12 Temmuz 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

12 Temmuz 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

10 Trakya ve Boğazları tahkim | Bugünkü Ankara Haberleri (Baş tarafı 1 inci sayılamızdadır) bulunuyor. Bu da Türkiye boğaz- ları ve Trakyayı tahkim ediyor şek linde ortaya atılan kuyruklu yalan- dır. Bu üçüncü sebep on, on beş gün- denberi, yalnız kulaklardan ku: laklara söylenmekle iktifa edilir. ken bugün, gazete sütunlarma ak- setmiş bulunmasında sebep ara- mak icabeder. Bulgar Hükümetinin Türkiyeye karşı hüsnü niyetinden emin bu- lunmasak bunu, Bulgar efkârı w- mumiyesini Türkiye aleyhinde ha* zırlamaya çalışmak şeklinde tef- sır etmek mümkündür, Fakat gariptir ki, Bulgar mat- buatına Trakyadan İstanbula gay- ri mes'ul eşhasin tazyiklerile umu- mi bir panike uğradığını öğrendi- ğimiz Yahudilerin kaçması bile sırf bu tahkimat işile alâkadar gös- terilmekte ve bu arada kaçtıkları haber verilen beş on Bulgarm se- fil bir halde Bulgaristana iltica et- meğe başladıklarını yazarak kıya- meti koparıyorlar ve hulâsaten di- yorlar ki: “Türkler Boğazlar ve Trakyayı tahkim ediyorlar, Şimdiye kadar İstanbula Trakyadan 2000 Yahudi muhaciri gelmiş ve hafta sonuna kadar da 6,000 Yahudi gelecektir. Türkler, Edirne, Kırklareli, Çorlu, Ye Kolfarlıdaki Bulgar aileleri de yerlerini terke mecbur edilmekte- dirler, Bunlar, bura kaymakamla- rın emrile 48 saat içinde bütün işlerini, emlâklerini tasfiye edip, Türkiye topraklarını terketmişler - dir, Türkiye hükümeti buralarının gayri askeri mıntaka olduğunu ve buralarda ecnebilerin yaşryamıya- cakları Bulgarlara ve Yahudilere söylenmiştir. Boğaz sahillerindeki Türk halkma da sekiz gün zarfın Sinemacılar (Baş tarafı 1 inci sayıfaraızdadır) det için hiçbir şey verilmiyecek » tir, Bu müddet 24 gündür. İ Ayni zamanda sinemaların ka-| patılmasından dolayı belediye a - İeyhine sinemacılar tarafından a- gılan zarar ve ziyan davasından vazgeçilecektir. o Darülâceze his- sesinin badema verilip verilme - mesi meselesi dahiliye, iktısat ve-| kületleri mümessilleri belediye ve! sinemacıların omurahhaslarından mürekkep bir komisyon tarafın - dan tetkik olunacaktır. Ve kanu-| ni hadden fazla bulunan bu vergi) için bir mutavassıt hat bulunacak-| tır. Bu ihtilâf İstanbulu 24 gün si- nemasız bırakmıştır. e Büyük bir ihtiyaca tekabül eden sinemalarm bu müddet zarfında kapalı kal- ması ayrıca belediye ile hazinenin menafiini de haleldar etmiştir. Dolfüs beş neza- ret aldı (Baş tarafı 1 inci sayıfamızdadır) - o Kabinede yapılan tadilât, ge - rek dahili ve gerek harici- noktai nazardan OM. Dolfüş için büyük bir muvaffakıyettir, Muma- ileyh ile Prens Stharemberg ara » sında sıkı bir münasebet ve teşriki mesai mevcut olduğunu bir kere daha ispat etmiştir. Roma, 11 (A.A.) — Matbuat, M. Dolfüsün temmuz sonunda İ- talyaya (o geleceğini ve Riccione ediyormuşuz da evlerini sahillerden içeriye al- maları tenbih edilmiştir, Boğazlar fevkalâde bir süratle tahkim edil mektedir. Trakyada geceli gündüz me istihkâmlar kaim olmuştur. Bu rada 1000 asker istihdam edilmek- tedir. Kalelere ve istihkâmlara a- ğır toplar yerleştirilmiş ve bütün Bulgar hududunca