30 Mart 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

30 Mart 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

n 30 MART — 1935 —_Şenım gorüşüm: Merak merakı İzin verirseniz, — size şöyle bir Sual sorayım: — Neyle meşgul oluyorsunuz?.. Erkek yahut iş kadımı iseniz * — Filânca dairede çalışıyorum ! * nevinden bir cevab vererek ha- yattaki vazifeniz bitti sayacaksı - Nız., Ev kadını iseniz de, çocukları - nızla yahut yemeklerinizle uğraş- tığınızı söyleyeceksiniz. Okuyucularım arasında — muay- yen b'r iş tutmayanlar da eksik olmasa gerektir. Oyun oynayarak, kahvehanede — oturarak, yahut Neclâ ile Melâhatin çayına gide - rek “yakit geçiriyor,, lardır. Çocukluğumda, Allah rahmet eylesin, annem, bana piyano dersi vermeğe kalkmıştı.. İki sene ka - dar zahmet çekmişti.. Lâkin, ben, istidatsızlığım yüzünden öğren - memiştim.. Evde benimle yaşıd bir iki ahiretlik kız vardı. Bana gösterilen dersleri onlara devre - derdim.. Piyanonun başına geçer, takalar yaparlardı. Annem de evin öte tarafından sesleri iş'di - Yor, ben çalıyorum sanırdı. İşte buyüzdendir ki, sağ elimle sol elimin ayrı ayrı şeyler çalma - sını bir türlü temin edemedim ... Fakat şunu da öğrenmedim değil: Sol elin başlıca vazifesi tempom - su şeyler çalmaktır. Sağ — elinki ise melodi tertibi şeylerdir. Tabil, Mmusiki muğlaklaştıkça bu iki rol birib'ri içine çapraşabilir. Lâkin esas budur. İşte, yukarıda anlattığım tarzı meşgul'yetler, tempo tutmak ne » vindendir. Mütemadiyen tempo dinlediğimiz takdirde nasıl can- mız Bikılir, kafalarımız - şişerse, mütemadiyen para kazandığımız işle evim'z arasında kapalı kalır - sak, yahut “vakit geçirmek,, felse- fes'ni takip edersek de — öylece Şat'arız, patlarız!.. Tempomuzla yüreğimizden ge- len bir melodinin — birib'rine uy- ması lâzımdır. İşte o zaman gü - zel ve tatlı bir musiki — doğması ihtimal dahilindedir. Bu melodi ne olab'lir?... Eğlence saatlerimiz mi?. Fakat, onları ne şekilde geçiri - Yoruz bakalım?. Hemşirelerimizin yüzde sekse - ni, doksanı bu saatleri ziyan et - Mmekted'rler. En hoş vakit geçir - diğini zanneden ya sinemaya git- Miş, yahut ta flört etmiştir. Flört, bütün ömrü dolduracak bir melodi olamaz.. 50, 60, 70 se . nelik bir hayatın ancak pek mah- dut zamanlarmı doldurur.. S'nema dedikodusundan ise, artık — usanç geldi. Jan Kravford ile Mey Ves- te dair lâkırdılar pek çok kimse - lerin hayatında gerçi melodi vazi - fes'ni görüyor. Fakat, buna acınır. Moda, spor — dedikoduları da, sinema 'ptilâsından daha yukarı bir şey değildir. Hayatta melodi, bir “merak,- tır. Bir kolleksiyon, bir. tetebbü, bir amatörlük merakı.. Şu sokağın b'r numaralı evinde 9turan evkaf memuru, eğer reva - nilerin çeşidine bir çeşid daha ilâ- Ve etmek 'çin merak salmışsa, aş - fılığı daha ince bir hale sokmağa Söraşıyor ve bunu — kendine gaye Yapmışsa. , İki numaralı evde oturan bayan, ?