13 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

13 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Dün Geeeiki ve Bu Sahahki Haberler Fransada harp Son dakika Polonya harp raporu Almanlar Varşovaya yangın çıkaran gülleler atıyorlar Varşova 14 — Dün gece saat 22 ds neşredilen Polonya tebliğidir: Kıtaa- tamız Kutno - Luhien mıntakasında harbe devam ederek düşmana mühim zayiat verdirmiştir. 30 düşman tayyatesi düşürülmüştür. Varşovanın bom- bardımanı devam ediyor. Tarnobr civarında Vistül nebrini geçen düşmanla harp devam ediyor. Uvwov civarına gelen düşmanın motörlü kıtaları tardedilmiştir. harp devam ediyor. Varşova 14 — Varşova kumandanının neşrettiği harp raporudur: gece Polonya müfrezeleri düşmanı Varşova civarından o tardettiler. Gdinla'de «Dün Bugün düşman tayyareleri şehrin şimal ve şimaligarbi mahallelerini bombardıman ettiler. Birçok amele evleri harap oldu. 3 düşman tayyaresi düşürüldü. Evvelki gece düşman topçusu yangın güllelerile şehre ateş etmiştir. Pilsudski enstitüsü yanmıştır.» Kumandan Varşova sokaklarına yapıştırdığı beyannamelerde Polonya askerinin Varşorayı teslim etmiyeceğini, halkın da cesaretini isbat edeceğini bildirmiştir. Şehirde tabli hayat avdet ediyor. Bankalar açılmışlır. ——x—— İki Alman fırkasının mağlübiyeti Poloyalılar birçok esir ve malzeme aldılar Londra 14 — Polonya kuvvetleri Varşovanın cenubunda iki Alman fır- kasını tamamen mağlüp etmişlerdir. Polonyalılar birçok esir, tank, tüfek ve malzeme almışlardır. Romadaki konuşmalar İlalyanın vaziyeti hakkında Gayda ne diyor ? Nevyork 13 — Romadan gelen haberlere göre İtalya il da Romada mühim konuşmalar yapılmaktadır. Parise nın Roma sefiri de yakında Romaya dönecek ve müzakereye iştirak tir, İngiltere arasın- miş olan Fransa- edecek- Romü 13 — Gayda bugün neşrettiği makalede İtalyanın vaziyetinden ba- hisle diyor ki: Bugünkü harp İtalyanın hiç bir menfaatini doğrudan ya tehdid etmemektedir. doğru- r Maamafih Avrupanın başka bir şekilde lanzimi gi- bi meseleler İtalyayı alâkadar etmektedir. İtalya kendi menfaatler ta- nınması ve müdafaasile alâkadardır. Müstakbel hattı hareketini kendisi /(a- yin edecek ve bu İtalyanın ve Avrupanın yüksek menfaatlerine uygun olacak- tır, Bu hususla tahminler beyhudedir, Maamafih İtalyanın birinci rolünün takdir edildiğini gösteriyor. derecede Meksika körfezinde bir tahtelbahir? Londra 14 — Meksika körfezinde meçhul bir tahtelbahir dolaştığı ha- ber verilmiştir. Alman tahtelbahirlerinin cennbi Amerikada bir üs yapmak istedikleri bildirilmektedir. İngiltere, bitaraflığı ihlâl edecek bu gibi hareket- lere müsaade edilmemesini cenubi Amerika devletlerine bildirmiştir. Polonyaya mümkün olan her yardım yapılacak Fransada toplanan yüksek harp meclisi buna karar verdi Paris 13 (A.A.) — Yarı resmi ma- hatitin mütalâaları, Fransız ve İngi- Jiz şeflerinin Fransanın meçhul bir noktasında yapmış oldukları görüşme» lerinin ehemmiyetini tebarüz ettir- mektedirler, Bu görüşmelerin İngiltere ile Fran- sanın noktai nazarlarının tamamile yekdiğerinin ayni “ olduğunu ve iki memleketin sadece biribirine müvazi olarak değil, belki tek bir memleket imişgibi hareket