22 Haziran 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

22 Haziran 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

22 HAZİRAN — 1935 Bir muharr ir karikatü- rüne cevab veriyorum Hem hancı tavuğu gibi beslen, hem de misafir kadınlara (bodur tavuk) de..Böyle şey olur mu, küçük bay? Bir sayın izet (bir zatı muhtere bir pot kırmıştır. (Vâ - Nü) nun ğundan bugünkü nüshamıza gire m) bir gazete sütununda büyük bu delikanlıya cevabı, yazı çoklu- memiştir. Yarınki sayımızda oku- Rlısır gazeteleri Tahrandan al-| mrş oldukları şu havadisi veriyor - lar; Iran hükümeti, bir yandan Şa | hın kendisine, diğer yandan hü kümete ait olmak üzere büyük bir kıyanç (suikast) teşebbüsü ortaya çıkarmıtşır. Bunu tertip — edenler | şimdiki rejimi değiştirmek istiyor lardı. Hükümet hemen harekete gec miş bütün suçluları yakalamıştır Bunların arasında gayriresmi sayı lan “Şafakı Surh,, ve “Teceddüd; İran,, gazetelerinin sahipleri bu lunmaktadır. Hepsi ölüm cezası na çarptırılmış ve Haziranın al- tısında, Tahranda, herkesin önün- de cezaları yerine getirilmiştir. İran durumu az çok endişe ve- rici ise de, hükümet Şahı ve şim-! Şahinşahı öldür- mek istemişler | rumak için etrafında dört tabur diki rejimi korumak için büyük bir gayret sarfediyor. Sarayı ko- asker bulunmaktadır. Bu teşebbüs, İranın devrimci önderi Rıza Pehlevinin — burayı yükseltmek için yaptığı yenilikle: re karşı muhaliflerinin muvaffa- kıyetsiz bir tecrübesidir. Bunların kafasının ezilmesi, |- randa inkilâbın artık sağlamlaş- tığını, kadınların peçe takamıya- cağını, sakala kına — konula- mıyacağını, sokaklarda dini kı - lıklarla gezilemiyeceğini, şapka giyileceğini, dilin tasfiye edile - ceğini gösterir. Yarınki nüshamızda, bu mev - | zua dair Murat Sertoğlunun kale- minden çıkmış çok cazip bir ya- zı okuyacaksınız. Fenerbahçe “Beşiktaş (Baştarafı 1 incide) karşısıfida çok müşkil mevkide kalan | piyango heyeti, futbol heyeti ve klüp- | ler nezdinde teşebbüslerde bulunmuş (i ve Beşiktaş fener şild maçını yarına || tehir ettirerek piyangonun bu maçtan | evvel çekilmesini temine çalışmıştır. | Dün akşam ve bu sabah saal (12) ye kadar umumi merkez başkanı Bay A- (j zizin başkanlığında yapılan müzake- | relerden sonra, bugün yapılacak maç tehir edilmiş ve yarına bırakılmıştır. |! Yarın oynanacak maç Taksim sta- dına alınmıştır. Saat 14 de piyango (j başlıyacak sonra da maş yapılacaktır, Piyangoda ikramiye çıkmayanların, ellerindeki biletlerle yapılacak güreş- lere gitmesine gelince bu husus da şöyle halledilmiştir: Bu biletlerin sahipleri heyeti tarafından bu 15 gün içinde hazırlanacak bir ecnebi temasâ — bir kere bedava girecekler ve mesele de böylece halledilmiş olacaktır. Bugün saat 1? de çu tebliği aldık: Istanbul mıntakası futbol heyeti e | başkanlığından: Macar güreş takımının gelemiye- ceğini son dakikada - bildirdiğinden Beşiktaş—Fenerbahçe maçı 23 — Ha- | ziran — 935 Pazar günü Taksim &ta- dında saat 17,30 da yapılacaktır. Bl | Hakem Kemal Halimdir. Yan ha- İ kemleri Talât Özışık ve Feridun'dur. Lâik Hristiyan h Cemiyeti Lâik hiristiyan Türkler namı altında bir kurumun teşkili için| k. Halkevinde bir toplantı yapılaca- ş Ğ yazılmıştı. k ş Bu toplantıdan vazgeçilmiş - « Hir, Eskişehir saylavı İstimat Zih- ni de bu toplantı ile alâkası ol- Madığını söylemiştir. I Doğum Muharrir arkadaşımız Faik Gü- winin bugün saat onda bir oğlu Yünyaya gelmiştir. Genç Güneri » ("lesinin bu ilk — yavrusuna uzun Yaşayış dileriz. piyango İ ; Tram:'.ayı şlrlıı";atl;:lnî 1.ZO0.000, Lira geri vermesi İ kararlaştırıldı — € Ankara, 21 — Bayındırlık : bakanlığı ile İstanbul tramvay: şirketi arasında devam etmek-i te olan görüşmeler neticelen miş, Fatih ve Edirnakapı hat- tına harcadığı para indirildik -: ten sonra şirketin halktan faz-! la olarak aldığı paranın luun! 1.709.000 liranın hükümete ıe-î ri verilmesi