16 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

16 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

© Mısır Sübakanı hazırlıkları teftiş etti © ingiliz ve Fransız diişleri bakan -| Jean Cassel bunu bir taraflı bul- larmın diyevleri üzerine İtalyan ka - duğunu söylemektedir. elan yaptığı teğinnizin veten | Maliğndeki bapök şünlejik 7 JYugoslavyada © kararları bildirmeleri, ve bünların “Uluslar Kurumundan çekileceğimizi tecmmül ederiz, Habeş davasını sulh yoluyla halline imkân göremeyiz., » geklinde olması, Cenevrede büyük en- dişeler ve heyecan doğurdu. © Hattâ, İtalyanların, kurumdan çe - kilmelerinin salı günü (olacağı bile kuvvetli şayialar arasma geçtiği gibi —Ç Fransız gazeteleri de bunu (böylece © kaydetti. Ttalyan bakanlarınm dünkü toplan- tısında da M, Musolini askeri ve siya - si vaziyetteki inkişaf (o hakkında et. raflı izahat vermiştir, demiştir ki: Libya hududunun tahkimine devam 0- | lunmaktadır., “! Duçe, elde etmiş olduğu etraflı ma- | OJümata istinaden, kara, deniz ve hava “kuvvetlerinin her ne taraftan gelirse gelsin her türlü tehdide mukavemet edecek hal ve vaziyette bulunduğunu söylemiştir. ” Siyasi noktal nazarma gelince, Du- 'çe beşler komitesinin ihdası keyfiye- İtinden ve ayni zamanda B. Hoare ile iB. Lâvalin nutuklarından bahsetmiş « “tir, “Bu nutuklar, olduklarından baş- » ka türlü olamazlardı, zira bunun içi İedihi olan hir takım sebepler vardır ve İngiltere ile Fransanm Uluslar Sos - yetesi karşısında vaziyeti malümdur. » Binaenaleyh bu nutuklar, mes'ul ma- hafil ile İtalyan milleti kütleleri ta - j rafından çok büyük bir sükün ile kar- şılanftıştır.,, Bakanlar meclisi, B Lâval tarafın - © dan kânunusani 1945 tarihli İtalyan - © Fransız itilâfnameleri hakkında kul - Janılmış olan dostane (tedbirlerle bu — İtilâfnamelerin teyit etmiş olduğu dostluk hakkındaki sözlerden dolayı memnuniyetini; izhar eylemiştir. İtal. ya, bu dostluğu yalnız, iki memelektin menfaat namma değil, ayn! zamanda bir müstemleke ihtilâfı veyahut Ulus- lar Sosyetesi ama Oarasında çıkan bundan evvel; cok daha vahim ah - valde kullanılmamış ve mahiyeti ta - rif edilmemiş bulunan müeyyidelerin kullanılması yüzünden mevcut olmı - yan Avrupa teşriki mesaisinin menfa- sti namına - kuvvetlendirmek arzu - Bundadır. Bu itibarla bakanlar meclisi İtal - yanm Uluslar sosyetesinde bulunma - sınmn ne gibi ahvalde imkânsız bir ha le geleceğini tetkik etmiştir. Bakanlar meclisi, general Debano - yu alkışlıyan ve selâmlıyan bir tel - grafname göndermeye karar vermiş - tir. M. Musolininin bakanlar toplan - © tısındaki bu muhtelif sözlerinden İ- talyanm Habeş işini her ne bahasına olursa olsun harp yoluyla temin et - “miye karar verdiğini açıkça anlatmak. tadır. Buna karşı bu işle alâkalı diğer “devletlerin boş odurmadıklarını gene Çdün gelen telgraflardan o Öğreniyo - YUZ. Şimall İrlanda Başbakanının nutku Londra, 16 (Özel) — Şimali Irlanda dün Ulsterde ( bir söylev verip İrlanda ve diğer Dominiyonların İngiltereye karşı olan durumunu izah etmiştir, “Bir Samuel Hoareln oCenevrede verdiği nutuk sade İngilterenin değil ayni zamanda bizim de siyasamızı gös- , ermektedir. Şimali İrlanda ve bütün Dominyonlar