13 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

13 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

Fransız Başvekili Daladier bir harp Kabinesi kurdu a Sene 21 - No. 7507 — Fiati her ve 5 kuruş 5 aaa 14 Eyidl 1939 Telefor.; Başmuharrir; 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdâre: 20681 Bükreşte çocukların vilâyetlere nakli için tedbirler alınıyor «a Müdür: 20497 - Fransız kuvvetleri Sarrebruck şehrine üç mil mesafede Şehrin hava karargâhı boşaltıldı, hayat durdu Almanlar hudud boyundaki Metz - Treves yolunu berhava ettiler Fransızlar yeni işgal Kgizileri takviye ediyorlar tedbirleri Harbin başlangıcı olduğu gibi "Türkiyede de zaruri bazı iktısadi sar- Hükümetin mühim | Ankara, 14 — dünyanın her yerinde sıntılar yaptı. İhracatımızın birden- bire durur gibi olması, bilhassa zirast | müstahsillerini ani ve oldukça büyük | sıkmtıya soktu, Memnun dik ki hükümet, bu buh için esaslı tedbirler almak üzeredir: Müstahsillerin, elinde Kalan bütün zirai mahsullere karşılık, kooperatif ler ve bankalar tarafından avans ve- rilecek, muhtelif sebeplerle fiati düş mek tehlikesi gösteren buğday stok- ları, köylüye zarar vermemek için, satın alma teşkilâtı memleketin her tarafına teşmil edilmek suretile top- Jattırılacaktır Bu tedbirlerin memleketin iktisadi vaziyeti üzerinde derhal yapacağı gü- zel tesiri izaha hacet yoktur, Harbi doğurduğu geçici bir buhran karşısın- dayız. Harb, henüz bizi alâkadar el- miyecek derecede mömleketimizden uzak olmakla beraber, dünyada ikti sadi münasebetlerin çok sıkı ve biribi rine girift olduğu bir devirde harbin her memlekete az çok zârüâr verme- mesi imkânı kalmamıştır. Fakat, ge- ne tekrar edelim Ki, bu buhran, Tür- kiye için tamamen geçici mahiyet te dir. Harbin şümulü ve alacağı şekil belli olduktan sonra iktisadi va- öyetimizin eskisinden fazla bir inki- şaf kazanması mukadderdir, Bundan dolayı da her sahada isthisali müte. madiyen arttırmaya mecbur kalaca- ğız. Esasen hükümetin de tuttuğu yol, milli istihsali fazlalaştırmaktır. İşte bunun içindir ki müstahsilin, ilk buhran zorlukları karşısında yu ması, Ümidsizliğe düşmemesi, bilâkis gayretini arttırması lâzımdır. Hükü- metin almak üzere olduğu tedbirlerin yesi de müstahsili, bugünün müş- tı içinde favkalâde yardımlarla koruyarak yarın muhtaç olacağımız ve müşterisi de artacak fazla istihsali normal hale sokmaktır. Necmeddin Sadak (Devamı 4 üncü sahifede) ? Ovohünster e ii Megrrdrar” #ohrbac * ormanını gösterir harita Paris 13 (A.A) — Büyük Erkânı harbiye de şöyle di ektedir: «Düşman töpçu kuvvetleri bütün gece faaliyette bulunmuşlardır. Dün her iki tarafın hava kuvvetleri büyük bir faaliyet göstermişlerdir.» Paris 13 (A.A.) — Akşam tebliği: Kıtaatımız. dün ve evvelki günler zarfında zaptedilen mevzileri takviye etmektedir. Üç Polonya torpido muhribinin muvaffakıyeti neştedilen tebliğ- | ettikleri Warih 6 Deniz kuvvetlerimiz düşman deni- zaltılarımâ karşı şiddetle hareketle bu- İ lanmaktadır. Havanın muhalefetinden dolayı tay- yare faaliyeti az olmuştur, Fransızlar Sarrebruck'e 3 mil mesafede Londra 13 — Almanlar Fransızla rn Sarrebruck şehrine 3 mil yaklaş. (Devamı 4 üncü sahifede) | sulh müzakerelerine başlıyabilirler. Halbuki Alman olmıyan Son dakika Sulh şayiaları İngilterenin vaziyeti hakkında bir izah İngiltere, Almanyada sözüne güvenilir bir hükümet İ teessüs ettiği zaman müttefikleri ve dost devletlerle birlikte Avrupada hakiki ve âdilâne bir sulhün