30 Haziran 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

30 Haziran 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

HABER — Akşam Postasr 30 HAZİNAN — 198t anmm» ARSEB Üîq-ı ün | Yeni gelmiş hiçbir yerde görülme miş kretonları bütün | İstanbul çevresindde söyleniyor | | Beyoğlu, İstiklâl caddesi No. 282 © AMT SADTT MEŞDERE W Büyük bir apartıman dairesi kiralıktır Goriller Afrikasında birkaç ay Gorillerin yatağı — Afrika güneşi türküsü — Yarıda kalmış Goril konferansı — Goril aile hayatı — Kırmızı Goril esrarı ilk korkunç türküleri ortalığı in - letmeğe başladığı vakit yeniden sıçrar ve gündelik macerama ha - Bir kaç saat sonra Güneşin doğmasına pekaz va - | lerdir ki, henüz insan ayağı bas - mamış parçaları vardır. Kurumuş ve taze ağaçların ge- kit var. Hâlâ uzayan gölgelerden daha ! karanlık, iri ve kıllı bir mahlük, [ niş ve içiçe dallarının biribirlerine | zırlanırdım. © gece için yapraklar ve dallar -,* dan yaptığı çardaktan dışarı çı - kıyor.. Kocaman ve tuhaf bir baş gö - züküyor. Yırtıcı ve parıl parıl ili göz çarçabuk etrafı bir kolluyor Sessizlik içinde sessizlik.. göl geler içinde gölgeler!.. Bu koca - man kıllı nsahlâük uçsuz bucaksız ormanın ufak gölüne doğru ağır ağır yürümeğe başlıyor. Oradan, göğe bakıyor.. Görünen gök parçasın - bir parça halinde görünen da, Afrika gecesinin siyah kadife | perdesini yavaş yavaş silmeğe baş- layan ilk sabah — ağırtıları belir - mektedir. Kocaman, kıllı mahlük, kımıl damaksızın göl kenarında duru yor... Ve parıl parıl altın çevrenin, il! ışıkları ok gibi havaya daldığı va kit, apansız bir çığlık koparıyor İnsanın tüylerini tiken tiken eder bir çığlık.. Bir acıdan gelen se: gibi bir haykırma,. İşte bu, bir çok gorillerin yaşa- dığı ormanın bu köşesindeki ya - bani baş, erkek gorlidir!.. Bütün enerjisi ve korkunç biçi - mi ile ona bakamazsınız bile.. . | Orada, durduğu yerde kocaman bir insan eli gibi elleryile göğsünü löymektedir. - Afrika güneşinin İk türküsü mü nedir? - o acı çığ - 1 bir daha basar.. Ve bu her sa- eh Böyledir.r | Her sabah, gorilin tanıdığı dün- yaya güneş her doğdukça, goril o korkunç çığlığı ve yosunlu bir ka- ya gibi gövdesiyle onu böylece kargılamağa çıkar, » * * Gorilin çığlığı, kilometrelerce uzanan ormanın yeşil ve sık tavanı altında yayılarak ürkütücü, esrar- Ir yankılar (akisler) yapar. Tanınmış gezgin Gatti, Floran - Sa müzesi için bir goril örneği ge - Goril maymununun kendi vatanında alınmış pek nadir fotoğraflarından biri tirmek üzere Afrikanın tâ göbe - ğine gitmişken — gorillerin kendi hallerinde yaşayışlarını da göz - den geçimekteydi. Afrikanın tâ göbeğinde... Çibin- da ormanı ki, şarkta ve garpta At- las denizile Hind — denizlerinden hemen ayni mesafededir. Ve Kap | şehriyle Kahire arasındadır. Burası, beyazların eline ancak büyük harpten sonra girmiştir. O kadar geniş ve geçilmesi zor yer - | | rülmediklerini Şimdiye kadar yakalannış gorüller arasında en büyüğü 6 kadem boyunda girmesinden açılmak bilmiyen du- varlar olmuştur. . . * Kalın ve yeşil örtünün altında dağ, tepe, göl ve akar su, her şey kayıptır. Binlerce bilinmedik teh- like bu sıklıklar içinde hemen üze- rinize atılacak gibidir. Tanınmış gezgin Attilio Gatti, Orta Afrikanın — Mambuti denen cücelerinin sultanı Kasciula ve o- nun tebaasından bir grupla hafta - | larca bu orman içinde dolaşmış - tır. Bu cücelerin kısacık ayaklarına “ayak uydurmak,, hayli zor şey - dir.. Hem çabucak yorulacakları - nı şanırken, büyük bir dayanıklı - lık sahibi olduklarını da görürsü - nüz. Her gün güçleri sanki daha artar.. Tam bir av sezişleri ve or - | manlar içinde çok işe yarayan de- ğgerli bir yol eğemenlikleri vardır. . . * Gatti isimli Afrika gezgini, her gün