30 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

30 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

A Siyasal işler şörüşülürken Eski bir ibriğin kulpunu araştıran Eden Şimdi en büyük imtihanı geçiriyor Londradan yazılıyor: Hemen her siyasal hâdisenin ar- dından bir diplomat toplantısı ya- Pıldığı vakit İngilizlerin tarafın bir isim işidilir, Eden! Edeni becerikli bulurıar. Edeni genç bulurlar. Edeni yakışıklı bulurlar. Esaş itibariyle 37 yaşında, evli Ve iki tane çocuğu olan bu diple - mat kimdir?. Ailesi arasında, i başına ve herkesle beraber hayatı nasıldır? İngiliz kabinesinde bugün Ulus- lar Kurumu işleri bakanlığını yap- makta olan Eden, herkesin gözü- Bü 1933 yılında Cenevrede alma - ön başlamıştı. Eden iyi Fransızca konuşur. | Bundan başka, Arab ve İran dil - lerini de kâfi derecede anladığını | “öylersek şaşmayınız.. İngiliz diplomatları ve genel bir bakımla İngilizler arasmda müsteşriklere çok rastlanmıştır. Körzon bunlardan biriydi. Hayyamın rübaiyatını da, gene bir nevi rübailer halinde İngilizce ye çeviren Fiçcirald adlı bir İngi - Vizdir. | Edenin edebi değeri de vardır. | “Güneşte yerler,, diye bir kitab çıkarmıştır. Vakti olsa, daha çok | Yazacak., . Londradaki evi, eski eşya ve im sanat eserleri ile doludur . Bilhassa şark eserleri... Halıdan anlar, İran halıları, gümüş ve top- rak kapları en çok biriktirdiği #eyler arasındadır. Kendisine “işte tam bir İngiliz Örneği, derler. Fakat İngilizler, Onun saçların siyah oluşu ve bi- raz halinde romantik evsaf bulu- Muşunu, hiç de İngiliz usulü bul - mMazlar, Fakat giyinişi, tam mâ- masiyle İngilizcedir. Eski eserlere merakı o kadar oktur ki, son defi. İngiliz hükü - meti tarafından Hitlerle (o konuş- mağa gönderildiği vakit, bu R arı bitirdikten sonra ilk işi kendisini Berlin müzesine at - mak oldu. Orada, © vaktiyle bir sergide görmüş olduğu küçük ve gümüştenbir İran ibriğinin kulbu- nu araştırıyordu. Halk türküleri üzerinde tetkikat Yapmıştır. Karısı, kendisinin Oher işine karşı ilgi gösteren bir kadındır . Evlenmelerinden sonra, iş çoklü - ğu yüzünden ansık bir iki gün tatil yapabilmişler, sonra yeniden ödev (vazife) başlamıştır. Edenin babası, iyi bir binici idi. Edende de bu vasıflar görünür. Üniversitedeyken kendini şark dillerine vermişti. Sabahleyin çok erken kalkar, kahvaltısmdan önce mektuplara bakar, saat on olma - dan dışbakanlığa doğru yol aldı - ğr görülür. Konuşması itibariyle inandırı « < olduğunu söylerler. Fransada sevilmiştir. Boş vakitlerinde mem- leket İçine, ata binmeğe, mevsime #öre balık veya kuş avma gider. Son zamanlarda devamlı surette Yaptığı yolculuklar (yüzünden isini âdeta kıskananlar ok Eden üç muhtel if pozda muştu. Fakat Edenin yaptığı yol - culuklardan biri Hitlere ise, öteki Musoliniye olmuştur. Eden Mos - kovaya kadar gitti. Yolculukları - nın her birinde de memleketinin gütmekte olduğu siyasayı başka - larınkine uydurarak ogene hem kendilerine, hem başkalarına za- rar vermiyecek bir halita ortaya koymıya çalışıyorlar. Eden bunun elçiliğini yapıyor. O kadar kolay bir iş olmasa gerek.. Edene