5 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

5 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Uluslar kurumu işini yapamıyacak mı?İSabah Gazeteleril Sulh, Afrikada bozulursa Avrupada — Deyli Herald'ıııı Habeş hâdiseleri karşısında vazifeye davet eden önemli bir yazısı — İngiliz Bakanı Edenin, Roma - | da Habeş meselesi üzerine, Muso - | liniye bazı teklifler yapıp da red - | edilmesi üzerine Avam kamara - | sında söylediği sözler arasında bir İ de şu vardı: | “Habeşistan Uluslar Kurumu -| nun mukadderatına tesir edebi - lir.,, Bu sabahki Posta ile gelen İn - giliz gazetelerinden “Deyli He- rald,, başmzakalesinde bu sözü de - | rinleştirerek demektedir ki: “Uluslar Kurumu, ya müşterek kuvvetle herkesin emniyetini te - minat altına alan bir müşterek emniyet âletidir. Yahut sadece karşılıklı fikir danışması teşkilâtı- dır ki transit işlerinde ve sosyal meselelerde elbirliğini de temin e- dr.,, Ingiliz gaztesi, bu suretle İtal - ya » Habeş ihtilâfına — ve bunun | halledilmesi yolunda Uluslar Ku - | rumiyle olan ilişiğine gelerek: “Eğer Uluslar Kurumu, Afrikada sulhu muhafaza edemezse, Avru - pada da edemez.,, demektedir . Lehistan, d devletleri barış- tırabilecek mi? Beck'in Berlinde yaptığı ko - nuşmalar kakkında kimse bir şey öylememek!e beraber, anlaşıldı- ma göre, Lehistan Dışbakanı ayni azmanda ara bulmak işini de görmektedir. Leh bakanı, Fransızlarla Al - manların ve gene Sovyetlerle Al .| manların arasını bulmağa çalış - maktadır. Almanlarla Sovyetlerin bir Şark misakı yapmasını — temine çalıştığı söyleniyor. Bir şayiaya göre, Almanlar Le- histanla süel (askeri) bir ittifak yapma teklifinde bulunmuşlar-| dır. | Hitlerle Lehistan bakanı Beck karşılıklı sunları söylemişlerdir: Hitler: — Mareşal Pilsudski- nin hatırasına karşı yapılacak en büyük saygı, Alman - Leh müna. Herleyiş yolunda.. | İran kültür bakanlığı (ıxıurif! nezareti) yeni akademi nizamna- mesini çıkarmıştır. Bu nizamna- meye göre yeni teşekkül edecek| ilim akadem!sinin aza miktarı 24 olacaktır. Bunlar da kaydihayat şartiyle seçilecektir. Akademinin belli başlı işi İran dili içinde büyük bir lügat yap - mak, dili ve harfleri düzeltmek tir. baeğğile | Orduda kaza | Ordu, (Hususi) — Kiresun li manından kalkarak buraya — gel- mekte olan Akoğlu Süleymanın 2! tonluk motörü — Aptal iskelesine | 150 metre acıkta, iki gündenbe- ri sürmekte olan şiddetli fırtınaya | dayanamıyarak batmıştır. 14 mürettebat ve yolcudan 8 i kurtulmuş ve altısı boğulmuştur. Boğulanların üçü kadındır. da bozulur büyük devletleri, Ve o takdirde dünyanın arsıulu - sal (beynelmilel) bir anarşi, arsı - ulusal bir gangsterlik yeri olaca - ğinı yazmaktadır. Ingiliz gazetesi bundan sonra , Ingilterenin bu tehlikeyi önlemek yolundaki gayretini ileri sürerek Ingilterenin diğer arkadaşlarına da hitap ediyor. Ve Fransadan bahsederek: “Fransız hükümeti daima uluslar kurumuna olan sa - dakatini söyledi. Bu nerededir ?. | Cenevreye olan dostluk, Streza da kararlaşan tesanüdümüzden önce mi, sonra mı gelecektir?.,, Diyesoruyor. Ve “emperyalizmin tecavüzüne uğramak tehlikesinde bulunan müstemleke ahalisi,, şek- linde tavsif