30 Haziran 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

30 Haziran 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

80 HAZİRAN — 1935 İREP*LİZTE| Yunanistanla Türk denizciliğinin Dayaklar aramızı bozmak 1 — Arapcamiinde oturan Ay- şe, Fatmayı dövdüğünden yaka - lanmıştır. 2 — Kurbağalıderede oturan bayramıdır! Eskiden, limanlarımız arasında ecnebi isteyenler mi var? vapurları işler, bizimkilere inkişaf | imkânı vermezdi Bu rejim bizi kendi kı- yılarımızda egemen kıldı Türk ulusunun kendi kara su - larında egemenliğini ele aldığı ve kabotaj hakkmı kazandığı günün | yıldönümü bir temmuz, yarın bü- tün yurtta ve bu arada Türkiye - nin en büyük limanma sahip olan şarrmızda büyük törenle ve gece deniz şenliklerile kutlulanacak - tır. Bu büyük gün için yapılan pro gram bu akşamdan itibaren baş - Jamaktadır. Bu akşam saat 21 de İstanbul radyosunda bir temmuzun tarih - sel önemi hakkında deniz tecim okulası tarih — öğretmenlerinden Niyazi Tevfik tarafından bir söy - lev verilecek ve gün — bu suretle açılacaktır. Yarın sabahtan itibaren deniz- deki bütün gemiler bayraklarla donanacaktır. Karadaki deniz kurumları ile resmt — daireler ve kuleler de bu şenliğe iştirâk e- deceklerdir. Yarın saat 11 de denizciler ta- rafından Taksim Cümhuriyet â - bidesine gidilerek çelenk konula- caktır. Bu törende bir deniz harp | Yutası, deniz tecim okulası tale -| besi bulunacaktır. Sabahleyin Gül hane parkında — toplanacak olan deniz yolları, vapurculuk - sosye - tesi, liman genel — direktörlüğü, Şirketi Hayriye, Akay, Haliç, Türk şilepleri denizcileri otomobilli bir kafile halinde Taksimde bu alayla birleşeceklerdir. Alay köprü üzerine gelince li - mandaki vapurlar tarafından dü - dükle selâmlanacaktır. Taksimde tam saat 11 de bay- Tak çekme töreni — yapılacak ve tam bu esnada limandaki — bütün aa gemiler bir dakika imdat ve 3 se- lâm düdüğü çekeceklerdir. Çelenkler de konulduktan son - ra âbide önünde genç denizcileri temsilen deniz tecim okulası okur larından bir genç, deniz tecim fi- Tosu namına kaptan ve makinist- ler kurumundan bir zat tarafın « dan kısa iki söylev söylenecek - tir, Bundan sonra bugünü ulusa ve- renlere saygı ve minnet telyazıla- rı çekilecektir, Bundan sonra önde deniz ban- dosu, Kamutanlık bandosu ve şe- hir bandosu olduğu halde bir ge- çit resmi yaparak İstiklâl cadde - sinden Karaköye kadar inecekler- dir. Yarın akşam da radyoda saat 20,30 da denizciler marşı çalına - cak ve deniz tecim direktörü bir söylev söyliyecektir. Saat 21,30 da bir deniz fener alayı başlıyacaktır. Bu gece şen - liğine deniz ve vapurculuk sosye- tesi ikişer donanmış vapurile, A- kay ve Şirketi Hayriye — dörder donanmış vapurile, Haliç iki vapurile, Liman genel direk- törlüğü, kılavuz idareleri — bütün vasıtalarile iştirâk edeceklerdir. Fener alayı Dolmabahçe şarayı önünde duracak ve burada tahli - siye idaresi tarafından manevra - lar ve hava ziya oyunları yapıla- caktır. Donanmamızın da bu arada sa- ray önüne gelmesi muhtemeldir. Gece kara ve denizde gündüz süs lenen kurumlar tenvirat yapacak- lardır. Bu esnada vapurlarda eğlence yapılacak, Ankara vapurunda bir balo verilecektir. Hududu aşan Japonlara karşı Sovyetler ateş açmadı T Moskova, 29 (A.A.) — Tas a- " jansı bildiriyor: Kalbarosktan bildirildiğine gö- re 23 Haziran günü saat on se - kizde Grodekovso'da 40 — Japon askerile sübay sınırı geçerek dört kilometre ilerilemişler ve Bezşme- naya tepesini aşarak akşama ka - dar orada kalmışlardır. 