13 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

13 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

“Almanlar Lodz'a girdi (Baştarafı 1 inci sahifede) Lodzda yahudiler arasında panik Berlin 12 (A.A.) — Radyo, Alman kıtaatının Lodz'a girmiş olduklarını haber vermektedir. Rale 12 (A.A) — Rigadan Naehrichten gazelesine bildir sivil halk eski tramvay imendifer vagonları ve an yıkılan binala- er enkazdan bari- Basler akinile Avrupanın en büyük 1 nu teşkil eden yâ- i mahallesinde hakiki bir po nin edilmektedir. Almanlar tarafından zapte- ilen diğer yerler Berlin 12 Garbi Prusya vilâyetlerin Thorn, Gnesen, Hohensniz'ı işgal et miştir. Bu mıntal 'daki eski Alman erazisi hemen kâmilen Almanların eline geçmiştir. İ Polonyada Narew nehri üzerindeki Lomza mevkii de kıtaatımız tarafın. dan işgal edilmiştir. Berlin 12 — Alman başkumandanlı- ğının tebliği: Polonyada cereyan et- mekte olan büyük meydan muharebe. si Vistül'ün garbinde neticelenmek | de üzeredir. Kıtaatımız Vistül'ün şima- linde Medin kalesine yaklaşmak üze- redir, Varşovanın cenubunda 21 san- timlik birçok top ele geçirilmiştir. Düş- man Kitne civarında sımsıkı ihata edilmiş bulunmaktadır. Slovak kıtaatının faaliyeti Presburg 12 (AA) — (D.N.B): Slovak askeri bülteninde Slovak ki- taatının doğu bölgesinde kuvvetli bir Leh mukavemetini kırarak düş- manı 20 kilometre mesafeye çekilme- ğe mecbur ettikleri ve harekât için müsait bir üs kazandıkları bildiril mektedir. Düşman Krosno - Sanok hattı üzerinde ricat etmektedir. Polonyada Almanların zayiatı Amsterdam 12 (A.A) Alman tında çıkan ölüm İlânla bakılacak olursa, Polonyada en çok zayiat veren, Alman kuvvetlerinir va kuvvetleri ve zırhlı birlikler olduğu Anlâşır. Yalnız Dortmund güzet rinden biri dün bu sınıflara mensup askerlerden birkaçının ölüm haberini vermekte idi. ) Berlin mahafilinin endişesi Bale 12 (A.A.) — Betlinden «Bas- ler Nachrichten: gazetesine haberlere göre, salâhiyettar fi Varşova etrafı 1 Alman ordusuna verdirmesiden o endişe Çünkü Alman orduları gerisi teler ve mümferit Polonya asker grupları mütemadiyen kkül et. na ha- | ele. Ankarada pasif korunma korunma tecrübe- olmak üzere temsili bir tatbikat yapıldığını yazmıştık. Yukâa- nda yangın bobmaları tecrübesi ve itfaiye yangına koşarken görünüyor. Haber aldığımıza göre LA.R.E.S. mekte ve Almanların gerilerini vur- maktadır. Alman tayyarelerinin bom- bardıman ettikleri yerler Lublin 12 (A.A.) — Polonya rad- yosunun gece, askeri harekât hak- kında verdiği mütemmim malümata göre, Luck şebri, 11 eylülde saat 5,30 6, 16 ve 18 de olmak üzere dört kere bombardıman edilmiştir. Alman Hava kuvvetleri, Lublin'de ciddi hasarlara sebebiyet vermiştir. Tarihi küle ile diğer meşhur bazı bi- nal Alman tayyareleri, Brzesc, Koweo, Zamose ve Sledice gibi hiçbir askeri mahiyeti ve ehem- yeti olmayan şehir ve kasabaları abardıman etmiştir. eci sivil halkı taşıyan trenler bombardımana tabi tutulmustur. i müret- tesbit edildiği gibi, nüz 17 yaşını geçme! lardır. Alman hava kuvvetlerinin bütün tabribatına rağmen, ordunun ve si. vil halkın maneviyatı çok yüksektir. Polonya, yalnız muzaffer olmayı ve vatanı yeniden imar etmeyi düşün- mektedir Yanan istasyonlar Berlin 12 — (D. N. B.) ajansı teb- liğ ediyor: Kıtaatımız Praga demir- yolu müsellesi ile Varşoradan Rad. yizin, 'Thüszez, Siedice ve Deblike giden demiryollarına taarruz etmiş- lerdir. Bu istasyonlar yanmaktadır. Polonya bankasının altın mevcudu Amsterdam 12 (AA.) — Buraya gelen haberlere göre, Polonya banka- sının altın mevcudu