—'ı eski yazma mendillerin çe- #itlerini biriktiriyor, bunların bir Yeni modelini bulunca sevinçten d : liğın | inkişafı Belediye bu işle esaslı surette uğraşacak Belediye son zamanlarda ba- lıkeılığımızın inkişafı için mühim tedbirler almaktadır. Belediye ba- lıkcılarmıza ilk yardım olarak ba> lıkcılarımıza yarı fiyatla buz ver- meğe başlamştır. İstanbulun - iş- tihsal hayatında balıkçılığınbüyük bir rol oynamağa namzet olduğu- nu gören belediye bu işle esaslı surette meşgul olmağa karar ver | miştir. Belediye bunun için evvelâ zamanın icaplarına uygun en kü- Çük bir tesisata malik olmayan ba- lıkhneyi ıslâh etmek kararındadır. Belediye balığın yalnız — böyle gündelik şehir ihtiyacma yetecek kadar olmasını kâfi bulmuyor. İç şehirlerimize, komşu memleketle- re balık göndermek, geniş ölçüde balık tuzlamak, füme balık yap- mak ve nihayet yavaş yavaş balık konserveciliğine g'tmek istemek - tedir. Balıkcılığımızı ileri götürmek ve yukarıda sıralanan işlere giri- şebilmek için her şeyden önce mü- teaddit soğuk hava depolarına malik asri bir balrkhaneye ihtiyaç görülmektedir. Fakat mali imkân- sızlıklar şimdiye kadar böyle bir balıkhanenin yapılmasına imkân vermemiştir. Belediyenin şimdi Belediyeler Bankasından alacağı para ile bu balıkhanenin yapılma- sı mukarrerdir. ' ——-—— N Tramvay şirketinin murahhasları Ankaradan geldiler Ankarada Bayındırlık Bakan- lığı ile yeni bir tramvay mukave- lesi yapmak üzere temaslarda bu- lunan iki Belçikalı mürahhası dün şehrimize gelmiştir. Tramvay şir- ketinin idare merkezinden gelen Broens ve Ronje isimli ve geniş salâhiyetli bu iki mürahhas, bura- da kaldıkları müddetçe şirket di- rektörü Bay Hansesle görüşecek ve Ankaradaki temasları hakkın- da malümat vereceklerdir. Ankarada yapılan müzakerele- rin bir kısmı yazı ile cereyan et- miş ve elde edilen neticeler tele- fonla ve mektupla İstanbuldaki şubeye bildirilmiştir. Mürahhasların, Ankarada yap- tıkları temaslar neticesini burada da görüştükten sonra Ayvrupaya hareket etmeleri muhtemeldir. #reseneucecE EREAEEERSAAEASeReRAsAEsAE ERaSaZ çıldırıyorsa.... . Üç numaralı evde oturan müte - kaid zat, eğer, İstanbul mahallele. rinin esk'den, ne vaziyette olduk - larmı tetkik ederek bir eser yaz - mağa kalkışıyorsa... İşte, o zaman, bu vatandaşlar, tempo ile melodiyi uydurdular de- mektir.. Hem hayat kendileri için zevk olur, hem de, bu meraklardan, bü- tün memleket için çok faydalı ne- t'celer çıkar.. Keşiflerin, terakki - lerin büyük bir ekseriyeti, sırf bu meraklarından doğmuştur. Eğer bir amatörlüğünüz yoksa wah size!.. Hayatın musikisini da- vul halinde dinliyorsunuz demek - tr. (Vâ-Nü) ika e fiatları Muamele vergisi fiatlar üzerinde âmil olacak mı? Çikolata ve bisküi fabrikaları- nım dört seneden beri biriken mu- amele vergisi hakkındaki teşeb- büsleri hakkında evvelce malü- mat vermiştik. Çikolatacılar bu hususta görüşmek üzere bir top- lantı yapmışlardır. Hükümet fab- rikaların teşebbüslerini — müsait karşılamış ve dört senelik mus- mele vergilerini almamağa karar verm'ştir. Vergi bu sene başından itibaren alınacaktır. Yaptığımız tahkikata göre ven gi yüzde on nisbetinde olduğun- dııî çikolatanın maliyet fiyatı ü- zerine tesir yapacağı ileri sürülü. yor, Çikolataların fiyatlarına zam yapmak henüz kat'i olarak karar- laştırılmış değildir. Çikolata pa. ketlerinin biraz azaltılarak fiyat. ların şimdiki gibi bırakılması da düşünülmektedir. Maamafih çikolatacılar vergiye esas tutulan