26 Hııi-l Japonya, randa sabahleyin gene 45 Japon askeri ayni yere gitmişler ve öğ- leyin hududa dönmüşlerdir. Tepe- de iken kendilerine altı — kişilik bir atlr grupu katılmıştır. Hudu - dun iki defa Japonlar tarafımndan geçilmesini gören bir Rus müfre- zesi bir hâdiseye meydan verme- mek için ateş etmemişlerdir. Hem suçlu, hem güglıı yurdlarını — korumakisteyen Çinlileri protesto ediyor Londra, 29 — Tokyodan gelen haberlere göre, Japon hükümeti Pekinde vuku bulan hâdiselerden dolayı Çin hükümeti — nezdinde şiddetli bir protestoda bulunma - ğa karar vermiştir. Pekin yakınlarmda — yeniden kanlı çarpışmalar olmuştur. Hal- kın iaşesinin temini için şehir ka- pıları açılmış öğleden sonra tek - rar kapanmıştır. Şimali Çinde Japon aleyhtar - lığı günden güne artmaktadır. | arabacı Hamdi, Kadıköyünde pa- zar yolunda arabacı Kâmil Ah- metle iskelede durmk meselesin - den dolayı kavga etmiştir. Neticede Ahmet Hamdiyi döv- düğünden her üçü de yakalanmış- tır, 3 — Beyoğlu Poyraz sokağın - da oturan Karlapu bir alacak me- selesi yüzünden bakkal Kirkoru dövdüğünden yakalanmıştır. 4 — Şişlide oturan — Yusuf ve Ihsan birbirlerini dövdüklerinden yakalanmışlardır. 5 — Arapcamiinde oturan An- tuvan polise baş vurarak Franso- va tarafından dövüldüğünü iddia etmiştir. Pratik farmakologlar birliği Pratik farmakoloğlar birliği se- nelik kongresi dün gece — Halke- vinde yapılmıştır. Kurumu birlik başkanı Ahmet Nuri açmış ve yapılan — seçimde kongre başkanlığma Zühtü seçil- miştir, Senelik raporla mürakabe he - yeti raporu uzun münakaşalardan sonra aynen kabul edilmiştir. Bundan sonra, hafta tatili me- selesi de konuşulmuş ve farmako- loğlar birliğinden gelecek cevabm beklenmesine karar verilmiştir. Nizamname maddelerinden ba- zılarının değişmesi üzerine müza- kere edildikten sonra yeni idare heyeti seçilmiş ve başkanlığa Ah- met Nuri, genel sekreterliğe Hü - seyin Cahit gelmişlerdir. Toplan- tı geç vakit dağılmıştır. Çocuk bakımı okulunu bitirenler Dün Ankarada Çocuk Esirge - me Kurumunun çocuk bakım. r kulunu bitirenlere törenle (mera- simle) diplomaları dağıtılmıştır. Törende Kamutay Başkanı Ab- dülhalik Renda, İçbakanı Şükrü Kaya, İnhisarlar — Bakanı Râna, Saylavlar ,Sıhhat Bakanlığı erkâ- nt ile banka — direktörleri ve bir çok ziyaretçi bulunmuştur. Tören başlarken İstiklâl marşı şalınmış ve mektebi — bitiren bi: bayan “biz Türk kızları en buh - ranlı çağlarında bile göğüs aça - rak koşacağımız ülke için canımı verenlreden olacağız. Savaşlarda kanayan yaraları sarmağa, barış - Irda yoksul yavruları kucaklama- mağa hazırız.,, sırg Lalpin Diyeuzun — bir söylev vermiş ve bunu mütcakib ocuk Esirgeme- me Kurumu Ankara merkezi baş- kanı Fıtnat okulun kısa bir tarih- çesini yapmış ve diploma alanlara muvaffakıyetler dilemiştir. Bun- dan sonra davetlilere mektep gez- dirilmiş ve bir şölen — (ziyafet) verilmiştir. Ispanyada isyan Madrit, 29 — Sü bakanı ile iç işleri bakanı bu sabah — uçarak Barselona gitmişlerdir. — Orada düzenliği (asayişi) yoluna koy - mak için tedbir alacaklardır. Barselonda — tramvaylara ateş verilmiştir. Barselonda örfi idare ilân edilmiştir. Manille 29 — (A.A.) — Geçen mayıs ayında yakalanmış olanlar - dan 87 kişi Sakdoliste iki sene ile yedi sene arasında,hapse mahküm olmuşlardır. — ç Atina 29 — Ahali partisi say:| lavları bugün Çaldarisin başkan lığında toplanmışlardır. Çaldaris bu toplantıda — Ahali partisinin iktidara geçtiği gündex beri yaptığı işleri ve isyan hare -| ketini nasıl bastırdığını anlatmış ve partisinin daima — memleketin sükün ve refahı için uğraşacağını | söylemiştir. Bazı saylavlar hükü -| metin geneloyu (reyiâmı) tam bir nin bilinmesi lâzımpe-'diğini söy - lemişlerse de Çalde 4 bunun he- nüz vakti gelmediğir: ve hükü - metin geneloyu reyiâmı) tam bir bitaraflıkla yapacağını anlatmış - tır, General Kondilisin partisi de bir toplantı yapmış ve azalar kendisinin kralcılar tarafına geç - mesini takbih etmişlerse de Gene- ral istiyenin kendisile gelebilece- ğini istemiyenin de partiden çıka- bileceğini söylemiştir.Cümhuriyet. çi radikal olan General Kondilis partisi toplantılarına devam ede- cektir. Atina 