20 Şubat 1948 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 15

20 Şubat 1948 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 15

RÖPORTAJ B A EZATLAR şehri İstanbulun en muhteşem sefahat merkezleri... Çok ve havadan kazananların, pek çok ve havadan sarfettikleri yerler... Kimsesiz anne, veremli çocuğuna ek- mek parası bulamazken; şampanya şişelerinin patlatıldığı, kristal şam. panya kadeblerinin dans pistlerinde şe- refle kırıldığı salonlar... Fubşun, bir amozon edasiyle ve pervasızca at koş turduğu meydanlar... Manevi iğrenç- liği gizlemek için; rengin, ışığın, ku- maşın, etin, müziğin azâmi derecede güzel göstermeğe çalıştığı yuvalar.. Barlar N Büralarda konuşan, buralarda iti- bar gören, buralarda fermanferma olan, buralarda sihirli anahtar yerini tutan sadece paradır, para... İçki, kadın ve bu uğurda hesap- sızca saçılan para... Beyoğlu'nun gece âlemlerini hulâsalandıran yer... Gece saat dokuzdan sonra, hattâ, hattâ ondan, on buçuktan sonra, gece sefası edasıyla açılırlar ve Bayat (0) başlar buralarda. Kendi aralamaya ve kendi ölçü- lerine göre çeşitlenmiş ve sınıflara ayrılmışlardır. En başta gelenler; lüks otel ve gazinoların pavyonları veya bar . ameriken'leridir. Sonra doğru- dan doğruya isimlerinin senuna bar kelimesini ilâve edenler gelir. Sırada ensonu, bir nev'i piç - bar diyeceğimiz kokteyl salonları alır. ##* Pavyon... Ekâbir, kodaman ve mi- rasyedilerin, bunların sayın eş ve mahdum beylerinin cirit attığı lüks barlar... Otel veya gazinonun salon. larında, hafif bir müzikle yemek ye- nilip kafalar çekildikten sonra, > sosyete)nin (icaplarına uymak ve uyulduğunu etrafa ilân etmek için buraya gidilir. Yeni baştan, tabii alaturka sayılanlardan olmamak şar- tiyle, çeşitli içkiler içilir. Bunlar şam- panya, cin, viski, bol, votka, vermut ve sayısı bilinmiyecek kadar çok isim ve çeşitte olan (kokteyl) lerdir. Daha aşağı sınıf sayabileceğimiz salonlarda görülmediği, getirilmediği halde, buraya sayın eşler ve cici küçük hanımlar getirilir. Muhterem BİZE ma m A LARIMIZ R beyefendi obir. dansözle (omeşgul- ken, sayın eşin boş durmamasında bir mahzur yoktur. Tâbir yerindey- se, buraya devam edenler, geyik fa. silesinden yahut boynuzlular cemiye- tindendirler. Gece yarısından sonra, ter, esans ve çeşitli alkol tüten vücutlar, İngiliz kumaşından palto ve dünyanın en pahalı kürklerine sarılmış olduk- lan halde, hususi otomobilleriyle ka- loriferli apartımanlarına dönerler, Apartımanların özel (') birer bar haline getirilip Vm bilmem. #* . Bir caz, bir dans pisti, öizütülik salleliar daha kenarlarda veya varsa balkonunda localar... İğ. reti ve özenilmiş bir dekor. Çirkin. liklerin belli olmaması için renklendi. rilmiş ve loşlaştırılmış bir ışık terti- batı. Yarı çıplak, yarıdanda fazla çıplak, en mübalağalı şekilde boyan- mış kadınlar. bar kadınları .. Daha barın kapısından içeri gi- rince, vestiyerde paltonuzla bera- ber cebinizin de soyulmasına baş- lanır Salona girersiniz. Garsonların hepsi (smokin)lidir, sizi en hürmetkâr tavırlarla kendi kısımlarındaki masa- lara davet ederler, Çünkü siz, kapı. li girdiğiniz zaman henüz bir meç- hulsünüzdür. Cebinizin ne kadar şiş. kin olduğu, elbisenin üstünden ve üs. tünüzdeki elbiseden belli olmaz. Yal- nız taşralı oldukları ilk nazarda beki olanlar, muhakkak ki, daha fazla iti bar görürler. Yine garson tarafından ayni sahte edalarla ne emredildiği sorulur. Ne olup olmadığını solarsa. nız, içkiler şampanyadan başlıyarak sıralanır. Bundan sonraki itibarınızın ayni ayarda devam edip etmiyeceği, ısmarlayacağınız içkiye bağlıdır. Eğer kahve, çay, bira söylerseniz. anlaşılır ki, siz barlık lokma değilsiniz. Kadın- lar bile masanıza pek başlarını çe. virmezler. ** Bara se umumiye iki züm- reye ayrılır : etmek arzuların tatmin etmek e bir şişe bira içe- rek azami fedakârlıkta bulunan, ba- badan mevrus mal ve nakitleri olm. yan gençi ti dahil 7 ve va zen- ginlerle, mal almak ve ırf para yemek için gelmiş AN tlccikdar, çiftçiler... Birinciler bar sahiplerince, bar müşterisi addolunmazlar. Onlara lâ- zım olan, geldiği zaman etrafına iki üç kadın topliyarak şampanya ve (bol) içen, hesabı da yüzlük banknot. lardan aşağı paralarla ödemeyen ikinci kısım müşterilerdir. Bir gün, bir bu. çuk saatte, iki kadınla beraber içkiiç. tikten sonra 560 lira ödeyip çıkan bir biçareyi hayretler ve dehşetler içinde seyretmiştim Ayni adamı, iki ( Lütfen sayfayı çeviriniz )