17 Ağustos 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

17 Ağustos 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

6 YO Memlek ette Afyon Işleri Ne Halde? y — başı 1 incl yüzde — üzerine dün uyuşturucu madde- ler Inhisarı İstanbul şubesinden şa mektubü aldık: 'Gıııeleıılılıı'l 8.935 günle. meçli sayısında “Afyon Inhisarı,, başlığı ile çıkan başmakaleyi okuduk, Baştan aşağı İncele- meğe değer bulduğumuz bu yazıya aşeğıdaki cevabı verirken bünun gezetevizin ayni yerine — konulmasını rica ederiz. Afyon Inbisarının ne sebeple kurulduğunu, bu Inhisarı ku- ranlarla beraber bütün İlgililer öğrenmiş bulunduklarından in hisardan beklenen faydaları bu- rada sayacak değiliz. Mademki İshisar kurulmuş tar ve yahud kurulmasına kat'i lüzüm görülmüştür, teferruata girmeden “Önce şu noktayı her kesin bilmesini İsteriz: idare- miz kendisine verilen maddi Imkân ve salâhiyetler dalresinde yapılması kabil olan herşeyi yapmıştır. İnhisarın giriştiği ve yaptığı İşleri sakat ve kötü anlamında © gösterirken, kuruluşundan bu güne kadar genel afyon daru monun geçirdiği bubraolı dev. releri, alıcı ve rakiplerin mücr- alr müdahalelerini gözönünde bulundurmak gerekti. İnhisarın İşe başladığı taribte ondan birkaç sene evveliğe kadar iç piyasada 3040 llra- dan alıcı bulan afyon Öörünü, bir taraftan fabrikalar kurteli. nin aldığı durum, diğer taraf tan İhrecatçıların sonsuz — ve yersiz rekabetleri dolayısile üç Tiraya düşmüş bulunuyordu. Üç İlra, yazı sahibinin de İmzası ile itiraf ettiği — gibi, Üretmenlerin maddi emeğini bile karşılamaz. Demek oluyor ki, afyon, İnbisar olmadan Önce faydasız ve hattâ zararlı bir mata durumuna — girmek üzere idi. İnhisar idaresi İşe — başlar başlamaz dorum değişti piyasa dan 810 liraya kadar önemli alımlar yapıldı. Dahildeki bu fiat yükselişi hariçte de derhal tesirlerini — gösterdi. — Seksen frank olan dış piyasa — 148 franka kadar yükseldi. Makale sahibi şimdiye kadar yapılan alımlardan kumusyon- yoncularla tecimerlerin kazan- dığına, bunların ürgtmenlerden mcuz flatla afyon — toplıyarak lohlsara — pahalıya — sattıklarına İşaret ediyor. Şurasını batırlatmak isteriz- ki, Inhisarın üretmenlerden af yon alınmıyacağına datr hiçbir kararı yoktur ve sırası düştük- çe, üretmenlere karşı çıkardığı tamimlerle merkeze ve İzmir şabesine getirecekleri afyonların Piyasa Fiatı İle alımacağını ve ve rTesmiğ fiatları gözeterek aldanmamalarını bildirmiştir. Üretim bölgelerinde hususi teşkilât yaparak - afyonu mün basıran üretmenlerden almak, — ötedenberi afyon tecimi ile vğ- — raşanları bu İşten mecbari ola- rak üzaklaşlırmak demek ola sağından, ba yol afyonun da- j hili ticaretinin serbest olduğuna — dalr kanuni kayda aykırıdır. Binaenaleyb, inhisar İdercsl O elim yaptığı zaman kapılarını — berkese açık bulundurmakla kanoni ödevini yepmış bulu- nuyor. Bazı bölgelerde tarımın ya- BN a L Ğ n l —. —— sak edilmesi mes'elesine gelince, bu zarari İdi. Zira, uluslar cemiyetinin sağlık bakımından verdiği kararlarla İmza etmiş olduğumuz arsınlusal makave- leler, afyonun İstihlâk sahaları: Di beyli daraltmıştır.. Bundan başka afyonun berhaagi bir