etmeğe kârar vermiş oldüklarını isbat etmiş olduğu söy- lenmektedir, Dünkü görüşmeleri, mümasil gö- | Tüşmeler takip edecektir. Dünkü görüşmelerden evvel gene- ral Gamlin ile general İronside ve İn- giliz - Fransiz havağ Kuvvetleri erkânı «rasında bir takım 'teknik müzakere- ler yapılmıştır. * Görüşmeleri müteakip neşredilen bir tebliğde göstermiş olduğu muka- yemetten dolayı Polonya ordusü teb- eli edilmekte ve Fransa ile İngiltere- nin Polonyaya mümkün olan her tür- lü yardımı yapmağa karar vetmiş ol- dukları ilâve edilmektedir. i Salâhiyettar mahafilde Polonyayı Mmütlefiklerinden ayırmağı istihdaf eden Almanların çevirmiş oldukları | manevraya bundan; iyi bir cevap ve- rileiiyeceği beyan “olunmaktadır. Fransa ile İngilterenin ancak mah- dud harekâtta bulunacakları fikrinin mvesimi geçmiş olduğu mütalâası ile- ri sürülmektedir. Büyük Britanya imparatorluğunun bütün kuvvetleri, İngiliz kuvvetleri- ne iltihak etmiştir. Fazla olarak İn- giltere ile Fransa arasındaki iktisadi mesai birliği tamdır. İngiliz ve Fran- sız eksperleri, her iki memleket iaşe- sini temin etmek ve Almanyanın iaşe teşkilâtını bozmak için Londrada işe koyulmuşlardır. İngiliz propaganda kâğıdla- rını okuyanlar idam edilecek Kopenhag 13 (AA) — Amster. dam'dan gelen haberlere göre, İngi- liz tayyareleri tarafından atıları pro. paganda kâğıtlarını okurken yuka- lananların hapis ve hatta İdam ceza» sile tecziye edilecekleri Alman hal kına tebliğ edilmiştir. Bir Yunan vapuru mayne çarparak pattı Kopenhag 14 — «Kontiw Halateras olduğu zanedilen bir Yunan vapuru İsveçin cenubu şarkisindo Folstebo açıklarında Almanlar tarafından dö- külen bir mayne çarparak batmışlır, Vapurun mürettebatı kurtarılmıştır, | Müstakil grupun toplantısı Hükümetin takib ettiği harici siyaset tasvib edildi Ankara 13 (A.A.) — Cümhuriyet Halk Partisi Müstakil grupu reis ve- killiğinden: Cümhuriyet Halk Partisi Müstakil grupu 13 eylül 1939 tarihinde saat 15 te reis vekili Ali Râna Tarhan'ın reis- liğinde toplanarak hükümetin, Baş- vekilin Meclisteki beyanatında ifade edilen ve Hariciye Vekili tarafından Parti grupunhun dünkü toplantısında izah olunan, harici siyaset hakkında müzakerede bulunmuş ve bu siyaseti tamamile tasvib elmiştir. Müzakere saat 19,30 da nihayet bul- muştur, Lisansa tabi tutulan maddeler Kararnamenin tatbik suretini gösteren bir talimatname hazırlandı Ankara 3 (Telefonla) — Yaban- ci memleketlere ihraç edilerek bir kısım mamulât ve mahsulâlın İisan- sa tabi tutulması hâkkındaki karar- namenin tatbik suretini gisteren bir talimatname hazırlanmıştır. Bugün- den itibaren meriyete giren bu tajli- mainameye göre ihraç lisansı almak istiyenler bir talepname ile dış tica- ret dülresi riyasetine müracaat eds- ceklerdir, Kabul edilen talepler için verile. cek lisanslar talepnameyi tanzim eden firmaya ait olacak ve başka bir firmaya devredilmiyecektir. Lisans lar tanzimi tarihinden ititaren 45 gün müddetle muteber mlacaktır. Lisanslarda yazılı miktarlar alâ- kadarlarca muhtelif partiler halinde gevkedilebilecektir, Ziraat ve İktisad Vekilleri geldiler Ziraat Vekili B, Muhlis Erkmen ile İktisad Vekili B. Hüsnü Çakır bu sa- bahki