ayni faaliyet göze çarpmaktadır.,, Bulgar gazetelerinin böyle saç- maları gazete sütunlarına geçir- mekten kastlerini anlamak müş - kül değildir. Bu, Bulgaristanda ya- şıyan ve Bulgar nüfusunun altıda! birini Bulgar topraklardan bir an evvel kovmak atmak ve Bulgar halkını da bunlara karşı tazyikçi hareketlerinde bir kat daha teşvik etmek içindir. Düne kadar Bulgar gayri mes'- ul şahıslarının hakaretine uğrayan) Bulgar Türklerinin bundan sonra daha çok eziyetlere maruz kalacak! ları gün gibi meydana çıkıyor.! Köylerde dayak kasbalarda da - yak, şehirlerde dayak atabilmek, genç, ihtiyar, kadın, erkek bütün Bulgar Türklerini akın (halinde! Türk topraklarına atabilmek için zemin ve sebep hazırlanıyor. Bo- | ğazların ve Trakyanın tahkimi ya- lanının Bulgar gazetelerine geçme sindeki yegâne sebep budur. On- lar, pek âlâ biliyorlar ki Türkiye » de Bulgarlara karşı bir hazırlık yoktur, Türkiyede burnu kanamış' bir Bulgar mevcut değildir. Bugünkü posta ile gelen ve E- dirnede çıkan Milli gazetede de a- şağıdaki satırları gördük. Bunlar bizim iki gün evvel yazdıklarımızı aynen ve daha fazlasile teyit et- metkedir: Bulgaristanın Türklerle meskün Gemi yangını (Baş tarafı 1 inci sayıfamızdadır) tır. Üzerine su sikılmağa başlan- mıştır. Lâkin, zaten yüklü olan ge- wi, fazla su ile doldurulursa bata- cağı farkedilmiş, bunun üzerine, baltalarla tahrip suretile ateşin ö - nüne geçmeğe çalışılmıştır. İtfai- yenin bir saat süren faaliyeti ne- ticesiNimeti Hüda kurtarılmıştır, Lâkin, Abdullahın hastaneye nakli için Beyoğlundan istenilen imdat otomobili gecikmiş, adam- cağız, yarım saat kadar gemide, bir çeyrek kadar da Dolmabahçe meydanında, koluna girez iki ar- kadaşını sağa sola çekerek ve kem dini yerlere atıp parçalamak isti- yerek feryat feryada haykırıp dur- muş, civar evlerden uyanıp topla- nanları müteessir etmiştir. Nihayet, civardan dolu bir tak- si geçtiği görülerek durdurulmuş- tur. Abdullah, bu sayede hastane- ye gönderilmiştir. Kazazede git- tikten sonra Beyoğlundan beşe çeyrek kala gelen can kurtaran ©- tomobilini idare edenler, muhatri- rimize demişlerdir ki: — Bize, doğrudan doğruya te- lefon edilmedi. Memur Bey, civa- rımızdaki karakola haber vermiş. Oradan yürüyerek gelip kaza ha- berini getirdiler. Bu ibret teşkil etmeli bütün polis! efradına, can kurtaran otomobil - lerinin telefon numaraları öğretil melidir. HABER — Akşam Postası bulunan Eski Cuma ve Şumnu san cakları dahilinde bir çok köylerde Türklere karşı müthiş bir tazyik ve| Maarif Vekâletinde Bu sabah vekilin riyase- dayak siyaseti tatbikına başlandı tinde bir toplantı yapıldı lü 30,000 asker çalışıyor, Edirnede | ğını çok derin bir teessür ve teessüf eski kaleler yerine derin beton ar-İle haber almış bulunuyoruz.Eskicu manın Muratlar, Kubadin, Boğaz kesen ve Zağraliköy karyelerinde resmi polis ve jandarma kuvvetle- ri silâh aramak bahanesiyle Türk halkını tazyik etmiş ve bittabi si- lâh bulamadığı için dövmeğe baş- lamışlardır. Köylerde saatlerce devam eden bu dayak hâdiseleri kadın, erkek, genç ve ihtiyar bü - tün Türklere teşmil edilmiş ve bir çok milletdaşımız ağır bir surette evlerine kaldırılmışlardır. Muratlar