün dönecek Ankara 9 (Telefonla) Bugün Beyruttan tayyare ile şehrimize ge- len Fransiz generali Veygand Fran- $iz sefarethanesine misafir olmuştur. General Veygand bügün bazı temas- larda bulunmuştur. Yarın yine tay- yare ile Beyruta dönmesi muhtemel Gr, şılmaktadır. Buna binaen Almanya ihtiyatlı dav- rTanmak için doğu cephesinde büyük silâhlı kuvvetler muhafazasına mec- bur olacaktır. Yani Polonya teslim olsa bile bu hal, askeri ehemmiyeti ne olursa ol- sun, bugünkü vaziyeti değiştiremiye- cektir. 1914 de ne Belçikanın ne de Sırbis- tanın işgali Almanyanın ümid ettiği kati tesiri yapmamıştır. Bununla be- raber İngiltere ve Fransa o zaman da Krala malümat 1 malümat vermiştir. Uzak Şark ık Şarkta pozlar Sovyet hududuna asker gönderiyorlar Londra 10 — Japonya, şimali Çin- Ceki Japon kuvvetlerinden mühim « bir kısımı Sovyet - Mogolistan hu- göndermektedir. Ş$imendifer- adan asker taşıyor. ii Biye Vekili salı günü Parti grupunda harici vaziyet hakkında izahat verecek Ankara 9 (Telefonla) — Büyük Mi Jet Meclisi 28 temmuzda yaz tatiline girerken verdiği karar mucibince pe- sartesi günü (yarın) saat 15 te topia- nacaktır, Meclis, yaz tatiline girmeden evvel, encümenlerce müzakere edilerek he- yeti umumiyeye sevkedilmiş olan ka- nun projelerinin hepsini müzakere ve intaç etmiş olduğundan pazartesi gün- kü içtimada görüşülecek proje vesaire yoktur. Bu itibarla Meclis, o gün, çar- şamba günü toplanmak üzere İçtiman nihayet verecektir. Diğer taraftan Meclis Parti grupu da salı günü toplanacaktır. Hariciye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu içtimada harici vaziyet bakkında izahat vere. cektir. Meclise verilen yeni lâyihalar Ankara 9 (Telefonla) — Hükümet, Meclise yehi bazı kanun Jâyiheları vermiştir. Bunlar arasında Polonya, litvanya ticaret muahedelerine mun- zam protokolların tasdiki hakkındaki kanun lâyihası ile kendilerine tebligat yapılamamak yüzünden hazine ile alâ- kaları kesilmemiş olan âskeri tekaüd- lere maaş verilmesi hakkındaki kanun Jâyihası ve çay yetiştirilmesi hakkın- daki kanun lâyihası vardır. Çay bahçeleri Çay yetiştirilmesi hakkındaki ka- nun lâyihasına göre, Rize havalisinde otuz bin dekarlık bir çay bahçesi vü- muaf olacak ve bahçe sahiplerine be- her dekar başına 35 lira faizsiz para ikraz edilecektir. Bundan başka 3 sene müddetle çay Devletin tasarrufu altında bulunan arazide çay bahçesi yetiştirmek iste. yenlere bu arazi her şahıs için beş de. karı geçmemek şartile parasız temlik olunacaktır. Erzuruma her gün bir tren kalkacak Bu hattın bilet tarifesi bugünlerde hazırlanacak Ankara 9 (Telefonla) Trenin Erruruma vardığı yazılmıştı, Haber verildiğine göre, Münakalât Vekâleti Erruruma işliyecek oşimendiler için şimdiden hazırlıklara başlamıştır, An. karadan Erzuruma her gün saat 9,35 de bir tren hareket edecektir. Bu tren hareketin ertesi günü saat 18,25 de Erzuruma varacaktır. Demiryollarımızda İstbik edilmekte olan bilet ücretleri kilometreler art. tıkça ucuzladığından Erzuruma ka- dar alınacak bilet ücretleri çok ucuz olacaktır. Devlet demiryolları idaresi bu hattın tarifesini bugünlerde tesbit edecektir. Anıd - Kabir sahasının istimlâkine başlandı Ankara 9 (Telefonla) — Ankara Belediyesi Rasadtepesi mevkiinde ya- pılacak olan amd - kabir sahasına te- sadüf eden eraziyi istimlâke başlamış- tır. Sahada eşhası bususiyeye aid erazi 96 parçadır. İtalyan vapurlari İzmir limanına gidiyor İzmir 9 (A.A) — Gazetelerin ha- berlerine göre, İtalyan vapurları bu- günden itibaren limanımıza sefere başlıyacaklardır. Bu meyanda İtalyan bundan Filisya vapurunun Ceney. re ve Marsilya için yük almak üzere tugün ilmanımıza gelmesi bekle Harp kaçağı eşya Ingiltere bu hususta bir liste hazırlamağa başladı Londra 9 (A.A.) — İngilterenin de- | niz muharipleri hukukunu istimal etmekte olduğu bu anda mevzuubahis olan mesele, «kaçakçılık listesie nin Londrada hiç kimsenin esaslı menfa- atlerine dokunmağı asla temenni et- memekte olduğu Amerikayı ne dere- ceye kadar müteessir edeceği mesele. #idir. Evvelâ şu ciheti hatırlatmak lâzım- dır ki, kaçakçılık Histesi tanzimi, iti- razdan masun olan bir bak'tır ve bir defa bu liste tanzim edildikten sonra hiçbir bitaraf memleket, memnu eş- yayı hâmil kargoların ve hattâ gemi- lerin müsaderesine karşı protestoda bulunamaz. Bununla bearber ihracatçı büyük devletlerin kaçakçılık listesinin mü- balâğalı sddedebilecekleri şümulü yü- zünden menfaatlerinin muhtel olma- sı mümkündür. Son harpte İngiltere tarafından pamuğun kaçakçılık liste- sine ithal edilmesi üzerine Amerika, böyle bir vaziyette bulunmuştur. Şimdiki ahval ve şerait dahilinde petrol ile pamuk listeye ithal edile- cektir. Bu iki madde İse, Amerikanın en esaslı ihracat maddelerindendir. Fakat Bitaraflık kanununda yapı- Yabilecek tadilât ne olursa olsun, si- "yasi İngiliz mahaSlinde Amerika -ef- kârı umumiyesinin pamuğun ve pet- rolün ve bilhassa petrolün şimdiki ih- tilâfta ne kadar esaslı bir ehemmiyeti olduğunu çok iyi anlıyacağı ve bu lis- teden kuşkulanacağı kanaati mev- Ccuddur. Mevzuubahis olan diğer bir mesele de, heyeti mecmuası itibarile nazarı dikkate alınan Amerikan Bitaraflık kanununun tadili meslesidir. Kanun, haddi zatinde, muharipler hukuku- Bun istimalini müteessir edemez. Zi- ra, Amerika tarafından vücude geti- rilecek olan liste ne olursa olsun, Va- şington hükümetinin maksadı, bazı mevadın Amerikadan ihraç edilmesi- ni teshil veya menetmek olup, bu maddeler bir kere Amerika toprağın. dan ve Amerika sularından çıktıktan sonra bunların transitini kontrol et- mek değildir. İngiliz donanmasının ehemmiyetine ve İngilterenin kendi ticaret vapurlarını himaye için ma- lik olduğu vasıtaların mebzuliyetine binaen Londrada ihracat listesinin «peşin ve zarar Ve ziyanı müşteriye git» esasına istinaden tevsii temenni edilmektedir. Çünkü demokrasi dev- Jetleri bu esaslara göre seri teslimat- ta bulunmak vesâitine malik bulun- maktadır. Meksikoda Almanya aleyhinde nümayiş Polis nümayişçileri dağıtma- ğa mecbur oldu | Meksiko 9 (A.A.) — Alman sefa- rethanesile konsoloshanesini muha- Amerika meclisi ne zaman toplanacak Efkârı umumiye bitaraflık kanununun tadilini istiyor Vaşington 9 (A.A) — Amerikan faza etmekte olan polis kıtaatı, bir | efkârı umumiyesinin büyük