10 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

10 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

“Mançester Gardiyan,, gaze - tesinde okunmuştur: niz kuvvetini derhal teksif etmek ve daha büyütmek tasavvurun - /'dadır. Bunu yazan komünist par- tinin gaztesi “Pravda,, Fenlândi- yayı Rusyaya hücum için bir üs olarak kullanmağa kalkışan Al - manyayı açıktan açığa itham et - mektedir. Sovyet gzetesi diyor ki: “Al - manya, bir Alman hava - filosu için bir tayyare meydanı yapmak üzere Fenlândiyaya yardım et - mektedir. Bu ithamı — daha ileri götürerek Almanların, Fenlândi- “Mançester Gardyan,, gazete- si Viyana muhabiri bildiriyor: Neve Freic Presse,, Barlin mu- habirinden a'dığı bir telgrafr neş- — rediyor. Bu telgrafı, en iyi malü- “matı olan süe! çevrenlerden (as- keri mahafilden) aldığını söylü- ior ve diyor kit - “Alman ordusu diş - siyasada Fransa ile bir ittifak yapmağı da güdüyor. Bunu Avrupa sulhü için devamlı bir teminat olarak göste- “Tiyor- Almanyanın Fransaya res- men bir ittifek teklifiyle yanaşma- Adliyemizde Va ağ gt değişiklik x_apılacak 'Ankara 9 — Tüze Bakanlığı (Adliye Vekâleti) bir adlt sicil kanunu projesi hazırlamıştır. Bu proje ile muhakeme esnasında mahkümun sicilini etrafiyle tetkik ve ona göre cezasını icabında teş- dit imkânı kâkimlerle telkin edil- miş olacaktır. Tüze Bakanlığı, merkez teşki- lâtında yapılacak — değişiklikler bakkında bir kanun projesiyle a- vukatlar halkıkında bir kanun pro- jesi bazırlamıya başlamıştır. Her iki proje haklrında Bakanlık erkâ- mı tetkika'ta tulunmaktadır. Bakanlık ayrıca cürmü meşhut yukuatını süratle takip etmek ve daha basi! usullere sokmak için tetkikat yaptırmaktadır. Bâkan- lık ayrıca *cra dairelerinde fazla we lüzumsuz muameleleri kaldır - mak ve basti usuller elde etmek için icra ve illâs — kanurnunda da 'değişiklik yapmayı düşünmekte - dir. Urallara kadar Sürmek istiyorlar Fenlândiyada bir tayyare üssü kuruyorlarmış ovyetlerle Almanlar,Baltıkta irbirlerine karşı hazırlanıyor "— fiyordlarını da tetkik etmek - te olduğunu yazmaktadır. Sovyet “Sovyet Rusya, Ballıktaki de - | gazetesinin yazdığına göre, bura- lart denizaltı torpito — gemileri we deniz tayyareleri için pek uy- gun yerler olabilmek istidadın - dadır. Bugün — Fenlândiyada — bazı gruplar, Alman yardımiyle, Sov - yet Rusyayı tâ Urallara kadar at- mak hususundaki gayelerini açık- tan açığa itiraf etmektelermiş ... Gazetenin dediğine bakılırsa ; Doyçland tipinde yeni Al- man gemileri ve Kölen, Laypzig tiplerindeki Alman kruvazörleri Fenlândiya körfezinin sığ kısım - Bir Fransız-Alman anlaşması kabil olacak mı? Anlaşma yolunu bulmak içir Fransız, Alman orduları birbirlerine 200 er subay gönderecek Böylelikle narbin önüne geç- r meği umuyorlar sı, hiçbir zaman mevzu harici de- gildi. İttifak, iki memleketin sü- el elbirliğine dayanacaktır. *“200 Frarsız subayının Alman oldusunda ve 200 Alman subayı- mın da Frans:z ordusunda hizmet etmesinin, her iki memleket ara. sında harbi imkânsız kılacağı dü- şünülmektel'r ve Fransa da iste- diği emniyat: elde etmiş olacak- HT .. Telgraf, böyle bir vaziyete, Sovyet misakı- nın engel o'amıyacağı kaydiyle mevcut Fransız - bitiyor... Suvarilerimiz Almanyaya gitti 1936 olimpiyatları için Berlin- de yapılacak atlr spor tecrübele- tinde hazır bulunmak üzere erkâ- nıharp kaymakamı Saimin baş- kanlığı altında birinci mülâzım Sa. im Yolatkan ile birinci mülâzım Sedettin Erokaydan mürekkep bir heye! dün akşama Almanyaya git- Tecrübelere on bir ulus miştir. girecktir. Birçok uluslar da müsabakalar- dan istifa-le etmeleri için binicile- rini seyirci o arak göndermişler- 1936 o'impiyatlarına binici- dir. lerimiz de çağırılmıştır. —— Limanımızdabi Yu- goslav gemisi Limanımızda bulunan Yugos- lav mektep gemisi talebe ve direk- törlerine dün Yeniköydeki Yugos- lav elçilik binasında bir çay ziya- feti verilmiştir. HABER — Akçam Poslası larında dolaşabilmek için yapıl - mışlardır. Bununla beraber Sovyet Rus - yanın Baltık donanması, hücu - ma karşı koyacak bir kuvvette- dir. Sovyet donanması kumandanı Haller, — Baltıkta — manevralar yapmakta olduğunu ilân etmiştir. 