Uluslar Kurumuna bağlı olup, bütün varlıkları ile anavatanm sıyasasını müdafaa ederler, demiştir. İki İtalyan torpldosu Portsaid, 16 (A. A.) — “Tri- <checo,, ve “Narvalo,, adlı iki İtal yan denizaltı gemisi, dün sabah buraya gelmişler ve Süveyş kana- Ima: girmişlerdir. - ıtalyanlar Habeş durumunu doğru göstermiyorlar talyanm Habeş iç durumunu izah eden muhtırasıma cevap ve * ren Fransız bilginlerinden M. Jaraişaret ettikten sonra, Cassel, Habeşistan hakkındaki bilgileri ile tanmıp fikirleri zikredilen & - Timlere kat'iyyen birşey sorulma « dığmı bildiriyor ve Habeşistanın İç durumunun ancak bir arsrulu - sal bilginler konferansı tarafm - dan tayin edilebileceğini iddia e- diyor. Bu konferansa İtalyan bil- ginleri de iştirâk edebileceklerdir. Mısır sü bakanının teftişi Kahire, 16 (A. A.) — Sü Baka. nı, doğu sahrada bir teftiş gezisi yapmağa karar vermiştir. Kendisine, ordu genel müfetti. şi ve “sınırlar direktörü,, refakat edecektir. Bahçelerinde sığınacak getir kaziyor Adisababa, 16 (A. A.) — beş gün sonra bitecek olan ği . mür mevsiminin sonu burada, bil hassa yabancı tecim çevrenleri ta- rafmdan gitgide artan bir endişe ile beklenmektedir. Muhasamat başlaymca Adisababa üzerine ya: pılacak İtalyan hava hücumlirm- dan korkan birçok Habeş ve ya - bancılar, bahçelerinde sipeiler ve sığınaklar kazmaktadırlar. Röytre Ajansının öğrendiğine göre, Habeş İmparatorunun, bu hafta içinde, çok önemli kararlar alması muhtemeldir, Arap askerlerini Habeşlere ve Eritre askerlerini araplara karşı yolluyor Londra, 16 (A.A) — Daily Telgraf gazetesi, Kahire aytarının sandığına göre, İtalyanlar; Trablasdaki lerini Somali neferleri İle kuvvetlen - dirmekte vedoğu ( Afrikasına Trab. uslu askerler göndermektedirler, İtalya hükümeti, askerlerini soy ve dil itibarile ayni olan düşmanlarile karşılaştırmamak için, bu tarzda ha - reket etmektedir, Misir . Trablus sınırında toplanmış olan kuvvetler, 20,000 kişi olarak tah min edilmektedir. Bundan başka İtal yanların denizden itibaren Jurabr ya kadar giden 150 millik bir mesafe üzerinde 3 dikenli tel hattı kurduk - ları haber verilmektedir. Maltada şiddetli tedbirler Londra 16. (A.A.) — Daily telgraf gazetesinin haber verdiğine göre, dün Maltağa aşağıdaki 3 emirname yayıl- mıştar.: 1 — Halkta endişe uyandıracak ya- Tancı haberleri yayanlar bir aya ka - dar hapis ve 20 liraya kadar para ce - zalarma çarptırılacaktır, 2 — Malta ilbayı, genel düzene za « rar verecek mahiyette mevzular üze- rinde yazılar yazan gazeteleri ihtarlı veya ihtarsız olarak kapatmak ve ters hareket edenleri 6 aya kadar ha- Pis ve 100 liraya kadaf para cezasına sarptırılmak yetkesini haiz bulunmak ve 3 — İlbay, ayni zamanda yayılması. el ze! a irmesini ya g yasak Bir amelenin gözüne Kaynar katran sıçradı Bir müddettenberi Kireçbur - nunda asfalt yol yapılmaktadır. Bugün saat 13,10 da asfalt yol için katran eriten makinelerden birisinden, ameleden Cemal oğlu Zekinin gözüne kaynar katran sıçramış ve ağır surette yaralanan zavallı amele evvelâ ezcahaneye sonra hastaneye kaldırılmıştır. (s4) o ©6or) HABER — Akşam Postası hırvat meselesi Belgrad, 16 (A. A.) — Yugos- lav halkçı partisinin bir toplantı. smda