bu cüceler ve sultanı ile bir - likte goriller süri ün ardmda gezdi.. Gorillerin gecerken bırak - tığı keskin — kokudan biraz uzak durarak ve kendilerini de bu ya - bani hayvanlara sezdirmeksizin dolaşıyordu. Gorilleri ormanların kalın perdesi arasından gözleye - rek onların kimse tarafından gö - sandıkları vakit nasıl hareket ettiklerini de öğren- mek istiyordu. * . « Tanınmış gezgin — Attilio Gatti diyor ki: “Ormanın bir köşesindeki kam- pımıza her döndüğüm vakit, bü - yük bir yorgunluk içinde bulunu - yordum. Yüzüm, kollarım, dizle - rim kan içinde olurdu. Çok defa birden boşanan yağmur sağnak - larından kemiklerime kadar ısla- nırdım. Çabucak bir akşam yeme- ği yedikten sonra derhal uyku - ya dalardım. *“Fakat sabahleyin, — gorillerin | cücelerin birlikte gelirdi. “Bir gün gorillerin geceyi geçir- diği çardaklara doğru yol aldık.,, * . & Gorillerin hayatını iyi tanıyan- lara göre, goril maymunu her va - kit büyük bir ağacın altına sığını - | yor. — Yatacağı yerdeki çalı çırpı: | yı adam akıllı temizledikten sonra * kendi eliyle getirdiği — taze yap - | raklardan, dallardan ve yosundan | kendine güzel bir karyola somye -« si yapıyor. Ağaçlardan sarkan kalın orman sarmaşıklarını da — bir perde gibi | önüne dizdikten — sonra, kendini | büsbütün emniyette ve tek başma W' sayarak uykusuna dalmaktadır. | â * * [ Gatti anlatıyor: “Bir kere bir orman meydancı - gında bütün bir goril ailesine | rastladık.. Baba goril, başı önüne düşmüş ve kolları yana uzanık ol- duğu halde bir öğle sonu şekerle- mesi yapıyordu, Sırtını bir ağacın gövdesine rahatça dayamıştı.. Ko- caman karnı, kısacık ard ayakla « rı kapamıştı.. Âdeta çok yemiş o- bur bir şişmanın, bir seyranlıkta çoluk çocuğu arasmda uyumasını andırıyordu.. *“Yakınmda yarr büyümüş bir goril delikanlısı, gündeli tiğini yapıyor; kamçı gi bir sarmaşık üzerinde sallnaryor - İnsanlarla çarpışan Goril du. Büyümüş iki dişi — goril de, yanyana oturuyorlardı. — Belli ki günün dedikodusunu yapmaktay - dılar... Uzaütan ancak ağızlarını oynattıklarını seziyorduk.. İkide bir, uzun kollarını çevik çevik havaya doğru uzatıyor, — işaretler yapıyorlardı. “Bir dişi goril daha, orman ne- batlarını soyup soyup yiyor ve ya- nında bulunan hemen bir yaşında kadar diyeceğim küçük bir goril yumurcağı hiç tek durmuyordu ... Anasının sırtına atlayor, karnının altına çömeliyor, anasının temizce ayıkladığı bir orman — kerevizini sık sık elinden kapıyordu. haşariliğe enikonu kızmış olacak indirdi, ve bu yavru ileriye doğru en aşağı beş defa yuvarlandı ... İnildediğini işidiyordum... ,, * * Bir defa da bu Afrika gezgini, üzerinde pek yeşillik bulunmıyan * sultanı da maiyeti ile “Sonunda ana goril, artık bu | ki, yumurcak gorile hızla bir tokat | Kabataşta, Sed üstünde Çürük pek büyük bir daire kiralıktır. € Tramvay istasyonuna, Beyoğluna, banyo dairesi... sulu Mahmud Paşa apartrmanında Manzara güzeldir! çarşıya yakınlık... Mükemmel bir yat, ucuzdur. 'Yüksek Mühendis Mektebe 936 senesi Mayıs nih lo sadeyağ 8 — 7 — 935 tarihinde muştur. Beher kilosunun tahmini 5100 lira ve birinci pey parası 383 pılacağından isteklilerin mektupla siltme kanununun 2 nci ve 3 üncü kanunu mezkürun 32 nci maddesi ate kadar komisyon başkanlığına gün komisyona müracaatları ilân Mektebi Arttırma ve Eksiltme Komisyonundan: ayetine kadar lüzumu olan 6000 ki- kapalı zarf ile eksiltmeye konul- fiatı 85 kuruş ve mecmu — bedeli liradır. Eksiltme saat 15 de ya- rını saat 14 e kadar arttırma ve ek maddelerinde yazılı belgelerle ve nde yazılı şekilde belli gün ve sa. ve şartnameleri görmek için de he: olunur. (3468) bir tepecikte tek başına iri bir go- ril görmüştür.. Goril burada tu - haf bi ses çıkarmaktaydı, bir yan - dan