esası üzerinde an-: laşılmıştır. ! Ancak bu paranın tediye | müddetleri — tesbit edileeck—â : $ tir. cam Paşabahçe fabrikası işlemiye başlıyor Paşabahçede yapılmakta olan birinci beş senelik endüstri prog-| ramına dahil olan şişe ve cam HABER — Akşzın Postası sergisi Bugün Büyükadada Açıldı Ziraat Odasının bu yıl Adaları güzelleştirme kurumunun - teklifi üzerine ilk defa Büyükadada ter- tip ettiği çiçek sergisinin açılış töreni bugün öğleden sonra yapı- lacaktır. Bugün ayni zamanda A- danın çiçek bayramıdır, Bu yıl çiçek sergisine ilk defa olarak kuşçular ve süs - balıkları yetişti- | renler de girmektedir. Fransada son kurulan çiçek sşergisine kuş- cularla balıkçılar da girdiğinden bizde de ayni usul takip edilmiş- tir. Sergiye iştirak eden çiçekçiler- le özel bahçe sahiplerine mükâfat olarak 300 lira ayrılmıştır. Bu pa- rayı Adaları güzeleştirme kuru: mu, Ziraat direktörlüğü ve İstan- bul Ziraat Odası vermektedir. Sergi, Büyükadada Akasya o- teli karşısındaki ağaçlıklı mey- danda kurulmuştur. Burada iki gün müddetle halk sergiyi geze- bilecek ve ondan sonra mükâfat- lar verilerek sergi kapanacaktır. SÜ Sebze hâli nizamna- mesi kabzımalların hoşuna gitmedi Kerestecilerdeki sebze halinin bir kısım dükkânları da dün arttır ma usulü ile kiraya verilmiştir. Hal nizamnamesine itiraz etmek- te olan kabzımallar belediye ci- varındaki bir kahvede toplanmış- lar, görüşmüşler, sonra ökonomi bakanlığma telgraf çekmeğe ka-| i| rar vermişlerdir. Kabzımallar aralarında - seç- tikleri bir heyetini — belediyeye göndermişler, muavin Bay Nuri ile ve diğer ilgili kimselerle gö- rüşmüşlerdir. Bunlar görüşmeleri i| osnasında bugünkü şartların kal- dırılmasını istemişlerdir. Belediye ise talimatnamenin hiç bir. mad- desinin değiştirilemiyeceğini bil- dirmiştir. Kabzımallardan gene çoğu dün arttırmaya girmemiştir. Bundan sonra hepsinin başka - iş tutacakları tahmin ediliyor. Salâhiyetli bir zat kabzımalla- rın şikâyeti etrafında dün şunla- rı söylemiştir: “İstanbul civarında bulunan ve “kara toprak,, adı verilen bah- çelerden bizzat kendi mallarını getiren müstahsiller hal'de bunla- rı satmakta serbesttirler, Biz kabzımal diye kimse tanı- mıyoruz, Tüccar ve komisyoncu- Fioryaya telefon ve elektrik Yarın telefon görüşmelerine başlanacak Floryaya doğru uzatılmakta ©- lan şehir telefon tesisatı ikmal e- dilmiştir. Yarın Florya telefonile şehirle memleket dahili ve arsıulusal te- lefon hatlarının her — merkezile konuşulabilecek ve Florya — tele- fonu yarından itibaren konuşma- ğa açılacaktır. Floryanın yeni şehir cereyanı hattı da oraya — kadar gelmiştir. Şimdi Floryada — yeni binalarda elektrik tesisatı yapıl- maktadır. Cereyan İstanbul elektrik 208-| yetesine abone olanlara verile -| cektir. Şimdiye kadar Floryadaki bi- | nalara elektrik cereyanı temin e- den motör ve dinamo da yarın- dan itibaren kaldırılacaktır. Esasen Floryada bir çok gazi- no ve dükkânlarla köydeki svler- de elektrik tesisatı bulunduğun- dan şehirce cereyanın — bunlara raptı kolay olacaktır. Floryaya yakın bir membadan getirilen tatlı suyun sahile indi - rildiğini yazmıştık. Şimdi bir su hazinesi ve tesbit edilen yerlere çeşmeler yapılmağa başlanacak - tır. Bu tesisat ta süratle bitirile- cektir. elektrik Kaynak suları ne zaman ucuza satılacak? Belediye, kaynak sularının şeh- re daha çok indirilmesi ve daha ucuza satılması için tetkikler yap- maktadır. Kaynak sularının halka üç dört elden geçerek geldiği anlaşılmış- tır. Ortadaki mutavassıtların kal- dırılması yolunda tetkikler yapıl- maktadır. Esnafın belediyeye yazılması işi Bir çok esnafın belediye müs- tahdemin şubesine yazılmaları i- çin verilen mühlet — yeniden 10 temmuza kadar uzatılmıştır. Her gün bir çok esnaf beledi - yeye gelerek kayıtlarını yaptır - maktadır. ıeyrde ;oldur. Hal bir nevi borsa olduğundan alış verişi başı baş ların kazançlarına