13 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

13 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

Abdullah çavuş gibi... Abdullah çavuş!... Acaba eski nesil onun kim olduğu- nu unutmadı mı? (Yahut: Adam. akıllı öğrenmiş miydi?) Ve yeni nesil - «Namik Kemal! Na- mik Kemal!» diye milli edibe hay- ranlığını ifade eden milliyetçi nesil - onu iyice biliyor mu? Namık Kemalin en meşhur eseri «Vatan yahut Silistre» dir; bunun da en bâriz tiplerinden biri, belki de kah- ramanlarının en sempatiği Abdullah çavuştur. Senelerdir okumadım. Meşrutiyet başlangıcında tiyatrosunu seyretmiş” tim. O zamandan aklımda kalmış: Abdullah çavuş Silistre muha- rebesinin en feci anlarında, en bed- bin dakikalarında bile neşesini, İma- yanı kaybelmiyen bir insandır. — Adam, sen de! Kıyamet mi ke- par? - diye, işin içinden çılaverir. Pek o kadar derin derin tefeisüf ettiğini sanmıyorum. Lâkin felsefesi harekâtının bünyesinde gizlidir. 'Talihi yenmek için çalışır. Talih onu yense de zebun olmaz, teessüre kapılmaz. Abus surat takımmaz. Ezeli ve ebedi yecizesini söyler: — Kiyamet mi kapar! Böylelikle omuhitini neşelendirir, kendini sevimli bir hale getrir, aratır. “ İşte ben de dünyanın son haftalar zarfında aldığı feci manzara karşi- sında, kendime de, dostlarıma da birer Abdullah çavuş olmağı tavsiye ediyorum. Mücadele kabiliyetlerini kaybetme- sinler, Daima cesur, daima atılgan... Fakat felekten bir sille yiyecek olur- Tarsa: — Adam, sen de. Kıyamet mi ko- par!... » desinler... Buna rağmen, hacıyatmaz gibi, düştükleri yerden kalkarak, gene mü- Her darbe yiyiştez — Kıyamet mi kopar! Ve bu nikbin haleti ruhiye saye- sinde metanetle, cesaretle sebat!... pi “ Bugünün âhyali umumiyesinde başka türlü düşünen bedbaht olur. Temenni edelim ki, Avrupanın garbini ve şimalini kap kavuran harp mevzii kalsın, ateş Akdenize ve Balkanlara sıçramasın. Bu takdirde harabi elbette daha az olacaktır. Fakat buna rağmen dünyann en mühim merkezlerini kana, âleve bo- gan vahim hadiselerin sarsınlısı ve boğucu dumanı buralara kadar nasıl gelmez? Doğrudan doğruya olmasa bile dolayısile gelecektir. Pek çok umulmadık vakalar, o sürprizlerle, mahrumiyetlerile karşılaşacağız. Bu- nu bilmeli, soğukkanlılıkla mukahele etmeli; — Kıyamet mi kepar?... - demeliyiz. Yirmi küsur senedir içinde yaşadı- Zumız lâtif ve sakin hava artık elbet- te tıpatıp eski tertib üzere devam ef- miyeceklir. Bu arbede bitinciye ka- dar dalma beynelmilel bir emniyet- sizlik, kararsızlık, mütemadi bir ta- .havvül! Bugün böyleyse, yarın öyle... Hepsini göze almalı: — Adam, sen de!... Kıyamet mi ko- par?.. - diyebilmeli. Bunu diyen, felsefesini ve hayatım Abdullah çavuşunkine uyduran me- sud olmakta devam edecektir, Bunlar, hem kendileri rahat eder- er, hem mubhitlerinde sevilirler, hem de... «Vatan» ın Abdullah çavuşlar na çek ihtiyaç var! (VENA) Belediye memurları . Barem cedvelleri Ankaraya j7. gönderiliyor Umumi meclis tarafından kabul ve tasdik edilen Belediye memurları» rin barem cedvelleri bugünlerde An- karaya gönderilecektir. Cedveller tas- dik edildikten sonra Belediye muhâ- niden elli memur İle on daktilo alına- caktır. Bu memurlar Belediyenin şimdiye kadr mektum kalan on İki milyon liralık vergilerini tahsili ede- ceklerdir. Belediye memur ve müstahdemleri için yeni bir talimatname hazırlan- mıştır. Bu talimatnamede tayin, ter- fi, kayıd silme, nakil, becayiş, teczi- ye, tahvil gibi memurların vaziyetile yakından alâkadar olan bütün mua meleler yeni teşkil edilen bir komis- yondan geçecek ve bu komisyonnun kararı riyaset makamının tasvibile te- kemmül edecektir. Komisyon her hafta sair günleri toplancaktır, Bele- diye şubelerindeki münhaller, riya- set mâkamına bildirilecek, zat işleri müdürlüğü münhallere tayin edece- gi memurları komisyona tebliğ ede- cektir. Iki yaramaz! 