ibracat maddesi gibi kolayca sörülemiyeceği bu İşle uğra şanların — itiraf — edebilecekleri bir hekikattir. Satışların, İnlisar — bakımın- dan türlü formalitelere tâbi totolması, öretmenlerin emek- lerini korümak — hususundaki kanubi mecburiyeti gözönüne alarak valörizasyonu önem ve rilmesi ve diğer eski müstah sil memleketlerin rekabetlerini artırmaları İle beraber bazı yerlerde yeniden afyon tarı- miba başlanması satış sabala rında tesadüf edilen zorluk- ların başında gelir. Bütün bu zorluklar bertaraf edilmiş olsa bile, afyon mevelâ buğday gibi, tiftik gibi herkes tarafından yenllen ve giyilen bir madde olmadığınden satışlar gene meş ru İhtiyaç çerçevesini aşamaz. Afyon tarımını yasak etmek İşleri Tarım Bakanlığında top lanan bir komisyonun teklifi ve Bakanlar kurumunun kararı He yapıldığından bu alanda duba ileri gitmeğe kendimizde selâhiyet görmiyoruz. Ancak, üretmenlerin yalnız tohumdan Istifade etmelerinde İnbisar ba kımından hiçbir. manl olmadı- ğını ve hattâ sözü geçen 'ko- komleyona — bildirilmek — üzere Ekonom! Bakanlığına yaptığı maız bir teklifte ba usulü en muvafık bir çare olarak göster- diğimizi de — yazmağı — faydalı buldak. Yazı sahibinin, 1 Haziran 1935 günlemeçli tamimizi oku- madığı ve bu tamimin içinde- kileri, ötedenberi durumu in- celemeden — inhisara — çatmağı menfaatlerine uygun bulanlar- dan İşitmiş olduğunu kabul getirilen afyonlar tartılıp sahip- lerine kilosuna gösteren ve varan mabiyetinde olduğu İçin fekonto edilebilen fotoğraflı bi- rer vesika verildiği gibl değil depo kirası #sigorta ücreti bile aranmaz. Memleketin — genel — afyon ürününü bir yerde toplamaktan maksad, satışa sunulunca af yoplar bakkında fili bir — ista- tletik yapmak ve — bunların satın alınabilmesi için — İsabetli bir surette hazırlanmaktır. Ba vesile ile de köylüye tekrar bildirmek İsteriz ki, bazı men- faat güdenlerin sözlerine kapıl- mamak ve İnhisarın gösterdiği yoldan gitmek en doğru bir barekettir. Afyon işinde bağlı bulunda- ğumuz ahıtlar çerçevcel dahi- Hade alınması mümkün olan her tedbirin gözetilmiş olduğu: nu ve keşfiyelin müsteşarlar komlisyonu gibi yüksek- bir heyetçe de tetkik edilmiş bu: landuğunu — matbuat herkese bildirmiştir. Ba mevzu mütalea edilirken herbangi bir serbest mata hakkındaki düşüncelerin arsulasal bir. konirol altında bulunan ve husasi şartlara tâbi olun bu mataa da teşmili doğru olamaz. Itaa’ı Dumak Isti- yorlar. Olmazsa Harb var Türk Ulusu Büyük Imtihana azırlanıyor. —— ... —— — Başı 1 İnci yüzde — ler gibi yalnız çehirlerde oturan bazı zenginlerden çikâyetler oldu. İsim okudular ve bunların - ser- Yeti nedir, çalışmaları nedir birer birer anlattılar, Verdikleri parayı da okudular. Kendi hesabıma e- bıldım, teesmsür duydum. ayni şehirde Ooturan ve hattâ on: lardan daha az serveti olan şehir: Hiler bunların verdiklerinin birkaç kere fazlasını vermiş bulunuyorlardı. Maamalih ufak bir propagan: sdadan sonra onların da — işi sezı lerini, daha fazla vermiye harzırlan- dıklarımı öğrendim. Köylü ve şehirli... Ben bu ya: sılarımla Türk ulusunun fedakâr yurddaşlarır arasında bir ülke mw habbeti, ulus ödevlerini yerine