muamele vergisinin kendilerine sümulü olmadığı ka - naatindedirler, ; K lüme üsküdar tramvayla- rına yardım Üsküdar ve Kadıköy tramvay- ları şirketine bu sene de beledi. yenin 60 bin lira yardım etmesi kararlaşmış, bütçeye tahsisat kon-! muştur. Şirketin işletmeye açtığı hatlar ancak beş sene sonra kâr getirebileceği için o zamana ka « dar şirkete yardım edilecektir. ae el lea Gakea İ Bıçakla yaraladı Galatada Karaoğlan sokağında kahveci Musayı Hacı Ahmed is- minde birisi bıçakla sol kalçasın - dan yaralamış, yakalanmıştır. Çarpıştılar Dün gece saat 23 de Beyazıd meydanında, Stiratinin bindiği motosikletle şoför Mustafanın ida- resindeki 2035 numaralı otomobil Çarpmıştır. Strirati başından ve sol bacağından hafifçe yaralan - mıştır. Çocuk bulundu Salkım Söğütte oturan Fethi ve Etem isminde iki kişi Soğuk Çeş - me önünde kundağa sarılı bir haf talık bir erkek çocuğu bulmuş - lardır. Çocuk — Düşkünler Evine gönderilmiştir. Düşüb beyıldi Kumbaracı yokuşunda — oturan 60 yaşında Karabet dün gece Bey- oğlunda İstiklâl caddesinden ge - çerken üzerine fenalık gelmiş, dü- şüp bayılmıştır. Karabet Beyoğ - lu hastahanesine kaldırılmıştır. Bis'klet çarptı Feriköyünde oturan Dimitrinin oğlu dokuz yaşında Yorgi Tarla - başı caddesinden geçerken Niko - nun idaresindeki bisiklet Çarpmış, çocuk bacağından yınlınmuh-r'. Yan-ın Kraköyde Kalafat yerinde Ma- karacılar caddesinde 37 numaralı Şevketin odasının bacası tutuş - muş, çabuk söndürülmüştür. e hâli ihtiyaca kâfi mi? 66 yazıhaneye karşı 200 kabzımal varmış! Belediyede Haziranda açılacak olan yeni sebze ve meyva hali için bir hal nizamnamesi hazırlanmış tır. Nizamname Daimi Encümen- de müzakere edilerek İç İşleri Ba- kanlığma gönderilmiştir. Bu nizamname İstanbul halinin ! T n | leketimize getirmek için Turing Aldığımız malümata göre hale 3'7-1ı klübü tarafından şimdiden mü - | recekler 3 bin liralık bir banka ' racaatlar ve teşebüsler yapılmış- nasıl işliyeceğini göstermektedir. kefalet mektubu — vereceklerdir. Bunların Ticaret Odasında en az iki senelik kayıtlı olması lâzımdır. Ayrıca haklarında bankalardan ma'ümat aranacktır. Haldeki yazıhaneler, müzaye- de ile ve üçer senelik olarak, gele- cek Mayısta kiralanacaktır. Şu maddeler mecburi olarak — halde| satılacaktır: Yoğurt, yumurta, pa- tates, sovan, kavun, karpuz, li- mon, portakal umum yaş meyva ve sebzeler... Bundan başka İstan- bul haricinde kesilip getirilen ku- zuların satışr da halde yapılacak- tır. Hal haricinde bu maddelerin satılması memnudur, Fakat halin açıldığı gün İstan- bul piyasasında kızılca kıyametin kopacağı da'muhakkak görülmek- tedir. Çünkü halde 66 yazıhane vardır. Halbuki piyasada yukare da ismi geçen maddelerin ticare- tini yapan kabzrmal ve komisyon: culriın adedi iki yüz kadardır. Bu. itibarla bu 200 kişinin içinden 66 talihlinin nasıl seçileceği merakla beklenmekledir. ee0i Fransız Ticaret Odası toplandı Fransız Ticaret Odası dün sa- bah “Ünyon Fransez,, binasında toplanmıştır. Fransız Elçisi Bay Kamerer dün akşam Ankaradan gelmediği için, toplantıda bulunamamıştır. Toplantı sırasında ecnebi gazete- cilerden bazıları ve Fransız kon « solosu bulunuyordu. Darüşşafakalılar