30 Mart 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

30 Mart 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

2 italya 6090.000 kişiyi silâh alltına topladı Roma, 30 (A.A.) — Âyânda söylediği bir söylevde habriye ! müsteşarı General Bestrokki, Af rikaya yakında gönderilecek ye- ni bir fırkadan bahsetmiştir. Ge- neral, ihtiyat olarak saklanan 912 sınıfını hesaba koymadan, gelecek ay İtalyada silâh altında 600.000 kişı mevcut olacağını söy- lemiştir. Yeni Italyan kruvazö- rünün sürati 39 mil Cenova, 30 (ALA.) — 5.500 tonluk yeni Montecueculi kruva. | zörünün sür'at tecrübeleri sekiz | saat sürmüş ve 39 mil sür'at elde edilmiştir. b Italyan tayyare sınıfının yıldönümü Roma, 29 (A.A.) — İItalyada tayyare kuvvetlerinin ayrı bir sı-| nıf olarak tesisinin onuncu yıldâ. nümü, Battario tayyare limanın- da ve B. Musolini'nin huzuruyla mutantan bir surette tesit edilmiş- tir. ——— Hükümetin işini " beğenmedi (Buş tarafı I incide) tığı işler tetkik ve tenkit olun - muştur. Bugünkü kabinenin, or- dunun ve milletin beslediği ü - mitleri boşa çıkardığı hakkında umumi bir karar velirmiştir. Ayrı- ca kabinede yapılacak tebeddü - lâtta bundan sonra bütün teşeb. büsleri, askeri birliğin ele alması tesbit edilmiştir. Fakat kabine tebeddülâtınım nasıl ve ne şekil - de olacağına dair şimdilik orta - ya bir şey konmamıştır. Büyük devlet meselelerinin müzakeresinde Ordu arasındaki ikiliğin de kaldırılıp tam ve esas- h bir vahdetin yer bulması ehem- yetle ileri sürülmütşür. Bunu te - min için de askeri birliğin daha 24 ikincikânun tebeddülünden, yani Zelatef kabinesinden evvel bazı zabitlerin ordudan çıkarıl - maları hakkında verilmiş olan kararım bir an evvel tatbikine ge- çilmesi için yeniden karar veril. miştir. Hattâ hükümetin bu işi | geri bırakmasına da teessüf o - | hunmuştur. Kongreye istirak eden zabit - ler yerlerine dönmüşlerdir. İelğedlri Bir milyon liralık tahkikat .- 1.200.000 Türk mühaciri için hazırlık - Dün sabah şehrimize gelen İç. işleri Bakanı Bay Şükrü Kaya yarın Trakyaya gidecektir. Ba - kan bu seyahati etrafında de - miştir ki: *— Trakya seyahatim — dört gün sürecektir. Şimdiye kadar Trakyaya on sekiz bin muhacir yerleştirilmiştir. Bu haftalarda meclisten bir milyon liralık tah - sisat alınacak, bu para ile muha- cirlerin terfihine çalışılacaktır. Memleket haricinde 1,200,000 | kadar Türk vardır. Bunların hep- * vi de Anavatana gelmek istiyor. Fakat bunları hep birden getir - memize imkân yoktur. Tedrict | bir surette getirecek ve yerleşti- | receğiz.,, : TYATER — Âkanm Postast ı BU SABAHKİ HABERLER Amerikanın harb bütçesi 401 milyon dolar! Vaşington, 30 (A:A.) — A- yan ve meb'usan meclisleri, harp bütçesini 401.988.170 dolar ola - rak kabul etmişlerdir. Bundan başka meclisten ordu mevcudu - nu 118.500 den 165.000 & çıka - ran, millt muhafız kıtaatı yekü - nunu 5.000 kişi arttıran ve tay - yareler sayısmı 900 den 1.447 e çıkaran projeleri de kabul etmiş- lerdir. Almanyanın 400 bin ton- luk donanma isteği karşısında Amerika Vaşington, 29 (A.A.) — Salâ. hiyettar mahafile göre Almanya- nın 400 bin tonluk bir donanma - ya mal'k olmak talebine karşı bir. leşik Amerika lâkayt kalacaktır. Vaşington hükümetinin Lon - drada yapılmış olan müzakerele » rin uğradığı akametten sonra, İn- gilterenin Vaşington muahedena - mesi yerine kaim olacak yeni bir beynelmilel itilâf vücuda getirime- si maksadiyle diğer devletlerle da ha vasi bir esas dahilinde müza - kere yapılması ve bilhâassa bu mü- zakerelere Almanyanın teşrik e - dilmesi teklifine muhalefet etme - miş olduğu hatırlatılmaktadır, Söylendiğine göre Amerika i - çin mühim olan nokta İngiltere, Amerika ve Japonya-arasında 5, 5, 3 n'sbetinin — muhafazasıdır. Yoksa Avrupa milletlerinin ikin- ci derecede olan bahri kuvvetle rinin inkişaf etmesinin Amerika için hiçbir ehemmiyeti yoktur. Gölüyelid Ispanya kabinesi . üstifa etti Madrit, 29 (A.A.) — Kabine istifasını reisicümhura vermiştir. Yeni kabinenin, eski kabineyi teş- kil eden partiler tarafından teşkil | olunacağı zannedilmektedir. Ma- amafih eğer en mühim parti olan!