14 Mayıs 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

14 Mayıs 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

-— «Bir adam yaratmak>ı sadece gözel oynadığımı, (akat niçin güzel oyna- O, sanil gözel oyaadığini göstermemek Mahsine - bakkıı vermemdk u. Muhsia bu eserde aktörlük san'etının en güç bir imtibanını vermiştir. Bu öyle bir imtihandı ki onda, aktör her zaman, muyaflakıyet merdivenimi #dım adım çıkarken, hatta en son basamakta muvalfakıyetinin bütün ca. zibesini seyircilerin iliklerine kadar geçitirken, bir saviyelik şaşkınlık, İs'i- kametinden bir saniyelik inlüraf onu birden ilk basamağın etrafında yayık muş toz ve çemur kirliliğine bolayıverir. Muhsin bu imth mı - Muhsin gibi yizmi yıllık bir saa'at adamı hakkıada böyle bir imtihandan babset. mak gerip oluyor amma neyleyelim ki o bu temsilde bir imtihan geçir miştir. - Büyük san'atına yakışan biz bitirişle sonuna erdirdi. Amma niçin ve nanl?. Birçok; kaliteşi zengin eserleri aktörlük kalitesi yüksek artistler oym- yabilir. Fakat bam eserleri; sadece bazı — artütler oymyabilir. O everlerde; müellif vak'a kahramanı ve o kahramanı temsil eden aktör arasında — gö- ünmez tellerin haşsasiyeti ile teşkil edilmiş bir deyuç, çekil veziş ve y kil verilip mensumesi meydana gelmiştir. Bu manzumenin realitesindeki tesahürü bu maazumeyi ortaya çıkaran taraflar ancak şahılar olduğu zaman <Harikulâdesye yükselebilir. Müelliüftoki bir sendeleme, bayali vak'a kahramanını ve onun aktörücü yöre eerebilir. Aktördeki; bir hava atomu içimne rlomiş bir rayiba zerrerini yerinden ancak kımıldatacak kadar ince bir sallantı müellifi yıkabilir. Bu mansamede aktörün 'kendine düşeni yapabilmesi için; sekdemın kolları, kahramanı ve müellifi kavrayıp göğrüne bastıracak bir — kuvvette elınslı, ve temessül morkezi müellif » kabraman rabıtasımı bütün imce batlarile doyecak kadar geniş ve derin olmalı, buldua aktör ewrin smuami harasındaki — seyyaleyi bütün ihtizazları ve birçok — istikametlere doğre giden bürün akışları ile kendinde » hissetmeli değil » yazatabilmeli. İşte sahmenin Muhaini böyle bir bamurla yuğralduğu içindir ki bu eeei oynadı; ba esverin bütün metafisik endişelerini, fikir ve aa ll malmürle saklderdı S Gene öyle san'atkürlar vardır ki sahnenin birer muvaflak slmam olarak zefmen birar dikkat edilirse görülür kj, oclar sahneye; cse değil, kendi taşkın mizaçlarını, kendi rul ve hessasiyot cere- Mııclnılı. Onun için deima tek bir letikamette dal- ve hamasiyetleri ile dalma yeknasak Bir sahne manzarası Onlar masyyen bir kalıp şeklinde telâkki edip kendilerini ba bütün gektalarile intibak edecek bir lüzuci madde saymazlar. Bilâkis ini bir değişmez yekil olarak alıp eseri kendilerine intibak etmek uriyetinde görüfler. Bunların sahnede yaptığı çok defa muvaffakıyet görükür. Fakat bakikatte ba muvaffakıyet eseri yırtan, bir tarafa atan fakat yerdi hareketlerdir. Asıl san'atkâr; sahne — iceplarıma — bütün güçlükleri içinde; eseri, müsllifin kendilerine - verdiğini, müel. k ettiğini, sahme reslitesine çıkarabilsa o0u —ere: sokabilendir. lği SiŞE ;? ! F İ & İ ek kadreti ile ulmasından — ve san'at bamuruna müellifin bayalinde balk eh ıııııı.-. içine sokabilmesindendir. Onun içine oğlıyan, esilen ve mağlüp olan Hüsrevi Muhe S ERRRİ Savdi ” İnobolıı faciası | Sütten zehir- kararı %%% F ) HTT diz ki vim lenmeler —— Kaptan tarafından temyiz edildi İnebolu kaptanı B. Mehmet Alinin İaebolu faciasının yegân- mfatile Ağırcazada ağır hapse ve 72 L i;% Polis divanı dün Emniyet müdürlüğünde adli kısım reiz- liğinde toplanmış, bazı polisler hakkında kararlar almıştır. — .