ettiği hâdiseye Sov - | yet Rusyanın da dikkatini çekmek | istiyor. Gazetenin son sözleri şöyledir: “Uluslar Kurumu devletlerinin ve diğerlerinin de dikkatini çeke - riz.. Müşterek sistem tehdit edil - mektedir. Ve ancak müşterek ha - reketle bu tehlikenin önüne geçi - bilir... ,, argın sebatında onun tarafından çizil- miş olan ve her iki millet için fay- dalı bulunan yolda devam etmek. Ür. Beck: — Leh hükümeti Alman münasebatın! değiştirmeğe hiçbir sebep görmemektedir. Lehistanın dış siyasasının birinci amacı (ga- yesi) karşılıklı güven ve anlaşma- ya dayanan dostça komşuluk mü- nasebetlerini idame ettirmektir. Bu mesele üzerinde yazı yazan Fransız — gazeteleri — Lehistanın Fransa ile Almanya arasında bir mütavassıt rolü oynıyabilmesi ih- timali üzerinde duruyorlar. Konuşmalar ardından neşredi- len resmi bildiriğ (tebliğ) her sa- tırmda iki devletin biribirine ya-| naşmaya daha çok gittiğini yaz- maktadır. Mısırda | İ Vefd fırkasının | e. at t e bildiriği Kahireden alınan haberlere göre Vefd fırkası idare heyeti son günler zarfında arka arkaya bir- çok toplantşlar yaptıktan — sonra fırka lideri Nahhas paşanın imza- sımıtaşıyan bir bildiriğ (beyan- name) neşrederek siyasal durumu anlatmıştır. | Bu beyannameye göre Tevfik Nesinı paşa hükümeti geçen 18 ni- sanda Kra! Fuada gönderdiği bir' arizede 1924 kanunu esasisinin iadesini vevahut yeni bir temel ya| sası yapmak için bir. müessesan meclisinin çağrılmasını istemişti. Kral ise 20 nisanda verdiği cevap- ta, 1923 şasasının iadesine razı olduğunu bildirmiştir. Fakat İn-| gilizlerin ortaya koydukları bir- çok engeller yüzünden bu yasa i- HABER — Akşzın Postası ne diyorlar? Tariht eserlerin meydana çıkarılması| sokak yapmaktan daha hayırlıdır CÜMHURİYET — Yunusş- Nadi başyazısında İstanbulun tarihi değer- lerini ortaya çıkarmak için yapılacak şeylerden bahsetmekte ve — yazısına Ayasofya müze haline getirilmesin- den sonra bütün tarihl değeriyle or- taya çıktı diye başlamaktadır. Bu yazıda Ayasof'yanın İstanbula başlıbaşına kiymet veren bir san'at € seri olduğunu ve İstanbulun dört bir tarafında daha bunun gibi bir çok e serlerin bulunduğunu, o kadar ki üni- versitede bu işler için bir kurs açmak Tâzımgelse bunun bu iş için kâfi gel- miyerek daha bir çok kürsüler açmak Tüztmgeleceğini yarmakta ve bu eser- leri meydana çıkarmak için çok fazla çalışmamız icab ettiğini söylemekte- dir. İki gündür Sultanahmedde Bizans saraylarını bulmak için yapılan « meliyatı bir takım yabancıların yapr mazını bizim için yüz kızartacak bir hâdise sayan yazıcı bunları — bütün dünyanın gözü önüne çıkarmak işinin bizim ödevimiz (vazifemiz) olduğunu söylemekte ve Ayasolyada çıkan mor | zaiklere bile bir önem (ehemmiyet) vermediğimizi yazmaktadır. İstanbulun tarihi eserleri tamaz miyle meydana çıktığı zaman — bütün dünyada eşsiz Lir yer olacağı yalnız bu işleri bizün yapmamız lâzimgeldi- ğini yazan Yunus Nadi bu işler için Uğraşan mütehassıslara teşekkür ede- riz demekte, bunların meydana çıkar rılması herhalde sokak - yapmaktan çok hayırlı olacaktır diye yazısına son vermektedir. KURUN — İngilizlerin Aorupa se | yasasında tuttukları yolu