13 Mart 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

13 Mart 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

i | | — mektedir. Sahife 1 FIKRA 1914 — 1938 Orhan Rahmi Gökçe Arada, yirmi döz sene gibi bir asır rub'u var ve wmumi herbin tözde uğu dakikadan itibarea sanki, heti gelemişle.. 19M4, — Avasturyazın landırmıştı. 1938 de Avosturya çimal hududundaki Alman — ordusunun den çıkan ağır uğultularla beçeriyeti “Harb sonu,, tabiri artık kat'iyetle iflâs etmiştir. Doğrudan “hatb başlangıcı,, içindeyiz.. oenubunda bütün bir cihan, durmada: (23) senelik bir vu patlıyan bir kurşunla dünyayı ayak, çizmelerim. tehdit ediyor. doğruya Üç büyük devletik tekmesile bütün mana ve kıymütihi kaybeden Mil. letlet cemiyeli, beşetin mukaddetntinda e rol oynıyabildi? Miç. Bütün pe: Tavda yaldınlatından tecrid edilecek olursa görülür ki, onun bilaçosn kabarık bir siyı kiymeti ne olabilir kiz. mamn güzel bit Yesilesi idi: taşkın bir utanç ve aaafla doledur. Hüdiseler karşısında sözün Milletler cemiyeli, ölsn ölus, oyalanma ve avun: Can tkintisi oöcamüda, diplomütin sadt sİncifi ile oyükman gibi.. Her müllet, idealistliği başkasına bırakamaz. Kendi iddiaları ve erinleri ile ölçülecek olarmı, buna bak vermemek te mümkün Nitekha, he mantıkla bakuzlığı, — her işlenmiş kulplar takmakta çaheser m dok. değildir.. gizli emele, bir neri üler görterilmektedir. tecavüze, Perde inmemiş olmakla beraber, insanlık bu oyunun #sonumu kavramağa başlamıştır.. Kolis aralarıadan ayak sesleri geliyor. Tekzip etseler de inamamayız: Askar postal ve çizmelerinin Bahtiyar çocuk Londrada 12 yaşlarında (Mi- şel Haliatey) adında bir çocuk derslerine çalışmamaktadır. Ço- cuğun —ebeveyni, bu halden müştekidirler. Son günlerde, anası ile babası mektebe gide- rek çocuğun öğretmenlerine şi- kâyet etmişlerdir. Fakat öğret- menler, bu şikâyete karşı hay- ret etmişlerdir. Zira (Mişel Ha- Tintey), üçyüz çocuk arasında daima birinciliği muhafaza et- Meğer bu çocuğun, harikulâde bir hafızaya malik olduğu ve bir kere okuduğunu bir daha unutmadığı — anlaşıl- mıştir. İngiltere kraliçesi İngiltere kraliçesi Elizabet, tahta oturduğu gündenberi ilk olarak Eylülün 27 inci günü radyoda bir söylev verecektir. O gün, kendi adını #lan büyük İngiliz gemisi denize indirilecek ve kraliçe şerefine büyük şen- likler olacaktır. İngiltere — kraliçesinin — sesi, radyoda son derece tannan bir ses olarak tanınmıştır. O, daha evlenmeden önce de çok defa tadyoda söylevler vermiş ve sesini; bütün dünyaya işittirmişti. Bu seler vereceği söylev de, bütün dünya radyolarında — dinlene- cektir. Teksasa yağan dolu Son günlerde dünyanın her düşen tolu, geçen sene- luo nisbetle çok fazladır. Dü şen tolu, bazı yerlerde mühim lıııını yapmış, camlar kırmış, kiremitler parçalamış ve daha bazı zararlar vermiştir. Fakat, Bugünkü seanslardan itibaren Sezon başında Sinemamızda görülen KÜÇÜK LORD filimini altandaki nalçaların ve çivilerin akisleri dnnyıyı düşen €n zararlı ve mebzul dolu, Amerikanın Tek- sas şehrindedir. Bu şehirde bir çeyrek saat içinde iki milyon dolar derecesinde — zarar ver- miştir. Teksas şehrine düşen dolu, bilârde bilyalan cesametinde idi. Sokaklarda pek az kim- seler - bulunduğu — için, dolu düşerken insanca zarar olma- mıştır. Yalnız, binek otomo- billerinin camları ile elektrik ANADOLU n %hır Dahili Haberleri I Oda heyeti toplandı Reis