6 Mayıs 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

6 Mayıs 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

TT m A TT T T T SETEREÇET 6 Mayıs 936 Numara — 9 HOA * ANADOLU Yazan: M. Ayhan 'Doka yüzbaşıyı| çağırdı,'ona !bazı tertibat için emirler verdi — Rozita, bütün dikkatinizi, Jbütün vefakârlık ve sadakati- yaizi bekliyorum. Haydi yavrum! Hizmetçi kız ayrıldı., O ge- he yalnız kalmıştı. Onun odaya girdiğini, ağır adımlarla yanıbaşında diz çök- tüğünü görüyor gibi oluyordu. Birdenbire kalbi şiddetle çarp- tı. Sanki meçhul bir genç yüzü, dudaklarını kendi dudak larına doğru uzatmıştı ve ateş- ten bir çift göz, kendi gözbe- beklerinin içine bakıyordu.. Kulâğında: — Seni seviyorum Kiyaral Diyen tatlı, sıcak, gıcıkla- yıcı bir fısıltı vardı.. Başını şiddetle şilkti ve doğruldu: — Ne oluyorum, birdenbire nedir bu bendeki kalb deği- şikliği?.. Onun muhakkak geleceğini biliyordu. Meçhul Korsan, — gsasen bütün Venedikte, bü- — tün Adriyatik, Yunan ve Ada- lardenizi sularında — istediği zaman, istediği yerde bulunan — ve sözünü muhakkak yerine — getiren bir kahraman olarak tanınmıştı. Fakat bu gelişte, korkunç ihtimaller de vardı. Ya görülür, hissedilirse?. Kiyara, bu endişe ile terler gibi oldu. « *. Zavallı genç kız, hiç bir şeyden haberdar değildi. Doka, kendisinin ve Dük Françesko- nun kabul - edilmemesinden adamakıllı - sinirlenmişti. Bu- nunla da kalmamış, vaziyetten şüphelenmişti. Tam düğün ka- rarı verileceği bir sırada ya- ptlan bu hareketin manası ne idi?. Doka, sarayına döndükten sonra, saatlerce odasına ka- panmış ve düşünmüştü: — Kiyara, fazla ileri gidi- yor. Evet, onun vasisiyim, en yakın akrabasıyım. Fakat aynı zamanda bir Dokayım. Her kapı benim emrimle açılır ve, onun her şeyi benim vicdani mes'uliyetimin altındadır. Doka küplere biniyordu. Fazla ileri gitmekten de çeki- niyordu. Çünkü, — Kiyaranın mukavemetli, izzeti nefisli, per- vasız bir. kız. olduğunu da hesaplıyordu.. Dokanın kalbinde bir şüphe vardı: Acabal... Evet, acaba, Kiyara-ki, ni- şanlısını sevmediğini herkes anlamıştı - Meçhul Korsandan, onun kahramanlığından, gü- zelliğinden malümattar mıydı?. Ona karşı ne düşünüyor, kal- binde ne hissediyordu. Hulâsa, Doka, hiç bir neticeye vara- miıyor ve bir çare bulamıyordu. Derhal, altın çekici vurdu. Bir zabit girdi: — Bana, Yüzbaşı Ventori- yoyu çağırınız.. — Emredersiniz. devletlim. Bir dakika sonra, genç top- çu yüzbaşısı içeriye girmişti: — Gel Ventoriyol. Ne ha- berler var?. — Denizlere bir keşif filosu çıkardım.. ö —a © ——— —— Fakat bunları, senin askerlik namus ve ciddiyetine tevdi edeceğim yüzbaşı.. — Müsterih olun haşmet- peoah, ben bir - kulunuzum. İcabında kılıcimi uzatır. ve onunla beni öldürmenize seve seve tahammül ederim.. — Eminim Ventoriyol. Si- norina Kiyarayı ziyarete git- tim. Venedik Dokası, tek ve en yakın akrabası olduğum halde, uydurma bir sebeble, beni kabul etmedi. Bu kın severim, takdir ederim. İtiraz etmedim. Fakat ben, onun umumi vaziyetini daha yakin- den tedkik etmek arzusunda- yım. Keza, herhangi bir serse- rinin taarruzuna uğraması da muhtemeldir. Nitekim o kor- san haydut, saraya kadar gir- miş, pencereye çiçek bırak- mıştır. Yapacağın şeyin ana hatlarını sana söyliyeyim: Yarın — veyahut — yarından sonra gidip, onu benim namı- ma göreceksin. Kendisine se- lâmlarımı