—— İki kişi daha has. taneye kaldırıldı Yeni Tuhafiyeciler çarşısında Mehmet oğlu B. İbrahim ve Mümin oğlu B. Fııklo. adını bilmedikleri bir sütçüden aldık. ları sütü içtikten sonra zehir: lenme ârazı görülmüş, derhal Memleket hastanesine kaldırıl. mıştır. Peynir ve sütten zehir lenme vak'aları mevsim müna- sebetile artmağa başlamıştır. Alâkadarların, bu hale karşı acele tedbir almalarını isteriz. Vakıflar mesul muhasipliği Şehrimiz vakıllar müdürlüğü mesul muhas.pliğine tayin edi- len B. Nazmi Güner Ankara- dan gelerek vazifesine başla- mıştır. İzmir-Manisa otomatik telefonu Tali hat a;; sonunda bitecek İzmir - Manisa otomatik tali telefon hattı, bu ayın sonunda işletmeye açılacaktır. Hattın çe- kilmesine muhtelif ist.ikametler» den süratle devam ediliyor. Tali otomatik hattı tamam- lanınca Ma; İzmir ve (İzmir üzerinden) M * İstanbul ve Ankara ile görüşmek mümkün olacaktır. Bir ayda Limanımıza gelip gi- den vapurlar Nisan ayında limanımıza İgi- rip çıkan vapurlar hakkında şehrimiz Ticaret ve — Sanayi Odasınca bir istatistik hazırlan- mıştır. Buna göre bir ayda — 153 Türk, 4 Alman, 1 Amerikan, 4 Felemenk, 1 Bulgar, 3 Fran- sz, 10 İngiliz, 2 İsveç, 14 İtalyan, 2 Macar, 7 Yunan, 2 Norveç ve 2 Rumen olmak üzere 205 vapur girip çıkmış- tır. Bunların tonaj — yekünu 128,829 dur. Yaz hazırlığı Bozdağ, Çeşme ve Foçada Çeşme plâjında hazırlıklara başlanı " Halktan mühim bir kısmının yazın gittiği Öde- mişin Bozdağ köyü ile Foça kasabasında şimdiden evlerin İlkokullar öğretmenleri için Foçada bir kamp kurulması muvafık görülmüştür. Kampı, İzmir Öğretmenler birliği idare edecektir. Modern gümrük usulleri.. İstanbul gümrüklerinde tatbik edilen modern gümrük usulle- rini öğrenerek İzmir gümrükle- rinde tatbik &tmek — üzere İstanbula gönderilen şehrimiz gümrük — şeflerinden ikisi 18 Mayısta İzmire döneceklerdir. İstanbul gümrüklerinde tatb.k edilen ve gümrük munmelâtını çok kısaltan — usüller, — sür'atle İzmir gümrüklerinde de tatbik edilmeğe başlanacaktır. B. İhsan Pırnar Maliye Vekâleti Muhasebe umum müdürü, İzmir eski def- terdarı değerli mal lerimizden B. İhsan Pırnar mezuniyetle şehrimize gelmiştir. Pazartesi günü Ankaraya dönecektir. BÜUÜGÜN TAYYARE SINEMA.SINDA Atın değernde kıymetli ve zengin bir program 2 filim birden İzmirde ilk defa olarak Müşkil itiraf ALBER PREJAN, ERICK VON STROHEN JANİ HOLT G bi duıyıu tanınmış 3 büyük artist tara: Endan temsil edilmiş Aşk ve İhtiras filimi... Lükı kıdın ar... k maştırıcı tuvaletler... AYRICA x Tamara Muhteşem — sahneler... Göz Enfes bir mevzu... FRAN PARKER HELEN LYND Tarafından temsil edilmiş evülü,.. Şarkılı... Danslı... Muzikalı Operet Ayrıca: PARAMOUNT JOURNAL S «<Mü i üi eaf 2,45-5,40-9da..Tarnsı 15-7,35de Cumartesi Pazar saat 1de Tamara le başlar Vezir ve Osman-| Fuarda vakıflar ağa suyunda Ğİ di dek Beton havuz inşaatı ilerliyor Belediye reisi Dr. B. Behçet Uz dün Paşabahçe mezarlığı ile Vezir ve Osmanğa suları kay- naklarında yaptırılmakta olan beton havuz inşaatını teftiş et- miştir. Havuz inşaatı ilerlemiş- tir. Vezir ve Osmanağa suyu, tesisattan kesilmeden inşaata devam edilmesi imkân dahilin- de görülmüş, fakat halkın bu suyu içme suyu olarak kullan- maması