haykırıyor, diğer yandan da sık sık elini çenesinin altına vura- rıyordu. Bu, bir işaret olacaktı . Nitekim, az sonra bu tepenin her yanından başka goril maymunları belirmiş ve onun etrafıma toplan - mışlardır. Belki bir konferans topluyor - lardı. Fakat — Avrupalı gezginin beraberindeki cücelerle birlikte * ne kadar yavaş biraz ilerlemeleri, hayvanlara, or - talıkta bir “başkalık,, — olduğunu sezdirtmiş ve goriller derhal da - gılmışlardır. Attilio Gatti, bu yol- culukları sırasında bir goril öldür- | müş ve kendini müdafaa yolunda &. | bi tane de yaralamak zorunda kal- mıştır. . & * Kırmızı goriller işittiniz mi?. Gatti, kendisiyle beraber cüce- ler arasında sihirbaz doktor Ka - tumbelenin ottan örülmüş çanla - sını karıştırırken bulduğu bir de Ü vi parçası üzerine şunu anlatıyor: “Bir gün ormanda bir mola ver: diğimiz sırada, sihirbaz doktoru - muzun torbasına — bakıyorduk.. Pars derileri, tırnaklar, fil tüyleri, yontulmuş odun parçaları gibi bir 'çok şeyler arasında kırmızı tüylü bir deri buldum.. | ğündeydi.. Ve ancak göril may - munlarında görülen — sıklıkta bir tüyle kaplıydı.. Fakat bildiğimiz göorillerinki gibi kara — değil, kır- mızı idi. “Sihirbaz doktor Katumbelenin anlatığıma — göre, bu kızıl gorili, cücelerin en usta avcısı olan baba- basr geçnliğinde vurmuş.. “Hiç bir beyaz insanın ve hattâ bir cücenin ayak basmadığı yerler- de günlerce yürümüşler.. Bir gün ummadıkları bir manzara karşı - sında kalıyorlar, taze bambular a- rasında bir goril familyası, yiye « ceklerini yemekle meşgul.. Koca- | mana kocaman şeyler! O zamana kadar hiç bir cücenin görüp işit - mediği büyüklükte goril maymun- ları!.. Fakat en şaşırtıcı — yerleri > renkleridir! Parlak bakır rengin - de goillerdi bunlar.. Bir tanesini öldürdüler.. Ve işte derisi!.,, W Üü Avrupalı gezgin, — bu anlatışın | doğruluğundan şüphelenmedi. Af- rak bu çığlığı dalgalı surette çıka- | da olsa - gene | diye bir şey | “Bu deri parçası, el büyüklü - ! rikanın bu ucsuz, bucaksız derin - liklerinde kimbilir daha ne bilin - medik gizlilikler vardı.. Attilio Gatti, Floransa müzesi » ne getirmek istediği goril örneği « ni de elde ettikten sonra artık bu - ralarda uzun boylu kalmak iste - medi. Sürekli yorgunluk ve türlü yolculuklar neticesinde yakaladı - ği sıtma da tepmeğe başlamıştı .. Ü4 78 Afrikanın — gorilleri arasında şimdi peşine düşülmesi gereken bir “kırmızı goril,, kalıyor. Orta Afrika cücelerinin sihir- baz doktoru Katumbele, bu bakır tüylü mahlükların yerini de gös- termeği söz vermişti.. Hem Ka - tumbele, hem tali, hem sağlık bir araya gelince, bu kırmızı goril es- rarının de açılacağına emin görü « nüyorlar. — H.M. ' TORECELERNARL INT TT 20 ilkteşrin 1935 pazar günü memleketin her tarafında genel nüfus sayımı yapılacaktır 1 — Nüfus sayımma esas ol. mak üzere belediyece bütün bi nalara numara konulmaktadır. 2 — Numarasız binalarda o turanlar hükümete haber ver meğe mecburdurlar. Oturduğt bina numarasız olduğu haldr haber vermiyenlerle bu numa raları bozan ve silen ve kaldı ranlar için para cezası vardır, Başvekâlet İstatistik Umum Müdürlüğü Üçüncü İcra memurluğundan: Mahcuz ve satışı mukarrer bu- lunan çifte — zemberekli Sahibi « nin seşi gramofon çini soba büfe ve sairenin — birinci — arttırma suretiyle satışı 2 - 7 - 935 tarihine tesadüf eden salı günü saat 9 - 10 araşmda Taksim — Sıraservilerde Hüdaverdi apartımanı önünde sa- tılacağından talip olanların mez « kür gün ve saatte orada hazır bu- lanacak memura — müracaatları ilân olunur. (143) Almanca ders Tecrübeli bir Alman muallim tarafmdan ehven fiyatla Alman- ca matematik, istonografi, ve |i- san dersleri verilmektodir. İstiyen lerin idarehanemizde F. F. rumu- zile müracaatları. 135