5 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

5 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

” düşmanlığı ilerlemiş İngilizce “Mançester Gardiyan,, gazetesinde okunduğuna göre, İlal- yan gazetelerinin yazdığının aksine D olarak, İtalyada Habeşistana karşı mevcut hareketin aleyhtarları da var- dır... Bu harekete karşı şevk, ancak Faşist Milislerinin daha genç âzası! arasında görülmektedir. İtalyada son zamanlarda bazı tev" kifler de yapılmıştır. Tevkifat belli başlı bir sınıfa karşı değildir. Orta | tahaka, ve çalışan tabakadan adam- | lar yakalanmıştır. Muhrrirler ve ho- Dalarla birlikte işçiler de yakalanmış | ve İtalyada Komünist ve Sosyalistler- | den ne kalmışsa ele geçirilmiştir. | Rejime karşı küçük bir düşman- lık izi, en şiddetli cezat tedbirlerle | karşılanmaktadır. Hattâ küçük bir il- gisizlik (alâkasızlık) bile tehlikelidir. İngiliz gazetesi yazıyor ki: “Bur Onunla beraber İtalyada bugünlerde herkes şikâüyet ediyor.... Ayni gazetenin haber verdiğine gö- re, hapis ve yirmi seneye kadar varan sürgünlükler seyrek değildir. Geçen Eylül ayındaki genel (umum!) afdan beri usnomal hakyerinin (fevkalüde- | mahkemenin) verdiği mahkümlyetle- | rin sayısı 358 zi bulmuştur. Cem'an 41.21:5 sene hapis cezası — verilmiştir. Mayıs 31 de Piedmont'daki Faşist a- Jeyhtarları cem'an elli bir sene hapis mahkümiyeti yemişlerdir.. $ İ Mançester Gardiyan gazetesi ver- | | diği havadisi şöyle bitiriyor: “Venedik, Milano Cenova, Padua ve Coni'de yeni tevkifler yapmışlar- | dır. Mahpuslardan bir çoğu, meselâ Milano — şehrindenBruno Maffi ve Ermanno Bastellini isminde iki Fa- şist aleyhtarı mahpusiyetlerini he nüz bitirmişken yeniden tevkif olun- muşlardır. Faşist rejimine aleyhtar | fikirler taşımakla tanımmış olması, çok defa bu adamın hapse girmesine | yahut adalara sürülmesi için kâfi b zelmektedir.... 'ınöm;-ı'&.ı:le ıf&l“âıı—— arın arası g çe | açılıyor | Italyadan gelen haberler, İngiliz- | lerle İtalyanların münasebetlerinde- | ki gerginliğin çoğaldığını gösteren | izler belirmektedir. “Mesacero,, gazetesi İngiliz teklif- - İerinden bahsederek şunları yazıyor: — “İtalya bu teklifleri kabul etmiş 4 olsaydı, vaziyet daha ziyade vahim C olacaktı. İtalya alelâde — diplomatik | teminat ve yahut ağıza bir parmak bal çalma kabilinden küçük bir parça toprak istemiyor. İtalya doğu Afri- kasındaki emniyetini kat'i surette em- niyet altına almak ve bu suretle İ- talyan medeniyetinin ekonomik ve sı- yasal inkişafını temin etmek istiyor. | Italya, diğer devletlerin, bilhassa İngilterenin yaptıklarından başka bir şey yapmak istemiyor. Italyaya teklif edilen Ogader mın- takası hakikt bir çöldür. Halbuki T- talyanın elinde buna benzer çöller çoktur. İtalyanın istediği kıymetsiz | arazi değil, ekonomik inkişafa yara: | yacak topraklardır.,, ';Arnlraııer kongresi Romada Amiraller komitesi deniz | istişare hey'eti Musolininin başkanlı: | ği altında toplanarak Tngiliz — AL- Ü man deniz anlaşmasını ve Habeşle- tanla harp çıktığı takdirde Akdeniz- deki durumun ne olacağı meselesini — konuşmuşlardır. Habeş imparatoru-! sinde Habeşistanı istismar için ya- mun yeni feryadları | Londrada çıkan “Deyli Telgraf,, | gazetesinin Habeş İmparatoru ile ko- nuşan muhabiri ısmarlandığı ve pa- rası verildiği halde Belçikadan Ha- beşistana bırakılmıyan silâh ve mü- himmata ait demiştir ki: *“Belçika hükümeti bu tedbirleri Habeş imparatorluğunun silâhlandı- rılmasına iştirakten dolayı tahtie &- d_uıııe.