2 Mayıs 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

2 Mayıs 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

Osmanlıcada Saht — Sahte — Uydurma, düzme, tak - ma, yapma — (Fr.) Faux Sahtekâr — Düzücü Sahte tavır — Yapmacık Sahte hissiyat — (Bak: Hist — Duymacık Sahtiyan — Gön Sâi (Bak: Kasıt) — Ulak Saik — İtke Salr — Raşka, öbürü, öteki Ve saire — Ve başkaları (V. B.) Sak — Sap Sakat — Sakat (T. Kö.) Sakf — Çatı Sâkıt — Düşmüş, düşlük Sukut (Bak: İskat) — Düşüm Sakil — Ağır, çirkin, kaba Sakin — 1 — Dingin, sekin (“sek nimek,, ten) — (Fr.) Tranguille, pa- isible 2 — Ot€uran, yerleşen Habitant Sakin olmak — (Bak: Mukim ol - mak) — Kalmak — (Fr.) Habiter Sükün — Sükün (T. Kö.), dingin- lik, sekinlik Teskin etmek — Yatıştırmak, so - kinleştirmek, dindirmek, sükün ver mek — (Fr.) Tranguiliser, apaiser, calmer - (Fr.) — Sessiz, susmuş Süküt — Süküt (T. Kö.), susma. sessizlik Süküt etmek — Susmak Süküt geçmek — Susgeçmek —— Süküt! (Bak: Hamuş) — Suskun Salâbet — Sağlamlık, katılık Salbetmek — Asmak , Salâh (Bak: İslah) — Yeğrem — (Fr.) Amelioration Örnek: Siyast vaziyet salâha doğ: ru gidiyor — Sıyasal durum yeğre - me doğru gidiyir. Salâh bulmak (Bak; Islah) Yeğremek — (Fr.) S'amiliorer Salâhiyet — Yetke Salhane — Kanara Salih — (Bak: Islah) — İyi, elve- rişli, yarar — (Fr.) Capable Salim — Sağ, sağlam »Salisen —. Üçün - Sam — İsıyel Sami — Dinleyici Samimi — İçten — (Fr.) Sincöre Samimiyet — İçtenlik Samt — Süküt, susma Sapnat (Meslek ve hıfret anlamı - na) — Ertik Sanat — Sanat Sanatkâr — Artist Sanem — Sınam, put Sani' — Yaradan Sanla (Bak: Hile, hud'a) — Dü- zenlik — (Fr.) Ruse Saniha (Bak: İlham) — (Fr.) İnspiration Sâr — Üç, öcüt Sar'a — Tutarak Sarfetmek — Harcamak, saypa - mak — (Fr.) Depenser ;';'f — Harç, harca, gider —- nazar etmek — V: ek Sari — Bulaşık, bulaşkan, geçen Sarih — Apaçık Sarahaten —- Açıkça, açıktan a - cığa Sârım — Kesici, keskin Sarraf — Kırımcı Barsar — Bora Sath (Buk: Musattah) — üzer, endek Sathi — 1 « Üstünkörü, 2 - Yüzlük — (Fr.) Superficiel Sathı mail — Aklan Satır — Satır (T.Kö.) Batvet (Bak: Kudret) Savab — Doğsu Navavab — Yanlış Savlet — Hücum, atılış, saldır - ma — (Fr.) Attague Savt — Ses Sây, — Çalışma, iş, emek, çaba Saye — Gölger güzey Sayfiye — Yazlık, —yazlama — (Fr.) Villegiature Örnek: Büyükadadaki — sayfiye - miz — Büyükadadaki yazlığımız Sayfiyeye çıkmak, gitmek — Yaz- Tamak, yazlığa çıkmak Örnek: » Geçen yıl nnm..ı..,.. sayfiyeye gittik — Geçen yıl Bülyük - adada yazladık, 1 Sayha — Çığlık Sayd — Av Bayyad — Avat Sayd mahalli — Avlak Doğaç — Yüzey, Sebat — Dur! Sebeb — Sebep (T. Kö.) Sebilini tahliye etmek — Azatla - mak Seddetmek — Kapamak Setiye — İra Saddade — Kapaç Sedye — Teskere Sefahet — Şavğa, yiyincilik Sefalet — Yoksu, sefillik Sefid — Ak, beyaz Sefil — Sefil (T. Kö.) Sefine — Geml Sefer — Sefer (T. Kö.) Sefir — Elçi Sehab — Bulut Seher — Tan — Kolay, akkın Sehpa — Üçayak Sehv — Yanlış, yanılı, (Fr.) Paute, erreur