19 Haziran 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

19 Haziran 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Olu gözünden sürme çalmak ta olur mu ya?.. Batan mavnadan eşya aşırılmı İki gün evvel Yeşilköy açıkla - rında Pilsna adlı bir İtalyan vapu- ru karaya oturmuştu. Dün bu va - Purün yüklerini — karaya çıkar - mak maksadiyle bir romorkör altı mavna ile birlikte eşyaları almış fakat Saraybumu -önüne geldiği zaman en arkadaki mavna 55 san- dık ve balya ile birlikte batmıştır. Mavnanın batışı üzerine bir çok oşya ve balyalar denize dökülmü- ve polis vaziyete hâkim oluncaya kadar bir takım — açıkgözler bazı malları denizden çıkararak aşır - mışlardır. Mavnanın batışına sebeb, evvel- ce burada batan bir geminin ucu na çarparık delinmesi ııuıılıyıı Almanlar müstemleke ıstıxo “Alın size birer avuç Afrika toprağı!,, Almanyanın Friburg şehrinde müstemlekeleri geri almak yolun- da bir propaganda toplantısı ya- pılmış ve müstemleke milislerine nişan ve Afrika toprağı dağıtıl- mıştır. Sar komiseri general Ritter Fon Ep, Afrika toprağından bi:er avuç verdikten sonra — demiştir ki : “Bu toprak bizden koparılan ı bölgeler (mıntakaları) tekrar ge-| ri verilinceye kadar saklanmalı - dır. Bu toprağın saklanması şerefi de Sarlılara düşmektedir. Çünkü onlar Almanyaya gösterdiği — sa- dakatle bu hakkı kazanmışlar- dır.,, Generalin verdiği bu toprak, 1883 te tecimen (tacir) — Bicd- ritzin Almanya namma Afrikaya ilk yerleştiği yerden alınmış- tı. “Yunanistanda Krallık fikirleri yeniden kuvvetleniyor Komşumuz 45 tayy tayyare bizimle çalışma Atina, 18 — Haber veril:bii-) ne göre, Çaldaris partisine men - sup bir çok parlâmento azaları, meclise bir proje vererek ya'sın | da yapılacak olan reyiâmdan ev-| vel, kral Jorjun iktidar mevk'ıne getirilmesini teklif edecektir. Reyiâm esnasında Çaldaris ta- mııııık bitaraf kalacağını söyle Yunanistan yeni harp tayyareleri satın almağa ka rar vermiş ve ilk parti — olarak muhtelif fabrikalara 45 — tayyare ısmarjanmıştır. Bu tayyareler geldikten sonra, ikinci ve daha büyük bir sipariş yapılacağı söylenmektedir. Pilot miktarını arttırmak - için yeni mektepler açılacaktır. Yu - nan hava bakanı bu hususta şu sözleri söylemiştir: — Biz hava programını dıhnl evvel hazırlamıştık. Fakat son is- yan ve onı mlneı.hp intihap mü- re ısmarladı ve birliği kuracak cadeleleri programım tatbikini ge ciktirmiştir. Artık programın tat- biki için ortada hiç bir mani yek- tur. Alacağımız uçaklar memle - ketin korunmasına yetecek kadar dır. Hava kadromuz muktedir ve kıymetlidir. Uçak fabrikalarımız gittikçe düzelmekte ve randıma - nını arttırmaktadır. Yakın bir zamanda Türkiye 'le Yunanistan arasmda süel (aske - ri) havacılıkta da sıkı bir çalış - ma birliği göreceğimizi umarım. Bu birlik dostluk — bağlarını ve Balkan andlaşmasını daha ziyade kuvvetlendirecektir. Yunan sivil havacılığı da iç ve dış hatlarının — uzatılmasile genişliyecektir. Halk — arasında yardım için büyük bir istek göze çarpmaktadır. 