-iıi önlemek üzere aldığını bize bildirdi. Italyanın mevcut ahidnameleri a- yaklar altında çiğnemek ve bir mille- ü esaret altına ajmak kararmı teshil i aşist | etmek herhalde daha az mucibi tah- | tle bir hareket değildir. Zayıf ve kuv" vetli için ayrı ayrı siyaset mi olur? İtalya askerlerini asrt - silâhlarla | techiz etmek için gece gündüz durma: dan çalışan büyük bir endüstri mem: leketidir. Halbuki biz başka hiç bir kaynağa malik olmıyan çiftçi bir mil- letiz. Binaenaleyh askerlerimizin yal- nız mızraklarla muharebeye girmesi mecburiyetine mani olmak için ecne- bi memleketlerden top ve tüfek mü- bayaa etmek ıztırarındayız. , İngilizler doğru hareketi severler, İtalya ile ihtilâfımız başlıyalıdan be- ri Habeşistanın milletler cemiyeti â- zakı sıfatiyle vazifelerinden hangisi- ni yapmadığını açıkça söylemeğe on: ları davet ederim, Müstakbel harbi kendimiz davet etmiş değiliz. Medeni milletler harbi menetmek iktidarında değillerse hiç olmazsa kendimizi müdafaa hakkımı- zı inkâr etmesinler. İJaponlar Habeşle- re istedikleri kadar silâh satacaklar Berlin, 5 ( Telsizle ) — Alman son — haberlere — göre, — Avrupa devletlerinin kendisine silâh satmak istememeleri üzerine Habeş Kralı Ja- ponyaya müracaat etmiştir. Uluslar Kurumuna üye olmıyan Japonyanın Habeşistana istediği kadar silâh ver- | mek vadinde bulunduğu söyleniyor. iHükümdarlık olmı- | yacak mı? Pra, 5 — Resmt —mahfeller, Habsburgların kovulmasına dair kanunun kaldırılması hakkındaki kararm, Avusturya rejimini alâ - dar etmediği düşüncesindedirler. Bununla beraber Habsburglardan biri Avusturya tahtına getirilmek istendiği takdirde küçük anlaşma devletleri buna şiddetle itiraz ede- cekuir. italyanın fikri Roma, 5 (A.A.) — İtalya pren- sip itibariyle Habsburgların dön - mesine karşı olmamakla beraber, Tuna konferansı — hazırlıklariyle Tuna konferansı hazırlıkları mü - nasebetiyle şimdilik ihtiyatla ha - reket etmektedir. Çünkü — Tuna konferansının muvaffakıyeti kü- çük anlaşma ile yapılacak bir an- laşmaya bağlıdır., Ayvusturya başbakan yardımcısı prens Ştrabemberg'in İtalyayı zi - lince, bu gibi bir ziyaret mevzuu bahsolmamıştır. Bununla beraber her sene olduğu gibi prens İtalya.- daki — Avusturyalıların — yazlık kamplarını ziyaret — edebileceği ler Habsburg meselesiyle hiç bir ilgisi olmıyacaktır. italyan gazeteleri Ingiltereyi Mmenfa- atperestlikle itham ediyorlar Roma, 5 — Korriyera Della Se- ra gazetesi zevahirin aksine ola - rak İngilterenin — Habeşistanda menfaat peşinde koştuğunu yaz - maktadır.. Bu gazete 1929 - sene- pılan mali teşebbüsleri hatırlat - makta, şimdi de Tsana gölü mımn - takasında imtiyazlar ele geçirmek maksadiyle bir sosyete kuruldu - ğunu bildirmektedir. Habeş ve Amerika Vaşington, 5 — Adisababadan | gelen bir haber, Habeş impara - | | torunun Amreikaya baş vurduğu - nu bildirmektedir. Fakat Amerika | dışişleri bakanlığının bir mümes- | sili böyle bir müracaat yapılma - dığını söylemiştir. yareti hakkındaki haberlere ge - f söyleniyor.. Her halde bu ziyaret- |: HABER — Alışam Postasr ar Habsburolul Avusturyaya dönüyor Viyana, 4 — Habsburglar hak- kındaki 1919 tarihli kanun bugün mevkii meriyetten kaldırılmıştır. Eski hânedan azasının memlekete