Ankara ekspresile şehrimize gel- mişlerdir. İki Vekil üç gün şehri- mizde kalacak ve Vekâletlerine aid tedkiklerde bulunacaktır. Evlenme işleri Ankara 13 (Telelonla) — Dahiliye Vekâleti evlenme işlerinde yer değiş» tirme ilmühaberi (oaranmamasının usul ittihazını alâkadarlara bildir. miştir, Bu defa şemsiyesini götürmedi B. Chamberlain'in seyahati hakkında verilen haberler Londra 13 (AA.) — Bütün gâzete- ler, Fransız - İngiliz Yüksek Harp Meclisnin dünkü toplantısı hakkın- da tefsirlerde bulunmakta ve Cham- berlain'in geçen sene 15 eylülde Berchtesgaden'e giderken yaptığı gibi bu sefer şemsiyesini götürmediğni kaydeylemektedirler. İngiliz Başvekili kral tara- fından kabul edildi Londra 13 (A.A.) — Chamberlain dün akşam kral tarafından kabul edi. lerek hükümdara, Fransayı ziyareti hakkında malümat vermiştir. General Weygand Beyruta gitti Ankara 13 — Beyruttan Ankaraya gelmiş olan Fransız Şark orduları kumandanı general Weygand tayyâre Me buradan Beyruta gitmiştir, > Profesör Celâl Muhtar bu sabah Paristen avdet etti Gözlerini tedavi ettirmek tzere bit müddettenberi Pariste bulunan pro- fesör Colâl Muhtar bu sabahki Semplon €kspresile İstanbula avdet etmiştir. 1 kabinesi kuruldu Başvekil B. Daladier Hariciye, Milli müdafaa ve Harbiye nezaretlerini deruhte ediyor Paris 13 (A.A.) — B. Daladier, Ka- binesini aşağıdaki şekilde tadil et- miştir: Daladier: (Milli Müdafaa, Harbiye, Hariciye) Ducos: (MUli Müdafaa ve Harbiye müsteşarı) Champetier: (Hariciye müsleşarı) Georges prenot: (Abluka Nazırı) Bonnet: (Adliye) | Delbos: (Mili Terbiye) | Rene Besse: (Eski muharipler) Alphonse Rio: (Deniz Ticareti) Dautry: (Teslihat) Bu listeyi yerlerini muhafaza eden nazırlarla tamamlamak /cabı eder; Chautemps: (Devlet Nazırı) Sarraut: (Dahiliye Nazırı) Guy Lachambre (Hava) Campinch!: (Bahriye) Gueville; (Ziraat Nazırı) Mandel: (Müstemleke Nazırı) Gentin: (Ticaret Nazırı) Paul Reynaud: (Maliye Nazırı) Jüles Jullen: (Muhabere ve Muva- ; sale Nazırı) Rucart: (Sıhhat Nazırı) Pomaret: (Mesai Nazırı) * De Monzie: (Nafia NazırıY Amerika parlâmentosu 21 Eylülde Vaşingion 13 (A.A.) — Reisicüm- hur B. Roosevelt kongreyi 21 eylül öğle vakti fevkalâde toplantıya da- vet etmiştir. Kongrenin akdeteceği hususi içli- ma dolayısile âyan meclisi le mümes- siler meclisi azaları Vaşingtona gel- | mektedirler. B. Nye, Nandenberg ve | Thomas daha şimdiden bitaraflık ka- nununun tadil edilmesine mani olmak için gayret sarfına başlamışlardır. Geçen harpte Amerikan esliha ve mü- | himmet satışına aid tahsisatı idare | etmiş olanı B. Nye, matbuat mümessil- | toplanıyor lerile görüştüğü esnada kendisinin bie taraflık kanunun tadiline mümaânsaf etmesine saik olan esbabı tadad et miştir. Mumalleyh, Amerikanın muharips lere silâh vermesi takdirinde hali has zırdaki ihtilâfın neticesile otomatik surette alâkadar olacağını ve Amörf- kanın bu ihtilâfa iştirak etmesinin kol Mm bulunacağını söylemiş. | id mahafil, kongrenin aktedes ceği içlima devresinin kısa olamiyâ cağını ve gürültüsüz geçemiyeceğini beyan etmektedirler, Bükreşte hava hücumuna Lsiği tedbirler © - Bükreş 13 (A.A.) — Büzreşte hal- ka muhtemel hava hücumlarına