30 ağustosta kutlulayacağımız hava bayramında dost Türkiyeyi ziyaret hususundaki dileklerimi yenne ıetımeeııııı amuyorum ,, Hava tehlikesine karşı Şelmrimizdeki Esnaf cemiyetleri | idare heyetleri dün — toplanarak Hava Kurumuna yardım için gö - rüşmeler yapmışlar ve gelen aza - larla kurum başkanları orada açı- lan deftere isimlerini yazarak üye olmuşlrdır. Istanbuldaki 38 esnaf cemiyeti - nin idare heyetleri üyeleri her yıl kuruma 20şer lira vermeği taahhüt etmişlerdir. Bu para senede 14 bin lira tutmaktadır. Kuruma yardım için cemiystler üç koldan çalışmağa karar vermiş- lerdir. Bu kollar nakliyeciler, bir - leşik büro ve balıkçılar cemiyeti - dir. Bunun dışında kalanlar da ay - rıca beşer kişilik gruplar halinde çalışacaklardır. Esnaf kurumları - nın bu suretle yapacakları yardım sene de 200 bin lirayı — geçeceği , tahmin edilmektedir. İstanbuldaki esnafın (tabit aile- leriyle birlikte) 250000 kişi kadar tahmin edildiğini evvelce yazmış - tık. Şehrimizde yeniden teberrüde bulunanlar şunlardır: Kazer va - pur acentesi 200 lira teberrü ve 50 lira taahhüd, Tahtakalede — mu - kavva limited şirketi 50 lira teber- rü 20 lira taahhüd, komisyoncu Hügo Herman 30 lira atahhüd ve çorapçı Mehmed Adil 20 lira taah- hüd etmişlerdir. Bugün Ermeni patrikhanesinde Ermeni vatandaşların - iştirakiyle bir toplantı — yapılacaktır. Pazar | günü bütün Ermeni kiliselerinde bu hususta vaazlar verilecektir. — H ABER — Akgşam Postası 19 HAZIRAN — 1985 - Çin ve Japon âskerleri çarpıştılar Buna . rağmen_bir ,taraftan da anlaşma müzake releri devam ediyor Londra, 18 — Japon dış ve sü| Şahordan çekildiği haberinin, Ja-| rasındaki dostluğun sağlamlaşma- bakanları Çin hükümtetiyle konuş - malara başlandığını Japon mecli - sine resmen bildirmişlerdir. Buna rağmen Çin — kuvvetleriyle Japon kuvvetlerinin ilk çarpışma haberi gelmiştir. Gelen habere göre Jehol mınta- kasında ilerlemek isteyen bir Çin kıt'asına karşı Japonlar ileri hare- kete geçmişler, ve Jeholda ilerle- meğe başlamışlardır. Şahor hâdisesi üzerine Japonların şartlarını kabul eden general Şung » Şah - Yuan Çin hükümeti tarafın- dan azledilmiştir. Sovyet Rusya hükümeti de son hâdiseleri dikkatle takib etmekte ve ona göre tedbirler almaktadır. . & * Çin kuvvetlerinin Şimali Çinde ponlar tarafından mahsus ortaya atılmış olduğuna hükmeden tel - graflar gelmektedir. Japonyanın Avrupa büyük elçi- lerinin Paristeki toplantıcına işli - rak etmiş olan Japonyanın Türki- ye büyük elçisi Bay Tegugava'nın şehrimize geldiğini yazmıştık. Dün kendisiyle Japon — elçilik binasında görüşen muharririmize Japon elçisi Şimali Çindeki hâdi- seler hakkında şu — beyanatta bu - lunmuştur: — Şimalt Çindeki hâdiselerin mevzit kalacağından — eminim. Daha ileri gitmiyecek.. Hem hâdi. seler ne olursa olsun, bir taraftan Japonya ve Çin — mümuasebetleri ilerlemektedir. Şimali Çin mesele- sinin halli de, her iki memleket a- sına yardım edecektir. Çok sürme- den bu mesele de bitecektir. Man - | çurya hâdisesine kıyas ederek Çin hakkında bir Japon tasavvurun - dan bahsediliyor. Fakat şunu daima hatırda tut - malıdır ki, Mançuryanın Japozyâ> ya nisbetle coğrafi, tarihi ve mu - ahedelerle tahakkuk etmiş Japon hak ve menfaatleri - bakımından çok hususi bir mahiyeti vardı. Çin, buna kıyas edilemez. Biz Çine başka bir gözle bakıyoruz. Japon- yanın Çine karşı Mançuryaya ben- zer bir harekete geçeceğinden en - dişe etmek yersizdir. Bu endişe, Çinle Japonya arasındaki hakiki münasebeti anlamayanlarda beli- rebilir. Dünkü cinayet Işsiz takımından Muharrem Kadın yüzünden Lâğamcı Halili öldürdü Dün akşam saat on sekizde Ka- sımpaşada bir cinayet olmuştur: Kasımpaşada kışla civarmda o- turan Muharrem uzun