19 Haziran 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

19 Haziran 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

19 HAZİRAN — 1933 Ta ücre til kan unu ve İş tleri Nazik safhaya girdi Ekonomi bakanlığı çıkar yol arıyor Ankaradan bildirildiğine göre fatil kanununda — cumartesi günü öğleden sonraki vaziyet hakkında bir sarahat olmadığından tatil ve Ücret işleri gayet nazik bir safha - Ya girmiştir. Buğday Ekonomi Bakanlığı her iki ta - rafı memnun edecek bir hal sureti bulmak için çalışmaktadır. Bulu » nacak olan yeni formül İş kanunu çıkıncaya kadar tatbik edilecek - tir. ucuzlıyor Ekmek fiyatı da tekrar inmelidir! Dün bugzday fiyatları biraz da - | ha düşmüştür. Şehrimize 286 ton buğday gelmiştir. Fiyatlar en az | Skuruş onpara,ençok 6 kuruş 8 | Paradır. Bu gelen buğdayların hepsi borsada — arzedilmiş, fakat | alrer pekaz olmuştur. — Bunun fi- — yatların daha ziyade düşmesi ihti- | malinden geldiği söylenmektedir. Bu vaziyet, her halde ekmeğe de tesir edecek ve ekmeğin ucuzla - masına sebebiyet verecektir. Her halde narhm indirilmesi geçikme- | melidir. Te var, Ne yok Satılık kadınlar İngiliz gazetelerinin yazdıkla- rına göre; Bosna'da evlenecek kızlar satılması âdeti bazan tuhaf tuhaf hâdiselere sebep olmakta- dır, Hattâ kocalı karıların da baş- ka erkekle evlenmek üzere satıl- dığı vardır. Apatovci köyünde ayni günde bir kız iki kocaya var- Mıştır. İbrahim Hacibogaviç kom- şusunun kızı Hajer'i sevmektedir. Fakat bu kız zorla Yusuf Yariç ile evlendirilmiştir. Düğün günü Yusuf fikrini değiştirerek karısı- vt Aesadısıız Taciboguriye para İlc satmış bu adam da sevgilisiyle nikâhlarımı hemen kıydırmıştır. - KH vada 1 da gaz! Az zaman evvel bir İngiliz tuz- hu sulardan motörlerde kullanılan benzinleri çıkarabileceğini söyli- Yerek epey heyecan uyandırmıştı. Şimdi de bir Japon mühendisi da- ha ziyade şaşılacak bir iddiada Buülunmaktadır. Motörde yakıla- tak mahrukatı havadan istihsal e- debileceğini ileriye sürüyor! Gerçi fazla hararette katı ci- timler mayi olur, mayiler de ga- Za çevrilirse de bu değişmeyi ya- Tatan hararet dereceleri cisimlere fabidir. Hava gayet aşağı hararet derecesinde sulanır ve Japonun İcadr da herbalde bu hararet me- telesinden istifade suretiyle işle- te gerektir. Demek ki havayı mu- Ayyen bir hararete tabi tutarak tulandırmakta ve bunu bir kap i- Sinde soğutmaktadır. Bırakıldığı faman ise bu gaz gibi hareket et- Mekte ve böylece vücuda getire- teği inbisat ile makinenin pisto- Tunu oynatmaktadır. - Sığı rve d avarlar Dünyada 750 milyon koyun, _hu milyon sığır ve 300 — milyon. vardır. Sığırın beşte ikisi Ve davarın da üçte biri Britanya tııu.mıuğu dahilinde olduğu lde domuzun ancak yüzde beşi bi imparatorluktadır. v <- İlümle enlaşma! lı.s"' günlerde Hong—Kong'da İnfilâk on işçiyi parça parça ir. Yalnız bir tek kişi ina- t ryacak bir şekilde kurtulmuş- ] tur. Bu adam beş metre kadar ha- vaya fırlamış, * buradan denize düşmüş ve yüze yüze kıyıya çık- mıştır. Böyle bir şans görülmemiş bir harika teşkil etmektedir. ingilterede bir vak'a daha ol- muştur ki bu da şaşılacak ve ina- mılmryacak gibidir: İngiliz yüzba- şısı J. H. Hedkey tayyarede rva- sıtlık yaparken nasılsa, havaya fırlamış ve düşmeğe başlamıştır. Bunun üzerine tayyare 100 metre kadar başaşağı daldıktan sonra doğrulmuş yüzbaşr dâ kuyruğun üstüne düşmüş, kurtulmuştur. Bu İngiliz zabitinin paraşütü yoktu. <- Havanın azlığı Yüksek dağlarda havanın a- zaldığını herkes bilir. İşte bu aza- lan havanın insan aklı üzerine