kar- şı ne suretle korunulacağını öğret- mek üzere bir takım tedbirler alın- mıştır. Tramvaylar, kül rengine bo- yanmıştır. Gazlara karşı tahaffuz kurslarının mikları arttırılmıştır. Payitahtın bütün mahallelerindeki çocukların vilâyetlere nakli için ha- zırlıklar yapılmaktadır. Italya harbe karış- mak istemiyor Mareşal Badogliyo ava gitti Roma 13 — İtalyan vapurları Ame- rikadan sonra Japonya ve Çine de se- ferlere başlamak üzeredir. İtalyan ga- zeteleri İtalyanın hatbe karışmak is- temediğini yazıyorlar. Roma 13 (A.A.) — Büyük erkânı harbiye relsi mareşal Badogliyo Alman-| ya ile Polonya arasında muhasemat başladığı sırada Romaya gelmiş ve o zamandanberi bu şehirde kalmıştı. Mareşal dün ava çıkmak üzere Roma- dan hareket etmiştir. İhracat işlerimiz Vekâletlerle temas etmek üzere İzmirden Ankaraya bir heyet gitti İzmir 13 (AA) — Dün, tacirler, Ticaret odasında bir toplantı yaparak Avrupa har- bi karşısında milli ekonomümisin korun- mas ve ihfacatımızın devamını temin için müzakerelerde bulunmuşlardır. Müzakere- lerin neticesinde müşkülâtı mucip nokta» lar şu dört mesele üzerinde tesbit edilmiş- tir: 1 — Sigorta primlerinin gayri tabil yük- selmeâi, 23 — İngiliz lirasının temevvücü, 3 — Takas primlerinin Takas şirketi ta- rafından ödenmesinin geciktirilmesi, 4 — Milli bankaların doküman mukabi- lndeki avansları tahdid etmiş bulunma- ları İhracatçılar bu noktaları alâkadar ve- kâletlerle temas ederek halletmek için Ti onret odası relsi Hakkı Balcıoğlu ile diğer dört zattan mürekkep bir heyet seçmiştir. Bu beyet bu sabah Aakaraya hareket et- miştir, | "4 Leh tayyaresi Romanyadaj karaya indi İ Bükreş 13 (A.A) — Cernanizi'den, bildirildiğine göre dört Leh askeri tayyaresi Leh - Rumen hudut mıntad! kasında karaya inmiştir. Rumeg makamları bu tayyareleri müsaderg etmişlerdir, Tayyarelerin müretteba.' tı bir temerküz kampına sevkedil. mişlerdir. l Rusyada ihtiyatların çağrılması devam ediyor Sovyetler tediyeyi peşin yap mıyan devletlere ihracatı yasak edecekler Moskova 13 (AA) —D.N.B: İm tiyatların silâh atına çağırılması de- vam ediyor. Moskova sokaklarında ve istasyonlarında trenlerle Sovyetlerin garp hudutlarına sevkedilmekte olan seferber kıyafette ve silâhlı kıtaat gö- rülmektedir. Bu btaat büyük bir sükünet ve nelse itimat gösteriyor. / Moskova 13 (A.A.) — Harici tica- ret komiserliği, kanunları, idari ni. zamali, veya döviz kontrol sistemi Rusyanın harici ticaretine gayri mü- sald olan memleketlere ihracatı yâ sak edebilecektir. Bu yasak peşin olarak tediye yapıl. madığı dalışa kalin mikayilkakir, ihtikârla müs ücadele İzmir mücâdele teşkilâtı bir beyanname neşretti İzmir 13 (A.A,) — Belediye İdare, Mim- taka Ticaret ve Emniyet müdürlükleri ih- tikürin mücadele için büyük bir faaliyet göstermektedirler, Mücadele teşkilâti hat- kın gördüğü fiat toreffülerinl ve ihtikke mahiyetinde her hareketi Belediyeye ha- ber vermesin! bildiren bir beyanname neş- Tetmişlerdir. Şehrimiz esmaf cemiyetleri de Ticaret odasında Mıntaka Ticare mü- dürünün iştirakile bir toplantı yaparak ay- nl mesele üzerinde müzakerelerde bulun- muşlardır. Alınan kararların derhal tatbikine geçi lecektir,