July 30, 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 9

July 30, 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 9

MTU 71 versiteli gençler Tire! örnek köylerinde alanlarına radyo konulması fik Y İk, örnek köylerinde önemli ardi bulduğu * mülz hn Mülkiyeli ilçebay Şefik ” bürosuna verdiği cid- 2 akılırsa, beş yıllık kal- Miacelai bu kazada iki ektir, bay ve ilçede bile radyo İY gün Tire örnek köyleri P, selyior, Cümhuriyet vü en Yüsra Yerindedir, bu sosyal araç (me - iç an bütün köylünün isti- K ÖY alanma bir oparlör *. İzmir İlbaylığınca niversitelilerden dün muklarımız, İzmirden ireye geldiler. Başta leri kültür ve statis - rleri de vardı. İlçebay * sarbay, müddeiumu- Arma ve alay komutanı, a Halk Partisinin spor a kolu ile Idmanyurdu g Sbüslerle Tire hudu - Na ya rek köy olan Subaşma ukları karşılamağa git - il, S Ni Arı ve Tavşan istasyon- i 1, ostırmalar yapıldı Dora ve İkiye köyün - arı ve aygır aşım «Börü ildü, Tire Şarbayı, ko - ay ine belediye bahçesin- ) verdi, Me himmetle - “öylüyü çok sevindirdi İ Yüksek okut konukların karşılayan Tire ilçebayı, ve arkadaşlar an aytarımızdan)— | daha şeref veren, içi tabiatin ya - ibaylığın mektubumda ilçe| rattığı çiçeklerle süslü ve Marma- Şef 3 mülkiye mezun- | rası bulunan park gösterildi. Ko - Ritim X âşarın atandığını ! nuklarımız yeşil Tireyi pek beğen- enüz işe başlıyan | diler. Üniversiteli konuklar, Tire ör- Yaptı Çal, « Tire gibi güzel bir nek köylerinde bir buçuk ay araş- tırmalar yapacaklar ve köyleri - mizde kalacaklardır. İhtiyaçları - na karşılık verecek şeyler tamam- lanmıştır. Bu suretle genç idareci- ler ilk yönetim duyğusunu, devlet ve varlığının temeli olan köylü - müz ve köylerimiz için almış ola- caklardır. Aytarımız Durmuş Türkmen - Binin araya girmesiyle | oğlu Üniversitelilerle birlikte ör - nek köylerinde tetkikat yapmak - ) bu Kamâlist köyler| tadır. Durmuş Türkmenoğlu e Borjiya Gazlar oğlu i Romanlarını ciltlendirilmek # üzere Vakıt kütüphanesine bı -E rakmış olan okuyuculrımızın 8! ciltleri hazırdır. Hergün saat 18 e kadar uğra ! yıp alabilirler. 1 Ağustos perşembe, 2 cuma, 3 cü- mırtesi, 4 parar günleri akşamları Tepebaşında Be - isra Belediyesi © çeğiye hahçesin. yeriydi de Şehir şiraircei saat 21 de Delidolu operet perde yazin Ek - rem Reşit beste - liyen Cemal Reşit Dikkat Bebek, Şişli, Istan bul ciheti tram - ve Tireye bir kat vayları temin edil miştir. 8 ettiklerini ! lanuyorlardı. En büyük casus teşkilâtı reisi anlatıyor: Dansözün korsajında çıkan gizli vesikalar ş Harp bitmişti, fakat gizli kurumlar hâlâ harp için çalışıyorlardı Sir Bazil Tomsonun notlarını karıştırdıkça yeni şahsiyetlere ras geliyordum. Bunların arasında bilhassa endüstri (sanayi) ve fi - nars (maliye) adamlarının oyna» dığı şaşılacak roller göze çarpı - yordu. Mojestik otelindeki odasında sabahlara kadar çalışmakta olan Sir Bazil Tomson Paris sokakla - rında sabahlara kadar eğlenen halkın bilmediği ve bilemiyeceği tarihi (o hâdiselerin iç yüzlernii tesbt ediyordu. Ogünlerde birçok memleketle- rin mukadderatı büyük otelle- rin salonlarında, bazan iki, üç ki- şilik ufak masalar başındâ tâyin edilirdi, Cazbandın nağmeleri a- rasında verilen bu kararlar, dip lomatların arkasında hareketsiz duran garsonlar tarafımdan der - hal alâkadarlara satılırdı... Bir zaman Parisin büyük otellerinde "büyük diplomatlara garsonluk et- mek için garsonlar arasında âde - ta müzayede yapılırdı.. Vilsonun veya Loid Corcun ağzından çı - kan her hangi bir haberi ayni o - telde oturan yabancı bir memle - ketin esrarengiz adamlarma ye - tiştiren © garsonlar, avuçlarının, ceplerinin derhal para ile doldu - ğunu görüyor, bu kârlı işten #- damakıllı istifade için çok defa da kendileri haberler uyduruyor ve bunları da hemen paraya tah - vil ediyorlardı... 