5 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

5 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

Iskenderiye veİzmir yolcularına kolaylık Yeni gümrük muayenesi usulü yolcular hesabına çok faydalı Gnnrükmuhfmıemlkw mutanı (kumandanı) — General Seyfinin İzmire yaptığı son tetkik seyahatinden sonra dış illerde iş- liyen Türk vapurlariyle gelecek yolcular için büyük bir kolaylık kurulmuştur. Bu kaloylık Pire ve İskenderiye seferlerinin — kurulu- şundanberi yapılan şikâyetleri or- tadan silecek mahiyettedir. . — Şimdiye kadar denenmiş olan muhtelif şekillerden sonra son ko- nulan şekil şudur: Pire ve İsken- deriye postaları Türk sularında ilk uğrak olmak üzere İzmire geldik- Sek eh ae HK A EDEvLa BCi — Sanasaryan adı için açılan garip bir dava Galatadaki Ermeni W””[ — Sanasaryan JTisesinin adından Sanasaryan adı ilgili makamlar tarafmdan kaldırıldığı için İise - — nin müessisi Kültür direktörlüğü aleyhine dava açmıştır. Evvelki gün bu dava görülürken — Galata kilisesi mütevelli heyeti - başkanı ol mahkemeye gi - ae Tüka Troktörlüğü eleyhi - ne dava açan müessisi azlettiği ve bu vazifeyi bizzat üzerine aldığını bildirerek davadan vazgeçtiğini söylemiştir. Pazar günleri gez- meğe gidenlerden tayyare ianesi Alınması doğru görülmiyor ! Hava tehlikesini bilen kurumu. na üye olanların — sayısı günden güne çoğalıyor.. Halk, bu — yurd işine lâyık olduğu önemi (ehem - miyeti) vermekte, elinden geldiği kadar yardıma koşmaktadır. Bu sabahki günleri birinci mevki tramvay yol- €tularmdan — birer kuruş, ikinci mevki yolcularından da yirmişer Para alınması yolunda ileri sürü - €İn bir tekliften bahsedilmekte , hattâ Üsküdar — tramvaylarında bunun tatbikine bile geçildiği ya- zılmaktadır. Bizim öğrendiğimize göre Uı_- küdar tramvaylarında böyle bir iane almmasına başlanmış olma - dığı gibi, böyle bir emirde veril - miş değildir. Esasen yazılan teklif sadece bir dilekten ibarettir. Ve bir çokları - nın düşüncesine göre tatbiki ol - dukça mahzurludur. Pazar gün - leri meselâ Çamlıcadan kalkarak tramvay ve trenle Yeşilköye gitti- Bini farzedilen beş kilik bir aile - nin tam 40 kuruş — iane vermesi lâzım gelecektir. Böyle bir vazi - Yet doğru görülmemektedir. Halkrmızm büyük — bir. kısmı memur, esnaf, işçidir, tüccardır. Bunlar, bağlı — bulundukları ku - zaten tayyareye üye ol- muşlardır, yahut olacaklardır. Bu vaziyetteki adamlardan bir Pâzar gezmesinde 20 - 30 - 40 pa » Ta istemek onları evlerinden çık - mamağa mecbur edebilir. . .. *. . Türk Hava Kurumunun Ka - dmlar kolu bir kaç zamandanberi gazetelerde pazar | , lerinden bütün gümrük ve sağlık muayeneleri burada tamamlanmış olacaktır. İzmirde İzmir yolcularının mu- ayeneleri şimdiye kadar vapurda yapılırken bundan sonra karada yapılacaktır. Vapurda kalan İstanbul yolcu- larının muyenesi de bu şekilde dha kolay yapılabilecektir. Mısır postaları İstanbula geldiği zaman yolcular vapurda hiç bir muayene- ye tâbi tutulmıyacaklar ve derhal karaya çıkmak imkânını Bulabi- leceklerdir. Eski müessisin vekilleri itiraz etmişler, fakat mütevelli “mekte- bin müessisi benim. Siz beni tem- sil edemezsiniz,, diyerek bunların dinlenilmemesini mahkemeden is- temiştir. Kültür direktörlüğü vekili Tah- sin Yasari mütevellinin dediği doğ ru olduğunu söylemiş ve eski mü- essisin azledildiğini teyit etmiştir. Mahkeme, mütevellinin salâhi- yetini tetkik etmek üzere bu dik- kate değer davayı bir başka güne bırakmıştır. yapılmasını kararlaştırdığı mitin « ği 13 Temmuzda yapacaktır. Miting esnasında Hakkiye E - I min, Cemile ve Meliha birer söy - lev vereceklerdir. Toplantı