köyünde yapılan hâ- diseler büsbütün fecidir. Burada Türklerden silâh, mitralyöz ve Türk bayrağı sorulmuş ve bulun- madığı için bütün köy halkına, en küçük yavrucuklara, genç ve ihti - yar kadınlara varıncıya kadar da- yak başlamış ve bunun neticesi o- larak bazı ihtiyarlarm öldüğü de şayi olmuştur. Şumnunun Eğridere köyündeki facia da tüyler ürpertici bir hal al- mıştır. Burada bir de ırza tecavüz meselesi olmuş ve bu hâdise o ci- vardaki bütün Türkleri fena halde ürkütmüştür, Kubadin köyünde de köy belediye sekreteri bulunan ih- tiyat zabitlerden biri köyün Turan Yurdu kâtibini Türkiyeden silâh ve para alıyor, diyerek fena halde ve öldüresiye döğmüş ve “ben size Bulgar ordusuna mensup bir zabit olduğumu ispat edeceğim,, demiş- tir, Hâdiseler o kadar çok, o derece ağır ve o nisbette fecidir ki, insan bunları dinlerken nasıl ifade ede- ceğini düşünüyor ve hayret ediyor, Dahiliye Vekili tahkikatını bitirdi (Baş tarafı | inci sayrfamızdadır) ve emniyet müdiri Fehmi beyler! tarafından karşılanmışlar ve Sir- keci rıhtımında kendilerini bekli- yen kalabalık bir halk kütlesi ta- rafından şiddetle alkışlarmışlar - dır. Şükrü Kaya Bey, vapurdan in- dikten ve istikbale gelenlerin el- lerini sıktıktan sonra hususi bir otomobille Tokatliyana (giderek bir müddet istirahat etmişlerdir. Vekil bey Tokatliyanda vali ve belediye reisi Muhittin Bey 2i- yaretle bir müddet görüşmüştür. Dahiliye Vekilimiz, yaptığı tahki- katı gösterir bir rapor hazırlamış ve Başvekil İsmet Paşaya takdim etmek üzere dün akşamki trenle Ankaraya gitmiştir. Vekil Beyi Tokatliyanda vali ne mımtakalarında tahkikatın ge- nişletilmesini ve almacak netice” nin peyderpey vekâlete bildiril - mesini Trakya İkinci Müfettişi İb- rahim Tali Beye bildirdiğinden şimdi tahkikata İbrahim Tali Bey tarafından devam edilecektir. Son hâdisat dolayısıyle Kırk - lareli valisi Faik Beye işten el çek tirildiği ve vekâlet emrine alındı” ğı hakkındaki haberin doğru ol « madığı anlaşılıyor, Çünkü Faik Bey, bu mesele olduğu zaman iki ay izin almış bulunuyordu. Diğer taraftan öğrendiğimize göre gerek Vekil gerekse Müfetti- si Umumi Beyler tarafından ya- pılan tahkikat sırasmda bazı me- Ankara, 12 (Telefonla) — Bu sabah yeni Maarif Vekili Abidin Beyin reisliği altında maarif mü- dürü umumilerinin işitrakile o bir toplantı yapıldı. Bu toplantı hâlâ devam etmektedir. Haber aldığımıza göre, bu top - lantıda mektep programlatında yapılacak esaslı (değişikliklerle bundan sonraki yeni istikamet me- selesi görüşülmektedir. Bu toplan- tıda mühim kararlar o verileceği söyleniyor. Şükrü Kaya Bey Ankarada Ankara, 12 (Hususi) — Dahi - liye Vekili Şükrü Kaya Bey geldi. İstasyonda Umum Jandarma Ku- mandanı Közim Paşa ile Hariciye Umumi kâtibi Numan, Dahiliye müsteşarı Vehbi, Ankara Valisi Mümtaz, Matbuat Umum Müdürü! Vedat Nedim, Emniyet Umum Mü dürü Tevfik Hadi Beylerle bir çok! erkân tarafından karşılandı. Şük- rü Kaya Bey istirahat etmek üzere doğruca köşküne gitti. Öğleden sonra Başvekil Paşayı ziyaret ede- rek Trakya tetkikatı hakkında iza- hat verecektir. Kaçakçılığa karşı Kaçakçılığın müştereken men ! ve takibi için evvelce yapılan pro- jenin