bir zaman- danberi işsizdir. Vaktini şurada, burada geçirmektedir. Muharrem- le birlikte yaşayan Melek isminde- ki kadın bir kaç ay parasızlığa ta- hammül etmişse de daha fazlasına dayanamamış, — Kayserili lâğımcı Halile kaçmıştır. Bunun — üzerine Muharrem Halile gitmiş, Meleği bırakmasını söylemiştir. Halil bu - na ehemmiyet vermemiş, kadını bırakmıyacağını kat'i surette bil - dirmiştir. Muharrem bu cevabı alınca he- men bir kama tedarik etmiş, Ha - Klin yolunu beklemiştir. Dün saat on sekizde Muharrem kışla civa - rında Halilin önünü kesmiş, yeni den kavgaya lüzum görmeden ka- masını Halilin muhtelif şerlerine Bu sabahki sisten Maltepe vapuru Fener- bahçede karaya oturdu ru bu sabah sekizde Fenerbahçe önlerinde kaya!ıklara oturmuştur. Yaptığımız tahkikata göre kaza şöyle olmuştur: Bu gece sabaha doğru Marma- rayı ve adalar civarını kesif bir sis kaplamıştır. Buna rağmen Bü- yükadadan ilk seferini yapacak olan Maltepe yapuru 5,50 de kalkmış, yavaş yavaş ilerliyerek diğer adalara yanaşmış, bir. çok yolcu aldıktan sonra, — İstanbula doğru yol almıştır. Vapur yolcularının — ekserisiri imtihanlara giren talebelerle me- murlar teşkil ediyordu. Maltepe vapuru kalın sis ta- bakasına rağmen Fenerbahçeye kadar gelmiş, buradan geçerken birdenbire şiddetli — bir sarsıntı olmuş, vapurun kayalıklara otur- duğu anlaşılmıştır. Vapurda bu - lunan kadınlar iki vapurun çar - pıştığı zannıma — düştüklerinden hemen bağırmaya başlamışlar - dır. İçlerinden fenalık — geçirenler Akay idaresinin Maltepe vıpu-ı de olmuştur. Kaptan bu vaziyet ü- zerine hemen makineleri durdur- muş, imdat düdüğünü — çalmaya başlamıştır. Düdük sesine ilk ©- larak Anadolu postasımı — yapan Neveser yetişmiştir. Biraz sonra da sahilden sandallar, kayıklar, motörler gelmiş, bir kısrm yolcu- lar Nevesere taşınmışlar, bir kıs- mı da korktukları için sahile çık- mışlardır. Kazadan Akay işletme müdür- lüğü haberdar edilmiş köprüden Kalamış — vapuru da Maltepenin imdadma gönderilmiştir. Saat o- na kadar bütün yolcular Maltepe- den çikarılmıştır. Akay işletme müdür? Nasuhi ile muavini İhsan ve mühendisler kaza yerine gitmişlerdir. Vapurun alttan delinip delinmed'ği tetkik olunmaktadır. Delik yoksa Mal - tepe bugün yüzdürülecektir. Aksi takdirde havuza çekilecektir. Ka- zanınm sis yüzünden olduğu anla-| şılmaktadır. raplamıştır. Etrafatn yetişenler Muharremi elinde kaması ile tutmuşlar, yara- hıyı da bir otomobile — koymuşlar- dır. Halil hastahaneye götürülürken yolda ölmüştür. Katil Muharrem Karakola giderken şunları söyle « miştir: “— Meleği çok — seviyordum- Halile kaçmasına dayanamadım .. Gözüm karardı. Vurdum.,, HDD gAA oyıyük N ypyazıı DA gy a yti Ingiliz - Alman deniz anlaşması dün imzalandı Fransa ve Italyanın düşünceleri Londra, 19 — Alman deniz muahedesi dün imzalan “ Alman—İngiliz deniz konut” malarmda kabul edilen prensiple” re Fransa ve İtalya da cevabın! vermiştir... c Konuşmaların şu esaslar üZe” rine yapıldığı anlaşılmaktadır: “Hiç bir suretle, Alman deniz kuvvetleri, İngiliz deniz kuvvet” lerinin yüzde otuz beşini aşmıyö” cak,, derken Almanların eski 8€ milerini de bu tonilatoya saymaktadırlar. Bu yüzde otuz beş tonilato nit beti, sonradan yapılan lnıyuk çüde bir deniz konferansında ! takım gemi sınıflarına ayrılsbil” cektir. “Ve bunda bir takım v tisnalar gözetilmesi muhte dir,, deniyor..