söyliyeceksin. Aynı zamanda.. Yapacağımız tahki- kata medar olmak üzere, bu çiçek ve mektup hâdisesi hak- kında melümat istiyeceksin. Bu birl.. Sarayı müşahede ve | muhafaza altında bulundura- caksın.. Fakat belli olmaması için, askeri ara sıra tamamen çekeceksin.. Yalnız karşı ta- raflarda bir iki kişi kâfidir. — Anladım haşmetpenah! — En küçük bir şeyden beni haberdar edeceksin! — Ona hiç hüphe yok devletlim.. — Her küçük — muvaffakı- yetinde, bir rütbe terfi ede ceksin. Şimdi sarayımın baş yaverisin. Yarından itibaren üniformanı sırtında göreceğim. Yüzbaşı, eğildi ve Dokamın elini öptü. Genç yüzbaşının sevincine payan yoktu. İkbal merdivenlerini tırmanmağa baş- lamıştı. Verilen işte ne kadar muvaffak olursa, © nisbette çıkıp' gidecekti.. O çıktıktan sonra, Doka: — Tam benim aradığım tipl... Haris!... Binaenaleyh onu istediğim gibi çalıştıra- bilirim. Diye mırıldandı.. Yüzbaşı, derhal hassa efra: dından kendisine çok yakın bazı neferleri çağırmış ve on- lara direktiflerini mahrem bir şekilde vererek işe başlamıştı. Üçüncü günü, ki, Kiyaranın hesabınca, artık meçhul kah: ramanın geleceği gündü ve tesadüf, Dokanın emri ile yüz- başı Ventoriyo da aynı gün saraya gelecekti.. Kiyara, sabaha karşı uyan- mıştı. Tertemiz ufuklarda sa- bahın yavaş yavaş doğuşunu seyrediyordu. Hayat, ne olur- du, böyle temiz olsaydı!. — Sonu var — çe L Ağaç dikme faaliye- ti artıyor Akhisar, (Hususi) — Kaza- mızın zirai durumunda busene başka yıllara nisbetle salâh vardır. Hububat, pamukçuluk ve zeytincilik işlerine busene verilen ehemmiyet kaydedile- cek kadar esaslı olduğu gibi yetişme vaziyeti de rençberi güldürecek bir haldedir. Akhisar ve muhiti toprak- larının feyizliği, mahsulâta ol- duğu kadar ağaç yetiştirme- de de ünlüdür. Fakat yıllar- danberi bu noktaya elini ba- san bulunmadığı için birçok köylerimiz ağaçsızdı. — İlçebay Rızıt Yenal burada bir ağaç seferberliği yapmıştır. Bu yıl sulak olan yerlerde otuz binden fazla kavak di- kilmiştir. Köy kanunu tatbik edilen 83 köyde, salma mik:- tarını azaltmak kasdile, köy tarlaları ihzar edilmiştir. Bun: lardan 35 köy bu sene 1700 dönüm zeriyat yapmıştır. Ge- lecek yıl bu miktar program mucibince dört misli yüksele- cektir. Kapaklı köyü ile Akhisar arasındaki şosenin iki yanına | sisi Vali B binlerce dut ağacı diktiren kaymakamımız, öyle tahmin ediliyor ki, bununla yalnız bu ana yolu ağaçlamış olmakla kalmıyacak, ileride ipekçiliğin tekrar ihyasına amil olacaktır, İskân müdürlüğü Vilâyet İskân müdürlüğünün bulunduğu Hükümet konağın- daki kısım çok dar - olduğun- dan Bahribabada Sıhhat mü- dürlüğü binasının üst katının bu müdürlük teşkilâtına tah- Fazlı Güleç ta- Akhisarda Halkevi yapılacak Akhisar, (Hususi) — Hal- kevi plânı bitmiş, — tasdika gönderilmiştir. Ev, (75) bin liraya mal olacağından şehri- mizde modern bir inkılâb mü- essesesinin yükselmiş olduğu- nu göreceğiz. Halk bu bina- nın bir an önce tamamlanıp kapılarının açılmış -olduğunu görmek istiyor. Köyde su: Karasonya köyünde 1500 Hira sarfile bir içme suyu ge- tirilmektedir. Kaymakam Bay Rifat Yenal, Karasonya meya- | nında diğer bazı köylerin de içme suyuna malik olmalarını arzu etmekte ve büdçesi mü- said olan köyleri de bu işe teşvik eylemektedir. Bu me- yanda Yeniceköy de - vardır. Yeniceköyü 4 mikyaslı bir su getirmeğe bu hafta teşebbüs etmiştir. Fransa - Almanya Ticaret anlaşmaları Berlin, 5 (Radyo) — Fran- sanın Berlin büyük elçisi Bay Fransovanın Parise gitmesine siyasi mahfellerde büyük ehem- miyet veriliyor. Fransa - Al- manya arasında müzakereleri muvaffakıyetle devam — eden ticaret anlaşmaları hakkında büyük elçiye malümat verile- ceği ve bu seyahatın bu an- laşmalarla alâkadar olduğu da söyleniyor. Almany - Fransa arasındaki ticaret anlaşması 20 Mayısta iki taraf murahh arasında İtalyada İmparatorluk şenlikleri ratorluk * şenlikleri hakkında hazırlıklar devam etmektedir. Bu merasime büyük kuvvetler Şnümayişkârane bir şekilde iş- tirak edecektir. Milân Hodza Londraya gidiyor Milân Hodza Prag, 4 (A.A.) — Başvekil Bay Hodza Çekoslovakyayı İngiltere kralının taç giyme merasiminde temsil etmek üze- re bvgün Londraya hareket etmiştir. Çekoslovak heyetinin diğer azaları ordu müfettişi general Syrovg ile Çekaslovakyanın Londra büyük elçisi Bay Jan Masarykdir. İngiltere kabinesinde Dahâ büyük mikyasta tadilât yapılacak Londra, 5 (A.A.) — Par- lâmento mehalili — kabinede evelce haber verildiğinden da- ha geniş mikyasta tadilât ya- nlmasına intizar —etmektedir. u tadilât kralın taç giyme merasimini mütcakıb hemen yapılacaktır. B. Ramsay Makdonald, B. Duff Cooper, B. Runciman ve hava işleri nazırı Lord Svinton çekileceklerdir. Ziraat Nazın B. Mirrison ile Mesai Nazırı B. Brovnun ise yerle- rini — değiştirecekleri - söylen- mektedir. Yeni kabinede nezaretlerin ne suüretle tevzi - edileceğine dair henüz bir güna malümat yoktur. Yalnız B. Neville Çem- berlaynın başvekâlet makamı- na geleceği mumaileyhin ye- rine Sir Con Simonun Maliye Nazırı olacağı bilinmekte ve Hıfzıssıhha Nazırı B. Kingsley Toodin Dahiliye Nazırı ola- cağı tahmin edilmektedir. Yeni kabinenin başlıca mü- meyyiz vasfı nazırlıklara genç devlet adamlarının getirilmesi olacaktır. Güvercinlerin sürati İngiliz gazetelerine — göre, Brükselden - salıverilmiş olan bir posta güvercini Modenoya * 16 saatte vasıl olmuştur. Bu güvercinin 16 saatte ka- tettiği mesafe 850 kilometre- dir. Bu hesaba göre güvercin saatte 53,000 metre bir sür- atle 16 saat uçabilmiş de- mektir. Hilkat garibesi! Dört ayaklı çocuk, üç gözlü mahlükat vesaire doğar. Bun- ların hemen hepsi de yaşamaz. Fakat şimdiye kadar kuş cin- sinde böyle garibelere tesa- düf edilmemişti. Son günlerde Kanadada bir kaz yumurtasından dört ayaklı bir ıı. palazı | ılmışyr | hdır. | pansımanı yapan bastabakıcı: AŞ Sayfa 3 Katalonyada dün kanlı hâdisel_er oldu Roma, 5 (Radyo) — İmpa- |Muvakkat bir hükümet teessüs etti. Anat şistler, bazı yerlerde teslim olmadılar Paris, $ (Radyo) — Barse- | londan gelen haberlere göre, vaziyet çok vahim ve karı- şıktır. Anarşistler müddeiyatların- da inad etmekte ve bulunduk- ları yerleri tahkime çalışmak- tadırlar. Telefon santıralı anarşistler | tarafından işgal edilmiştir. BHeşrolunan — bir. tamimde kan dökülmesinin önüne ge- ! çilmek üzere Aragon askerle- rinin daveti mecburiyetine mey- dan verilmemesi istenilmiştir. Valâns, 5 (Radyo) — İspan- yol kabinesi bütün gece içti- ma halinde kalmış ve Kata- lonyadaki vaziyeti tetkik et- miştir. Bugün vaziyet üzerine Bar- selondan bir heyet Valânsa hareket etmiştir. İspanyol ka- binesi bugün tekrar toplana- caktır. Hükümet vaziyete hâ- kim olmak için her türlü ted- birleri ittihaz etmiştir. Katalonya, 5 (Radyo) — Dünkü kanlı hâdiseler üzerine muvakkat bir hükümet teşek- kül etmiştir. Bu hükümette, Dilekler: j ! . Doğru değil Dün bir kariimiz idarehane- mize geldi. Adı, Abdullah oğ- lu Mustafadır. Kendisi Konya- Üç gün evel kantarla başından yaralanmış ve Mem- leket hastanesine giderek pan- sıman yaptırmaktadır. Dün biraz geçikmiştir. ve — Neye geç kaldın? Diye muahazeye başlayınca: — Ne yapalım, iş meselesi. Başkalarının — hizmetindeyiz, halbuki siz hep buradasınız. Demiş bulunmuş. O da şu cevabı. vermiş: — Burası Konyalıların de- ğil, İzmirlilerin hastanesidir. Zavallı vatandaş çok müte- essir olmuş, ağlıyarak - geldi, bize anlattı. Memleket hasta- nesi Sıhhat ve idare heyetinin bizce malüm olan telâkkisi ve nezaketi haricindeki bu vak'a- dan, biz de müteessir olduk. Sertabib Bay Hasan | Yusufun nazarı dikkatini celbederiz. Fenerler ve helâ çukurları Eşrefpaşada birinci, ikinci ve üçüncü Maldere sokakla- rındaki bazı evlerin helâ çı- kurları, muhteviyatı sokağa dökülmektedir. Bu sokaklar- dan geçenler, burunlarını - tı- kamadan geçememektedirler. Yusufdede caddesindeki ha- vagazı fenerlerinin de geç yakıldığından şikâyet edilmiş- tir. Belediye reisliğinin alâka- sını bekleriz. OA UKUAYA KUTKAKYKANKIVALANALAklAKI AINIINI FOTO OR Refik Lütfi Or Zevkinizi okşayacak poz anarşistlerden bazı kimselef vazife almıştır. Yeni hüküm tin, asayiş ve intizamı tesi edip edemiyeceği henüz belli değildir. Barselon, 5 (Radyo) — İngiliz torpitosu, dün bur. gelmiş ve İngiliz müessesele" rinin muhafazası için iki bahriye neferi çıkarmıştır. Son haberlere göre, anaf şistler, bazı yerlerde hâlâ if timan etmemiş bulunuyorlar. Londra, 4 (A.A.) — Dail Telgraf gazetesi Katalonyadi? ki hususi muhabirinin bir mek” tubunu — neşretmektedir. mektuba nazaran Katalonyad tam bir kargaşalık hüküm süf mektedir. Partiler — arasınd mücadele mütemadiyen maktadır. Barselon makama! Valânsdan anarşiyi bastırma* üzere yardımcı — kuvvetler İ temiştir. Para vaziyeti de bi battır. Her şehir kendi mahsus para basmaktadır. Londra, 4 (A.A.) — RoYy terin Parisren öğrendiğine göl Barselondaki anarşist hareki bastırılmış ve B. Compan) vaziyete hâkim olmuştur. Macaristan ekalliyetler İtalyan gazetelı bu işten memnu! yetle bahsediyorlu Milâno, 4 (AA.) — İtalj kral ve kraliçesinin pek kında Budapeşteye yapacaklıf ziyaret münasebetile Pop? D'ltalya Macar Başvekil Daranyinin verdiği bir mü” kat metnini neşretmektedir. Macar Başvekili Macarist' nın ekalliyetlerin muahedelef tesbit edilmiş olan baklı tanıtmak için faal bir sure? çalıştığını kaydederek diyor —Memleket hudutlarının © hihane vasıtalarla tadilinden * geçmiyecektir. Macaristan hukuka malik bir millet s! tile müzakerelere girişmek İ kânına malik olduğu takdii orta Avrupa devletlerinin TUf havzasında ekonomik ve bt de politik teşrikimesaileri if hiçbir engel kalımmıyacaktır. İtalyan-Macar dostluğu ; rupanın inkişafı ve refahı elzem bir amildir. M CGT N SKD DORS Üzüm satışları — Ç. Alıcı KS 187 İnhisar ida. 6 50 | 102 Alyoti bira. 12 i 99 M. J. Taran. 10 — İ 10 Beşikçi z. bi.13 50 14 5 S. Ergin — 10 1; 4 Ş.z. Galip 1275 İ 407 Yekün 431977,5 Eski satış 432384,5 U. satış Zahire satışları Çı. “Ginsi” KS Temiz işçilik Hükümet civarı Kaymakam Nihadbey caddesi No. 20 1232 Buğday 6 — & 290 Arpa 36875 AĞ 50 Susam — 15 50 106-B. Pamuk 29 50 2K 72 Ken