hü- cum edenler az değildir. Hele ye- ni kabinede kendisine sandalyesiz d olsa, Uluslar Kurumu işleri ba - kanı diye bir bakanirk vasfı ve - | | rilmesine kamoydan (efkârı umu- miyeden) bir kısmı sinirlendi. “Biz kim oluyoruz? dediler ... Uluslar kurumunun bekçiliği ve »- ya müdafaasını yapmak bize mi düşer. Bunun için bir de bakan - lık ihdas etmişiz. Biz, herkesle be- raber olalım. Uluslar da bizim sesisimz, herkesin sesi arasında duyulsun !.,, Nihayet, geçenlerde gazetemiz- de de bir İngiliz gazetesinden a- Imdığı gibi “İngiliz aslanının ba- ğırışı, hep bir ağızdan söylenecek şarkının bir parçası halinde işi- dilsin...,, demişlerdi. Fakat farzedelim ki, İngilizle « rin bu genç bakanı kabineden bu vasıfla çekilmiş olsun.. Bir kere siyasa işlerine girdi mi girmedi mi?. Nhayet 72 yaşındaki Loyid Core bile kendisini bu sahadan çe- kilmiş sayamıyor.. Eden şimdi İtalya - Habeş işi gibi ve doğrudan doğruya harba gideceği söylenen bir ihtilâf dü - zeltmeğe çalışanlar arasında bu - lunuyor. En büyük imtihanı da budur denebilir!. ği Aİ şöhret, Ker İ tunlarına geçti. HABER — Akşzın Postası ————— — On yıl önce Helen Li Vorting, | Nevyork tiyatro dünyasının, şere-| fine kadeh kaldırdığı biricik ka - i dındı. İlk defa, bir gevezelik müsa - bakası kazanarak ün salan Vor - İ ting, en meşhur revülerden olan Zigfeld revüsüne geçti. Ve oranın en parlak uzvu sayılmağa başla - muştı. Helen Li Vorting adı, güzellik, sevimlilik ve parıltı ile birdi. Tabii, Holivodun cazibesine o dahi kapılarak bu sinema şehrine | gitti. Sinema şehri kendisini açılmış kollar ve büyük bir takdirle kabul etti. Bu yolda da, talili bir gele - cek, kendisine bir güneş gibi açıl" mış görünüyordu. Sonra, herkesi birdenbire şaşır- tan hâdise oldu. Bu genç ve güzel aktrisin Los Angeloslu meşhur ve| zengin zenci doktor Ojen Nelson” la evlendiği haberi yayıldı. Birkaç yıl saadetle yaşadıktan sonra da boşandıkları görüldü. Muhakemele | ri yapılırken, kadının keyf verici maddeler kullandığı ve kendisi - nin kafaca sağlamlığının tecrübe- si için bir sanatoryorna konulma - sı Hayatı günden güne berbatlaş* mış olan bir zamanlar pek parlak| £ olan Amerikan aktrisinin son hi disesi daha geçenlerde gazete sü - Kendisini sarhoş olarak tevkif ettiler On gün hapis mahkümiyeti yedi Fakat hâkim, kadınım lehine olarak bu mahkümiyeti tecil et - miştir. Tevkif hâdisesi şu yolda olmuş- tur. Polislerden biri gece nöbetini beklemekteyken tek başına bir ka danın sallanarak bir kaldırım ü * zerine çöktüğünü görmüştü. Dal - galı ve akortsuz bir sesle Helen Li Vorting şarkı söylemeğe çalışıyor- du. Sanki, bir vakitler bütün Nev - yorku büyülemiş olan sesini anı - yor, o günlerdeki danslarm ve lüks hayatın parlaklığını hayalin - den geçiriyordu. Ve sanki bu üzün tü ile içmiş, körkütük olmuştu. Gece hayli serindi. Ve eski ak - tris, acmacak surette giyinmişti. Ayaklarında çorap yoktu. Hali herkesin dikkatini çekiyor du. Polis, bu kadın: içeriye almak zaruretindeydi. Alındı. Ve ertesi gün hâkim önüne çıkarıldı, Gözleri kararmış göz kapak - ları kızarıktı Sarışm saçı, o eski