için tebligat yâpılmış- tır. Çünkü inşaatın bir kısmı su içinde yapılmaktadır. İnşaat için 20,000 lira sarfedilecektir. Belediye daimi encümeni dün akşam belediyede toplanmıştır. Şükrü Çetincin Asliyecezada o1 sene- ye mahküm oldu Şehrin muhtelif yerlerinde 21 ev ve mağaza soymak su- çundan Asliyeceza mahkeme- sinde muhakeme edilmekte olan Alaşehirli Şükrü Çetincinin mu- hakemesi sona ermiş, 13 hır- sızlık — vak'asının faili olduğu tesbit edilerek on sene, üç ay, on gün hapsine karar. verilmiş- tir. Şükrü Çetincini okurları- mız hatırlarlar. Eşya ve para çaldığı dükkânlara ( Çetincin ) imzalı mektuplar — bırakan bü hırsiz, nihayet ağır bir mahkü- miyet kararı giymiştir. 2 inci fikrası mucibince, ihra- cattan evel idhalât yapılması istenildiği takdirde Cumhuriyet Merkez bankasına verilmesi lâ- zumgelen kefalet mektupları için tespit edilen asgari 3 milyon liralık haddin, sermayesi iki milyon lira veya daha fazla olan millt fabrikaların da bu işe aid kefalet mektubu vere- bilmelerini temin için iki mik yon Hiraya indirilmesi Vekiller Heyetince kararlaştırlmış —ve karar, şebhrimizdeki alâkadar- lara tebliğ olunmuştur. Ziraat bankası Ziraat bankasını, sermayesi- nin yüzde 50 si devlete aid müesseseler meyânında sayma- ga kanuni imkân olmadığı hak- kında Büyük Millet Meclisince ittihaz edilen tefsir kararı şyeh- rimizdeki alâkadarlara bildiril- miştir. Burnova ziraat mek. tebine bu sene fazla talebe alınacak Burnova zirasat mektebinin son sınıfından bu sene 22 tale- be çıkacaktır. Ziraat Vekâleti, bu sene Burnova Ziraat mekte- bine 100 talebe alınması için vaziyetin müsait olup olmadığını sormuş, müsait olduğu cevabı verilmiştir .. Galatasaray-Üçok maçı Galatasaray — takımı bugün ilk maçını Alsancak stadında saat 17 de Üçok ile yapacaktır. Bu maçı Karşıyakalı Esad ida- re edecektir. Bergama vakıf işleri Şehrimiz vakıflar direktörü Bay Esad Serezli, — Bergama vakıflar işlerini teftiş ederek | İzmre döamüştür. paviyonu — . ——— 20,000 liraya inşa edilecek Vakıflar umum — müdürlüğü tarafından bu seneki fuar ha- zırlıklarına ehemmiyetle devam ediliyor. Fuar sahasında inşa ettirilecek vakıflar paviyonu için 15,000 lira verilmişti. Paviyo- nun daha büyüz mikyasi n- şası için tahsisat 20,000 liraya çıkarılmıştır. Dekoratör B. İl- san ve vakıflar umum — müdür- lüğü fen heyeti inşaat müdürü B. Nıhad, vakıflar paviyonunun inşası için yakında İzmire ge- leceklerdir. Vakıflar paviyonu, fuarda mükemmel bir eser ola- caktır, Limanımızda Bir haftalık ihracat 2 - 7 Mayıs haftasında İzmir limanından — yapılan — ihracata dair Ticaret ve Sanayi Oda- sınca bir istatistik hazırlanmış- tır. Bu istatistiğe göre bir haf- talık ihracat şudur; Üzüm 883,7 ton, pamuk 28,4, palamut 322,4, zeytinyağı 38,8, arpa 200, buğday 1000, bakla 81,9, kumdarı 29,2, susum 10, küspe 100,1, çavdar 122, kepek 100, badem 1, deri 56,4, tütün 361,9, tütün kırıntım 70,1, mi- yankökü 21,9, halı 1,4, pala- mut hulâsası 100, çöven 2, ce- viz kütüğü 9,4 tondur. Gene ayni hafta içinde 66 öküz, 274 koyun ve 937 kuzu ihraç edil- miştir. —r bi Mayıeta Pireyw 296 huyun, 2643 kuzu ve 233 sığır ihraç olunmuştur. Meyzinler kursu Meyzinler için açılmış olan kursta gösterilen dersleri takip eden 12 meyzin ilk devre kur- sunu bitirmişlerdir. 