nasıl teessüs edebileceğini tedkik edecektir Londra 14 — İstihbarat Nezareti bildiriyor: İyi haber alan mahfillerde dolaşan şayialara karşı büyük bir alâka gösterilmektedir. İngiliz Fransız hükümetlerinin vaziyeti herkesce malümdur. Bu vaziyet sarahaten ve tamamile izah edilmiş bulunmaktadır. İki hükümet istikbale emniyetle bakabilmek için ancak sözüne güvenebilir bir Alman hükümeti ile memleketlere karşı hoyratça tecavüz tekniğini takip eden Hitlerle böyle bir müzakereye girmeğe imkân yoktur, Almanyada sözüne güvenilir bir hükümet teessüs et- tiği zaman İngiltere hükümeti, şimdiye kadar mükerreren söylendiği veçhile müttefikleri ve diğer dost devletlerle birlikte Avrupada hakiki ve âdilâne bir sulhün nasıl teessüs edebileceği meselesini tedkik etmeğe hazır bulunacaktır. Bu takdirde bütün memleketlerin dünya zenginliklerinden istifade edebilme- leri için iktisadi şartlarda ne gibi ıslahat tücude getirlimesi lâzım geleceği meselesi de ayrıca tedkik edilecektir. Hava silâhları Lordlar kamarasında bütün hava kuvvet- lerinin kullanılması isteniliyor Londra 14 — Lordlar kamarasında lord Halifakstan sonra söz alan Lord Strabolgi şöyle demiştir: «İngilterede ekseriyet fırkalarının ve bu meyanda amele fırkasının, Alman« yanın sukut etmiş olduğu barbarlık deregesine düşmemek şartile, askeri kumandanlarımızın ellerini kollarını bağlamak, onları -hattâ sivil ahalinin azim zayiat& uğraması tehlikesi mevcud olsa bile- meşru hava silâhlarını kul lanmaktan menetmek istemiyeceklerini zannediyorum. Madem ki, bize karşı bir hava harbi açılmıştır, bu harbi defetmek için bü- tün hava kuvvetlerimizi kullanmakta serbes olmamız ve bu suretle düşman. larımızın iktisadi ve askeri kuvvetlerini basara uğratmamız lâzımdır.» Alman tayyareleri açık şehirleri bombardıman ediyorlar Varşova 14 — Alman tayyareleri açık şehirleri bombardıman < ediyorlar. Almanlar 2 eylülde B. Rooseveltin teklifine cevaben açık şehirleri bombar- İ dıman etmemeği taahhüd etmişlerdi. Bu taahhüde riayet etmiyorlar. Palllğesm Burza torpido muhribi Londra 13 — Başvekil «Polonyanın üç torpido muhribi İngiliz donanmasına” iltihak etmeğe | Asılsız bir haber Türkiye ile Almanya arasın- da bir ademi tecavüz paktı hazırlandığı doğru değil Ankara 13 (AA) — membalardan çıkarılan haberlerde "Türkiye ile Almanya arasında bir ade- mi tecavüz paktı hazırlanmakta ol- duğu bildirilmektedir. Yapılan tahkikat neticesinde böyle bir şeyin mevcut olmadığı “anlaşıl- mıştır. B. Cham-| berlsin bugün Avam Kamarasında | İ beyanatında şu haberi vermiştir: Bazı ecnebi | muvaffak olmuştur. Bu çok müessir bir şeydir. İngiliz filosunun hedefi İ geçen harpte olduğu gibi denizlerin | hürriyet ve emniyetini temin eyle mektir.> Dikkatle: —— ——— — devam öderek iktisadi at klarını göstermek içi: — Artık köm Almanyanın esi edebiliriz. denlerinden döküz, | Polonyadan ni ton çıkararak sa- | tarak vazijetteyiz. İngiltere mahrükat ih- rag. edemiyor diye bitaraflar telâşa" düş- mesinler. Fakat diğer taraftan da Sarrebruck'un büyük bir tehdid altında bulunduğu babe- ri geliyor. Bu şehir Sar'daki kömür ocak- Jarınm merkezidir. İ Çünkü | Pat ajansı bombardıman edilen açık şehirlerin isimlerini bildiriyor. M8 - Son dakikada gelen diğer haberler 2ci sahifemizdedir. MESA ç — Peki amma sevgili karıcığım, yarın ben bu halde sokağâ na" "Türkçede: «Dimzattaki pirince gitmeki, diye bir mesel vardır. Ona benzemesin? çıkarım?.. — Fena mu?.. Herkes seni Avrupadan gelmiş sanırl..