March 30, 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

March 30, 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Eden Rusyada Eden'in seyyahat Bay Edenin ziyaret programı Moskova, 29 (A.A.) — Havas Ajansının Moskovaya göndermiş olduğu hususi muhabirine — göre, Bay Eden 'le arkadaşları Rus hu- dudundan Moskovaya kadarki me- safeyi Bay Litvinofun binmesine mahsuş olan husust trenle katet - mişlerdir. Vagonda ilk mükâlemeler, Bay Edenle Sovyet Rusya Hariciye ko- miserliği Şark İşleri şubesi müdür muavini Bay Winberg ve Sovyet - lerin Londra stefiri Bay Maziya - retiski arasında başlamıştır. Bay Edenin programı şudur: Muvaselet günü, bir resmi ka - bul, Cuma günü sabahleyin Bay Rusyadaki proğramı Litvinof ile mülâkat, öğleden son- ra Bay Staline ile görüşme, akşam Ruş baletleri — galesi, Cumartesi günü Bay Eden sabahleyin Fran - sız ressamları galer's'ni ziyaret e- decek, öğle yemeğini Bay Litvinof un sayfiyesinde yiyecektir. Pazar günü Moskovada — Rus resim sergisi ve müleakiben Kızıl- ordu merkezi gezilecektir. Bay E- den, hareketinden — evvel ikinci Rusş baletleri galerisinde hazır bu- hunacaktır. Bay Eden, her tarafı — kar ve buzlarla örtülü olan Moskova iş - tasyonunda Bay Litvinof ve İngi - Hiz büyük elçisi Lord Chibston ta. rafından karşılanmıştır. konusulan Moskovada şula meseleler nelerdir? T AA NİN Mezskova, 29 (A.A.) — Bugün- , di meseleler meyanında Rusyaya kü müzakerelerde Aksai Şark me- | açılacak kredi ile İngiliz — Rus selelerinin birinci derecede mev- | ticaretini alâkadar eden Ottava i- zuu bahsolduğu — zannedilmekte - dir. Akani Şarkım sakin vaziyetiyle Çinin temamiyeti, İngiliz devlet a. Sanılarını olduğu gibi Sovyet dev- min edilmektedir. Bay Eden'n bugün öğleden sonra Bay Stalin ile yapacağı mü - let âdamlarını da alâkadar eden zakerelerin daba geniş ve daha w Mneselelerdir. mumi bir sahaya şamil olması çok Bugün münakaşa edilen iktisa- | muhtemeldir. Eden Stalin tarafından | Titülesko B. Lavâlte ıkı saat görüştü Paris, 29 (A.A.) — B. Laval ile B. Titülesko arasındaki gö rüşme bir saatten fazla sürmüş- tür. Bu görüşmeden sonra her iki devlet adamı, matbuat mü- messillerini kabul ederek her noktada hemfikir olduklarını ve bugün tekrar görüşeceklerini söylemişlerdir. B. Tiltülesko, Belgrat ve Prag seyahatlerin- den sonra Parise küçük anlaş- manın mevcut meseleler — hak- fandaki mütalealarını getirmiş- tir. Ya emniyet ya harp! Moskova, 29 (A.A.) — Bay E- denin yanında bulunan şahsiyet « ler, İngiliz kab'nesinin Stresa konferansından sonra umumi bir konferans yapmak için teşebbüste bulunacağına dair Londrada do - laşan şayiaları kaydı - ihtiyatla karşılamaktadırlar. Bay Edene çok yakın olan bir şahsiyet, “Havas,, muhabirine şu beyanatta bulunmuştur: Herşey, seyahatimiz esnasında elde edeceğimiz malâmata bağlı - dır. Biz vazih müzakereleri, mu - ayyen tekliflere bağlamak istiyo « ruz. Umumt bir anlaşma kadrosu çiz'lip çizilmiyeceğini, kabine an- cak bu esas üzerine tayin edebile- cektir. İngiliz mehafili, alelumum, Al. manyanın her ne pahasına olursa olsun açıkta — bırakılmıyacağı ve — Almanya ışi Con Saymen, “Berlin'le aramızda derin ihtilâf var!,, dedi Con Saymen, İngiliz Avam ka- marasında Hitlerle mülâkatının neticesini şu veciz cümle ile söyle- miştir: “Almanya ile aramızda pek büyük bir noktai nazar farkı vardır. Hitlerin Con Saymen'den ne müth'ş