| katolik halk partisi hükümeti teş- kil etmeyi kabul eder ve bakanla- yın ekserisini kendi azası arasın. dan seçer ise buhranın ehemmi-. yet kesbetmesi muhtemeldir. Kabinenin istifasının - sebebi, Austri isyanından dolayı idama mahküm edilen sosyalist şefi Pe- na hakkında bir afiv kararı çıka- rılması üzerine kabine azası ara- Tayyarelerin adedi de 900 den 1447 ye çıkarılıyor Belçika hükümeti Sovyetleri tanıyor Brüksel, 29 (A.A.) —'Bolçilu hükümeti, mebusan meclisinden Sovyet hükümetini resmen tanı - mak için mezuniyet talep etmiştir. Hükümet ayni zamanda dünyanın diğer büyük devletlerinin de ka -| bul edecekleri bir misaka tevfiluıı( altın esasına sadık kalmak için de! meclisten mezuniyet istemiştir. —| Şimdiki halde Belçika frangr -| İsviçreden Almanyaya kaçırılan Bu mevzu beynelmilel bir mahiyet arzetmiye başladı İsviçreden gizlice — Almanyaya kaçırılan muhalif bir Alman gaze- tecisinin ş mdi Berlinde — mevkuf olduğu haber veriliyor. layiçre hü- kümet' sefiri — vasıtasiyle Alman hariciye nezaretinde — teşebbüste bulünmuştur. , e : Sefirin elde ettiği — malümat İsviçre müttehit meclisine gönde - rilmiş ve sefirin daha çok malümat elde etmesi lâzim gelmiş, kendisi- ne bu yolda tal mat verilmiştir. Kaçırılmış olan — Jakob isimli muhalif Alman gazetecisinin daha şimdiden (hiyaneti vataniye) su - çu ile suçlu olduğu bildirilmekte- dir. Kaçırılma plânmm İngilterede hazırlandığı rivayeti üzerine ga - zetecinin kaçırıldığı yer olan Ba « sel şehrinin müddetumumisi Lon - draya g'tmiştir. İngiliz polisinin teşriki mesaisi- ni isteyecektir . sındaki ıhtilâftır. Madrit, 30 (A.A) — Reisicum- hur, istifa eden kabinenin, lehle- rinde karar vermiş olduğu 21 idam | mahkümunu affeden bir emirna - me imzalamıştır. KURUN — Buğün başmakale yok- tur, CÜMHURİYET — Yunus — Nadi “Âvrupanın sıyasa sistemi ve Lehia- tan,, isimli bir Leh muharririnin kita- bından ve bundaki fikirlerinden bah- settikten sonra diyor ki: — Bugün Avrupanın en gayri tabü dış sıyasasını Lehistanın durumu gös- teriyor. Burada gerçekliğe bedel ha- yale çok yer verilmişlir. Tarihte bir çok kere parçalanmalara uğramış o- lTan Polonya bugünkü Avrupanın bu- günkü yoğurdu bir değil, bin kere üf- liyerek yiyen bir ulusu olmalıydı. A- ma denilenler doğruysa yanacak ateş- de ilk kavrulacağın Lehistan olmasın- Sabah gazeteleri ne diyorlar? öyle bir felâket olursa bir daha Türk atları gidip de ne vakit Vistülden su içerler, kimbilir .. MİLLİYET — Şükrü Esmer Ede- nin Moskova seyahatinden bahsedi- yor. Edenin Moskovada iyi karşılan- dığını yazdıktan sonra diyor ki: — İngilterenin Avrupa işleri hak- kındaki nazariyesinin daima önemi vardir. Fakat bu önem bilhassa bu- günkü durumda ve doğu lokarnosu gibi Avrupayı ikiye ayıran sorumda pek büyüktür. Bunun içindir ki genel barış bakımından doğu lakarnasunun lüzum ve ehemmiyetine Bay Edenin ikna edilip edilmediğini sormak — ye- rinde bir soru olur.. dan korkulur. Tanrı saklasın, şayet ZAMAN — İmzasız olan başyazıda nın istikrarını Belçika milli ban- kası temin edecek ve bu banka, kendi banknotlarına mukabil — bir kambiyolu tanzim — sermayesi vasıtasiyle — ecnebi dövizleri a - lıip satacaktır. Bu — mübadelenin nisbeti, bilâhare bakanlar meclisi tarafından tesbit olunacak ve bu muvakkat rejim, yarından sonra başlıyacaktır. gazeteci Gazetec Jakobun ku;ınlmım; yardım eden diğer Alman gazete - cisi Vessman da İsviçrede tevkif edilmiş