Sekte — Durgu, ket Sektedar.etmek — Ketvurmak Selâmı — Esen Selâmlaşmak — Esenleşmek Selâmet — Sağım — (Fr.) Salut Örnek: Vatanın saadet ve selâme- tine — Yurdun mutluğuna ve sağı - mana. Selâset — Akkınlık Selis — Akkın Selb — Çele Selbetmek — Çelemek Selef — ÜÖncel Sema — Gök Semahat — Cömertlik, eli açıklık Semayi — Göksel, gökçe Semavi kudret — Tanrıkut Semen — Semizlik, yağ Semen — Karşılık Semere — Yemiş, ürün, verim Semeredar (Bak: Müsmir) — Ye- mişli, verimli Sena (Bak: Medh) Sene — Yıl Senevi — Yıllık Senei kameriye (Bak: Kamer) — Ayyıl Senel şemsiye (Bak: Kamer) — Günyıl Nened — Belgit *Serab — Yalgın * Serâpa — Baştan aşağı, baştan a- yağa, baştan başa, boydn boya, tepe- den tırnağa Serazad (Bak: Hür) — Örgür Serbest (Bak: Sür) — Örzgen Serbest bırakmak — Boşarmak Serbest serbest — Seleserpe Serdar — Başbuğ — (Pr.) Göne - ralissime Serdetmek (Delil iradı anlamına) — Getirmek Serfüru — Başeğim Sergerdan — Başı dönük, dönük- baş, Sergüzeşt (Bak: Macera) — ven Serhad — Uç, ucel Serkeş —'Dikbaş Serlevha (Sername) — Başlık Sernügün — Başaşağı, tepe aşa - Bı, tepesi üstü Sernliyişt — Alın yazısı, yazım Serpuş — Başlık Sersem — Afal, alık, seme Sersesi — Boşgezen, saltabaş Seri — Hızlı, çabuk, süratli Serlan — Çabucak Seriülinflal (Bak: İnflal) — Da- rılgan, tezküsen Seriülhareke — (Bak: hareket) — Yörük, yör üğen, tezgider Seriülintikal — Varışlı Seriütteessür — Tezduyar Sürat — Sürat — (T. Kö.) terlik, hız Sürat treni — Serir — Tür Serma — Kış Sermaye — Kapital (T. Kö.) Servet — Var, varlık, zenginlik Serzeniş — Kakınç, başa kakma Setretmek — Ürtmek, kapamak Mestur — Örtülü Sevda — Sevgi, aşl Seviye — Düzey Sevk — Sevk (T, Kö.) Sevk ve idare (Bak: İdare) — Gü- dem — (Fr.) Direetion Sevk ve idare etmek (Bak: İda - re) — Güdemek — (Fr.) Diriger Seyahat — Seyyah — Gezmen Seyekn — Akıntı, akma Seyyal — Akıcı, akız Seyyale — Akı — Seyr — Seyir (T. Kö.) süreç — Serü- Tezkatar n Türk | HABER — Akşım Postası Seyrangâh — Seyirlik Seyyar — Gezgin Seyyar satıcı — Gecinzi Seyyibe — Dul Seyyle — Kötülük, yazığ Seyyid — Sayıt Sezavar (Bak: Lüyık) Sıdk (Bak: Sadakat) Sşfat — Sıfat (T. Kö.) Sıfır — Sıfır (T. Kö.) Sıhhat — 1 — Sıhat sağlık — (Fr.) Sant& 2 — Gerçeklik (vüsuk anlamına) — (Fr.) Aüthenticitt Sıhbi — Srhiğ, sağlısal Sıhr — Dünür Sihriyet — Dünürlük Siklet — Ağırlık Sıfat — Sıfat (T. Kö.) Sırat — Yol Sırf — Salt Sıyanet — Kayırma, koruma Sıyt — Ad, ün Sia — Genişlik Sicil — Kütük Sicilli nüfus — Soysallık kütüğü Sihan — Kalmlık, çap Sihir — Bağı, gözbağı, büyü Sihirbaz — Bağcı, gözbağer, büyü cü Sehhar — Büyücü, büyüleyici Sikke — Akça Silâh — Silâh (T. Kö.) Silindir — Yuvu Silk (Bak: Meslek) — takım, yol Silsile — Kol, zincir, soysop Sima — Beniz, bet, çehre, surat, yüz, erray, sıray Sin — Yaş Sine — Bağır, göğüs Sipariş — Ismarlama Siper — Siper (T, Kö.) Siperi saika — Yıldırımlık. Siraç «« Işık, yala, kandil Sirayet etmek — Bulaşmak, geç - mek, sıvaşmak Sitare — Yıldız Sitayiş (Bak: Medh) Sitem — Gücem Siyak — 1 —- Tevi, 2 — Geliş (si - (T. Kö), Dizi, sıra, yfılııı ıibç_kğ ; e Sohbet me Sudur etmek (Bak: Sadır olmak) Suhunet (Bak: hararet) — İsı, ısı- Hık, 1stiğ Sul kasd — Yağınç Sulb — Katı Sulh — Barış Sulhperver — Barışçıl Sulhü müsalemet (Bak: Müsale- ha) — Barış ve baysallık Sun'? — Yapma, takma Sur — Kale Suret — Sıray, suret (T. Kö.) Suübet — Güçlük, zorluk, çetinlik Suud — Aıuıı yükseliş Sual — Sillıııleı — Kolıyhk Sülâle (Bak; Hanedan, silsile) Sülük etmek — Girmek, tutmak Sünbüle — Başak Süreyya — Ülker Sürud (Bak: Nağme) Sürur — Sevinç Süst — Gevşek, sölpük Sütre — Ürtü Sütun — Diki, direk, dirkeç, bölme (gazete terimi) Süvari — Atlr, sipahi, binici Ş Şi% — Genç Şâd, şadan, şadgâh, şadman — Se- vinçli Şüdetmek — Sevindirmek Şâdolmak, şadan ölmak — Sevin - mek Şâdi — Sevinç Şafak — Tan Şafak sökmek — Tan atmak, tan ağarmak Şafi — İyileştirici, onultucu Şifa — İyileşme, onulma Şifa bulmak, şifayab olmak — lTeşmek, onulmak Şifa vermek, şifabahş olmak, teş - fiye etmek — İyileştirmek, onultmak Şah, şahsar — Dal' Şahid — Tanık — (Fr.) Temoin Şahadet, şahitlik — Tanıklık Şahadet etmek — Tanıklık etmek Şahadete tânetmek, şahidi cerhet- mek — Tayımmdırmak Şahika — Dikmen — (Fr.) Sommet Zirve — Doruk — (Fr.) Clme Sahm — İçyağı Şahs — 1 - Kişi, kimse, 2 - şahıs-(T. — Konuşu, konuş, söyleş- İyi- Kö.) — (Fr.) Personne Örnekler; 1 — Üç şahs geldi — Üç kişi geldi. 2 — Tanımadığım bir. şahıstır — Tanımadığım bir kimsedir. 3 — Şahsına hürmet ederim — Şah- sını sayarım.” Şahsi — Üzel, şahsiğ — (Fr.) Per- sönnel Şahsiyet — Üzlük — (Fr.) Per - sonnalitd Şahsiyet — Şahsiyet, uzkişi Örnek: O mühim bir şahsiyettir — O önemli bir uzkişidir. Şahsen — Kendi, kendince — (Fr.) Personnellement Örnekler; 1 — Şahsen araya gilli — Kendi oraya gitti. ? — Şahsen bu meselede mütaleam şudur — Kendimce bu sorumda oyum şudur. Şaibe — Bulaşık, leke Şair — Şair (T. Kö.) Şir — Şiir (T, Kö,) Şak — Yarık, yarma, çatlak Şakketmek — Karmak, yırtmak Şakkı şefe etmek — Ağız açmak Şakt — Kasak, haydut Şakavet — Kasağlık, haydutluk Şakika — Yarım baş ağrısı Şakird — 1 - İzdemen <Tilmiz an- lamınma) — (Fr.) Disciple, 2 - Okulalı (mektepli anlamına) — (Fr.) Ecoller, 8.İrdemen (üniversite talebesi) — (Fr.) Btudiant Şakul — Şaval Şâm — Akşam Şâmil — Kapsal — brasse Şâmil olmak — Kapsamak — (Fr.) Embrasser, s'etendre ö Şümul — Kapsama Şamme — Koklam Şemim, şemme — Koku Şemmetmek — Koklamak Şan — Şan Şanlı — Sanlı Şöhret — Un Şöhretli meşhur, müştehir — Ünlü Şane — Tarak . Sâpiç — Şark — Şark rüzgürı — Doğu yeli Garp — Batı Şimal — Kuzey Cenup — Güney Şart — Şart (T. Kö.) Şa'şaa — Parıltı Şatır — Şen Şataret — Şenlik Şathıyat — Şaka, alay Şayan — Yaraşır, yakışır, değer Şayanı hayret — Şaşılacak, şaşılır Şayanı — ihtiram — Süygideğer Şayanı hürmet — Sayılır, sayıla - cak Şayanı itimat — Jecek Şayanı merhamet — Acınacak Şayanı takdir Beğenilir, beğende ğer Şayeste (Bak: Şayan) Şayet — Eğer, ise, . se Şâüyi — Yayılmış — (Fr.) Repandu Şayia — Yayıntı — (Fr.) Bruit Şayi olmak, şüyu bulmak — Ya « yılmak Şüyu — Yayılma Şaz (Bak: Müsteşna) — Ayram Şeair (Bak: Şiar) Şeamet — Uğursuzluk, yümsüzlük Meş'um — Uğursuz, yümsüz Şeb — Gece Şebab, şebabet — Gençlik Şebeke — Ağ Şebih — Benzer Şebnem (Bak Jale) — Çiğ Şebpere — Yarasa Şebtab — Yıldız böceği Şecaat — Yiğitlik Şeci — Yiğit Şecer — Ağaç Şecere — Kütük Şedid — Sert, çetin Şiddet — Sertlik, çetinlik Şef — Ünder Şefaat — Ötün Şefaat etmek — Ötünmek — (PFr.) İnteredder Şefe — Dudak Şeffaf — Saydam Şefkat — Sevgenlik Şefik (Bak: Müşfik) — Sevgen Şefkat göstermek — Sevgenmek Şehab — Ağan, ağma Şehadetname — Diploma ü Şehamet (Bak: Şecaat) — mmn Şehbıl — Kanad (Fr.) Gul em- eei Güvenilir, güveni: 2 MAYI ıq — 1938 çeye Karşılıklar Kılavuzu : 36 — Şehka — Hıçkırık Şehlevend — Boylu boslu, taylan Şehper — Kanad Şehr — Şehir Şehirci — Şehirci, ürbanist (Te « rim) Şehircilik — Şehircilik, ürbanizm Şehirciliğe müteallik — Urbanik Belediye — Şarbaylık Belediye reisi — Şarbay Şehrah — Anayol Şehrâyin Donanma Şehri, şehriye — Aylık Şehvet — Kösne Şek — İşkil, şüphe Tereddüd — Duruksa Iıı—ıddud etmek — Dımıknııık Şekl — Şekil Şılüle — Çağlıyan Şem'adan — Çırakman Şemail — 1 - Kılık, 2 - (Bak: Seci- ye) Şematet — Gürültü, patırdı Şems — Güneş Siperi şems — Güneşlik Şemsibüd — Güneşli Şenaat — Alçaklık Şeni — Alçak Şer — Kötülük, şer Şer' — Şeriat, yol, noma Şeref — Şeref Şerif — Şerefeli Şerh — Genit — (Fr.) Commentaire Şerhetmek — Genitmek — (Fr.) Commeter Şerha — Dilim Şerik — Ortak — (Fr.) Associt Şirket — Ortaklık, sosyete — (Fr) Assoclatlon Şerir — Kötügen Şerm Bak: Hayâ), — Utanç Şermsar, şermnâk, — şermende — tangaç Şetm (seb, kahd) — Sövme, sövgü Şevk — Şevk (T. Kö.) Şevket (Bak, azamet, kudret) Şey — Şey (T, Kö.) Şeyda — Çılgın Şeyh — 1 - Koca, ihtiyar, 2 - Baba (tekkede) Şeyhuhat — Kocalık, ihtiyatlık Vi Şifahi imtihan — Sözlü sınaç Şikâf — Yarık » şİkâf — Yaran Şikak (Bak: Nifak) — bozukluğu Şikâr — Av Şikârgâh — Avlık Şikâyet, şekva — Yanı, sızıltı Şikem — Karın Şikemperver — Obur Şikeste — Kırık Şir — 1- Aslan, 2 - Süd Şirâ — Almm Şira' — Yelken Şirare — Kıvılcım, çakım Şirayı yemani — Yıldırak” Şirin — Tatlı, sevimli Şita — Kış Şitab — Koşma, atılma Şitab etmek — Koşmak, atılmak Şive — Ağız, giyve Şive (Bak: İşve, cilve) — Şikâver — Baylan Şua — Şuvağ Şube — Kol, şuğbe Şubede — Hokkabazlık Şubedebaz — Hokkabaz Şuh — Oynak, şen Şule — Şuğle (T. Kö.) alev Şum — Şom Şüra — Danışıt ' Şürayı devlet — Danıştay — (Fr) — Consell d'Etat Şuriş — Kargaşa İ Şürü etmek — Başlamak Şuur — Şuur (T, Kö.) Şuuri — Şuurel Tahteşşuur — Asşuur Gayrişuuri — Şuursuzca, yadşuurel Süceyre — Ağaççık, bodurağaç Şüküfe — Çiçek Şüphe — Şüphe (T. Kö.) T Taabbüd — Tapınma Taaccüb — Şaşma — nement Taaddi (Bak: Tecavüz) Taaddüd etmek — Çoğalmak, sa- yıst artmak Taaffün — Kokşa Taaffün etmek — Kokuşmak, pis kokma < ; Taahhüd — Yüken — (Fr.) Enga- Ayrılık, ara Bayla (Fr.) Etom —