şeyler istediğini Deyli Te - legraf gazetesi ilşa — etmiş ve bu haber dünyada bir bomba gibi patlamıştı. Hatırlardadır. ki, bu ifşaata nazaran, Almanya hudut - larını şarka doğru genişletmek ve kuvvetlerini alabildiğine arttır . mak ist'yordu. Almanya Deyli Telegrafı tekzib etmektedir. Buna rağmen Fran - sız matbuatınm neler yazdığımı a- şağıda okuyacaksınız: Paris, 29 (A.A.) — Matbuat, Sir Saymen “Londra ile Berlin a « rasındaki pek büyük noktai nazar ihtilâflarını,, itiraf eden beyanalı ile, tekzibe rağmen Dayli Telgraf- m efkârı tey't eden ifşaatınım ha - kikat olduğunu tebarüz ettirmek - tedir. “Pöti Parizien,, şunları yazı - yor: “Tekzip sadece Polonya kori - doru ile” Bohemya Almanlarının geri verilmesi işine inhisar ediyor. Bu tekzip geç kalmıştır. Ve tam değildir. Daha şimdiden Alman müddeiyatının azameti hakkında kararını vermiş olan dünya efkârı umumyies'ni tatlmin etmiyecektir. Derin ihtilâfları saklamıyan, fa « kat uygunsuz hareket etmek iste- miyen Sir Saymen ilk günün men- fi intibamı umumi ve tedbirli bir Hisanla teyit etmiştir.,, “Eko dö Pari,, şöyle yazıyor: “Bu çok kolay tekzip, daha va- zih ve Hitlerin söyled'klerini da - ha ziyade aydınlatıcı olsaydı, da- ha inandırıcı olurdu.,, “Övr,, gazetesi diyor ki: “Avdet esnasında Sir Saymen, İngiltere için almacak iki vaz'yet kaldığını saklamamıştır. Ya, is - teklerini kabul ederek Almanya i- le anlaşmak ve yahut Alman hes gemonyasına karşı mukavemet teşkili için yapılacak gayretlere işt'rak etmek,,, Bu gazete şunları ilâve ediyor: “Söylendiğine göre, Bay Mus- solini nazilerin, Romada endişe e- dildiği gib?, iktidar mevkiini ele geçirmelerine karşı Avusturyaya yardım için Yugoslavya ve Çekos- lovakya ile bir anlaşma imzala « mak hususunda mutabıktır.,, Lö Jurnal diyor ki: ş * Bay Eden'in Berlinden geçi « şi,ona Almanvanın Avrunad.ı ra- hat temininden başka şeylere ha « zırlandığını göstermiştir. Ciddi bir müdafaa lâzımdır. Şark misa- kı, uzlaşmak bilme hasrmlarmda bir ittifak şekli alamaz.,, Almanya “güneş altında kabul edildi Moskova, 29 (ALA.) — B.E - denin saat 16 da Kremlinde B. Sta İin tarafından kabul edileceği bil - dirilmiştir. B. Molotoff da kabul resminde hazır bulunacaktır. Bu sabah yapılıp bir buçuk saat süren Litvinof — Eden görüşmele- rinde siyasal, ökonomik görünüş - lerle İngiliz Sovyet münasebetleri müzakere edilmiştir. “Reuter,, in haber aldığına göre iki bakan her iki muhit arasmdaki münasebetlerin iyileşmesini mem- nuniyetle kaydetmişler ve bunları inkişaf ett'rmek çarelerini müna - kaşa etmişlerdir. Moskova, 29 (A.A.) — Evvel- ce ortaya atılmiş olan bütün me - seleler hakkındaki müzakerelere Bay Litvinof ile Bay Eden arasım- da devam edilmiştir. Hariciye komiseri ile İngiliz Bakanı, İngil'z — Sovyet müna -» sebetlerinin inkişafı hakkındaki mütalealarını da biribirlerine söy- lemişler ve bu münasebetlerin mü- him surette salâh bulmuş olduğu- mu görmüşler ve Sovyet Rusya ile Büyük Briatnya arasındaki gerek siyasi ve gerek iktisadi münasc - betlerin ileride daha ziyade tarsin emniyet misakı prenşibine bağlı - dır. Fakat, eğer Almanya kendi kendini açıkta tutmakta ısrar e - edilmesi hususunu görüşmüşler - dir. yer,, istiyor Londra, 29 (A.A.) — Deyli | mi iddialarının da ileri sürüldüğü İyi malümat alan mehafil, Bay Litvinof ile Bay Eden arasındaki görüşmelerin tam bir muhaşelet ve müetkabil it'mat