Romanya hudu- dünda küin Scniatyn'e nakledilmiş- tir. Polonya hükümet merkezinin de oraya giltiği zannediliyor. İngiliz büyük elçilik memur- İ ni kliplerin kümeleri ları Varşovadan ayrıldı Londra 12 (AA) — İstihbarat Nezaretinin bir tebliğine göre, Var- şovadaki İngiliz büyük s! pasa. port mi runun refika bayan Shelley bir hava hücümn osmasında ölmüştür. Elçiliğin diğer memurları sağdır. Elçilik Varşovadan ayrılmış. tır Şimal memleketleri Hariciye Nazırlarının toplantısı Kopenhag 12 (A.A) — Fenlandiya, | Norveç, İsveç ve Danimarka Başvekil ve Hariciye rları önümüzdeki pa- zârtesi günü burada toplanacaklar- dır. Romanya Hava Postaları | 'Tayyarelerinin iş'ari ahare kadar mu zaman BÜKREŞ - 1 âzlmet ve edeceklerini sayın alâkadarlara bildi. rilir, avdet seferlerine . Yakında pasif korunma tec- rübesi ılacaktır. Ankaradan sonra sırası ile, bir harp halinde hava taar- ruzuna uğraması en çok muhtemel olan diğer büyük şehirlerde de tem- hazırlıklar ; sili mahiyette tecrübeler yapılacaklar. İstanbul klüpleri- nin adedi 35e çıktı Eski küme teşkilâtı aynen ipka edildi Beden Terbiyesi genel direktörlüğü tara- fından teşkilâta alınmasına karar verilen gayri federe klüplere kayıd için verilen mühlet nihayet bulmuştur. Bundan sonra kayıd için müracaat eden kiüplerin yalnız tescil işleri yapılacak, fakat bu seneki Hg maçlarına girmesine müsaade edilmiye- cektir. Bugüne kadar kayıd muamelelerini intâç ederek resmen teşkilâta alınan klüpler şun- | lardır: Şişli, Pera, Galalaspor, Taksim Ye- niyaldız Alemdar, Akınspor, Ku 1e, Feriköy melihisar, Bakırköy İs- , Halıctoğlu, Yeniden teşkilâta giren 11 klüp eskiden müseccel bulunan 24 klüple birlikte bu seneki lig maçlarına iştirak ede- ceklerdir. $5 klüp arasındu yapılacak olan bu. se- de baş- gı ye- i biran ev vel yapacaktır. Bü nede Oyny: akkuk etmemiş nda bulunanı ktüple- rin hulcul u aynan i muhafaza edilecektir. İstanbul Hakem Komitesi Başkanlığından: Yeniden başlıyacak olan hakem kursuna namzed olarak devam etmek İsteyen aşa- #ıdaki evsafı haiz teşkilâtımıza dahli klüp mensuplarının 18 eylül çarşamba günü sa- at 18 de Cağaloğlunda bölge merkezine müracaatları #ebliğ olunur. Futbol hakemlerinde aranacak vasıflar: Madde 12 — Beden Terbiyesi Genel Di. rektörlüğü, futbol bakemi olabilmek için hakem olacaklarda şu vasıfları arar; n) Türk vatandaş: olmak, b) İyi ahlâk ve karakter sahibi olmak. €» Yaşı 25 den aşağı, 45 den yukarı ol- mamak d) En az orta tahsil görmüş olmak ve ayrıca maişet medarı bulunmak, tça sağlam olduğuna, gözlerinde hiç “bir âriza olmadığına dair doktor rapo- ru ibraz etmek. () Hakem kursundan geçerek şifahi, tah» Tiri ve ameli imtihanı kazanmış olmak. gi Mevitminde anform bulunmak. e derin görüşlü, ka- betli, vazifeye bağlı, büsmüniyet sahibi, bitaraf. otoriter ve hiç bir tesire uymaz ve kapilmaz olmak, 9) Hakemlik edöceği sporu bilfiil yapmış. iyi öğrenmiş ve hâlen bırakmış bulunmak, Balkan oyunları tehir edilecek mi? erden (Akşam Teşrinievvel için- a Yugoslav ai etleri ip çalışmaları ve rilen bir emir üzerine tehir edilmişti, Bu kere spor ö gö- dolayısile iş iyeceğ, 4 Balkan oyun- isrına aynen Yugoslav atletlerinin de gön- ceği hakkinda karar alınmak mahafilinde ederasyonundan bu bu- ı kadar tehir edile” Fransızlar, Alman topçusunun ateşine rağmen ilerliyorlar (Baştarafı 1 #nci sahifede) küçük Voskesler arasında cephenin merkezinde yaptıkları hareket ile mukayese edilemez. Londra 12 — Fransız kuvvetleri Sarre havzasında Lüxemburg hudu- du civarında mühim muvaffakiyetler elde