ge- tirmekte aşk ve heyecan noktasın dan bir fark arıyanlardan değilim. Şehirlinin de köylü gibi, köylü- nün de şebirli gibi yardsever oldu. gunu ber vakit, her yörde gördük, görmekteyiz. Yukarıdaki hâdiseleri, hâdise olarak gördüm ve olduğu gibi sev. gili okuyucularıma naklettim. Hava kuvvetlerimizi mümkün olduğu kadar Tazlalaştırmak — için ne Tâzımsa — vermekliğimizin, yap- müklığimızıin — ne derece Acil bir ödev olduğunu düşünmekte, takdir eşlemekte — köylülerimizin — göster. diği kabiliyetin kudretini, azame- tini aclatmak için naklettim, Bizden vergi alan, Hava kuru- mu için bizim muavenetimizi isti- yen Cumurluk rejiminin, büküme- tinin yurdu, ulusu her zaman, her vechle korumak hususunda besle- diği aşkı, sarfeylediği gayreti, her yukarıdaki iki köylü gibi zimgeleceğini — söylemek için naklettim. v Bötün acun ulusları, yarınki tehlikelere karçı koymak için dur- maksızın müdafaa, harb vasıtalarını artırıyorlar, Geçen zamanlarda acunun bir yerinde olan savaştan, diğer yer lerin haberi bile olmazdı. Önümüzdeki savaş, bir ulusun, bir kıtanın savaşı olmuyacaktır. Bu savaşa acunun bütün ulas ları, hertürlü maddi, manevi van hklarile şahlanacaklar, düğüşecek- Tar, döğüşecekler... Bu savaş; acan çağlarının hiç. birinde görülmemiş, işitilmemiş sa. vaşlardan, hettâ geçen acun sava- gından da daha korkunc, daha za- Tim bir savaş olacaktır. Ve bu savaşın bedefi de; geçen savaşlacın hiçbirinde — rastlamadığı. mız hedeflerden biri olacaktır, Bu savağ, yeryözünde' yaşamıya elverişli olan ulusları ayırmak, öbür. lerini kabiliyetsiz olanlarını ademe sürüklemek için yapılmış bir savaş olacaktır. Atatürk'ün yarattığı Türk cu- murluğu, Türk ulusunun kudretli bir. varlığıdır. Türk ulusu, ezelden ebede acunda hüküm sürmek için yara: tılmış bir ulustur, Onu; acunun, acun uluslarının bütün saldırışları, hiçbir zaman ye- Dememiştir, hükmü altıma — alama- mıştır. Türk ulusu dün de, bugün de, yarın da ve ebediyet için acunda bütün efendiliği ile, kudret ve aza.» metile yaşamıya lüyık bir ulustur. Buna ben, çu veya bu söy. lemiyor. Tarihin her devri bunu böyle yazar ve ber vakit de böyle ya- zacaktır. Tesadüfün beni görüştürdüğünü yukarıda yazdığım Türk köylüleri. min bana söyledikleri; onlarda gör. düğüm yüksek ülkü bu sarsılmaz kanaati bir kat daha kuvvetlen: dirdi. Oaun için size de sevgili ka: rilerim bu canh hâdiseleri nak- Tettim, Atatürk söylesin, emretsin, yak nızca İşaret buyursun, Biz durma« dan, düşünmeden emirlerini yerine mutlaka getireceğiz. İsmet İnönü, Cumorluk hükü- meti istesin, biz durmadan verece. Biz. Hesablamadan vereceğiz. Çünkü hazırlık, büyük bir gün k ; ——— — başı 1 incl yüzde — Parla, 15 (ALA) — Laval - Alolsi arasındaki ilk konuşma- lar bir sant bir çeyrek sürmüş tür. İkl hükümet adamının bu görüşmesi hakkında — şimdiye kadar hiçbir malümat alınama Mıştır. Paris, 15 (AMA) — Royter ajansının öğrendiğine göre, İn giltere'nin İtalyadan yana Ha beş tavizleri plâmı dün Fransız hükümetine verilmiİştir. M. Muz- solini bunları kabul ettiği tak dirde Frşnsa ve İogiltere hü kümetleri Habeş İmparatoraunan muvafakatinl elde etmek - için Alls Ababa nezdinde