dokunan bir | bırakamazdık.., Şeker fabrikalarımız birleşecekleri için tasfiye ediliyorlar Yurdumuzdaki şeker fabrika « larının birleşmesi hakkında ve- 'yilen karar üzerine şimdiye ka- dar ayrı birer idare veya sosye- te elile idare edilmekte olan fab- rikaların hepsinin birden tasfiye- sine karar vrilmiştir. llk defa — İstanbul ve Trakya şeker fabrikaları (Alpullu) 808- yetesi idare meclisi tasfiye kara- rı vermiştir. Bu karar genel top- luluğun toplantıya çağırılmasına karar verilmiş ve genel topluluk 8 temmuz pazartesi — günü saat 14 te bir toplantıya çağırılmış -« tır, 4 Toplantıda Türkiyenin ilk şe « ker fabrikalarından birini kur - ma'te için teşekkül — etmiş olan İstanbul ve Trakya şeker fabri - kaları sosyetesinin tasfiyesi kara: liki istenecektir. , Turhal ve Uşak şe- ker fabrikalarr da muamelelerini bu şekilde tasfiye — edecekler- dir. Bu formalite bir taraftan de« vam ederken, diğer yandan fab- rikaların birleşik idaresi — kurul« maktadır. öerik ni Köylüyü nasıl okutmalı ? bunu soruyor Kültür bakanı, diğer bakanlık- lara birer tezkere yazarak mem- leket nüfusunun çokluğunu teşkil eden köylüleri lüzumu — olduğu kadar okutmak için tatbik edile- cek olan plânın ne şekilde olması lâzım geldiğini sormuştur. Bakan Iklardan sorulan sorgular şu üç esas üzerinedir: 1 — Bakanlığınız bakımından köy mekteplerinde köylülere ne » ler öğretilmelidir ki bakanlığını- zın yüksek düşünceleri fenni ve ilmi surette yerine getirilsin? 2 — Köy mekteplerinde çalı- şacak muallimlerin muallim mek- tebinden alacakları — umumi ve meslekt bilgilerden maada köylü- ye rehber köyde hükümet işlerini kolaylaştıracak birer unsur ola - bilmeleri için daha ne gibi bilgi- lerle techiz edilmeleri icap eder? 3 — Tahsil ve köylüyü tenvir i- şinde bakanlığınız yönünden göz önüne alınması icap — eden daha ne gibi hususiyetler vardır? fabrikası aybaşından itibaren ça- lışmağa başlıyacaktır. Fabrika bir milyon 200 bin liraya mal olmuş tur, Fabrika çalışmağa başladığı zaman şimdilik rakı gazoz ve ko- lonya şişeleri yapacaktır. On beş yirmi gün sonra mürekkep, zamk, | ecza ve pas şişeleriyle hususi şe- kilde şişeler imal olunacak ve ih- tiyaca göre de bardak, tabak, ka- vanoz vesaire yapılacaktır. Bu ü- | çüncü kısmın yapılmağa başla- masmdan sonra haricten memle- ketimize gekmekte olan 3500 ton şişe ile 150 ton züccaciye eşyası tamamen fabrika tarafından te- min edilecektir. Şimdiki halde fabrikada 120 işçi çalışacaktır. Fabrika gelecek sene pencere ca- mı da yapacaktır. Hafta tatili meselesi bir türlü halledilemiyor Hafta tatili kanunun iyi anla- şılamamasından çıkan karışıklık- lar henüz düzeltilememiştir. Bu cümleden olmak üzere mad- denin tefsiri yüzünden şehrin bir kısmında bazı dükkânlar cumarte- | si günü öğleden sonra kapatıldığı halde, diğer kısımda ayni cins dük kânlar açık bırakılmaktadır, Bize yapılan şikâyetten anla - dığımıza göre Kerestecilerde hun- dan şikâeytçidirler. Diğer taraftan dün matbaamıza Beşiktaş Ostro — Türk tütün de - posunda sandıkçı — olarak çalışan Besim gelerek şu şikâyette bulun- muştur: — Ben kanunun — bize verdiği haktan istifade ederek cumartesi günleri öğleden sonra çalışmak is- | temedim. Bunun üzerine bir baha- ne ile beni dün işimden çıkardı - lar. Ayni zamanda bugün de muh- telif salonlarda — çalışan işçilerin | mühürlerini alarak “cumartesi gü- Ünü öğleden — sonra, ve pazar günü çalışmak istiyoruz.,, diye kendileri tarafından yazılmış bir kâğıdı im- zaladılar. Bu suretle bir emriva » ki yapmak istiyorlar. Meseleyi tahkik etmek için Os « tro — Türk tütün deposuna tele » fon ettik. Bize cumartesi öğleden sonra ve pazar günü kimseyi ça - hıştırmadıklarını, ve tatil vaktinde çalışmak istememek — bahanesile hiç kimseyi depodan çıkarmadık - larını, eğer çıkarılmışsa da başka bir sebepten dolayı çıkarılmış ol- ması lâzımgeleceğini söylediler,