toplandı Darüşşafakalılar cemiyeti dün öğleden sonra Halkevinde sene - lik toplantısını yapmıştır. Evvelâ idare heyeti raporu okunmuş, mevcut üç yüz lira ile mektebe bir radyo alınması hayli münaka- şaları mucip olmuştur. Bu yüzden çıkan münakaşalar bittikten son- ra yeni idare heyeti intihabı ya- pılmıştır. Radyo işini idare he « yeti halledecektir. Bugünkü toplantılar Mersin, Tarsus demiryolu ile Anadolu demiryolu şirketleri bu gün Cümhuriyet Merkez bankasın- da senelik toplantılarını yapacak- lardır. a nrbadelre Sipahi ocağında Dün Sipahi ocağında başkan intihabr yapılacaktı. Ekseriyet ol- madığından seçim on beş gün son- raya bırakılmıştır. DleEDiRbni Tramvay şirketi murahbasları Bayındırlık bakanlığı ile yeni bir mukavele imazalamak üzere Ankaraya giden tramvay şirketi Seyyah'arın harcadıkları Amerikan ticaret nezaretince neşredilen bir istatistiğe göre, geçen yıl içinde — Amerikadan — Türkiye dahil olduğu halde — yabancı memleketlere giden A- merikalı seyyahlar, 290 milyon dolar harcamışlardır. Halbuki iki yıl önce bu mik - dar 821 milyon dolara çıkmıştır. Buna karşı, 1935 — yılında gezginlerin sayısı pek fazla ço - galmış bulunuyor. Gezgin vapur- larının büyük bir kısmını mem: tır. , - Bernav Sov Meşhur İngiliz ediplerinden Bernar Şov şimdi sinema - filmi senaryosu yazmakla meşguldür. Yazdığı senaryo önümüzdeki yaz Londra stüdyolarında filme alınacaktır. Ticaret Odaları bankası Ötedenberi Ticaret ve Sanayi Odaları gelirlerinden bir kısmını ayırırlar ve bunu bankaya yatırır- la », İş Bankasında bulunmakta 0- 'an hu paralar müh'm bir yekünu bulmuştur. — Bilhassa İstanbul ve İzmir Ticaret Odalarınm parası çoktur.. Aldığımız malümata göre Ökonomi Bakanlığı bu paraları biraraya getirerek bir (Ticaret O daları Bankası) kurmağı düşün- mektedir. Bakanlık bu hususta Ti- caret Odalarına bir tamim yapa- rak Ticaret ve Sanayi Odaları içim ayrılan paraların en faydalı.. olas rak hangi tarzda kullanılbileceği- ni sormuştur. Esason bu paralar ay rılırken bununla bir banka veya ortak sandığı gibi bir şey kurul - ması düşünülmüştü. Ticaret Oda- ları buhusustaki tetkiklerini bitire dikten sonra mesele Ankarada toplanacak Ticaret ve Sanayi O- | daları Umumi kongresinde görü- şülecek ve bir karara bağlanacak- tır. Şehir meelisi Pazartesi toplanıyor Şehir Meclisi pazartesi — günü saat on dörtte N'san devresi top » lantısını yapacaktır. Bu toplantı - da 932 senesinin kat'i hesabatı tet. kik olunacaktır. ada Si Liman kooperatifinde “Liman memurları kooperatifi senelik toplantısını yapmış, 2077 lira kâr edildiği anlaşılmıştır. Bir kısım azalarise kooperatifin zarar ettiğini söyliyerek toplantıyı terk etmişlerdir. Ğ5 Süt meselesi yine ele alındı Belediye süt meselesiyle yeni- den uğraşmaya başlamıştır. Bele- diye İstanbulda ne kadar süt elde edildiğini ve ne kadar süt satıldı - ğını tetkik ettirmektedir. Bu tetk'k bittikten sonra faaliyete başlana » cak fabrikanın nerede kurulaca « ğı tesbit edilecektir. Şehrin istih. lâk edeceği sütler bu fabrikada toplanacak, pastörize. edildikten sonra kapalı ş'şelere konup satışa çıkarılacaktır. murahhasları dün şehrimize dön.. müşlerdir. —