19 mayısta ikinci devre kursu cak ve bu kursa 15 kişi iştirak ede- cektir. Polis teşkilâtı Hazirandan itibaren vilâyetin mehlelif kazalarında polis teş- kilâtı vücude getirileceğinden polis kadrosu tevsi edilecektir. Saruhanlılar Köylerinde bir pazar kurulmasını istiyorlar Saruhan köyündeki karileri- mizden aldığımız bir mektupta; 300 haneli Saruhan köyünde haftada bir gün pazar kuruk- mâsı istenmektedir. Mektupta, Saruhanlının, —diğer köylere nisbetle merkezi vaziyeti anla- şılmakta ve ileride bir nahiye olabileceği izah edilmektedir. Çalışkan Manisa valisinin bu dileği nazarı dikkate alacağın- dan eminiz. Pasta ve telgraf tahsisatı Nafıa Vekâletinden vilâyete gelen bir tamimde belediyelerle hususi idarelerin telgraf ve posta müraselâtı için 1938 senesi büdeelerinde, senelik muamelât nazarı dikkate alınarak tahsisat ayrılması bildirilmiştir, Yeni Nıır!_!ı! Havacılık ve spor Türk Hava kurumu genel merkezi — tarafından çıkarılan *Havacılık ve spor, mecmua- sının 214 üncü sayısı da çık- mıştır. Tavsiye ederiz. Mays 14 Verem mücadele Cemiyatiı;.ı';ı Yaman- lar kampı kusene de açılacak Verem mücadele cemiyetinin Yamanlar kampı Harziran son larında açılacaktır. Kamp hazır: lıklarına şimdiden başlanmıştır. Karşıyaka - Yamanlar otobüs se- ferleri usene cemiyet tara- fından idare edilecektir. Bir ağıryaralı var Suçlu adliyeye verildi Karşıyakada bir vaka olmuş- tur. İzmitli Ramazan oğlu Meh- met, palamut fabrikasında ateşçi İbrahimin evine gitmiş, berabe- rinde götürdüği rakı ve esrarı içmişlerdir. Memet evden çıkıp giderken bir teklifini kabul et- mediğinden dolayı arkasını ta- kibeden İbrahime kızmış ve bıçakla göğsünden ve yüzünden Ağır surette yaralamıştır. , Yaralı hastaneye kaldırılmış, suçlu tutulmuştar. Anasonculara para İnhisarlar idaresi —Urlâ - ve Çeşme müstahsillerine anason yetiştirmeleri için para dağıt- mağa başlainıştır. Zabıta ——— Sarhoşluk ve hakaret Buraaveda — Şadırvanlı kah: vede Hasan oğlu Ahmet, Re- ceb oğlu Abdurrahman ve Rı- mazan oğlu Musa sarhoş ola- rak bir oyun mese den Hur- şit oğlu Salime sandalye ile hücum etmişler, limanda de- mirli bulunan Çanakkale vapu: runda sarhoş olan kahveci Ya- kup Telci, birinci kaptan B. Faruk No TKINCİ KApıan D. Zekt ve üçüncü kaptan B. Osmmmne hakaret ettiklerinden suçlular yakalanmışlardır. Hakaret Hükümet caddesinde Meh- med oğlu Asım, Ali Rızaya ha- karet ettiğinden yakalanmıştır. Kadını tahkir'etmiş İkiçeşmelikte Erzurumlu Ye- suf oğlu Kâzım cam kırmak meselesinden İsmail kızı Melâ- hata ağır sözlerle hakaret et- miş ve tutulmuştur. Silâh taşıyanlar Kemerde Arif oğlu Talip Sargın ve İkiçeşmelikte İzmirli Hüseyinde birer kasatura bu- lanmuş, — zabıtaca — müsadere edilmiştir. Mehmed oğlu Ali, kasap Mustafa, — Keçecilerde Nuri ve Eminde de birer bıçak, İkiçeşmelikte şabıkalı kör Kâ- milde bir tabanca bulunmuştur. Döğmek Kemeraltı caddesinde Emir- ler çarşısında Ömer oğlu Meh> med ve Veysi oğlu Kemal biribirini döğmüşler, Gaziler eaddesinde Mustafa ve Bayram, Ahmed oğlu Mustafa ile Meh- medi döğmüşlerdir. Tehdid Melez caddesinde Ali oğlu Forit. kavga yüzünden amele Süleymanı — tehdid ettiğinden yakalanmıştır. Dolandırmak Basmanede Mehmet oğlu ser bıkalı İbrahim, Hasan oğlu İ& mail ve Şerif oğlu Mehmet, kıymetsiz bir saati Hüseyin oğlu Aliye 6 liraya satmak suretile dolandırıcılık yaptığından tü tulmuştur. Camide hırsızlık Başduraktaki camiimam ve* kili B. Ahmedin camideki oda" aına giren bir hırsız tarafından yorgan, battaniye vesair eşyas! çalınmıştır. Hırsız zabıtaca arâ” nıyor,