'Top ve torpito - tecrübeleri , bombardıman ve torpil — yayma denemeleri — yapılmaktadır. Sovyet kumandanı ması efradının — siyasal talimi - ne dikkati çekiyor. donan - Sabah Gazeteleri ne diyorlar? Türk milleti kendi çevresinde barışın bekçisidir CÜMHURİYET — Yunus Nadi, ge- çen gün gazetemizde aynen tercüme- Si neşredilen AlMAN Hakıfomül Bnsıyr - list partisinin organı olan Volkiseher Beobachter gazetesinde — çıkan bizim dış siyasamıza ve İtalyanın bize kar: gt ilgisine ait yazıya cevap vermekte- dir. Yunu Nadi, dış siyasamızın ta * rihine bir bakış yaptıktan sonra neti- ce olarak diyor ki: Kimsenin dostluğundan kuşkulan - madık. Fakat en ziyade kendimizin gostluğumuza güvendik. — Darışa ve ciddi dış dostluklara — olan sağlam bağlılığımız ise bizi iyi — tanıyanlara inan ve güven verecek kadar kuvevtli idi ve kuvvetli oldu. —Türk mülleti kendi varlığının ve kendi çevresinde barışın bekçisidir. KURUN — Asım Us Uluslar Kuru: mu dağılacak mı adıyle yazdığı baş - yazıda hakem komisyonunun Habeş i- şini bir karara bağlamadan dağılma - 81 işin Uluslar Kurumunda konuşul - masını icap etlirecek, Bu işin Uluşlar Kurumu tarafından konuşulması | - talyanların kurumdan çekilmesi ne -| ticesini doğuracak bu suretle Uluslar Kurumu evrensel bir kurum olmaktan çıktıktan başka bir Avrupa kurumu bile olamıyacaktır. Habeş işile böra - ber Uluslar Kurumunun son günleri geliyor gibi görü--ektedir. ZAMAN — Başyazısı: “Para bollu- gu değil düzenlik ldzım,, - başlıklıdır. Daşbakanın botodiyeler mecmvasında çıkan yazısındaki: “Her şeyin haşında düzgünlük ve finans düzgünlüğü bir para bolluğu değildir.Bu anlayış ve dö len (azim) meselesidir.,, Cümlesinin mazasını araşlırıyor*ve bunu beledi - yemizin bir düstur gibi kullanmasını tavsiye ediyor, diyor ki: Biz çok zaman “paramız yok.. Sö - sünü belediyeden işitiriz. Bu finans düzgünlüğü olmamasındandır, Eğer her dairede şu bizim eskiden tonıdı - dumuz iş bilir. — vekilharçlar gibi bir (masraf müdürü) olsa da bütün ma- sarifi sıkı bir kontrol — altında tutsa | kimbilir utak tefek ne kadar tascr - ruflar temin edilirdi. TAN — Şükrü Esmer başyazısında Habeş işinde İngilir parmağından bahsediyor. Fransızların Romuda | - talya ile'anlaşmaları İngilizlerin gü - 10 TEMMUZ — 1935 Almanlar Sovyetleri AlmanyanınAvusturyayı kendine katmaması için Fransa ile ltalya ve Yugoslavya neler yapacak Times gazetesinin Paristen al- dığı haberlere göre, Fransız erkâ- nıharbiye reisinin Roma seyahati hakkında söylenen bir Fransız - İtalyan süel (askeri) anlaşması yapıldığı sözteri şimdilik mevsim- siz bulunmaktadır. İki memleket arasında birleşmeğe engel olan pürüzlerin kaldırılması için İtal . yan ve Fransız erkânıharbiyeleri arasmda uyuşmalar — olmuştur. Bunlar da Fransız ve İtalyan ordu. larımım iş birliği plânları aytışıl: mış (münakaşa edilmiş) ise de bu birliğin gerçekleştirilmesi için diplomatik alanda (meydanda, sahada) birçok gayret sarfetmek lâzımdır. Fransız - İtalyan süel (askeri) plânlarının hedefi karşı: lıklr bir Tuna paktmın hükümleri mücibince günün birinde bu iki hükümetin müşterek hareketleri - ne sahne olması muhtemel — olan Avusturyadır. Fransa ve - İtalya hükümetleri eğer bu pakt hüküm - leri diğer bir devlet tarafından te- cavüze uğrarsa Avusturya istiklâ- Tini icabında süel müdahale ile kurtarmak ödevini (vazifesini) ü- zerlerine alacaklardır. Fransanın Avusturya ile hududu olmadığı i- çin ilk hareket İtalyadan başlıya- cak ve Fransız ordusu - İtalyanın emrlxe hazır bulunacaktır. Bu an- laşmalardan sonra Fransız - İtal. yan hudut muhafaza kıtalarına lüzum olmadığı sonucuna (netice- TeebastN Uçakçı talebe- miz Sovyetlere gitti Türk kuşunun A. B- kurslarını bitizen ve Sovyet Rusyada da kur- sunu bitirmeğe gidecek olan tale-! beler dün piyango direktörlüğün- de toplanmışiardır. Burada Fuat Bulca talehelere öğüt vermiştir: Sovyet Rusyaya gidenler Sabi- ha, Muamemr, Sait, Tevfik, Ali, Nurettin, Feritl, Mustafadır. Bu- gün Sovyet Rusyaya gitmişlerdir. Bunlar Rusyada Sovyetlerin Pla.