Taksimde ve saat 17 | de olacaktır. G )N0 .,0 Mersin, 4 — Tarsus Çukurova | fabrikası sahipleri — Sadık Sadi, Kara Mehmed ve Hasan Türk Ha - va Kurumuna 12530 lira vermiş - lerdir. Istanbulda Birleşik Esnaf bü - | roları Hava Kurumuna 200 bin li- ra kadar bir yardımda bulunacak- lardır. Şehrimizde üye yazılma- lar ve armağanlar her gün devam etmektedir. KBA BAA DU Tizldübiü, Ankaradaki memur aparlımanları | — Ankara, 4 — Finans Bakanlığı, Ankarada devletin kuracağı me- murin apartımanlarmın inşası için pratik bir formül bulmuştur. — Bu formül dahilinde hazırlanmakta olan bir kanun lâyihası ile hükü - met Kamutaydan 10 - 12 yılda ö - denmek üzere 9 milyon — liranın harcanmasına salâhiyet isteyecek- tir. Devlet mahallesiyle polis mek- ! tebi arasındaki memurin apartı - manları için evvelce istimlâk edil. miş bulunan sahaya kurulacak a - partrmanlar memurlara ufak bir bedel mukabilinde kiralanacak ve hâlen Ankara memurlarına veril « mekte olan iskân tazminatı usulü kaldırılacaktır. değil.... Köfteciden de Doktor olurmu ya? Uydurma ilâçlar yüzünden bir adam öldü dün yutmuş ve içmiş, akşama doğ-| murları hastaneye gitmişlerse de Dün iki zehirlenme vakası ol- muş, zehirlenenlerden biri ölmüş- tür. Lüngada Soğancılar soka- ğında oturan kömürcü Celâl has- talanmıştır. Bir kaç gün evinde yattıktan sonra kendisini ziyaret eden bir arkadaşı Zindankapıda bir köftecinir: hastalığına ilâç ve- rebileceğini ilâcı alır almaz da iyileşeceğini söylemiştir. Köfteci eve çağırılmış, kömür- cü Celâle bir su ve bir de toz i- lâç vermiştir. Celâl — bu ilâçları Belediye, Ermeni patrikhanesini dava etti Sürp Agop mezarlığı hakkım- daki davayı kazanan belediye Er- meni patrikhanesi aleyhine yeni bir dava açarak 180 bin lira ka- dar ziyan istemiştir. Bu yeni da- vanın sebebi de şudur: Belediye, yeni mezarlıklar ka- nunu üzerine Sürp Agop mezarlı- ğını da almak isteyince, Ermeni patrikhanesi belediye aleyhine bir dava açmış, bu yüzden mezarlığın belediyeye geçmesi — tam üç sene gecikmiştir. Yapılan hesaba gö - re, belediye, bugün mezarlığı par- ça parça satılığa çıkardığı takdir. «Bu tta sel ueasali.i! €? SAlmerr Za taen 180 bin lira zarar — etmektedir. Halbuki patrikhane mahkemeye müracaat etmemiş olsaydı, mezar- lık daha üç yıl önce yüksek fiatla satılacak, şarbaylık da 180 bin li- ra zarar etmiyecekti. —— Yeni Evkaf kanunu ve azlıklar Yeni evkaf kanununu tetkik e- derek ona uymak üzere azlıklar tarafından avukatlardan mürek - kep heyetler seçildiğini yazmıştık. Bu heyetler, iki gündenberi ça - lışmalarına başlamışlardır. Heyetler, teşkilâtlarını yeni ka- nuna uydurmak işiyle uğraşmak. tadırlar. —— Leyli talebe yurdu Şimdi Fuatpaşa türbesi karşı- sında bir binada bulunan leyli tıp talebe yurdunun daha genişletil - mesi kararlaşmıştır. Bunun için yürda yeni bir bina aranmağa baş- lanmıtşır. Böyle bir bina bulunur bulunmaz yurt oraya taşınacak - tır. ru da feci sancılar içinde kıvran- maya başlamıştır. Bunun üzerine Celâlin kardeşi Şükrü bir otomobille — kardeşini hemen Cerrahpaşa — hastanesine kaldırmıştır. Kısa bir. müddet sonra Celâlin metresi — Nişanohi Kumkapı merkezine gitmiş, dostu Celâlin Zindankapıdaki köfteci - den aldığı ilâçtan zehirlenmiş ol- duğunu söylemiştir. Bu ihbar üzerine zabıta me - | Esnafa güçlük çıkaranlar Belediyeye yazılma- ları işinden istifade edenler varmış! Belediye kanununun on beşin- ci maddesine göre, müstahdemin şubesine yazılmaları gereken es - naftan şimdiye kadar — 22.000 i kaydedilmiştir. Muameleleri bi - tirilmiyen beş bin ' esnafa ait ev - rak da birkaç güne kadar esnaf cemiyetlerinden