açığa çıkan şüpheler diye anlatmağa çalışan A- sım Us, Fransızların gitgide artan telâşını işaret ediyor. Streza konfer ransından sonra İngilizlerin kendile- rine haber vermeden Atmanya ile yaplıkları dontü yartuşısude v ve « den'in Habeş meselesi etrafında İtal- wanlara tekliflerinden Fransızların şaşkına döndüklerini hele bu şaşkın: lığın hava işinde de İngilizlerin AL manlarla anlaşması takip ederse büs- bütün artacağını söylüyor, ZAMAN — Bugün — İngilterenin Habeş işi için “olmaz,, demesiyle İtal yanların çok müşkül bir duruma dü- şecekleri ihtimali var, İngilizler her saman olduğu gibi bu sefer de gayet soğuk kanlı hareket ediyorlar. Bir e- ra İtalyan gazeleleriyle İngiliz mat- buatının çatışmasından — başka - bir hafiflik görülmedi ve gene ciddileşti. İngilizlerin Sudanı tutmaları ve burasını zaptetmeleri Mısır — üzerin” deki hâkimiyetlerini kuvvetleştlirmek Misırı Misir eden Nilin bir ayağını ele geçirmek içindi. Bunu vaptılar. Şimdi iş Nilin Habeşistanda Tana gölünde bulunan ikinci ayağındadır. İtalyanların bu gölle Nil ayağını İn- gilizlere berakarak bir uyuşma Yap- maları ve Habeşistanı taksim — etme- leri ihtimali de vardır. Habeşistanın böyle bir sıyasa cit- | vesine kurban gitmesi de beklenebi- lir. Romada tifo salgını Roma, 4 (A.A.) — Stefani a- İansının bildirdiğine göre Roma-| da tifo salgını artmıştır. 1 Hazi- ran ile 2 Temmuz arasında 1170 tifolu görülmüştür. Hastalığa tu- tulanlardan 22 kişi ölmüştür. Bu salgının önüne geçmek için şid- detli tedbirler alınmıştır. ——0RTTETUT UDO ÇAU LN sadiyle Ve*d partisiyle teşriki me- saf elmiştir. Vefd fırkası hükümete karşı her türlü yardımı esirgememekle beraber, İngiltereye çok - şiddetli! ve ağır bir lisanla protesto etmek lân edilememiştir. Hükümet, bu engelleri ortadan kaldırmak mak-| te ve bültün milleti mücadeleye ha zır bulunmağa çağırmaktadır. Bu yılın en kor 5 TEMMUZ — 1925 kunç hadisesi; - 20,000 ceset hâlâ harabeler altında... Londra, (Hususi) — Belücis.| tandaki korkunç zelzelenin verdi-| ği zayiatın hesabı yapılmış ve tüy-| ler ürpertici bir netice — alınmış-| tır. Belücistandaki son zelzelede 30,000 kişi ölmüştür. Fakat bunun 20,000 kişisi hâlâ ölü cesetler ha- linde Keta şehrinin harabeleri i- çinde ve civarında yatıyorlar.. Zelzele mıntakası 130 mil u . | zunluğunda, ve 15—20 mil ge - nişliğinde idi 45 saniye gibi bir zaman içinde bü mıntakada Keta şehrinden başka Nastung ve Ke- lât ve birçok köyler kısmen veya tamamen harap olmuşlardır. Buralardan yersiz yurtsuz kal- mış olanlar boyuna başka yerlere taşınmaktadır. 1000 kişi Pencaba götürülmüştür. 1000 yaralı La - hor hastanelerine yatırılmıştır. Yugoslav başbakanı programını okudu: Dış sıyasa değişmiyecek Belgrat, 4 — Bugün Yugoslav- ya parlâmentosu Skupştina top- lanmış, ve yeni başbakan Stoya- dinoviç hükümetin yeni programı- nı okumuştur. itilâf, Balkan paktm ve Fransa ile olan an'enesi dostluğunda de - vam edileceğini, sulh — yolunda çalışılacağını söylemiş, ve halk partileri arasındaki anlaşamamaz- lıklarım kat'i surette ortadan kalk- masını istemiştir. Yunanistanda Çaldarisin söyledikleri Atina, 4 —Başbakan Çaldaris bugün Yunan — parlâmentosunda hükümetin proğramını okumuş - tur, Programda evvelâ Yunanistanın iç siyasasını, sonra Mart ayında patlak veren isyanı, — buna karşı alınan tedbirleri, isyandan sonra milletin reyine baş vurulması ka - rarım nasıl verildiğini anlattıktan sonra harici siyasaya geçmiştir . Bu arada Türkiye, Romanya ve Yugoslavya ile olan dostluk bağ - larının çok kuvvetli — olduğunu, Bulgaristan ile de anlaşmak yo - Tunda esaslı adımlar — atıldığını, Arnavutlukla da iyi münasebetler kurulduğunu söyledikten onra en nihayet rejim meselesinin milletin serbestçe vereceği reylere — göre halledilerek bir daha herhangi bir sarsınlıya uğramıyacak bir şekil - de tayin edileceğini ilâve ederek sözlerini bitirmiş, ve şiddetle al - kışlanmıştır. Gazetelerarasında münakaşalar Atina, 4 — Vnizelist, ve kraler ve hükümet taraftarı gazeteler «'- rasında yeniden bir münakaşa ka- pısı açılmıştır. Venizelist ve kral- c gazetelerin esas — olarak ileriye sürdükleri, ve hükümete çattıkları nokta, hükümetin güttüğü siyasa | neticesinde Yunanistananın bugün büyük devletler nazarında kıyme- | tinin düştüğü,, diğer Balkan dev - | letleri tarafından da ihmal edildi - | ği ve ortada kaldığıdır. Fakat hükümet taraftarı Kati - merini gazetesi bunlara - şiddetle cevab vermekte, böyle bir şey ol - madığını — söylmekte, — ve Bal - kan andlaşmasının Yunanictana verdiği faydaları birer birer an - latmaktadır. HABER istanbulun en çok satılan hakiki akşam gazetesidir Hânlarını HABER'e OA GK bi ' Istanbul Otomobil çarptı Galatada oturan 9 yaşında En « ver Necatibey caddesinden geçer- ken şoför Osmanm idaresindeki 2433 numaralı otomobil çarpmış, Enver başından yaralanmıştır. Zarla kumar Yersiz takımımdan — Muzaffer ile Baha Taksim — civarında bir yerde zarla kumar oynarlarken ya- kalanmışlardır. Başına vurmuş Cidamur 12z peni MAt mahallesinde oturan Muhiddin zabıtaya müracaatla — Altındiş Hamdinin başına vurarak yarala » dığını iddia etmiştir. Bıçak çekmiş Beşiktaşta Köyiçinde Aynalı fı - rında çalışan Mehmet sarhoş ola - rak fırına gelen arkadaşı hamur - kâr Mehmede bıçak çekmiş, yaka- lanmıştır. Ağır yaralandı Mahmudpaşada oturan Ali ile amele Mehmed arasında kavga çıkmış, Mehmed Aliyi itmek sure- tiyle yere düşürmüştür. Ali başım- dan ağır surette yaralanmış, has - taheneye kaldırılmıştır. --a emahi Irak kuvvetlerini arttırıyor Irak müdafaa bakanlığının ha- zırladığı bir projeye göre, tayya- ve ve topçu kuvvetlerini arttırma- | ğa karar vermiştir. Piestan Kaplıcaları Resmi statistiklere nazaran — her sene romatizmadan veya ihtilâtların- dan mustarip - 25,000 - kişi Pilestany kaplıcalarında tedavi ve şifa bulmak- tadırlar, Kükürtlü sularının ve radyo aktivli çamurunun tesiri şifaisi bü- tün dünyada tanımmıştır. Kaplıca doktorlarının mütemadi itinaları ve herkes için elzem tedavi ve rejim u- sulleri tatbik edilmekte — ve şayanı hayret bir surette şifa bulmaktadır- lar, Müessese müdürlüğü tarafından | her keseye elverişli götürü - fiyatlar tertip edilmiştir. Fazla tafsilât Aşir Efendi Hubyar hanında 12—14 No, larda w için | Mmumf acentası S9 JACOEL MAH- DUMLARI olunması. müessesesine müracaat eaddesinde -