17 yaşında bir erkekle, 14 yaşında bir kız kaçmışlar! Akbıyık civarında oturan 17 yaş larmda Ekremle 14 yaşlarında Tür- kân sevişmişler, fakat bunu ailelerine haber vermeğe cesaret oedemiyerek kaçmışlardır. Bunlar bir kafta bera- ber dolaştıktan sonra yakalanmış- lardır. Ekrem, 14 yaşındaki kızı ka- çırmak suçundan adliyeye verilmiş- tir. Dün mahkemede Türkün birlikte kaçmağa karar verdiklerini, Büyük. adadaki akrabasının evinde bir, Ya. lovada yine Ekremin akrabasınm evinde $ gece kaldıklarını, oradan Çekmeceye gittiklerini, kendisinin davacı olmadığım, onunla evlenmek istediğini söylemiştir. Ekrem tevkif edilmiştir. Denizyolları ve Akay tarifeleri Denizyollarrı umum müdürlüğü, Karadenize ait kış tarifelerini hazır. lamağa başlamıştır, Kış tarifeleri, bu ay sonuna doğru neşredilecektir. Öğrendiğimize göre Karadeniz kış tarifelerinde sefer adedi bakımından değişiklik yapılmayacak, yalnız ha- reket saatleri 3-5 saatlik *ahavvülle- re uğrayacaktır. Diğer taraftan Akay da sonbahar tarifelerini hazırlamaktadır. Tarife- nin bir haftaya kadar ikmal edilece- Bi söylenmektedir. 4 İki aydanberi İskenderun Timanmda tedkikatta bulunan Limanlar umum mü- dürlüğü heyeti teftişiye reisi B. Reşad Yıl- maz, dün şehrimize dönmüştür. Umum müdür muavini B. Hâmid Saracoğlunun bir hafta daha İskenderunda kalacağı an- Jaşılmıştır. İKüçük haberler: ! çarpırak başından Karilerimizin mektupları Filimlerin türkçesi degıl. Sinemanın kalağalıklığndan ve bo- Hucu sıcaktan bunlamış vaziyette ol- maşay'dım, filim! tekrar seyredip türk- çenin düşürüldüğü acıklı vaziyeti bi- rer birer not edecektim. Subipleri de Türk olan ve müşterilerini çocuklar ve talebeler teşkil eden bir sinemada ba hale meydan verilmesi çok yazık- tır. Rica ederim yazınız da bu yazıları kontrgi etsinler. Öğretmen: Salt Özçelik Akdeniz seferleri Bartın vapuru Ayvalığa hareket etti Ege de İzmire gidecek Bartın vapuru, dün öğleden sonra ilk Ayvalık seferini yapmak üzere İzmir seferini pazar günü Ege va- puru yapacaktır. .Dün limanımıza bir İtalyan vapuru geldi İtalyan bandıralı Capo Arma va- puru dün limamıruza gelmiştir. 4 Taksim kışlasımın Belediyeye devri | için kışlanın enkaz bedeli olan elli bin Yiranın Belediyeden maliye veznesine ya- tarıldığını yazmıştık. Belediye, Taksim Kış- lasından evvel Taksim meydanından Ayas- paşaya giden yolu genişlelmeğe karar ver- diğinden ilk önce kışlanın bu yol üzerin- deki müştemilâti yıktırılacaktır. 4 Belediye muhasebesine tâbi olar ta- hakkuk ve tahall şubelerinden Kırk se- nizbank amelesinden Şakir isminde birine , yarslanınasına, bir tramvay arabası da İstiklâl caddesinde 12 yaşlarında Şükriye isminde bir kıza çar“ parak muhtelif yerlerinden yaralanması- | na sebeb olmuştur. Yaralılar tedavi alına aldırılmış, suçlular yakalanmıştır. * Raşmd isininde biri Galatada bir va- pura yüklü çuvallar taşımakta İken syağı kayarak düşmüş, bu sırada çuval içinde bulunan bir makas böğrüne batarak ya- ralanmasına searb olmuştur. Tahmil ve tahliye amelesinden İsmail de bir vapurdan yük boşaltmakta iken üze- rine bir balye düşmüş, tehlikeli surette hastaneye kaldırılmıştır. Denizyolları ve Limanlar umum mü- dürlükleri yeni kadrolarını hazırlamağı başlamışlardır. Yeni kadrolar teşrinievvele kadar hasırlanacak ve teşrinlevvelde Bü- yük. Millet Meclisine verilecektir. Malüm ci- duğu üzere bu iki umum müdürlüğün haji- hazırdaki kadrosu Mimakalât Vekâleti ta- rafından haz: Ihtikârla mücadele Ticaret odası bir komisyon seçecek Ticaret odası umumi meclisi, dün öğleden sonra, meclis salonlarında, toplanarak geç vakte kadar müzake- reletde bulunmuştur. Bu toplan. Müzakerenin sonlarına doğru, mun- İaka ticaret müdürü bay Mehmed Ali, ayağa kalkarak, hükümetin ih- tikârla mücadeleye karar verdiğini, bu mücadeleye ticaret odasının dâ iş- “tirâki münasip olacağını, binaenaleyh umumi meçlisin, bir komisyon s€ç- mek üzere heyeti idareye salâhiyet vermesini ârz ve rica etmiştir. 