belediyeye gön - derilecek, bunların da kayıtları yapılacaktır. Esnafa, kayit -için tir. Bazı esnat cemiyetlerinin es- naflara borçları olduğunu söyliye- rek güçlükler çıkardıklarından şi- kâyet edilmiştir. Belediye, cemi- yetlere yazdığı bir tezkerede, es- nafın işleri uzatılmadan muame- lelerinin bitirilmsini bildirmiştir. ae aa Iki Italyan mektep gemisi gelecek Ameriko Vespuci ve Kristofo Kolombo isminde iki İtalyan mek. tep gemisi Ağustos içinde limanı- mıza gelecektir. Bu Livorno bahriye mektebi talebesi şehrimize gelerek bir hafta kadar kalacaklardır. —eo— Gümrük muhafaza teşkilâtı kuvvet- leniyor Şehrimiz gümrük muhafaza teş- kilâtının genişletilmesi kararlaş - mıştır. Bunun için tetkikler yapıl - maktadır. Bu genişletili.. daha çok dışarıdan memurlar getirile - rek yapılacaktır. gemilerle Celâlin öldüğünü anlamışlar, o - radan doğruca Zindankapıya gi - derek köfteciyi yakalamışlardır. Celâlin cesedi bu sabah mor - ga kaldırılmıştır. Diğer zehirlenme vakası da *Ortaköyde olmuştur. Ortaköyde küfeci Müslim seyyar bir yoğurt« çudan aldığı yoğurdu yemiş, ze « hirlenme alâimi göstermiş, hasta « neye kaldırılmıştır. Kabzımalların arasında anlaşma bozulmuş Kerestecilerde açılan yeni seb. ze hâlinin evvelce tutulmıyan bir kısrm dükkânları dün öğlden son- ra arttırmaya çıkarılmış, çoğu tu - tulmuştur. Dünkü arttırmada bir dükkâna on, on beş kişi birden istekli çıkmış, senelik kirası 300 lira olan bir dükkân 450 - 500 li- raya kadar yükselmiş ve tutulmuş- tur, Dünkü arttırmada dükkânlara bu kadar fazla istekli çıkmasının sebebi kabzrmallar arasındaki birliğin bozulmasıdır. Geri kalan ibir kısım dükkânlar da bugün art- çınarılacakt tırmaya malları belediye aleyhine teşvik edenler hakkında da:kanuni taki- bat geçilmişitir. —— Kartalda alçakça bir taarruz ; Kartalda Rizeli Mehmedin ka- rıst Hatice arkadaşı İbrahimle tar« lada buğday biçirken altı kişi an- sızım — üzerine hücum — etmiş- tir. İbrahim elindeki orak. la —bunlara karşı — kayma« ya savaşınca. mütecavizler İbra- himi fena halde dövmüşler, sonra Haticeye taarruz etmişlerdir. Arap Süleyman, İsmail, Mdıı met, İsmail Hakkı, Rasih, Hüseyin ismindeki bu altı kişi yakalanmış- tır. —o-- Posta havale mak- buzlarına pul Posta havale makbuzlarına, kıymeti ne olursa olsun iki kuruş- luk damgâ pulu yapıştırılması vi ğ lâyete bildirilmiştir. 'Ö ŞEHRİN DERDLERİ Denize sahlp çıkanlar! Gene bir arkadaşım anlattı: — Geşen gün Bir kaç arkadaş kayıkla Salacığa gittik. Maksadımız hem blraz deniz havası almak, hem de ban: yo 4. Oraya varınca denire girecek münasip bir per aradık, ve Kızkulesi plâjının önünü bulduk. Kayığımızda demir vardı. Bunu atarak kayığı tesbit ettik. Tam soyunup denize gireceğimiz esnada plâj me- murlarından biri iskeleden yürüyerek yemiyeceğimizi söyledi. Tablatiyle bu ya aldırış etmek istemedik, Fakat plâj memuru - biraz sonra bir polisle avdet ettiği zaman iş değişti. Polis de ayni şeyleri söyliyerek demirlememize ve denize girme- | H buraya demirli- mantıksız iddia- mize mani oldu. ş Plâjın içinde değildik. Bu itibarla kendilerine hiçş bu_:crur vermiyorduk. Bu memnuiyetin sebebini sor" duğumuz zaman polis birze şu cevabı verdi: ğ Ya Denize orada girerseniz bittabi plâj parası ver- miyeceksiniz. Plâj parasına vergi de dahildir. Bu su- retle hükümetin hazinesi bundan dolayı zarar görecek. B_ıuıun için burada denize giremersiniz. Başka yerde girin, açıklara gidin! Münakaşayı ilerletmeğe lüzum görmeden buradan uzaklaştık. Pek merak ediyorum. Acaba ortada polis Mmemurunun iddia ettiği gibi bir talimatname var mıdır?i ir. — Kabil'- '_q'