günlerin parıltısını kaybetmiş gö” rünüyordu. Dudakları soluk ve krem gibi yüzü âdeta bitkin bir yaprağa dönmüştü. Bu sefil olmuş Amerikan artis - tinin gazete başlıklarma, — Ame- rikalılarca en heyecan uyandırıcı surette — geçişi Zenci doktorla evlendiği vakittir , Aktrisin kendi anlattığına göre, Amerikanın gözdesi olan GÜZEL ARTİST Severek evlendiği Zenci kocası tarafından sokağa atıldı Hapse mahküm Olduktan sonrada sokaklarda sen adre ze | tim. Çünkü kendisini sevdim.,, | Ve bir gece üzerinde irce bir rob- Helen Li TEA iki muhtelif pozda resmi bu doktorla tanışması gayet garip şartlar içinde olmuşur. Aktris Vorting, 1927 yılınm ni- sanında Holivodda evine giren ve hüviyeti belli olmıyan biri tarafın dan dövülmüştü. Yara ve çürükle- rinin iyi edilmesi için kendisine Zenci doktor Nelson tavsiye edil- mişti. Müteakiben aktris, Zenci doktoru çağırdı. Kendisi çabuk iyi olduğu halde doktor ziyaretlerinin arkasmı kes memişti. Ve iki ay sonra birlikte kaçarak Amerikanın çabuk evlen mesi mümkün olan bir yerinde ev- lendiler, Aktris diyor ki: © TEMMUZ — 1935 “Bir revü dansözü ve bir sine * ma aktrisi olarak bir çok milyoner lerle, asılzadelere ve yüksek taba- kadan çok kimselere rastladım. Fakat koca olarak bu Zenciyi seç- Holivodda bu Zenci ile birlikte bütün sosyal toplantıların mihve- ri oluyorlardı. Herkesin bunların evine geliyor, ziyafetler tertip edi» liyor eğleniyorlardı. Fakat günden güne duygular gevşemeğe başladı. Aktris Vor « ting eski arkadaşlarını tanıdıkla * rmı görmeğe daha çok kendini vermeğe koyulmuştu. Doktor kendisini alarak Holi « voddan Los Angelosa, tam Zenci" lerin arasına götürdü. Sonra, Ho- livod onun izini büsbütün kaybet ti. 1931 de boşanmağa kalktılar. Kadın, Zenci doktorun kendisi- ni bir akıl sanatoryomuna gönder mekle tehdit ettiğini ileri sürüyo" du. Zenci doktora ihanet etmiş ©“ makla da itham edildiğini söyli * yordu. Muhakeme epey sürdü.. Bitne * di. Fakat kadın tarafından yeni bir itham daha ileri sürüldü.Bun da da aktris Vorting, Zenci koca- sının “başka kadınlarla gezdiğini ve kendisine sersemlğici ilâçlar verdiğini, ileri sürüy&dü Zenci doktor, aktrisievinden de atmıştı. Aktris böyle söylüyordu. la bu vaziyette ancak polis kuvve. tle tekrar evine girebidiğini an- latıyordu. Nihayet 1932 de bir »oşanma kararı alabildi. Sonra emrazı görülmesi dolayı- sile bir defa bir akıl sanaoryomu na konulmuştur. İyi oldu taydile bırakılmıştı ki sarhoşluk sçuyle yakalandı. Amerikalı revü yıldızınn son devirleri içinde bir kere dam Zen ci kocasile evlenmek istediği de görülmüştür. “Onu yeniden sevdim, diyerdu. Tekrar evleneceğimizi vadetti,, Halbuki Zenci demiştir ki: “Elimden gelen her seyi yiıp « tım. Fakat tesir etmeyince, mina- sebetmiz kendiliğinden ve bübü tün kesildi. Ben bu işten ellermi yıkadım.,, Eski revü yıldızı, şimdi bitniş bir kadındır. Türk Hava Kurumu Büyük Piyangosu Şimdiye kadar binlerce kişiyi zengin etmiştir. 79.cu tertip 4.cü keşide 77 Ağustostadır Büyük Ikramiye ; Ayrıca: 15.000,12.000, 35.000 Liradır 10.000 lira lık ikramiye- lerle (20.000 lira)lık mükâfat vardır...