etmişlerdir. Askerler geceleyin işgal ettikleri yerleri takviye etmiş- lerdir, Fransızlar metodik bir şekilde İ ilerliyorlar, Henüz büyük kuvvetler harbe “girmemiştir. Paris 12 (A.A.) — Charles Morice, «Petit Parisien» gazetesinde Fransız » Alman cephesindeki harekâtı tefsir eden yazısında diyor ki: «Muharebe hattının diğer kısımla” rmda hücumlarımız devam etmekte- dir. Bir tarafta enteresan mahalli bir ilerleme kaydediliyor, diğer tarafta | Sarre nehrinin şarkında 20 kilomet- relik bir cephe üzerinde de ciddi te- rakkiler elde edilmektedir. Sarre'ın şark tarafı demek, Sarr nehri ile Bliffe ismindeki ayağı arasında Guemines de dahil olmak üzere Sarr arazisinin şimal kısmı demektir. Bu suretle Fransız kıtalarının iler- leyişi, gittikçe daha mahsös bir su- rette Sarrebruck'e yaklaşmaktadır. yaklaşış, Saar nehrine akan Mo- selle ırmağının iki sahilinden, yani gerek cenubu şarki, gerek cenubu garbiden vukun gelmektedir. Alman- ların mukavemet hatlarını Sarre- brückün öte tarafına geçirmeleri mu- hakkak ki çok yakındır.» Alman tebliği Berlin 12 (A.A.) — Ordu başku- mandanlığı tebliğ ediyor: Garp cep- hesinde, Sargemuend İle Hernbach arasında devriye kolları müsademe- leri olmuştur. Alman topraklarına (Karşı hiçbir hava taarruzu vuku bulmamıştır. Kolonya tahliye ediliyor Kopenhag 12 (A.A) — Natlonal 'Tidende gazetesinin Berlin muhabiri bildiriyor: Dönen bazı şaylalara inanmak lâ- zım gelirse, Kolonyadan birçok kadın ve çocuk tahliye edilmiştir. Buna na- zaran Almanlar Kolonyada mühim bir askeri faaliyete intizar etmektedir- ler. Yakında Achen de boşaltılacak Amsterdam 12 (A.A.) — Hollanda gazetesi Massbode, Batı Almanyası 5e- hir ve köylerinin tahliyesi hakkında şu satırları yazıyor: Almanlar Sarrebrück'ü ve Treves'i boşalttılar. Achen ve bütün civar böl- ge de ayni âkıbeti bekliyor. Burala- Üniversite A.E.P, Komisyonundan: şeyler Tedavi kliniğine bir adet Bazol metobolizma âleti iciye kliniğinde bir adet tuvar İçin cam vesair levazımı uz dolabı 1770 adet mevcut havlu 584 adet terlik Yukarıda yazılı altı kalem İsteklilerin 939 Ticaret od: nümune üzerine Muhammen Teminatı bedeli 600 İhale günü ve şekli 29/9/939 cuma k 145 45 4350 327 15 155 16 1466 2528 942 110 190 71 5 700,80 16.5 eşya açik eksiltme ile alınacaktır. 1 kâğıtları ve teminat makbuzlarife ihale günü Rektörlüğe gelmeleri, liste ve sartnameleri her gün Rektörlükte görülür, «7221» Istanbul Telefon Müdürlüğünden: İdare ihtiyacı için 200 ilâ 300 ton Marinlave kömürü ile 70 ilâ 121 ton yerii Kok kömürü kapalı zarfla eksiltmeye çıkarılmıştır. Muhammen bedel 6409.50 lira, muvakkat teminat 481 lira olup eksiltmesi 21 Eylül 939 perşembe günü saat 15 de Müdürlük binasındaki Satınalma Komisyonunda yapılacaktır. İs- tekliler muvakkat teminat makbuz veya banka mektubu ile kanuni vesaiki muhtevi kapalı zarflarını o gün saat 14 e kadar komisyona vermelidirler. Şartnamesi her gün Levazım âmirliğinde görülebilir, (0984) Resmi Dairelerin nazarı Dikkatine: Kâğıd ve tabi malzemesi tedariki hususunda uğradığımız müşkülât dolayısile kâ- gıdlarımızı idareli kullanmak mecburiyetinde kaldık. Hacimlerimizi küçültmek ve yanları daha ufak puntolarla dizmek gibi tedbirlere başvurduk. Bu cümleden olarak şimdiye kadar 10 punto üzerinden dizilmekte olan Ilânları 15/9/939 tarihinden itiba- ren 3 punto İle dizmiye karar verdik. Hurufatın küçülmesinden dolayı ilânlar hiçbir eksikliğe maruz kalmıyacak yalnız işgal edeceği yer ve hacim kısalmış olacaktır. 