29 — Paris elçisi Politi- sin Venizelosa isyandan önce gön derdiği Yunanistanın dış sryasa- sı hakkında bazı ifşaatr havi mek- tubunun — neşredilmesi üzerine General Metaksas kendi partisi gazetelerinde hükümetin dış ve iç siyasalarını şiddetle tenkit etmiş tir. Hükümet erkânı Metaksasın bu hücumlarının kendisine yapıl- ması lâzımgeldiğini — çünkü hiç yoktan çıkardığı rejim meselesile hükümetin başka işlerine bakma- sına zaman bırakmadığını söyle- mektedirler. Metaksasın - techizatının nok - san o'duğu hakkındaki sözlerine haribye bakanı bu adamın sözle - rine cevap vermek caiz değildir diye mukabele etmiştir. Mevzuubahs mektupta - Politis Venizelosa şu şartları yazmakta - dır.: a Lürkiye ile dostluğumuz vakti- le tarafımdan teşhis edildiği gibi harici siyasamızımn mecburi bir e- sası olmakta devam ediyor. Balkan anlaşmasına bu saikle girdik, fik - rimce bu bir bahtıyarlıktı, bugün ise mevcut bağların inbisatile bir seyirci vaziyetinde bulunuyoruz. Biz bu anlaşmanın Avrupa siya - sasında ayrı nötr bir.vaziyet teş - kil edeceğini sanıyorduk. Türki- yede dahil olmak üzere anlaşma- nım diğer üyeleri bunu daha geniş bir zemin üzerinde ve müşterek surette hareket etmeğe müsait te- lâkkidedirler, Merkezi — Avrupa meselelerine karışmanın menfaati mize uygun olmadığı — esasında Türkiye bugün bizimle şeklen be- raberdir. Fransız — Sovyet Rusya mukareneti bu siyasi inkişaf için müsait bir terakki merhalesidir. Türkiye bundan sonra Fransa ile bir mukarenet ve teşriki mesai si- yasasına doğru yol almaktadır. Bu teşriki mesai Fransa, Rusya, Tür kiye ve Küçük itilâf arasında bir anlaşmaya varabilir. Umumi sul - hün muhafazası için hareket eden İngiltere her ne kadar böyle bir anlaşmayı iltizam etmezse de bu- na tahammül etmek mecburiyetin dedir. İtalya dahi aksine hareket edemiyecektir. Fransa bu zemin- de İtalya ile esaslı — görüşmeler yapmaktadır. Bütün bu faaliyet arasında Yunanistandan hiç bah- sedilmiyor. Ben dahi bu faaliyeti bir şahit gibi takip — ediyorum, kanaatimce — bizim Türkiyenin peşinden gitmek mecburiyetinde olduğumuz farkedildi o sebeple bizim fikrimize müracaat edilmi- yor; bu vaziyetin devamına imkân tasavvur etmediğim içindir ki bir an evvel siyasal bir vechenin tayi- nine taraftar bulunuyorum. Sonra Türkiye ile dostluğumuz — tedavi edilmez bir yara olur ve gene Yu- nanistan tek başına kalabilir. ' Daha neler göreceğ İZ Kutuba buzlar altından isteyen Londra, 29 — Profesör Hubert Wilkins bir dniz altı gemisiyle şi- mal kutbuna gitmeğe ve orada bir metreoloji enstitüsü — kurmağa karar vermiştir. Profesör bu hususta üç seneden- beri kutupta böyle bir enstitü kur- mak için tetkikatta bulunduğunu gitmek - bir âlim ve bu tetkikat neticesinde vapur veya tayyareyle istediği yere git- menni imkânı olmadığından de - niz altı gemisiyle gitmeğe karar verdiğini söylemektedir. Bu söz - ler bütün dünyanın,ilmi mahafi - linde büyük bir alâka ile karşılan- mıştır. ibrahim Tali rahatsız Vehibi, kendisine vekâlet ediyor Ankara 29 — Trakya — genel müfettişi İbrahim Tali doktorların raporu üzerine istirahate çekil - mesi lâzım olduğundan yerine İç Bakanlık — müsteşarı Vehbinin Trakya genel müfettişliğini vekâ- leten bir kaç ay idare etmesi ka - ralşatırılmıştır. Vehbi yakında işe başlamak üzere Trakyaya gidecek ve kendi memuriyetine teftişyreisi Sabri vekâlet edecektri. — * Fakir vatandaşların pasaport harçları Ankara, 29 — Dış işleri bakan- lığt dış memleketlerde — bulunup da konsoloshanelerimizde kayit - lerini yaptıran vatandaşlardan a - lınmakta olan pasaport haremım fakir vatandaşlardan alınmaması için kanunda bir imkân olup ol « madığını Finans Bakanlığından sormuştur. ! Finans bakanlığı verdiği cevap- ta fakir vatandaşlardan bu para * nin alımmamasının muvafık ola « cağını söylemiştir. — :— | ÇL A,