zihniyeti için- de cereyan etmiş olduğunu temin tilâfmın mevzuu bohsolduğu tah - ı etmektedirler. l der ve bunu isterse, mesul'yetlerin saati çalmakta geçikmiyecektir. Emniystin müessir bir şekilde tan- zimi ile harbe razı olmak arasınm - da, ikisinden bir'ni tercih temek lâzımdır.,, Lâval Moskova seya- hatine dair Litvi- nofla telgraflaştı Moskova, 29 (A.A.) — B. Lıt- vinof ile B. Laval arasında şu tel graflar teati edilmiştir: B. Litvinofun telgrafı: Moskovayı ziyaretiniz hakkın- da Fransız hükümeti tarafından alınmış olan kararı büyük bir mem nuniyetle öğrendim. — Muvasalâ- tınızı ne kadar büyük bir mahzı- ziyet ve ne derece derin bir alâka ile beklemekte olduğumu beyan etmekle bahtiyarım. Şuna kaniim! ki, aramızdaki noktai nazar teati-! leri ve bunların neticeleri, bundan evvelki - telâkkilerimizdekilerden çok daha ziyade semeredar ola « cak ve bu noktai nazar teatileri memleketlerimiz arasmda — daha “sıkı münasebetler tesisine hadim olacağı gibi müsbet sulh zamanla. rı aramamıza da medar olacak- tr. B. Lâvalin cevabı: * Ziyaretime ait dostane hissiya- tmrıza hararetle teşekkür ederim.! 11 ve 15 Nisan olarak tesbit edi miş olan beynelmilel telâkkiler tam bulur bulmaz Sovyet hüküme- tinin sevimli davetine büyük - bir; memnuniyetle icabet — edeceğim. Çok yakın bir zamanda Moskova- da yapacağımız — görüşmelerini memlektelerimizin dostane teşri - ki mesaisi sayesinde umumi em - Biyetin inkişafı ve sulhun tarsini sahasında yeni yeni muvaffaki - yetlere müncer olacağma kaniim. Telgraf gazetesi, Berlin görüşme - lerinde, Almanyanın müstemleke - lerinin iadesi için Cenevreye bir İngiliz — Alman ittifakiyle dön- meyi teklif ettiğini tey:t edilebile- cek vazyiette bulunduğunu yaz - maktadır. Böylece Almanya, cski Kayserin “Güneş altında bir yer,, d'ye tarif ettiği şeyi temine çalış - dır. Bu gazete, teklif edilen ittifak ile beraber, Almanyanın kaybetti. ği müstemlekeler hakkında umu - nü söylemektedir. Bay Hitler, ezcümle, artık ulus- lar Kurumuna dahil olmıyan Ja- | ponyanın, Bahri Muhitte bulunan ve eskiden Alman müstemlekeleri olan adalar üzerinde verilmiş olan mandayı muhafaza edişi üzerinde ısrar etmektedir.,, *“Deyli Telgraf,, görüşmeler es- nasında, Hitlerin, Alman hava kuvvetlerinin daha şimdiden İngi- liz hava kuvvetlerinden fazla ol - duğunu Sir Saymen'e bildirdiğini haber vermektedir. Italya gazetelerine göre: “kon- feranslar boş ve aldatıcıdır,, Roma, 29 (A.A.) — Gazet di Popolu, mülhem olduğu anlaşı- lan bir yazısında şu mütalcaları yürütmektedir: *“Artık boş ve aldatıct koönfe- ranslarla vakit kaybetmek imkânı kalmamıştır. Strazede, yeni bir konferansa davet edilmiştir. mek kabildir. Pek âla! Fakat artık bu kâfidir. Bunun neticesin- de ya Almanya ile bir itilâf imkâ- mı olduğu anlaşılacak, yeni Al- manya, Roma ve Londra uzlaş. malarımı kabul edecektir, ki, an- cak bu şekilde kendisiyle görüş- Hahud bunları kabul etmiye" cektir. Ve o vakitte sulhü müda" Faa için ciddi bir teşkilâta ihtiyaç vardır.” Karyera Dellesera gazetesi istr İngiltere tarafından tetkik edik mekte olan tabiyenin ve bunut netincesi olarak İngiliz nazırları- nın Berline yaptıkları seyahatin ne Paris ve ne de Romayı birta- | ahhüt altına almıyacağını kayde * derek, bizzat Mussolini tarafın * dan Stzezade temsil edilecek olat İtalya terazinin kefesine — kendi azm'nin bütün sıkletiyle başacak, tır, demektedir. e