10 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 11

10 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 11

HABER — Akşam Postası 10'TEMMUZ « 1935 Avrupaya silâh almıya gelen Bir Habeş prensi Italyanın harpta üstün gelemiyeceğini anlatıyor : arda Roma kurulmadan önce bilehâkimdik... n —a Mısırlılar Habeşlilerie beraber: İşçilerini Italyan müstemlekelerinde çalışmaktan menettiler Mısır ve Habeşistanda her dinden halk birbirine bağlıdır “Biz, o toprakl Roma yıkıldı... barınamazl!.. Bi Z, İngiliz askert muharrirlerinden | bütün söyleyeceğim şudur ki, bil- Viyyan Meik Avrupaya bir -ilâh | men lâzımdır. fabrikasına gelmiş olan bir Ha - beş aşilzadesiyle yaptığı önemli (ehemmiyetli) bir mülâkatı İngi - lizce “News Chronicle,, gazete » sinde neşretmiştir. Mülâkat, İtal - yanların son baharda Habeşlere karşı bir harb açması ihtimali ve Habeşlerin İtalyanlara nasıl mu * kabele edebileceği üzerinedir. Habeşistan eski Habeşistan değil Muharrir şöyle yazıyor: t “Habeşistan, bugün silâhlı bir ordugüh halindedir. sathi bir bı- L kışla, meselâ yirmi sene — önceki halinden pek farklı olduğu - 2nla- tılmaz. Fakat yakın bir teftiş gös- | terir ki kabilelerin elindeki tüfek- ler moderndir ve işe yarar bir tip- tedir. Ve her yerde, günün he sa- atinde Habeşliler, her zamankin- | den daha büyük gruplar halinde | toplanmaktadırlar.Her yüzde sert bir ifade vardır. Ve durmaksızın tankları, tayyareleri, pusu kurma- G1 ve sevkülceyşi konuşmaktadır- lar. Habeşistan harbin kendi üze - aştığıma kanidir. “Bünüü nuşmaları boşuna mı? sulhü istiyor.. Habeş asilzadesi olan dostuma şöyle dedim: — Fakat bütün bu hakem ko - Herkes Habeşli cevab verdi: — Evet.. En mühim partiden başka herkes sulhü istiyor. Çan - tamda hamı altındaki durumunu göste - ren kesilmiş gazete parçaları var- dır. memleketinizde de çok yazıldı .. İtalya matbuatının — il- sizin Bazıları hakkmda ngiltere hakkında — söylenenleri biliyorsun!.. Sivri sineklere kar- şı müdafaa mı? Fırkalar ve fırkalarla asker sev kiyatı hâdisesini buna bağlaya - rak bunları bir oku? Bu askerle - ri, sadece İtalyan Somilisini mü -« dafaa için gönderdiklerini söylü - yorlar. Neye karşı müdafaa ede - cek'2r? Sivri sineklere karşı mı? Eritrede sivrisinekten başka ne tehlike var? Hayır dostum.. Başı « mıza ne geleceğini ve ne gelezeğini biliyoruz, zaman — Çekoslovakyaya bunun için Batlıyacağı gün, bir katiyet halin- | » ; Cütiniz?. dedir, “Yağmur mevsiminin sonun - da,, diyorlar. Y_"'i eylülün sonlarında, yahut teşrinievvelin ilk haftası... Harp daha çok gecikmiyecek... Prens ne diyor? Muharrır, bundan sonra Ha - li asilzadeyi anlatıyor: — İki gün önce Londradan ge- Şerek vatanına dönmek üzere o- bir Habeş dostuma rastladım. Memleketin asilzadelerinden bi - Tidir, Avrupaya bir ziyaret yap - TMıştı. Kaba taslak söyliyeyim. Skoda silâh fabrikasına gel- Mişti, Bugünkü durumu kendisiyle ı“““#“k. Istihza ile güldü — ve dedi ki: Baoş lâfa hacet yok! Bütün bu hakem — usuliyle hal *tebüsleri, hakem konuşmaları iç bir şey ifade etmez. Eğer bun- ; bir netice alınmak düşü - Tülseydi, İtalya başka türlü dav - Yanır, başka bir muamele göste - Tirdi. Fakat İtalya harbetmeği dü'ünîiyor. Bunu sen biliyorsun . Ve ne derlrese desinler Avrupada herkes biliyor. O memlekette iç | durum, o haldeki, ancak bir harb, £ hükümetle meşgul olmak - fân alıkor.. talyanın maksadı açıktır! İtalya eğer hazır olsaydı, Val - Val hâdisesini pekâlâ ileri süre - Tek harbini açabilirdi. Fakat de- .ı'ı_"î- Bundan sonra da büyük bir i î” hrııh: Yağmır mevetmd.. Fakat yağmurlar Eylülde dine - Sek.. Eğer bu zaman içinde İtal- NN ne yaptığını — bilmiyorsan, | rinde en bu hakikati bize öğretti. ahalimizi nasıl biliyorsun?. bir hakikattir. yirminci a: 5 a gene sizden öğrendik ki, yalnız cesaret kâfi değildir. cesareti, asri fenne ve disipline tezviç ettik. 