18 Ekim 1946 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 10

18 Ekim 1946 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 10

IBNI FARIZ: Aşkın beni. hayretlere LE cek kadar. artsın; fakat sen sev- gi YUN Yanan Vi mer. hamet ; Hakikaten (seni © görebilmek imkânını sördum,. Bunu “sordum da merhametine sığındım. Zaten o merhamettir ki, bana : verilecek cevabı tayin edecektir * Kalbim! Sen bütün dertlere tahammül vâdeylemişdin. Bu vâ- din yerine getirilmesini istiyo rum, abret! 'Tahammülünüin ep korkma! Emin ol, * sen ne derecede bi” Bi yık bir kalb olacaksın! » Hayat, aşkın gittikçe derinle. la ebedi hayata kavuşmaktır. k Kalbim! Artık ebedi zevke ki- vuştun! Söyle, eskilere ve yeni- lere aşkın her hâlini ve bütin Nlilerini Osenden öğrenecek. lerini “söyle! Ve yalınız o senin sözlerindir oki, bütün kıymetli mevzular arasında en nadir aşk ölçüleri diye dinlenebilir, Bu sör ler böyle öğrenilsin ve böyle tekrarlansın! & nlümü vücudiyle süsleyen sevgilimle aramızdaki gır, sabah rüzgârından daha hafif ve daha ferahlandırıcıydı. » Biz, bu vaziyette ve cihan de. ğerinde bir inzivaya bürünüp kaldık, Ne yazık ki, gözlerim onu öremiyordu. O zaman, o, mer- amet etti, (beni gör!) dedi. Ben onu görünce de bir hiç iken dün- yaların sultanı oldum. * Onu görmek, ah onu görmek, güzelliğiyle kudreti arasına girmek gibi oldu. Mutlak kemal karşısında bütün anlayış meleke. lerim uyuştu, dilim tutuldu, der- manım kesildi hiç bir şeye ermez oldu. SR aklım » Anladım ki, ben, aşkın gerçe- giyle. âşıkım. Ve bana o halde dediler ki: (Artık dikkatle bak! Sevgiline dikkatle bak; ve bütün cihan güzelliklerinin ondan alın- ş olduğunu gör!) * Bütün cihanların bütün güzel” likleri şahıslansalar, kemale gel im id beklerimin içi” ve. ona baksalar ne olurlardı bilir misiniz? Hayran” lıklarından onun nurunda şöner- RAİYE Kasidesi Prof. Ş.U. Edebiyat Tarihi : Netice Büyük ve mütasavvıf, hâkim ve şair İbni Fârız' ınYâiye, Mi miye. ve Râiye kasidelerini bitir- Bilhassa o bu Rüiye .'kasidesinin altın madeni ipek nesci, Ibni Fârız'ın ne büyük capta bir ilâhi marifet kahrama” m olduğunu gösterir. Râiye ka” miş bulunuyoruz. sidesinin yukarıdaki © örneklerin den 10 uncu ve 12 inci (paragraf) lar, kaç haftadır üstün vasıfları üzerinde (o durduğumuz (müsbet deha şartlarının en parlak num” neleridir, o Denebilir ki, o bütün dünya sedebiyatında' ilâhi aşk ve vecd mevzuunda bu örneklerden daha ileri misaller görülmemiş tir, Böylece Ibni Fâriz bahsini kapar ve tekrar Iran edebiyatına 10. geçerken : Hakiki Şarkın: bu ha kiki dehasını: selâmlarız Okuyucularımızın bilhassa Ib ni Fâriz üzerinde billürlaştırdı- ğımız kıymet o hükmüyle, Ömer Hayyam ve benzerleri hakkındı” ki ölçümüze dikkat (etmelerini; ve böyle örneklerde eksik buldu- gumuz unşurü İbni Fâmz çapın daki dehaların nasıl ve neyle ka- pattığını ana dâva mularını dileyeceğim. diye ele al- Prof. Ş. L (ORIPID) : (Medeya) — (Korintos)" lu ka- dınlar, beni ayıplamamanız için evden çıktım. Çünkü Oben gev- şeklikleri yüzünden fena bir ka” yıtsızlık şöhreti (o kazanmış olan birçok iyi fâniler tanırım. Buw- lardan bir kısmını kendi gözle - rimle gördüm, bazılarını da işit- zünde yok demektir. Zaten yu” bancı için devlete karışmak bir vazifedir ve ben bunu yapmıyan- lar gibi, hemşehrilerini, onlar ta- rafından tanınmamış olduğu için azametiyle (inciten şehirliyi de beğenmem. Fakat hiç * bekleme" den maruz kaldığım bu hâdise be- ruhumu kırdı. Benim © işim bitti. Hayat isteğini biz, kadiilkise ze bir koca satın almak ve vücu” dumuza bir efendi vermek için onları reddetmek bizim icin mem nudur. Sonra bu yeni itiyatlar e kadının, evinde kendisini tanıma- hayâtından bıkkınlıklarını unutmak''için dı şarıya gider. Bir dosta veyahut kendi yaşında bir arkadaşa mü racaat eder. Fakat bizim gözle- rimiz bir tek insana bağlı kalır. Bizim için evde tehlikesi olmıyan bir hayat geçiriyoruz derler. Bü- dalaca düşünce! Uç..defa mn ; burada hayat ne ve , nihayet dostlarının cemiyeti var. Ben is“ yalniz, an beni ya- bandı. bir topraktan bir av gibi kağıran bir kocanın hakaretleriy” taliksizliğimden uzakta demir atacak tek akrabam bile yok: İşte senden istediğim şey: Acıla- rımin bedelini kocama (o ödetecek ve kendine kız vereni ve onunls evleneni cezalandıracak bir bir çare bulabilirsem, susmak! Zındır. Bir “kadın tabit hallerde korkaktır, o kavgada ve demi (Medeya) Salih: Zeki AKTAY Edebiyat Tarihi : (Medeya) İason), beraberinde (Medeya) laç halde geldiği (Korintos) ta buranın kıralı (Kreon) un kı- zı (Glavke) ile nişanlanır. (Kre- on) tarafından nefyedilmek üze le olan (Medeya), daha bir riger kalmak için müsaade ister ve bu- na nail olur. F bir elbise, ile bir altın taç gönde. rir. Yeni gelin bu hediyeleri kul- landığı n. hayatımı kaybeder ve Cireon) kucaklardıjı! için o da beraberce (Mede ya) kendi çocuklarını öldürür ve Güden Da aldığı ejderhalar ; kız'nı şulu bir arabu üstünde Atina'va gider ve orada (Pandion)un oğ lu' (Aizeus). tile evlenir. ede- yağnın' (lason)u nel ». ve gençleştirdiğini iddia eder- ii (Arigtofan) o ise, DİE yes: rakkında şu hülâsayı» yı 204 mıştır: Kreon) un kızı (Glauke) ile evlendiğ; için (Iason) a düşman olan (Medeya), ;(Kreon) ve ken- di çocuklariyle beraber Pi yi öldürür ve (lason) dan ayrı” larak (Aigeus) ile beraber ya- şar. Mevzu, diger iki -tracedya muharriri tarafından kullanıl mış de; r.. Dramiın, sahnesi ir ki vazife ve münasebet sırlarını kucaklayan meşhur (tirad) ıdır. Salih Zeki AKTAY