ekseriye- takım amele ile komünistlerin birçok | ti daima bitarafık kanununun B. nümayişler yapmaları ve bü binaların | Rooseveltin arzu ettiği tarzda tadiline camlarını maları üzerine takviye edilmiştir. Meksika limanlarındaki Al- man vapurları Meksiko 9 (A.A.) — Meksiko li- tehdidini savur- | taraftardır. B. Roosevelt ise, kongre- nin toplantıya çağırılması hakkında kati bir karar almış gibi gözükmemek- tedir. Amerika Hariciye Nezaretile yakın. manlarına iltica etmiş olan Alman | dan temâs eden mahfillerdeki umu- vapurları telsiz telgraf tesisatlarının | mi kanaate göre, hükümet, ambargo sökülmesine razı olmamışlardır. Bu- | kaydının tadilini elde etmek için her na sebep olarak ta bu âletlerin muh- | iki mecliste de lüzumu kadar ekseri- telit olduğunu, yani hem alıcı hem | yet bulabileceğinden emindir. Yalnız, verici olduğunu ve beynelmilel Ka- | kongrenin toplantıya çağrılması için nunların bunların alıcı vazifesi gör- hiç bir tarih ileri sürülemez. meleri için işlemesine müsaade etti- | Bir tarih tespiti için, efkârı umumiye. ğini ileri sürmüşlerdir. Alman kap- | nin tadile muhalif kalan kongre âza- tanları bunlarla neşriyatta bulunma- | sı üzerinde önüne geçilmez derecede mağı vadetmişlerdir. Vesika usulü Almanyada un, pirinç vesi- ka ile satılacak Amsterdam 9 (A.A) —Amlna hü- kümeti tarafından karar altına alı- nan muhtelif tahdidat şimdiden Al- man halkını ehemmiyetle tazyik et- mektedir. tazyik icra etmesi beklenmektedir. Semplon ekspresi Harpten sonra Paristen kalkan ilk tren geldi İki gündenberi İsviçre ve İtalya hudutları trenlere açılmış bulundu. gundan Fransadan kalkan Semplon ekspresi bu sabah saat yedi buçukta İlk günlerde unun vesika usulüne | Şehrimize getmiştir. tabi tutulmiyacağı bildirilmiş ol. masına rağmen, Berlinde neşredilen Bu ekspresle, İsviçrede tedavide bulunan ticaret odası reisi B. Mitat resmi bir tebliğde bugünden itibaren | Nemli de gelmiştir. unun, buğday ve. çavdarın vesika ile verileceği bildürilmektedir. 'B, Mitat Nemli kendisile görüşen Bundan başka Telgraf gazetesinin bir muharririmize seyahatinin rahat Berlin muhabiri kumaş ve kundura mağazalarının bomboş olduğunu ve eşyayı ancak hakikaten ihtiyaç mev- ve arızasız geçtiğini, herhangi bir hudutta hiçbir suilmuamele ile karşı- laşmadıklarını söylemiştir. cud olduğu ispat edildiği takdirde Ayni trenle, dekorasyon mağazası salın âlmak mümkün bulunduğunu | sahibi B. Salâhaddin Refik de gel- yazıyor. Her taraftan gelen malümata bu tahdidatın Alman halkı üzerinde fe- na bir intiba hasıl ettiği teyid edil. mektedir. Roma - Viyana ekspresi işlemeğe başladı Roma 9 (A.A.) — Resmen bildiril- diğine göre, bugünden itibaren Roma ile Viyana arasında muntazam suret, miştir, Sayın müşterilerimin Nazarı dikkatine: Memleket piyasasında yer alnuş olan Çapamarka müstahzaratı tekmil çeşitleri Üzerinde en ufak bir fiat değişimi yapma» dığun gördüğü lüzum üzerine sayın müş- terilerine bildirir. Her samanki satış fiat- larından gayri fiat talebinin şiddelle red edimesini ayrıca rica eder, te ber gün sürat katarı işlemeğe baş- Çapamarka Müstahyaratı sahibi; uyacaktır. e Re sk ka,