tu- haf tesirleri oluyor. Yüksek dağlara tırmananlar, artık ne yapmakta olduklarını ha- tırlıyamamakla kalmıyor, ayni zamanda yanlış düşüncelere sapla nıyorlar; meselâ boyuna yukarıya çıkıyoruz diye dağdan aşağıya in- meğe başiryorlar, Amerikan haydutları Haydutlar Amerikalıları o ka« dar korkutmuştur ki bunlara kar- şı türlü türlü korunma - tertipleri icad edilmektedir. Vaşingtonda bir radyo fabrikası haydutlara karşı yeni bir imdat çağırma usu- lü bulmuştur. Haydutlar elde tabancalarla bankaya girince, veznedar telüş ve korku eseri göstererek önünde- ki maden! para yığınını hemen ile. ri doğru itmektedir, Bu hareket sikkelerin altımda duran bir düğ- meyi açmakta, böylece küçücük bir radyo Transmettörü civarda bulunan bütün polis otomobille- rine haber vermektedir. z Elektrik venebatlar Almanyanm Erfurt şehrinde nebat yataklarını elektrikle sıt- mak denemelerinde büyük mu- vaffakiyetler elde edilmiştir. Toprak sathının 50 santim ka- dar aşağısına teller' uzatılmış ve elektriğin noşrettiği — hararetle turp, marul ve domates yetiştiril- miştir. | | Ü ç — Birinci olarak çöp arabalarından şikâyet edeyim. Cincimeydanı mahallemize yakın olduğundan sabahın saat üçünde dördünde iş başına giderken hepsi evimi- zin önünden geçiyorlar. Bunların çıkardığı müthiş gü- rültü bir tarafa berakılsın, çöpçüler işlerine giderken bir de şarkı söylüyorlar ki bu büsbütün tahammül edil- mez bir şey oluyor. Sonra hepsinin ne yür sesi var, in- sanı en derin uykusundan — bile uyandırıyor! İkinci şikâyetimiz gramofon gürültüsüdür. Mahal- | lemizde hiç değilse on beş, yirmi evde gramofon - var. HABER — Akşcın Postası Ticaret odası memurları © Ya para kesmeyin, ya tekaüt sandığı yapın,, diyorlar Ticaret odası memurlarının ©- da nizamnamesi mucibince yapıl- ması lâzan gelen, fakat sekiz se- nedenberi üzerinde tetkikat ya - pıldığı halde bir türlü ortaya ko- nulamıyan bir tekaüt sandığı işi vardır. Odanın memur ve müstahdemi- ni senelerdenberi bu sandığın ku- rulmasını bekleyip durmaktadır - lar. Nihayet hazırlanabilen sandık, nizamnamesi oda idare heyetine verildiği halde, bir senedenberi heyetten çıkmamıştır. . Fakat memurların aylıkların - dan nizamen tekaüt sandığı his- sesi kesilmektedir. Nihayet bu hal oda memurla - rımm canma tak etmiş olmalı ki bir toplantı yaparak idare he- yetile ve oda başkanlarile temas edecek bir heyet seçmişlerdir. Bu heyete verilen — salâhiyete göre, iki şey istenecektir : 1 — Ya sandığın yapılmış ni- zamnamesinin aynen kabulü. 2 — Yahut şimdiye kadar ve- rilen paraların geri — iadesi ve sandığın artık — kurulmasından vazgeçilmesi. İngiliz gazetecilerin- den bir heyet geliyor Deyli Meyi, Deyli — Ekspres, Deyli Herald gazeteleri — motör mubhabirlerinden — mürekkep bir heyetin, beraberlerinde bir mo - tör fabrikatörile otomobille şeh - rimize geleceği haber alınmış - tır. Bunlar, eylülde Brükselde top- lanacak olan motöristler kongre - sinde Londra — İstanbul yolu hakkmda tetkiklerini söyliyecek - lerdir. —— Belediye lokantasın- dan kazanç vergisi isteniyor Belediye memurları koopera - tifi tarafından açılan lokantadan maliyece kazanç vergisi — isten - miştir. Lokanta kazanç maksadile a- çılmadığı için kazanç vergisi ve- rilemiyeceği bildirilmiş, — maliye vergiyi istemekte ısrar edince key fiyet finans bakanlığına bildiril- miştir. ŞEHRIN DERDLERİI. fta CP ZM B tatili Cumartesi günleri öğleden sonra her mağaza açık kalabil Yeni hafta kanununun tatbi - kindenberi üç hafta geçtiği halde elân cumartesi günü