10 punto İla 8 punto arasındaki nlis- beti muhafaza için ilânların beher santiminden şimdiye kadar tatbik edilmekte olan tarifeden yalnız 10 kuruş fazla Ücret alınacaktır, Netice itibarile bir ilânın 10 punto üzerinedn dizilmesile alınacak Ücret; ayni ilânın 8 punto İle dirilmesinden almacak ücretin ayni olacaktır. Elimizde olmıyan sebeplerden dolayı vaki bu değişikliği mazur görmelerini; rın tahliyesi muhtemel olarak çar- şamba günü yapılacaktır. Gazete, bu malümatı verdikten son» ra, bu tahliyenin trajik mahiyetini i tavsif etmekte ve yaya gidenlerin - ki adedi binleri buluyor - 15 kilogramlık bir torpa nakledebildiklerini, çünkü bavulun yasak olduğu bildirmektedir. Sarrebrück'lülere gelince, gazetenin istihbarına göre bunlar üç gün, üç ge- ce elbiselerini çıkarmadan yürümüş- lerdir. Achen'e birçok yaralı gelmiş ve si- villere yalnız bir tek hastane kalmış- tır. Bir İngiliz vapuru daha batırıldı Londra 12 (A.A.) — İstihbarat Ne- Zareti bildiriyor: 9465 tonluk İnverliffey vapuru bat- mıştır. Mürettebatı Amerika bandıralı Stewart vapuru tarafından kurtar)» mıştır, Dört İngiliz ticaret vapuru, deni- zallıların hücumuna uğradıklarını, fakat kurtulmağa muvaffak oldük- larını hikâye etmektedirler İngilterede vesika usulü Brüksel 12 (A.A.) — Belçika gaze- teleri İngilterede yiyecek maddeleri ve diğer zaruri maddeler - üzerinde tatbikine başlanan vesika usulü hak- kında tafsilât vermekte ve biihağta bam maddelerin sıkı takyidata tabi tutulduğunu yazmaktadır. Nezaretler şimdilik LondFa- dan ayrılmıyacak * Londra 12 (A.A) — Resmen bildi. rildiğine göre, Kabine âzasi Londrada ,Kalmakla beraber, hükümet servisle. rinden bir kısmı memleketin muhte- lif noktalarına nakledilmiştir. Bu su- retle nakledilen memurlarin adedi 7, 8 bini bulmaktadır. Şimdilik nezaretlerden ye başlıca idarelerden hiçbirinin Londradan ay- rılması mevzuübahis değildir. İngilteredeki Almanlar Londra 12 (A.A) — İstihbarat Ne. zareti, İngiltrede bulunan Almanların tevkif ve mallarının müsadere edildi- gi hakkında bugün Almanyada neş- redilen haberleri yalanlamıştır. Almanların büyük bir kısmı hare- ket etmiş ve geri kalanın birkaç yüzü milli emniyet endişesile tevkif edilmiş. tir. Fakat bunlardan her biri mahke. meye müracaat edebilir, Her halde Ak manlara âit hiçbir şey müsadere edil- memiştir. Almanya bitaraf memleket. lere kömür vermeyi kararlaştırmış Berlin 12 (A.A.) — İngiliz abluka- Bı bitaraf memleketlerin iptidal ve gıda maddeleri almalarına mani oj- duğundan ve bilhassa İngiltere bita- raf memleketlere kömür vermediğin- den Almanya bü memleketlere her sene on beş milyon ton kömür ver. meyi kararlaştırmıştır. Bunun dokuz milyon tonu Alman madenlerinden ve altı milyonu da Polonya madenle- rinden verilecektir, Bundan başka Almanya bugün'er- de bir kaçak eşya listesi neşredecek ve İngiliz tazyikı altında İngiliz ab- lukasına cevap olmak üzere şıda maddelerini de bu listeye Ithal eyli- yecektir. Bitaraf memleketlere gide- cek eşya müstesnadır. Göring'in nutkunun İngilte- rede akisleri Londra 12 — Resmi mahafilde ma- reşal Göringin nutkunun Alman si- yasetinin iflâsını meydana çıkardığı söyleniyor. Bu mahafilin kanaâti şu- dur: «Hitler, ecnebi memleketlere bir çok vaadlerde bulunmuş, bunlardan hiçbirini tutmamıştır. Bu sebeple vereceği teminata hiçbir veçhile iti- mad edilemez. İngiltere, ancak sözü- ne itimad edilebilecek bir Alman hükümetile sulh yapacaktır, Almanyanın iktisadi vaziyetine ge- ce, Göringin nutku, harpten ey. vel vesika ile iaşe maddeler! tedarik €tmek mecburiyetinde kalmış olan dinleyicileri tatmin edecek mahiyet te değildir. vi