bulunuyor. Muhalif gaze - teci Jakokb Almanyadan çıktıktan beri bugünkü rejim aleyhinde ya- zılar yazıydıdu. — « Strazburg'da Strazburgda çıkardığı bir mec- muada Almanyanım bugünkü va - ziyetine bilhassa gizlice silâhlan- masına ait etraflı malümat neş « rediyordu. Bunlar Almanyadaki bir çok ar- kadaşları tarafından gönderiliyor- du. — Basel'e gelen haberlere na- zaran, bütün bunlar yakalanmış ve idam edilmiştir. MuhHalif Alman — gazetecisinin hâdisesi bugün beynelmilel bir mesele haline girm'ştir. — Hattâ Milletler Cemiyetinde bile bu me- selenin görüşülmesini ileri süren - ler vardır. Milletler Cemiyeti — husüsi bir komisyon kurarak — beynelmilel tedhiş hareketlerine dair tetkikat yapılması isteniyor. DA Fransız meclisinde Franklen Boyyo- nun “Türkler, tanıdığım en İyi asker- dir,, sözünden bahsedilmektedir. Yazıda ercümle şöyle denilmekte- dir: “— Bugün bizimle anlaşmak iste- yenler, öyle şu veya bu siyasetin ani surette vukubulan tecelliyatının roru ile anlaşmağa kalkışırlarsa hiç de ho- şumuza gitmer.,, AKŞAM — “Akşamcı,, bugünkü ya- zısında belediyenin Şişli haricinde waptırmak tasavvurunda — buli mezarlığın biran evvel yapılmasını iş- tüiyerek bu mezarlığın Beyoğlu semti için bir ihtiyaç olduğunu ilâve- edi- yor, “Akşamcı,, bu mezarlıkta zengin- ler ve fakirler için ayrı yerler - ayrıl- masini doğru bulmuyor. Ankara telefonu Demiryolları memur- p ao9 iSyveyeg Apapurkeg anlaşıklığı İçl MUCÜĞÜMMZ karar yerine getirilmiştir. İş müs- Venizelos'un malları- na sahib çıkan çıkana tır. 3U MART — 1935 ları arasında iasfiye Ankara, 30 (Telefonla) — miryolları memurları arasında geniş bir tasfiye yapmaya karar vermiştir. Tasfiyeye tâbi tutula: cak memuür adedinin iki yüzü geçeceği söylenmektedir. Bunun için memur sicillerinin tetkikine başlanmıştır. Bu şekilde tasfiye- ye uğrayacak memurlara müna- sip ikramiyeler verilecektir. Tas- fiye kararı mali sene başında tas- dik edilecektir. Maarif müdürleri değiştirilecek mi? Ankara 30 (Telefonla) — Yüksek mektep mezunu olmıyan 25 maarif müdürünün değiştiri- leceği hakkında salâhiyettar bir zat: — Maoarif müdürlüklerine ta - lip bulamıyoruz, nerede kaldı ki değiştirelim. Cevabmı vermiştir. Manisa Fırka işleri Ankara 30 - (Telefonla) — Manisa fırka vilâyet idare heye- ti işlerinin İzmir fırkasına bağ - lanacağı ve Manisa fırka işleri- ne de İzmir teşkilâtına riyaset e- den Avni Doğanın bakacağı söy- lenmektedir. ; Himayeletfal piyangosu Ankara 30 (Telefonla) — Himayei etfal piyangosunun bü« yük ikramiyesini almak üzere müracaat eden iki şahıstan biri olan avukat kâtibi Süreyyanın bilet üzerinde tahrifat yaptığı. likçe tevkifine karar verilmiş ve tantikliğe havale olunmuştur. — Atina, 30 (A.A.) — Bir Ame- rika bankasının Paris şubesi, B. Venizelos'a avans olarak verilen 70,000 İngiliz lirasıma karşrlık ol- mak üzere Kiryakos isimli yük gemisile Venizelos'a ait binala - ra haciz konmasını istemiştir. Hükümet memurları, bu bina- lar ile yük vapurunun evvelce haczedilmiş olduklarını, binaen- aleyh bu talebin yerine getirile « miyeceğini bildirmişlerdir, Türk İgc_ıpera- tifçilik kurumu Ankara, 29 (A.A.) — Türk ko- operatifçilik kurumu, yıllık kong- resi bugün Halkevinde kurumun fahri başkanı Ökonomi Bakanı B. Celâl Bayarın başkanlığı altında toplanmıştır. 'Toplantıda kurumun üyeleri ve kooperatifler adma seçilmiş mu - rahhaslar bulunmuşlardır. Kon - gre idare beyeti raporunu dinle « dikten sonra hesapları tetkik et - miş ve yeni idare heyetini seçmiş - tir. “Böndan başka şimdiye kadar yapılan neşriyattan ayrı olarak il - mi neşriyat yapılması onaylanmış- Cumur Reisi Atatürk'e, Başba- kan İsmet İnöntüine kongrenin say- gılarmın sunulması teklifi ittifale- la kabul edilerek kongre adımna tel- graflar çekilmiştir.