dönüp dönmiyecekleri daha belli| değildir. Yalnız Prens Otto ile e- ki İmparatoriçe Zitanın yakında Belçikadan ayrılacakları haber a- Immıştır. Brüksel, 4 — Royter ajansının bir aytarına diyevde bulunan Ar- şidük Otto, Habsburg hanedanı - nın yeniden Avusturya tahtına ge- tirilmesi için görüşüler yapılmak- ta olduğunu kabul etmiş, ancak bütün fırkalar tarafından tamami- le onaylanmadıkça Avusturyaya dönmiyeceğini ilâve eylemiştir. Londra, 4 — M. Titülesko küçük, anlaşmanın Habsburgların Avus- turyaya dönmesine şiddetle muha- lefet edeceğini açıkça bildirmiş . tir. Paris, 4 — Habsburg haneda. nının yeniden Avusturyaya dön - mestihtimalinden bahseden Fran- sız gazeteleri Avusturyanımn — bu kadar ileri gitmiyeceğini umduk - larımı, aksi takdirde arsulusal si - yasal durumun tehlikeye düşece - ğini yazmaktadırlar, Habeş işinde Fransayle Italya gizlice anlaşmış (Baştarafı 1 ncide) M. Musolini bu protokolün Ha- beşistanda kendisini tamamen ser. best bıraktığı fikrindedir.,, Ayni gazete, Fransa ile İtalya- nın siyasal ve süel (askert) anlaş- malar imzalamak üzere konuşma- darla OULUNULMLATIA Maela 1 Va. Bu iki devletin karşılıklı olarak biribirine yapacakları yardıma ait askeri anlaşrranın imzalanmak ü- zere olduğunu, siyasal anlaşma hakkındaki konuşmaların — ise o kadar ilerlememiş oldukları ha - ber verilmektedir. Askeri anlaşma ahkâmına göre İtalya Fransanın tam süel yardı- mına güvenebilecektir. Bu konuşmalardan haberdar edilmemiştir. İngiltere erereneree eee eee b sesece rere ercerEErErErENEEEceLAneAA.| Haydı kızlar, bahar geldi: Giyinelim hep beyazlar! Çingeneler arasında Adlı gerçek macera romanını bekleyiniz!.. Görüş ve duyuşlarının kuvveti ile tanınmış olan değerli yazıcı- miz Osman Cemalin gazetemiz i- çin hazırladığı bu roman size Öy" le yeni manzaralar gösterecek, #izi obadan obaya, çadırdan çadır ra öyle sürükliyecektir ki, Çingeneler arasında Tefrikamızı okurken kendinizi büsöütün başka bir âlem - içinde sanacaksınız! l Yarın Başlıyor İ : İ HABER istanbulun en cok satılan hakiki akşam gazetesidir ilânlarını. HABER'e verenler kâr ederler. | misyon bütün buğday, alım ve satı- Japonlar Yeniden çıkmış olan Çinli is- yanmı gene Çin kuvvetlerinin bas- tırması ve bu münasebetle yapı- lan tevkifat arasında çok dikkate değer bir hâdise olmuş, yakalanan Çinli asiler arasında Japonlar da çıkmıştır. | Beş Japon yakalanmıştır. Bun- lar Pekinin 20 mil cenubu şarki- sinde ele geçmiştir. Royter ajansının bildirdiğine göre, bunlar Tugşov'a getirilmiş- tir. Oradan Japon jandarmala- rına terfik edilerek Pekine gönde- rilmiştir. Çin salâhiyet makamları, bu Japonların Japon sefaretine tesli- mine razı olmuşlardır. Ancak, şid- Cindeki İs 5 TEMMUZ çıkarmış | Asiler arasında Japonların da” yakalanması bunu isbat ediyor detle cezalandırılmalarını istemek tedirler. Japonlar “meseleyi tetkik ede- ceklerini,, söylemişlerdir. Ele geçmeleri esnasında, bu Japonlar, isyanın merkezi olan Fengtdi'den bir Çinli asi grupuyla beraber kaçmaktalardı. Diğer taraftan Pekini bombar- dıman eden ve asilerin elinde bu- lunan mücehhez trenin içerisinde çıkan Japon silâhları da Çinlile- rin zihnini kurcalamaktadır. Bütün bunlar, Çindeki isyanm Japonlar tarafından — çıkarıldığı fikrini Çinlilerde kuvvetlendir - mektedir. Onlara göre, Japonlar, Çinde karışıklık vardır, diye da- ha ilerlemek