vereis vekili seçildi Ticaret Odasının yeni - mec lisi dün saat 11 de Ticaret Odası salonünda ve - vali Bay Fazlı Gülecin başkanlığı altında toplanarak riyaset divanı ve idare heyeti seçimini yapmiştır. Bay Fazlı Güleç, celseyi açar- kehn kısa bir hitabede Dbuluna- rak, İzmir Odasının iktısat ta: rihinde çok kıymetli hizmetler gördüğünü, birçok işler başar- dığım, İzmir gibi en mühim ticaret ve ihraç merkezimizde oda mesaisinin muvaffak olun- müuş ueticeler verdiğini — söyle- miş ve oda meclisine seçilen azaları tebrik ile bundan s00- raki vazifelerinde muvaffak o malarını temenni etmiştir. Bundan sonra rüznameye ge- Çilmiş ve odalar nizamnamesine göre evvelâ divanı riyaset ve müteakıben idare heyeti inti> habı yapılmıştır. Hafi rey suüretile yapılan in- tihabat neticesinde divanı riya- set ve idare heyetine şu zevat seçilmişlerdir: Riyaset Divanı Birinci reis Hakkı Baletoğlu, ikinci reis Şerif Remzi, birinci reis vekili Mazhar Nurullah, ikinci reis ve Nuri Çolak- oğlu, hesap müfettişi Cevahirci Şükrü, muamelât müfettişi Aşki Eren, koügre azaları Fuat İy- men, Ahmed Bornovalı. dİdare heyeti ve havagazı lâmbaları, yüzde 9O| — Reis: Şükrü Cevahirci, Şerit nişbetinde parçalanmıştır. Amerikada gazetecilik Yeni dünya matbuatı, akık lara hayret verecek derecede terakki etmiş bulunuyor. Son bir itatistike göre, bütün Amerikada, iki bin yüz yevmi gazete intişar etmektedir. Bu gazetelerin — hepsi, İngilizcedir. Fransızca, Rumca ve İspanyolca olmak üzere çıkan gazetelerde vardır. Yevmi gazetelerden başka bütün Amerikada 11 bin mec- mua ve haftalık gazete daha intişar etmektedir. Satış acentalarının verdikleri malümata göre, Amerikada sa- bah ve akşam çıkan gazetelerin yevmi satışı, kırk bir. milyon nüshadır. Sabah gazeteleri on beş milyon 600 bin ve akşam gazeteleri ise, yirmi beş milyon sekiz yüz bin nüsha satmaktâ- dırlar. Haftada bir ve yalnız Pazar günleri çıkan gazete ve mec- mualar da, otuz bir milyon nüsha satmaktadırlar. Remzi, Kâzım Taner, tin, Salâhettin. Deniz sporları B. Haşmet Dülge reis oldu İzmir deniz kulübü reisliğine İzmir Denizbank müdürü B. Haşmet Dülge intihab edilmiş- tir. Deniz kulübünün Karşıya- kaya nakli veya Alsancakta şimdiki yerinde bızakılması hak- kında iki noktai nazar vardır. Bu mesele, yakında tetkik edi- lerek bir karar alınacak, ondan sonra İzmirde deniz sporuna büyük bir hız verilecektir. Burnavada kon. ferans Dün akşam C H. P. Bur nava kamunu ocağında haşarat mücadele istasyonu müdürü B. Nihad İğriloz tarafındân — bağ- larda haşerat ve emi müca: delesi mevzulu çok faydalı bir konferans vermiştir. Bu konle- rans, pek çok bağcı tarafından alâka ile takip ödilmiştir. Şerafet- Harika itlakına seza cidden nefis 2 filim göreceksiniz CESUR KAPTAN bihakkın yaratan 12 yaşında sevimli ve güzel artist İle dünyanın en büyük san'atkârları SPENCER TRACY - LIONEL BARIMOOR VAZİF E-—AŞK Vali B. Fazli Güleç, Belediye reisi B. Dr. Behçet Uz ve Sib- hât ve İçtimâi üyavenet mü: dürü Dr. B. Cevdet Saracoğlu bugünkü trenle Ankaraya hare- ket edecekletdir. Vali beraberinde götürmekte olduğu vlâyetin yeni yıl büdce- sini Dahiliye Vekâletine vere- cek, vilâyetin- muhtelif mühim işleri üzerinde alâkadar makam- lar nezdinde teşebbüslerde bu- Iuıııcıkuı. reisi de, — fuar ıçın lirası İzmir ihbracat gümrüğü lerinden bir zat ile gümrük muayene memurlarından — B. Halük ve Cahidin 