1814 kongresi bir dans salo - nunda toplanmıştı. O tarihten iti- baren mir asırlık arsrulusal ihti- lâflar da 1918 - 1919 senesinde Palas otelinde halledildi. Bu otelin üst katındaki salonda konuşan — Vilson, Klemanso, ve Loid Core şaşkın bir vaziyette bu- O kadar ciddi, o kadar karışık meseleler karşısın- daydılar ki ne (yapacaklarını, bunların içinden nasıl çıkacakla - rını bir türlü kestiremiyorlardı. Dünyayı idare eden bu üç ada» mın bütün hareketlerini yakın - dan takip eden Sir Bazil Tomson | mütemadiyen not alıyor... Büyük adamlar barışı temin sanıyorlardı. Halbu ki dünyanm ber tarafında olup bitenlerden dakikası dakikasma haberi olan İntellicens Servisin şefi bilâkis bu adamların ihtiyat- sız hareketleri neticesinde her ta- rafta yeni harp ocakları kuruldu - ğunu görüyordu. Sir Bazil Tomso- nun kalemi çok defa titriyordu... “ — Eğer Avrupada yeni bir harp çıkarsa, medeniyetimizden eser kalmıyacaktır,, kelimelerini not ederken Sir Bazil Tomsunun kalemi hayli titremişti Dünynun her köşesinden Sir Ba- zil Tomsona gelen haberler gizli! bir kurum tarafından Parise kor - kunç fedailer gönderildiğini bil- diriyordu. Ayni zamanda o za - man Hitlerin bile emirler aldığı- ğı Orta Avrupadaki gizli kurum- lar faaliyete geçmiş, Avrupayı yeni bir harbe sürükliyebilecek plânlar hazırlıyordu. Bunlardan başka, Balkan komiteleriyle Av - rupaya karşı büyük bir kin besli- yen ulusları kurumları da tehlike | li oyunlar oynamaktaydı. Esrarengiz ve korkunç adam- | ların Parise geldiğini haber alan Sir Bazil Tomson barış konferan- smın konuşmalarını dinlemek is- tiyenleri daha sıkı bir kontrolden geçirmeğe başladı. Bugünlerde Sir (O Bazil Tomson rahat yüzü görmüyor, çok defa ayni gün için- de uçakla (birkaç defa Paristen Londraya gidip geliyordu... Paris, Londra ve Nevyork hal- kı eğleniyordu. Uluslar her şeyin bittiğini, artık barışta yaşıyacak- larını sanark sabahlara kadar eğ- leniyor, dansediyorlardı. Bu sırada Sir Bazil Tomson not defterine şunları yazıyor: Parlak nutuklar, mutantan zi - yafetler, sabahlara kadar devam; eden eğlenceler... Bütün bunlar ! zevahirden ibarettir. Hakikatte eskisinden daha korkunç yeni bir harp hazırlanıyor.. Geceleri (o birdenbire gizlice büyük otellerin odalarma giren İntellicens Servisin adamları, otel defterinde isminin karşısında “tüccar,, yazılı zengin bir müşte - rinin bavulunun, astarları arasın da bir saat evvel çalınmış bir ve - sika bulmuşlardı.. Başka bir oda- da, tanımmış bir dansözün korsa- sından çok mühim vesikalar ve fotoğraflar bulunmuştu ... Bütün gece; bu notları oku - makla geçirdim. Sabahleyin gene bildiklerini anlatmaya başladı ve | dedi ki: — İkinciteşrinin 9 unda Pari- kalktı, ellerimizi | sıktı, ve bizi tebrik ettikten sonra büyük ma - sasının başına yerleşti. — Klemanso sizde ne gibi bir tesir bıraktı? — Klemansonun bende bırak- tığı tesir şudur: Daima genç kal- mış küçük bir ihtiyar.. En ziyade dikkatimizi -celbeden hususiyet bu ihtiyarın gözleri idi. Filhakika ihtiyarlığına rağmen Klemanso - nun gözleri şayanı hayret bir par- laklıkla kımıldanmakta idi.. Ku - lakları ve dimağı da ibtiyarlıktan katiyen müteessir olmamıştı. En hafif bir sesi işitiyor, en çetin me- seleleri genç bir dimağın çevikli- ği ile bir saniyede kavrıyor, mu » hakeme ediyordu.. Alayla konuşmasını çok sever- di ve alay ederken gözünün biri» ni mütemadiyen açıp kapatırdı. Hülâsa, Klemanso gneç kalmış bir ihtiyardı, yahut yaşlı bir genç til, zamnda bizi görünce, Kle . manso kısaca sordu: — Ne istiyorsunuz. Dış Bakanlığının mümessili cevap verdi: — Servislerimizle memurları» mız ajanlarımız için büyük bir o- tele ihtiyacımız var,, — Büyük bir otel m?i... Heye- tiniz kaç kişiden mürekkep ola - caktır? — Dört yüz! Klemanso güldü. Gözünün bi » rini kapattı ve: — İngiliz ordusunu seferber ettik desenize... dedi.. Bu hâdiseyi anlatırken Sir Ba- zil Tomson şunları da ilâve etti: — Doğrusnu söylemek lâzım gelirse, bu sözlerir İngilizler üze- rine çok fena tesir ettiğini de söy- se gittiğim zaman. mütarekenin lemeliyim... imzalanacağından “kimsenin ha - beri yoktu. gelecek olan Loid Corcla İngiliz heyeti için münasip bir otel bul .| mak oldu. Ogün Parise gelen In » giliz dış sıyasasının messilleriyle beraber resmi mü - Fransız Sü Bakanlığına (Harbiye -nezareti - ne) giderek Klemansoyu gördük. Bizi görünce Klemanso ayağa Artık büyük bir oyun başlamak İlk işim konfernsa| üzere idi. Ben şahsan sabırsızirkla kon - feransı bekliyor: Hemen hemen İ ayni tipte iki adam olan Kleman- so ile Lojd Corcun nasıl anlaşabi- leceklerini merak ediyordum. — Loid Corc hakkmdaki dü şünceleriniz nedir? (Devamı var) Yeni çıkan bir plâj eğlencesi, Amerika plâjlarında büyük bir rağbet görmetta dir. Büyük bir çemberden ibaret olan bu eğlence vasıtasının ne şekilde kul » lanıldığını resimde görüyorsunuz.