istemektedirler. İngiliz - Fransız — münasebeti arasında H abeş, Londra, 5 — Doğru malümat, alan çevrenlerin (mahfellerin) bildirdiğine göre, İngiltere hükü. meti kara ve hava kuvvetleri hak- kında Fransa ile bir anlaşma için müzakereye girişmeğe hazırdır. Fakat buna mukabil, İtalya ta - rafından Habeşistana bir taarruz yapıldığı takdirde Cenevrede ya- pılacak müzakerelerde Fransanın engeller: Avusturya İngiltere tezine müzaheret göster- mesini şart koşmaktadır. Diğer taraftan İngilterenin bir şark misakına karşı hiçbir itiraz- da bulunmadığı, Fakat Avustur- yanım istiklâlini korumak — husu- sunda kat'i taahhütler altma gir- mesinin pek şüpheli bulunduğu i- lâve ediliyor. Ziraat baikası Ne şartlarla ve nerelerde buğday alacak? Ankara, 4 — Ziraat Bankasının satın alacağı buğdaylar hakkında tarım bakanlığı (ziraat vekâleti) bir talimatname yapmıtşır. Bu talimatnamede bankanın satın alacağı buğdaylarm yüzde üçten fazla çavdarlı ve ecnebi maddeler karışık olmıyanları için kilosu 3,30 kuruştan, yüzde bir- den fazla çavdar ve ecnebi mad- deleri olmayıp da hektolitresi 38 olan buğdaylar 4.45 den satın a- hmacaktır. Bu fiatlar lüzum hasıl olursa kendisine bildirilen had ve esaslar dahilinde tarım bakanı ta- rafından değiştirilebilecektir. Satın alınabilmek şartları ve | kalite farkları ecnebi maddelerle çavdar vesaire payı olarak ten - zili lâzımgelen miktarlar İstanbul, İzmir, Mersin, Samsun gibi is - tihlâk ve ihracat merkezlerindeki borsaların umumt hakem ve te - ammülleri nazarı itibara alınarak komisyonca tespit olunacaktır. A- İm satın silo komisyonu tarafın . dan yapılacaktır. Komisyon tarım bakanı bulun- madığı zaman seçeceği zatın baş- kanlığı altında toplanacaktır. Ko- mımt kontrol eder. Buğday hare-, ketlerini ve stok durumlarını ka- rarlaştırmak da komisyonun işi- dir. Buğday müstahsil tarafın - dan banka deposunda teslim edi - lir. Alım merkezleri — Ankarı Polatlı, Eskişehir, Afyonkarahi -| sar, Kütahya, Akşehir, Konya, Ereğli, Yarköy, Sıvas, — Şarkışla, Denizli, Gönen, Tekirdağ, U - zunköprü, Adana, Zile, Balıke - sir, Havza, Yemişhan, Çınlıxn,l Bilikamer, Altıköy, — Bozüyük, Sarayönü, Yumra, Bor, Tarsus, Seyhan, Ürgüp, Antalya, Çar- dak, Uşak, Bandırma, Karabiga, Çanakkale, Babaeski, Lüleburgaz, Çorlu, Bursa, Gülyaz, — Çivril, Çorlu, Bursa, Gülyar, — Çivril, Bayburt, Malatya, Diyarbekir, Urfa, Sarmısaklı, Çatalça.. Zaru- ret halinde satım yerleri değişe- bilir. Demiryolları idaresi ihtiyaç wukuunda depo ve — ambarlarını Ziraat Bankasına - terkedecektir. Banka bu işler için —lâzımgelen memurları kullanmağa tarım ba- kanlığının muvafakatiyle mezun- dur. Talimatname Bakanlar He- heyetince de kabul edilmiştir, üsküdar hapishane- sindeki kavganın Bu sabah mu- hakemesi oldu Üsküdar hapishanesinde ağır cezaya mahküm İsmail ile Selâ- hattin arasında kanlı bir kavga ol muş, İsmail Selâhattini birkaç ye- rinden vurmuştu. Bu sabah ağır ceza hakyerinde bu davaya bakılmıştır. İik olarak şahit, 15 seneye mah- küm Asker Ali dinlenmiştir. Ali kavgayı uzaktan gördüğünü, biri- birlerine ne dediklerini işitmedik- lerini söyledi. Üç buçuk seneye | mahküm Sezai ile on seneye mah- küm Kâzım da vakayı görmedik- lerini, sonradan Hanri isminde bi« risinden işittiklerini — söylediler. Sergardiyan ile gardiyan Mehmet de dinlendi ve muhakeme başka bir güne bırakıldı.