'Teşrinievvel ıonlı- rında bir harb olacağını biliyo - ruz. Memleketimizi için hazır olmalıyız.. İlk yaptığı - | için orada kalıyorlar. Almanlar, mız iş, kabilelerimizi disiplin al - tına koymak oldu. Bugün 750.000 kişilik mükemmel ordumuz var , — Oraya ve başka yerlere de gittim... . Hazreti Süleyman devrinden beri... Benim memlelketim Süleymanını devrindenberi duran bir impara- torluktur. Roma yapılmadan ön- ce mevcuttu. Ve Romanm yahut her hangi merkez şehrin devrilip gitmesinden sonra, masun kaldıksa, değil.. Biliyorum, bu biraz müba- lâğalı gelir. aFkat işte Habeşista- nın tarihidir. Ve biz memleketi - mizi severiz. Bir şahidini gör - mek isterseniz bundan ancak kırk yıl önce İtalyanın kuvvetini top - layıp denize atmamızı gösteri - cim . bugün hâlâ kabahat bizim — Fakat o zamandanberi devir değişti? — Biliyorum. Sizin Garbınız Bizim Bu sorgu, Habeş — asilzadesine derhal ve namusluca cevab vere - bileceğim bir sorgu idi: — Yabanidirler, dedim.. Fa - kat cesurların en cesurudurlar Yabani.. Fakat.. — Teşekkür ederim. Evet, bu Fakat onları bu sırda idare eden bizler Bu suretle kurtarmak Bunlar modern harb usulle - büyük ehliyet sahibi o - Gene hâkimiz... italyanlar bizim memlekette harba mükemmelen hazırız..,, lan Avrupalı generallerden talim görmüşlerdir. Habeşlinin bu sözleri üzerine gözlerim açıldı.. O, devam çedi - yordu, , — Siz de küçük bir farkla, aşa- ği yukarı ayni şeyi yapmıyor mu- sunuz? Bizim debu büyüklükte bir orduya yetecek bütün - techi - zatımız var.. Biz ne İtalya ile ne de her hangi bir ulusla harb isti - yoruz. Fakat görüyorsunuz.. Nef- si müdafaa.. — Eğer İtalya buna meydan vermeğe hazırlanmışsa, eh, kendi bilir, — Fakat bu pek atak bir ifade değil midir?. — Hiç de değil.. —Meselenin hakikatlerini ele alalım.. Habe - şistant göz önüne getirelim. italyanlar Habeşis- tanda barınamaz Bizim taşramız - Avrupanınki gibi değildir. İklimimiz, Akdeni - zinkine benzemez, Yiyecek mah- sullerimiz, lâtinlerin yediklerin - den değildir. Bizim yeni çarpış - ma usüllerimiz, mukavemetimiz ve vatana olan sevgimiz hiç kim- seninkinden aşağı değil.. Bu bir gee harbi olacaktır. - Bir asul ki, dır. Hemen bir milyon talimli er — Fakat İtalyan tayyare filo - larma ne dersiniz?. — Hesaba katmayın.. Tayya - reler neyi bombardıman edecek - ler? Adisababayı mı? Bizim Adi- sababada kendi tayyarelerimiz ve tayyare toplarımız olması haki - katini bir yana bırakın, şehri si - lip süpürdüklerini kabul edelim , Bir kaç boş evi bombalar, — işte o kadar.. Habeşistan — geniş bir memleket içidir. Şehirlerin yığıl- masından ibaret değil.. — Ve biz bütün milyonlarca kişimizle, ken- dimizi ormanlarımızda kurtara - cağız.. Tayyereler bir yeri alabi - lirler, Fakat onu — tutamazlar.. Habeşistanda yalnız kara kuvvet- leri söker. . — Anlıyorum.. Demek İtalya - nın bu işi yapamıyacağımı söyle - mek istiyorsun.. — İyi anladın.. Biz taşrada da yaşayabiliriz.. Onlar yaşayamaz . Hattâ onlar, sularını bile kendi - leri getirmek zaruretindedirler. Üç çeyrek milyon kişi için bütün techizatımız var.. Silâh misakı lâzım Fakat silâh ticareti misakı ne oluyor?. — Bir çok diğer lâflar gibi, o da hakikatte bir şey ifade etmez. Habeşistana sen ne — vakit gele- ceksin? Memleketimize son za - manlarda epey ÂAvrupalı ziyaretçi geliyor. Ve Habeşistanı o kadar seviyorlar ki bellisiz bir zaman | Isveçliler ve biraz da İIngiliz ve Amerikalı geliyor. Ve ne garib tesadüftür ki, hepsi de, mazisi, büyük harb maceralariyle — dolu kimseler... . African World gazetesi İtal - ya ile Habeşistan arasında başladığı takdirde Misırm duru - muna ( vaziyetine) dair yazdığı önemli (ehemmiyetli) bir yazı - de şunları söylüyor: “İtalyan - Habeş Tsana gölü meseleleri