nüfuzla- rını kullanacaklardır. Roma, 16 (A.A) — İtalya'da şimdi bir milyon kişinin ellâh altında bulunduğu resmen bil | dirilmektedir. Zenciler Asabiyette: Cenevre, 16 (A.A) — Barış dostlarının — arsınlusal konseyi uluslar sosyetesi genel sekreter Hiğine gönderdiği bir muhtırada Afrika zenci devletleri arasında İstiklâlini muhafaza etmiş son memleket olan Habeşistan'ın ortadan kaldırılmasının Afrika ve ikli Amorika zenclleri üze- rinde yopacağı fena - tosirler üzerine konseyin dikkat naza vını çekmektedir. Müahtırada Habeşlstan'a bita- raf bir komlsyon gönderilerek M. Laval bugün Beron Alolsi'yi| duramu tetkik ve sınırlar an- kabul edecektir. B. Laval'in öğleden sonra Eden'i kabual etmesi muhtemeldir. Yeni asker toplanıyor: Roma, 15 (A-A) — M. Muz. golini, dışarıda oldukları için veya diğer sebeplerle henüz sl- Tâh altına alınmamış olan 1911 1913 ve 1914 doğuümlü - İtal: yanları ellâh altına çağırmıştır. Bunların sayısı elli bine yük. selmektedir. İtalyayı tatmin edecekler: Parla 15 (A.A) — M. Laval ile M, Alolsl yalnız. olarak başbaşa görüşmüşlerdir. M. La val öğleden sonra M. Edenle görüşerek M. Alolsi İle yapmış olduğu görüşme bakkında ken- disime malümat verecektir. Sanıldığına göre M. Alolel bilinen tezini izah ederken ga- yet genel bir alan üzerinde yürümüştür. Üçler konferanaı- nn arefesinde — İngiltere'nin oluslar sosyetesi paktına rlayet sağlamak kaygusunda olduğu ve İtalya'nın — Habeşistana ekono mik bı m hulul etmesini derpiş etmekte bulunduğu tab- min olunmaktadır. İngiltere gibi Frensa da ba- rışı — sağlamak — arzusundadır. Laval, her ikt tarafca kabal edilebilecek, İtalyayı geniş öl. çüde tatmin edecek ve harbe engel olacak bir çözge bulmıya çalışacaktır. rzüşmelerde M. Alolsi'nin M, Laval'a İtalyan tezini bildirdiği teyid edilmektedir. İtalya ken: disioi tatmin edecek berışçıl bir çözge bulunmadığı takdirde kuyvete baş vurmağa karar ver- miştir. Genel olarak sanıldığına gö re İtalya Habeşistan'da Fransız ve İbgiliz ekonomik asığlarına rlayet etmek şartile genel bir slyasal nüfuz kurmak niyetin- dedir. Diğer taraftan Hlabeş impa: ratorunun, — İtalya'ya — vermek niyetlade —olduğu imtiyazları ııılıknııeyı eğgin olduğu sa- nılmaktadır. İtalya'da Asker Mikdarı; için oluyor: Acun uluslarının boy ölçüşe. cekleri gün için oluyor. Beşer tarihinde, Türk ulusunun en yüksek bir mevki sahibi oldu: gunu, dalma da öyle olmas müt dak Jüzem olduğunu acuna, kâlnata anlatacağımız gün için oluyor. Fedakâr, yurdsever Türk köy: Yüsünün yakarıdaki necib, asil day- gularını oaun için vaklettim. Büyük imtihana gereği gibi hazırlanmaklığımızın behemehal za- rori olduğunu anlatmak için nak. Tettim. Turgud Türkoğlu Manlsa Saylavı laşmazlığı hakkında 4 Eylülden evvel bir vepor — hazırlanması İstenmektedir. Parls, 16 (A.A) — M. Alo del eaat 19,30 da İogiltere el çiliğine giderek M. Eden ile görüşmüştür. İstanbul, 16 (Özel) — Ka hire gazetelerinin! yazdıklarına göre bugünlerde İtalya'nın Sü. veyş'ten geçen askeri nakliye yapurları görülmemiş bir dere: cede çoğalmıştır. Portsald'de demirli birçok İtalyan vapurları vardır. Bu vaporlara, bilhabassa basta