7,500 lirası dolandırılmıştır. Mağdur olan- ların müddeiumumiliğe verdik- leri istidalara göre, muakkip Osman Özelmen ile Emin is- minde iki kişi tarafından ken- dilerine Milli Emlâk müdürlüğü tarafından satışa çıkarılan Yu- nanlı emvalinden satın alınacağı ileri sürülerek paralarının çekil- diği, hatta kendilerine resmi bazı evrak ibrazı sureti al edildikleri — haber verilmiştir. Müddeiumumilik, bu dava ar- zuhallarını Emniyet müdürlü- #ğüne göndermiş ve tahkikat ya- pılmasını bildirmiştir. Tahkikata ehemmiyetle başlanmıştır. Bir muharririmiz, dün bu meşele üzerinde tetkikler yâp- mıs, alâkadarlarla görüşmüştür. Dolandırıcılık — vak'ası, çok şayanı dikkat, sistemli ve cür'- etkâarane yapılımıştır. Evvelâ bunu kaydettikten sonra tahki- katımız neticesini yazalım: Gümrük muayene — memuru B. Halüka tayyare piyangosun- dan 2500 lira düşmüş, B. Ca- hidin derefikasına aid Sinopta bulunan evin satışından eline 2500 lira kadar bir para geç miş, bu para sekiz ıenedenben Ziraat bankasında kalmış, lanmıştır. İhracat gümrüğü âmi- ri de Trablusgarblıdır, bundan bir müddet evel memleketine TAYYARE Sinemasında FREDDIE BARTHOLOMEV Taralından emsalsiz bir surette temsil edilen HEYECAN FİLIMİ Milton Genç Kızlar Mektebinde Sevimli Fransız artisti CAZİP KADINLAR... NEŞ'ELİ ŞARKILAR... ÇILGIN DANSLAR SEANSLAR : Miton 3,15 — 7,10 da.. Ya Cesur Kaptan 4,55 ve 8,10 da.. GEORGES MILTONUN * vn ve en güzel komedisi Cum İlâveten: PARAMOUNT JOURNAL ârtesi pazar saat İ de Cesur kaptanla başlar y Vali, Belediye reisi ve S müdürü Ankaraya gidiyor Vilâyetin ve şehrın birçok işleri için teşebbüslerde bulunacaklar | İktisad Vekâleti büdcesinden verilecek 125,000 lira ile Ziraat Vekâleti büdeesinden verilecek 25,000 liranın Hazirandan evel | fuar komitesine - verilmesi, İş, Sümerbank paviyonları, kâra ve denizyollarında İuâr x yüretçi- leri ve emteası için yapılacak tenzilât miktarının şimdiden tesbiti vestire hususunda teşeb- büslerde bulunacak, bu meyan- dı İkincikordonun inşası mese- n de alâkadarlarla görü- Mühim bir co üç kişinin 7500 dolandırı!mış Muakkib Osman aranıyor, tahki- kata ehemmiyetle devam ediliyor giderek arada babasından ken- disine intikal eden bazı malları satınış, bunların tutarı olan 211 Higiliz lirası Osmanlı bankasına gelmiştir. Bir gün B. Halük, Muakkip Osmanla tanışmış, Alsancakta Reddilhak mektebi - binasının Yunanlı malı olduğunu — söylü- yen muakkıp, gayri mübadil bo- nosile mektep binasını kendi- sine ucurzca ve taksitle alabile- ceğini söylemiş, az bir para ile büyük ve mühim bir mülke sahip olmak herkesin — gayet tabif olarak isteyeceği birşey olduğu için B. Halük, bu tek- lifi ebemmiyetle kabul etmiş, işe başlanmış, hazırlanan istida ve evrak, muhtelif dairelere gi- rip çıkmış, 2500 lira muakkıp Osmana verilmiş, hatta ferağ muamelesi — yapılmış, nihayet koca mektep binası güya B. Halükun namına tapuya bağ- lanmış. Halbuki ne resmi bir muâ- mele yapılmış, ne de Bay Halük ev sahibi olmuştur. Gümrük muayene memuru Bay Cabhit, arkadaşı Bay Halü- kun büyük bir binayı ucuzca aldığınm haber alınca kendi pa- rasle o da ayni eşhas marife- tile bir şeyler almağa teşebbüs etmiş, onun için de İkincikor donda büyük bir bina ayni şe- kilde güya satın alınmış. Hatta bir gün bu iki zat, muakkip Osmana binlerce lira- lık gayri mübadil bonosunu ver- dikten sonra birlikte hükümet konağına