'Teklif alkışlarla kabul edilmiştir. Mısırçarşısı İstimlâk için menafii umu- miye kararı tasdik edildi Mısır çarşısının yardımcı: bir hal ittihaz edilmek üzere istimlâkine ka- | rar verilmiş ve keyfiyet Dahiliye Ve- kületine bildirilmişti. Ankaradan ge- len haberlere göre menafii umumiye kararı hükümetçe tasdik edilmiştir. Kararın tebliğini müteakip Mısırçar- şasının istimlikine başlanacaktır. Beyazıtta İnkılâp müzesinin önüm- deki dükkânların da İstimlâk mua | melesine başlanmak Üzere kıymetle- rinin tesbiti işi bitmiştir. Koska - Aksaray caddesi üzerinde- ki binaların istimlâk muamelelerine devam edilmektedir. Evvelce Nafia Vekâleti tarafından istimlâk edilmesi kararlaştırılan Ye- mikapı ile Kumkapı arasındaki bina- larda şimdi Belediye tarafından is timlâk edilecektir. Bunların kıymet- leri yakında tesbit edilecektir. Belediye bü münakale İtfaiye için bazı yeni ibtiyaçları karşılamak ve pasif koruma tedbirle- ri almak üzere Belediye bütçesinde bir münakale yapılması kararaştırıl. mıştır. Dün bu hususta dalmi encü- menden bir karar aınmıştır, Belediye muhasebe müdürü B. Muhtar, bu münakale karanm tas dik ettirmek üzere dün akşamki urlarımıştı. A Halı fiatleri yüzde 25 düşmüştür. Bu- na sebep te halıların, yün mevad giüame- Tesine tabi tutularak ihracına müsaade edilmemesidir. 4 Uzunköprüde İnşa edilmesine karar verilen gümrük binası te memurlara mah- sus apartıman tışsatından şimdilik sarfi- nazar : 4 Gümrük muhalam memurları Kar- talda bir buçuk kilo esrar bulmuşlardır. Esrarmı kime ait olduğu anlaşılamamıştır. X Kömür tahmil ve tahliye işçilerinin kazanç vergisine ait şikâyet ve dilekleri mıntaka İktisad wüdürlüğüne havale edil- mişti, Müdürlük, bu İşi vilâyete arzetmiş- tir. trenle Ankaraya gitmiştir, Dün, Şirketi Hayriyenin 73 numa- ralı vapurundan Hikmet isminde bi- risi denize düşmüş, kurtarılarak has- taneye kaldırılmıştır. Türk bandıralı Marakaz 23 numaralı şamandıraya yanaşmak isterken Mehmed reisin idaresindeki Zafer motörüne çarpmış, yaralamış- tır. İnsaca zayiat almamıştır. m İSTANBUL HAYATI Gece maçları . Gece saat sekiz buçuk. Taksim stad- yomunun kapısına yığılan kalabalık gittikçe artıyor. * Gece maçı seyrine gelen meraklı grupları bir an evvel ileriye sokulmak için mütemadiyen itişiyorlar. Her kafadan bir ses çıkı yer: — Çabuk olalım. Şimdi oyun baş- İleriden act bir kadın çığlığı: 7 irbizi geçti. Kucağımda çocuk ta ezildi. Ne #tiyorsunuz ayol?. ' nevrasında sığınağa girerken bile bu kadar sıkışmamıştım. Köprüdeki bi- let gişelerinden daha berbâdmış bu- rası, ” Dalgaya kapılmış bir talaş parçası gibi ezile büzüle sendelerken bir ara-. hk. kenara fırladım, Biri kolumdan çekti, Siyah mantolu, şişman, ksa boylu bir haminne ağzında geveledi. ği sakız parçasını kırmızı baş örtü- sünün ucuna tükürüp telâşla sordu: — Ne oluyor evlâdım?.. Niçin top» lanmış bu kalabalık? İçeride Kara- göz mü oynuyor, yoksa muharebe havadisi mi veriyorlar?.. ii Ötöden biri atıldı: maçları bizim işimize yara- gidiydrum diye akşam üze“ fırlıyorum sabaha karşı dö- Cemal Refik messanarssasaserasansaserasssanasası saseseseza Polis şube müdürlükleri Yeni polis müdürü bay Muzaffer Akalın, polis birinci, ikinci ve üçüncü şobe müdürlüklerine şu zevatı seç- miştir: Bay Zeki Açıkalın, bay Tevfik Do. ganoğlu ve bay Halil, Burlardan bay Zeki, birinci ve ikinci şube müdürü muavinliklerini, bay Tevfik de ikinci şube başmuavinliğini uzun müddet muvaffakiyete başarmış emniyet Amirlerindendir. Bay Halil ise, halen emniyet altıncı şube müdürlüğünü ifa etmektedir. Yeni şube müdürleri, vazifelerini şimdilik vekâleten oyap- karadan tayin emirleri gelecektir. — Bak bay Amca, şu havadise bak: | Adb, Bay Amcaya göre!... . «Boğaz açıklarında meçhul bir cisim görülmüş...» yülenlerden mi acaba?... B. A. — Belki onlardan biri meles almı- Ja gelmişiir!... nerde mümkümi.,