-| nör yüksek okuluna devam edecek. ler, üç ay sonra memlekete döne- ceklerdir. öğea Mareşal Pilsudskinin karısı Ölen Leh Sü Bakanı Mareşal Pilsudski'nin şehrimizde bulunan karısı dün Leh elçilik erkâniyle birlikte Adada bir gezinti yapmış, sonra dönerek köprüden otomo -| bille Yeniköydeki Leh elçilik bi .| nasına gitmiştir. aaT GA OT TTT CU | cüne gitmiştir. Buna mukabil onlar - da Almanlarla başbaşa — anlaştıktan sonra İtalyanın Habeş üzerindeki ar- | zularına engel olmaya karar vermiş - lerdir. Aslında İtalyanın Habeş üze - rinde egemen olması işlerine gel - mez. İngilterenin işine ancak: I — Habeşistanın şündiki halinde kalması, 2 — Tamamile İngiltrenin — nüfuzu altına girmesi, 3 — Paylaşılarak Sudana yakın o - Tan Tona gölü mıntakasının İngilte - reye bırakılması. Seklinde uygun gelebilir. Ptalya Habeş işinde muhakkak İn> gültere ile anlaşmak mecburiyetin * dedir. sine) varılmış ve bu kıtalar geri çekilmeya baslamıştır. İtalya A- vusturyada süel bir harekete baş- larken doğudan gelebilecek olan bir hücuma karşı şimdiden bir |- talyan - Yugoslav anlaşması yap- mak mecburyetindedir. Dolfü - sün katlinden sonra İtalyanların Avusturya hududunda yaptığı sü- el harekât Yugoslavları endişeye . düşürmüş ve ortaya — oldukça 8- nemli (ehemmiyetli) — meseleler çıkmıştı. O zamandanberi Fran- sız diplomasisi Avusturya mesele- sinde Yugoslavyanın daima muva. fakatini almak — mecburiyetinde- dir. Bunun için bir İtalya - Yu- göslavya anlaşması olmadan İtal. ya icabında Avusturya üzerinde süel bir harekâtta — bulunmaktan çekinir: Bu anlaşma olduktan sonra İ- talya - Franse anlaşması bir sona erecektir. Eğer bu anlşama kabil olursa Yugor'avyanın süel hare- kâtta önayaık olması talep edile- cektir. Çünkü Yugoslav süel kuv- vetleri doğu tarafından Avustur- yaya kolayca girebilir. Deyli Herald gazetesinin yaz- dığınma göre, !talya . Fransa hudu- dundaki Frrnsız askeri geri alına- rak Alsas Loren civarına gönde- rilmiştir. Fransa ve İtalya erkâ- nıharbiyeleri arasında Almanya- ya karşı süel bir cephe alınması da kararlaştırılmıştır. Celâl Bayar ... Sovyetlere gitti Ökonomi Bakanı (İktisat Veki- li) Celâl Bayar bu sabah Çiçerin vapuruyla Odesaya gitmiştir. Ö- konomi Bakanına Sümer Bank ge- nel direktörü Nurullah Esat, — İş Bankası zenel direktörü Muam - mer Eriş, Ükonomi direktörle . rinden bazıları ve Sümer Bank mü. tehassıslarından birkaçı refakat etmektedir. Celâl Bayarın bu dolaşması A- ğgustos ortılarına kadar sürecek- tir. Ba mücdet zarfında Rusyanın endüstri merkezlerini — gezecek, Anadoluda karulan fabrikalar i çin hazırlanmakta olan makinele- | ye ait plân ve çalışma'arı incele: yecektir. Celâl Bayar, seyahati hakkında şunları söylemiştir: “—Büyükt dost memlekete gite mektlen duyduğum kıvanç çak de- rindir. Sovyel ulusuna Türkiye- nin saygı «e sevgilerini eriştirece- ğim. Sanayileşme alanında Sov- yetlerle yaptığımız emek birliği, son zamanlarda çok 'gözel sonuç- lar (neticeler) vermiştir. Sovyet- lerin ökanomi (iktisat) sahasındar ki büyük Başarıklarımnı yerinde ve yakından görebileceğim için çol SEVİNİYOTUM. .. —— Gümrük muhafaza komatanı geliyor Gümrük “auhafaza Komatan! (Kumandanı) General Seyfi bu * günlerde şehrimize gelecektir. Seyfi buradan Akdeniz havza - sında yapılacak bir tetkik seya * hatine cıkacaktır. Bu seyahatin senunda mühim kararlar verilme: si beklenmektedir. h