son şeklini tesbit etmek üze- re Ankaraya ve oradan şehrimize gelen Yunan gümrükler müdir mu avini M. Karacidas şunları söyle- miştir: “Kaçakçılar hakkında müşte- reken takibatta bulunulması etra- fmdaki projeyi Atinaya gönder - dim, Oradan gelecek emre göre hareket edeceğim. Ankarada temasta bulundu - ğum yüksek zevattan çok mem - nun oldum. Bu memnuniyetimi i- fade edecek kelime bulamıyorum. İstanbulda bulunduğum müddet- çe muhafaza müdiri Hasan bey - den gördüğüm misafirperverlik - ten de çok mütehassis oldum. Hasan beyin delâletiyle gezdi- ğim Yavuz zırhlısı kumandan za- bit ve efradına çok teşekkürler e- derim. Türkiye, sahip bulunduğu bu zırhlı ile her zaman iftihar et- melidir.,, murine işten el çektirilmesine lü- zum görülmüştür, Vilâyet emni - yet müdiri de bu meyandadır. A- çıkta bulunan omemurların kat'i vaziyetleri, umumi tahkikatın te- kemmülünden sonra kat'ileşecek- tir. Mezun bulunan Kırklareli va- liliği vekâletine, mülkiye müfet- tişlerinden Orhan Sami ve bele - diye reisi vekâletine de belediye doktoru Hâmit Şakir beylerin bak maları Dahiliye Vekâletince tas- dik olunmuştur. Bir takım gayrimes'ul şahısla- rm yaptıkları taşkınlıkları ebem- miyetli bularak yerlerini terkle şehrimize hicret etmiş olan Muse- vi vatandaşlar, Dahiliye Vekili i- le İkinci Müfettiş tarafımdan ya- pılan tahkikat ve alınan tedbir - lerden sonra muhtelif vasıtalarla yerlerine dönmüşlerdir. Birçokla- rı da hareket etmek üzeredirler. 12 Temmuz Gg , Iktisat Z. Celâl Bey yarın © seyahatına çık Ankara, 12 (Telefasik' tisat Vekili Celâl Bey mi hate çıkıyor. Vekil be © kişehir fabrikasını tefi pi oradan Bursa sergisini “5 mek üzere Bursaya gide kil Bey İstanbul yoliyl£ dönecek, sonra Başv fabrikaların temel atm# seyahatine çıkacaktır. . | Ankara Hukuk fi sinin mezuni” Ankara, 12 (Hususi Ankara Hukuk Fakü iv ları bitti. 32 si leyli, Z olmak üzere 52 talebe © dı, 46 talebe ikmale bağ İsmail, Necip, Ziya, şat, Selâmi, Hakkı, ih Beylerle Semahet ve Hai nımlar çok iyi derece v4 AR Mişon Ventura Ankara, 12 (Telefon niversite Roma hukuk“ Mişon Ventura Beyle p(© ningin becayiş edileceki” doğru değildir. Alâkaö& tekzip ediyor. Almanyada (Baş tarafı 1 inci saya dir. Bu mülâkat, 30 İN öteterimdezenmin mış olduğu ilk mülâl Alman başvekili — Son aylar içinde arasında bazı ihtilâflar dilerine itimat ettiğim bana hiyanet ettiler. Yüksek birer otorite rak hükümette mühim bulunan bu adamlar virmek için suikast vetinde bulundular, Ti demezdim. Eserime mak, milletin itimad mak için yapılacak bir O da, hainleri zarar bir hale getirerek Al dahili harp © faciasını maktı.,, ' ... Almanyada “İkinci ) mını almış olan geçe” | içindeki vakayiden son! bir yiyecek buhranı haber veriliyor. Bütün resmi mati di milyonlara baliğ ol#” | sikaları tab'edilmekte “e, da halka tevzii düşü İ Bazı yiyecek mevad i İ buhran daha şimdide”, İ ve ahalinin dükkânlar rayla dizildikleri gö: u Bazı mevat, daha misli fiata fırlamıştır- Buhrana karşı ko hariçten gıda mevadd!* mutasavverdir. F burada bir müşkülle * ta ve bankasında €€ bulunmadığı için bun“ edememesinden endi$€” tadır. ğ Yazımızın çokluğt Korsan romanımız gi” | zür dileriz.