can damarımı teşkil ediyorlar. İtalya ile dostane münasebat - ları olmakla beraber, Italyayı hoşnutsuz brrakmak iste- miyecektir. Fakat, bitaraflık ilân etse bile, İtalyaya karşı cephe al - mış olacaktır. Çünkü Mrsırın ilân edeceği bitaraflık İtalyanım - elini kolunu bağlayacaktır. Bundan başka Mısır şimdiden Habeşistana karşı duygularmı a - çıkça göstermeğe başlamıştır. Meselâ Mısırlı başka Mısır hükümeti yasak etmiştir. Mısır hükümeti de bitaraflığını bildirmek için bu tedbirleri ald,- ğınr söylemiş, fakat İtalyanlar bu işlerden memunun olmamışlardır . Bunu niçin Mısır hükümeti bu yol- da devam ederse — İtalyan - Mısır münasşebatının da gerginleşeceği muhakkaktır. Bu münasebetle şunu da unut - mamak İâzımdır ki, Mısırla Habe- şistan arasındaki bağlar çok eski ve çok samimidir. Habeş kilisesi başkanı Mısırlı bir kıptidir. — Bu itibarla Habeş — kilisesiyle Mısır kıptileri yakından biribirine bağ - hdırlar. Diğer taraftan Habeşis - tandaki müslüman kabileler de Mısıra karşı büyük bir sevgi ta « şımaktadırlar. Vaktiyle Mecusiler tarafmdan zülüm gören ilk — müslümanları büyük bir misafirperverlikle mem leketlerine kabul ettiklerinden do layı müslüman Mısırlılar Habeşis- tanı çok severler. “Harp başladı,, diye şayia çıktı Berlin, 9 — Bu akşam bir çok Avrupa memleketlerinde olduğu gibi burada da İtalyanın seferber- lik ilân ettiğine ve Afrikada süel harekâtın başladığına dair ya - yıntılar çılzmış, fakat İtalyan ma - hafili tarafından tekzip edilmiş - tir. Boyuna asker gid yor İtalyadan mütemadiyen — tel - graflar gelmekte ve asker gönde- derildiği yazılmaktadır. DÜN ve YARIN külliyatı terir. DÜN ve YARIN külliyatı DÜN ve YARIN külliyatı seçme ihtilâfı her devletten evvel Mısiri alâkadar ediyor. Çünkü Süveyş kanalı ile Mısırın Mısırlılar Habeişstandan' yanadırlar. Mısır işçilerin doğu Afrikasında İtalyanlar - tarafın - dan yapılmakta olan yollarda ça- lışmları yasak edilmiştir. Bundan İtalyan sömürgelerine (müstemlekeleri - ne) Mısırdan hayvan ihracını da Bunlar o kadar çoktur ki, zayır fa doldurmamak için yazmıyoruz. Kimi “Habeşistanda şehirler ku - racağız!.,, diyor, kimi “babala - rımızın oğulları olduğumuzu isbat edeceğiz!,, diyor. i Japonya, Habeş harbının önüne geçmiye çalışıyormuş ğ Tokyo, 10 — Japon imparato © runun İtalyan - Habeş ihtilâfiyla fazla alâkadar olduğunu ve savae ş$ın önünü almak için gayri Yeşmi gayretler sarfedeceği söyleniyor', Komisyonun dağılması Italyayı hiç de heyecanlandırmadı Londra, 10 (Telsizle) — İtal' yan - Habeş ihtilâfmı tetkik ederm! komisyonun — dağı ha.bn" 4 kurumu ma-' hafilinde endişeler uyandırmış « tır. Roma bu haberi kayıtsızlıkla karşılamıştır. ğ Fransa da Afri- kada 100000 asker toplüyör” Berlin, 10 (Telsizle) — Paris « ten alman haberlere göre, İtalya - Habeş ihilâfinm birdenbire vahim bir şekil alması — üzerine Eransa kuzey (Şimali) Afrikadaki kuv - vetlerini 100 bin kişi ile kuvvet - lendirmeğe karar vermiştir. 4 Salâhiyettar Fransız mahafi - linde Afrikadaki Fransız toprak'- Tarının emniyetini korumak için İ tedbire baş vurulduğu söylenmek: tedir. Italyanlar İngilizlerle uzla- şmak istiyor Habeşistanı Fasa benzeteceklermiş Roma, 10 — İtalyan gazete * leri İngiltere siyasasının değişece « ğini umuyorlar, bu gazeteler Ha - beşistanı zaptettiği takdirde İtal- yanların İngiliz menfaatlerini Ha- - beş hükümeti kadar koruyacakla- rımı yazarak, İtalyanın Habeşis - tan üzerinde Fastaki Fransız ida- resine benzer askeri bir — kontrol kumark istediğini bildiriyorlar, ea UA ae A HABER HLA DAT A e YA A Hhakiki ak$am, gazetesidir ilânlarını HABER'e verenler kâr Gderler, Avrupanın en canlı, örnek eserle. külliyatı en modern fikirleri gös. sekmez bir intizam altında çıkar, bir kütüphane teşkil eder. Tevzi Yeri: VAKIT matbaası — İstanbul