gitmişler, orada resmi bir dairenin önünde bir müd- det beklemişler, içeriden diğer muakkip Emin çıkmış, muakkip Osman: — Milli Emlâk dairesi şefle- rinden.. Diye Emini takdim etmiş, Emin zaman zaman kendilerin den mühim miktarda para çek- miştir. Nihayet, bunları haber alan ihracat gürüğü âmiri de bir han ve İkincikordonda bir ev satın almak istemiş, Osman; evvelâ 1500 liralık gayri mü- badil bonosu ve bir miktar parâ almış, sonra güya muame- İenin intacı için Ankaraya git- miş, oradan telefon ve telgrafla 3450 Lralık gayri mübadil bo- nosu dahi istemiş, kardeşi S:h- hat Vekâleti muhasebe baş mümeyyizi B. Ömer Lütfi Onat adına bonolar gönderilmiş, Os- Vzcdanı görebi- len âlet Stratosfer seyyahı prolesör Pikar artık göklerde dolaşmak- tan bikmiş olacak ki, bundan sonra denizlerin dibinde seya- hat etmeğe karar vermiş. Bu seyahat için vücude ge- tirdiği âlet, her türlü beşeri hesapların fevkine çıkan ve karanlıkları aydınlatan bir âlet imiş. Denizin dibi karanlık, hele bin metreden aşağısı savvuru mümkün olmüyacak, in- sana dehşet verecek derecede mutlak ve ucsuz bucaksız bir karanlıkmış, lâkin profesör Pi- karın icad ettiği âlet, bu karan- liğı aydınlatacak kadar müte- kâmil imiş. Bunun bir hayal olmadığın:, çünkü bugünkü mütekâmil âlet- letlerle bu işin hakıkat sahasına çıkmasının kolay olduğunu da alimler söyliyormuş. Eakat asıl karanlık olan de- nizin dibi dıiıl insanların vic danıdır. De bin metre de- rinliğindeki karanlık, bu karan: lığa nisbetle aydınlıktır, vicdanı görebilen bir âlet icad edilte idi koyu karanlığın ne demek olduğunu o vakit görürdük. Şimdi ne düşünüyorum bilir misiniz? Vıcdanı görebilecek âleti kep feden, kendi viçdanının da gö- rüleceği korkusile acaba bu âleti tatbik sahasına koyabilir mi idi? Koyamaz mı idi? N S2 E Seydik_âydelzi vak'a Salihi , yaralıyan kimmiş Geçenlerde Seydiköy nahi- yesi yakininde belediye mezar lığı yanında bacağından taban- ca kurşunile yaralı halde bulur nan Mehmed Salih hakkında yapılan tahkikatta bu şahsın, Bursalı Hüseyin adında bir ar: kadaşı tarafından alacak me- selesi yüzünden aralarında çe kan kavga neticesinde yaralan- dığı neticesine varılmıştı. " De- rinleştirilen tahkikat, bu hâdi- senin iç yüzünü tamamile mey- dana çıkarmıştır. Mehmed Sar lihin, alacak meselesinden ar- kadaşı Hüseyin tarafından ya- ralanmadığı, Seydiköyde bak: kal B. Sami Terzi tarafından yaralandığı anlaşılmıştır. Mehmed Salih, vak'a gecesi Seydiköyde hbırsızlık için ban dükkânları kollamış, nihayet B. Sami Terzinin bakkal dükkâ- nını soymağa teşebbüs - edince bakkal tarafından tabanca kur-« Her iki Hazin bir ölüm Arkadaşımız doktor Bahtiyar Taranın henüz yirmi yedi yaş- larında bulunan kerimesi Bayan Lâmianın, arkasında iki yaşın- da bir yavru da bırakarak ha- yata gözlerini yuraduğunu derin bir teessürle haber âldık. Ba- yan Lâmia Ayvalıkta zevci B Fahreddinin yanında bulunur- ken bir rahatsızlık geçirmiş, İstanbula götürülmüş ve orada hastanede vefat etmiştir. Arkadaşımızın, eşinin ve da- mâdiınin — teessürlerine iştirak eder, çok genç yaşta ebediyete göçen Lâmia için Tanrının rahmetini dileriz. SAA man bunları aldıktan sonra izini kaybettirmiştir. Bütün bunlar iş işten geç- tikten sonra ahlaşılmış, para- ları — dolandırılanlar — başlarını döğmeğe — başlamışlardır. Bu mübim dolandırıcılıkla başka alâkadarlar bulunduğu zanne- diliyor. Mu—ı aklik cit