açmanın yo-| hkanu bulan ve bu arada tabif müs- tahdemini çalıştıran müesseseler ve kanuna aykırı hareket eden - ler bulunmaktadır. Hafta tatili kanununa göre, res mi hafta tatili müddeti olan 35; saat tatilde yalnız halkın yiyecek, içecek ve giyecek gibi zaruri ih- tiyaçlarını temin eden — dükkân ve mağazaların cumartesi akşa - mına kadar açık kalması ve pa- zar günü kapatılmaları pek açık surette yazılmıştır. Böyle olduğu halde toptan sa -| ir mi? tış yapan depo ve mağazalar da buradaki “mağazalar,, kaydından istifade ederek cumartesi günleri açık kalmaktadırlar. Halbuki kanunun açık bulun- masına müsaade ettiği — dükkân ve ve mağazalar halkım — zaruri yiyecek maddelerini perakende olarak tedarik edebileceği dük - kân ve mağazalardır. Hattâ bir takım — fantezi ne- vinden eşya satan mağazaların bile kanunun çerçevesi haricin - de kalması lâzım geldiği kanaati vardır. Hişikli olanlar bu hususta tet- kikler yapmaktadırlar. Boğaziçinin bayındırlığı Boğaziçinin bayındırlığı (ima- rı) için teşekkül eden komitenin çalışması ilerlemektedir. Komite bu husustaki projesini bitirmek üzeredir. Şirketi Hayri -| ye icap eden her şeyi yapabilece- ğgini bildirmiştir. —o— Ziraat bankasındaki yolsuzluk tahkikatı Ziraat bankası İstanbul şube - evrakını vilâyet idare heyeti göz- den geçirmeğe başlamıştır. Heyet yeniden şahit dinlemi - yecek, yalnız mesuliyet nokta - sından takibat yapacaktır. —— Ltobüslerin muayenesi Dün bir çok otobüsler Sultan - ahmet meydanına getirilmiş sene lik fenni muayeneleri yapılmış - tır. Bu muayene ayın sonuna kadar sürecektir. Belediye otomobillerin süratle - rini kontrol için yeniden altı ma- kine getirtmiştir. y Ai gp L üŞ Şehrimize gelen Belediye ile Feldman anlaştılar Mezbahadaki barsakhanenin iş- letilmesi gene Feldmana veril - miştir. Feldman, belediyeye olan eski borcunu tamamen — ödeyeceğine dair bir senet verdiği için müza- yedeye iştirâk ettirilmiştir. Feldmanın borcu hayli çoktur. Bundan başka on bin liralık tesi- satı da yapmadığı için mukavele- si feshedilmiş, aleyhine dava a- — çılmıştı. Yeni mukavele ile belediye ile Feldman arasındaki bütün anla - mamazlıklar — kaldırıldığı — içir mahkemeye düşen bu işin bale- diyece takibinden vazgeçilmiş « tir. —— Belediye hastahane- lerinde yapılar Beyoğlu hastanesinin Sıraselvi caddesine bakan yüzünün geniş « letilmesi 9800 liraya, Haseki has- tanesinde asrt mutfak yapılması 26700 liraya bir müteahhide iha- le edilmiştir. TÜi Askerliğe çağırılanlar Üsküdar askerlik şubesinden: sinema yıldızları Evvelki gün şehrimize — gelen tanınmış sinema — yıldızları Lil- | yan ve Doroti Giş kız kardeşler! bugün “Viyana,, vapurile Pireye gideceklerdir. | 1 — 328, 329 doğumlu — gayri islâm efratla 316 ve 328 doğumlu- ya kadar bakaya kalmış olan | gayri islâm efradın 24 haziran 935 pazartesi günü sevk edilmek üze- re Üsküdar askerlik — şubesine gelmeleri ilân olunur, Çöp arabalarının gürültüsü şeyden şikâyetçidir. Diyor ki: Küçük Ayasofya Medrese sokağında oturan Hüseyin rahat uyumanın dan geçilemiyen Halkımız da anlaştılan müsikiye fazla düşkün.. Bava kararır kararmaz, derhal sağdan soldan gazller, foks- trotlar yükseliyor. Ve bu gürültü çok geç vakillere kadar devam ediyor, Bu suretle mahallemizde rahat imkânı bulunmuyor. Üçüncü şikâyetimiz de yazın tozdan, kışın çamur. yollardandır. Eğer belediye bağrı yanık çöpçüleri daha arka s0- kaklardan geçirir, gramafon gürültülerinin önünü «- lır, be sokağımızı da tamir ederse yüzlerce kişinin le- şekkürünü kazanacaktır,