nak- leden vapurlara İtalyan'lar biç bir kimsenin yaklaşmasına mü- saade etmemektedirler, Korkutmuş ve Harmanını Yakmış Değirmendere (Nahiyeslalin) Gümüldür. kö yünde oturan Mustafa oğlu Mubharrem; bir Yunan mavze- tile gene bu köyden Abdullah oğlu Ali ve Süleyman'ı ölümle korkuttuğundan ve Ali'nin ekin harmanını kaston — yaktığından totulmuş, tüze (Adliye) dayra- Bıma verilmiştir. Yangın Başlangıcı Kemer'de köprü üstündeki kabvede Mehmed oğlu Gemlil ocaktan tenekeye ateş boşaltır. ken taban tahtaları arasına bir ateş düşmüş ve yangın çıkmış- sa da hemen söndürülmüştür. Esrar Satmak Tepecik'te çeşme sokağında seyis Seyfeddin oğlu Cemal es. rar satarken tutulmuştar. 22 lira çalmış Keçecllerde İstanbul otelinda Kâmil oğlu Kadri'nin ceketi cebinden 22 — irasını çalan görson Ali oğla Osman - tütül: müş ve suçunu İtiraf etmiştir. Bıçak Taşıyan Kest-lli caddesinde Salih ha- pında Hüseyin oğlu Remazanın üzetinde bıçak bulunarak za bıtaca alınmıştır. Tüzeye Verildi Gaziler mahallesinde Mastafa oğla Falk'i arabasına alarak zorla kirletmeğe teşebbüs ve tehdid etmekle suçlu Nafiz oğla Abdullah Tüzeye - verlil- miştir. Çocuğu Dövmüş Kuaçıyaka'da Alaybeyde Müş- teri sokuğundua otoran — Şemald. din oğlu 13 yaşında Seyfi e hammal 35 yaşında Hasan arasında eşya götürmek mes'e- lesinden kavga çıkmış, hammal Hasan, Soyfi'yi dövmüştür. kemununun (ÜL Yaş ürünleri- mizin İhracı içit 17 Ağastos Nİ YNU — Baştarafı 1 inci yüzde Cenab; buzu bilgileri üzerl bu Önemli İş için denem yapmağa başlamış ve aldığı nuçlar özerine bakanlığa vürmüuştar. Bakanlık ta - İzi Teçim odasında deneme ys)| mosini oydaşık - (Muvafık) ıl'* müştür. Evinla bir odasını denemt lerine tahala etmiş olan ve bi* raya kimseyi sokmıyan Ceolfi muharririmizi nezaketle ki ederek şu İzahatı vermiştir: — Bulduğum formül yalaıf yaş üzümlerimizi değil, incttı meyva ve sebzelerimizi de yöf olarak uzun saman kuratman yarıyacaktır. Hiçbir kimya maddeel kullar” madan ve pastorize etmedef bulduğum formül sayesinde ytf örünlerimizi hattâ Amerike'ft bile gönderib satmak mümküü olacak diye düşünüyorum. De u nemelerimi üzüm, incir, ve b tün sebze ve meyvalar üzerlndt yapıyorum, Tablt ne yaptığılt Ifşa etmiyorum. Yeni bulduğaum formülle bi' kanlığın emri özerine odada Ö ambalüj yapacağız. Bunlardkf biri bakanlığa gönderilecek, birl Odada ve birl de evimde kali” caktır. Şubat ayında ambalâjlf açılacak ve bulduğum formülöt Pt sonucu görülecektir. Muvat olacağıma saraılmaz bir inamiff A var. Cenan evinde — denemeler? ayırdığı kısımdan bir. salkif özüm çıkarıb getirmiştir. Ba aalkım; geçen yıldanberi taht” lğtni mubafaza ediyordu. Üzütt ler İri taneli fdi. Bu yıl zateb bukadar İrl tanell üzüm yoktüf: Üzümler buruşmamış bir haldt | duruyordu. â Cenan'ın denemesl müvafft” kıyetle — sonuçlanırsa bolduğ? formül enyesinde ürünlerimi? fazla mikdurda ihraç edilebilt” cektir. LILIL ii | Şimdiyo kadar görül- memiş derecede zerif ve vcuz bir gözlük almak İstersenİz ; K Başdurak Hamdi Nüzhet SIHHAT ECZANESİ ne oğrayınız L L L L Türk Hava Kurumu | Piyangosu Keşide: 5 11 Eylül 1935 Büyük Ikrami)'” 40000 lır8 Biletlerinizi Ayın Yedinci ©'