B. Nodjera ulusal birliğin programını izah etmiş ve demiş - tir ki: '— Bizim için, bir Hırvat me - selesi yoktur.,, Bu toplantıda bazı hâdiseler ol duğu ve on kişinin yaralandığı haber verilmektedir, Toplantıdan sonra “Mavi göm- lekliler,, Belgrad sokaklarmda bir geçit resmi yapmışlardır. Bolivya - Paraguvay harbi Buenos » Aires 15 — Şako kon- feransımın umumi toplantılarının, Cenevreden verilen bir telgrafm konferansın nazik bir (durumda bulunduğunu yalanlamasına rağ. men, bir aydanberi yapılmadığı anlaşılmıştır. Bolboya delegeleri Lapaza gitmişler ve dönmemişler- dir. Matbuat, Bolboya Ocumur başkanım bir mektubunu neşret- mektedir. Bu melupta daha har. bin blimediği, çünkü bütün eser - lerin geri verilmediği / yazılıdır. Harbin yeniden başlamsndan korkuluyor. Bir tren çarpışması Stuttgart, 16 (A. A.) — Muha- faza altnda bulundurulmayan bir geçitten bir tren, Nazi neferle. rini taşıyan bir kamyonla çarpış- mıştır. Neferlerin 5 i ölmüş, ve 5 i ağır olmak üzere 7 si yaralanmış- tır. Bir in romanı Muharrir Esat Mahmut dıl. eğlencelerinde bulunmak üzer: evvelki gün Büyükadaya gitmiş. Sumer oteline inmiştir. Esat Mahmut dün Lunaparkta ki eğlencelerde bol kahkaha savu rarak eğlenirken bir açıkgöz ka- pısı kilitli olmıyan odaya girmiş, Esat Mahmudun eşyalarını ve ye- ni yazmaya başladığı romanın ilk kısmını alıp savuşmuştur. Hırsız giderken oda kapısını kilitlemiş. anahtarı da alıp götürmüştür. Esat Mahmudun geç vakit eğ- lenceden büyük bir haz içinde dön müş, dinlenmek üzere odasına çe- kilmek isteyince kapıyı kilitli bul- muş, çilengirler vasıtasiyle kapı açılınca eşyalarının yerinde yeller estiğini görmüştür. Zabıta tahki- kata başlamıştır. Bilhassa romanın Başka bir muharrir tarafından intikal sureti- le değil de, hırsız tarafından doğ- rudan doğruya çalmmış olmas seyrek tesadüf edilir vakalardan- dır. Muharrir arkadaşizr arasın da “bu ne kıymetli romanmış!, diye şakalar yapılmaktadır. Izmitte yangın İzmit, 16 A) adalı karşı şehrimizde bir yangın çık mıştır. Bir buçuk saat süren bu yangında bir dükkân ve altı ev yanmıştır. General Sabrinin otur duğu ev de yanan evler arasında. dır. Kayıp Dün saat 17 ile 20 arasmda Be- yazıttan Maçkaya giden veya Maçkadan Beyazıda dönen tram- vay arabalarının birinde veya mi üstün kırmızı maroken kaplı ince sarı ve beyaz kâğıtlı küçük bir not defteri di düşürülmüştür. Bulanlar matbaamıza getirdikleri takdirde memnun edilecektir. Kayseri kombinası töreninde Celâl Bayar Sovyet misafirperverliğini methetti Ankara, 15 — Kayseri kom « binası töreninde bulunıcak Sov- yet heyeti buraya geldi, Ekonomi Bakanı Celâl Bayarla Sumer Bank: genel direktörü ve birçok kimse - ler tarafmdan karşılandılar, Sayın misafirler şerefine bugün Marmara köşkünde bir ziyafet ve- rildi. Ziyafetin sonunda Ekono- mi Bakanı Celâl Bayar şu söylevde bulunmuştur: “- Sizi ve arkadaşlarmızı kıy- metini çok takdir ettiğimiz Sovyet dostluğunun ve sevgisinin sembo- lü olarak selâmlıyorum ve bundar. Sevincimizi söylemek ve derecesi. ni anlatmak için yüksek cesaretim vardır. Yalnız cesaretim bir nök« tada kırılıyor. Herkes Sovyet mi. safirperverliğinden bahseder, Ben de memleketinizde misafirliğini &smasmda (Obünun © varışılmaz derecesini gördüm. Cesareti. min kırılmasının sebebi bu noktas da müsabakaya girişememekli. göreceğinizi ümit ederim.,, Buna Sovyet heyeti başkam Pyatokof cevap vermiş, teşekkür dolayı büyük sevinç duyuyorum.) etmiştir. Festivalin üçüncü Balkan festivalinin ikinci gü- nü dün Adada geçmiştir. Pazar o! mak münasebetiyle dün Adaya gi- denler pek fazla idi, Ada iskelesi Balkan milletlerinin bayraklariy- le süslenmişti. Adalılar ve İstan- buldan gidenler merasirzin başla ya için sabırsızlık gösteriyorlar. m 5 Adada geçiren Balkan- lı heyetler saat iki buçukta önle- rinde askeri müzika olduğu halde “Yatklübünbahçesinden Halk buradaki yolları de tu. Alfabe sırasiyle yürüyen he- yetler İsplandid oteli önünden ge- çerek Lunapark yolunu tuttular. Binlerce halk da alayın peşine ta. kıldı. Saat üçte Lunaparka varıl- dı. Bir çok kimseler daha erken den Lunapark alanında yer al: mışlardı Alanda dans için platfrom ha- zırlanmış, beş milletin bayratla- rının çekileceği direkler dikilmiş. ti, Heyetler sahaya girince hazır lanan yerlere oturdular, OBirar sonza da tören başladı. İlk olarak istiklâl marşı çalın- ı. Sonra Bulgar milli marşı çalı» narak Bulgar bayrağı direğe çe- kilecekti. Yalnız bayrak çekilirkes ip kaydı, bayrak çekilemedi. Bu- nu gören bir zeybek hemen direğs tırmandı, bayrağın ipini bağladı. Bir Karadeniz uşağı ise bayrağı tam direğin tepesine çekebileceği" ni söyliyerek ileri atıld. ve dokur metre boyundaki ince âireğin tâ tepesine kadar çıkarak Bulgar bay rağını yerine çekti. Çok alkışlan- K, Sırasiyle Yunan, Romen, Türk Yugoslav bayrakları çekildi. Son. ra danslar başladı. Gene sıra ile Bulgar, Yunan, Romen. Yugoslav. lar milli danslarını oyna lılar, En son Zeybekler sahaya çıktılar. Tanburacı Osman pehlivan önde yürüyordu. Gençlerin Zeybek o. yunları çok alkışlandı. Bunlardar: sonra Ödemişli Zeybekler oynadı: lar. Ömer; Salih, Ali isminde üç! Efe de ayrı ayrı oynadılar. . Çok alkışlandılar. En son olarak Ka radenizliler de oynadılar ve bu su: retle de merasim bitti. Gece Yat klüp bahçesinde ateş eğlenceleri yapıldı. Heyetlir bugün dinlenecektir.; günü de hoş geçti Yarın saat on beşte heyetler Gül. hane parkında toplanacaklar. v& Taksime giderek Abideye çelenk koyacaklardır, 80 kuruşa aldı yin liraya sattı * (Baştarafı 1 incide) e her nasılsa bon cuklar kopup yerlere saçılıyorlar.. sgıktılar.b-Kadın pürtelâş orkestrayı-durdunrx iruyoru Tabii oradaki erkekleride”: beraber toplamağa şitap ediyor » lar, Birisi iyice evirip çevirdiler sonra, ciddiyetle: — Madam; bunlar kıymetli şeys ler. Doğrusu toplayıp iyice bir diz“ dirmeye değer. Niçin ipliğe geçire, diniz? Muhaveteyi işiten koca? — Bak ben sana demedim mi? Elâleme eğlence olduk. Bu iki şi « linglik şey için dünyayı taciz e. - tin; Rezil olduk... — Hep zaten senin bildi a ğun, takma, âdi şey, ayıp: bilmem ne,. Toplıyacağım işte, — istersen sen git.. Adam da kızıp gidiyor ve karı koca birkaç gün dargın duruyor lar, Bu müddet zarfında kadın ko- caşma inal olsun diye hem de ada» mın ciddi olarak söylediği “gibi düşünerek utana utana boncukları bir kuyumcuya Ma dizmesini istiyor. Kuyumcu bir göz gezdirdikten sonra: — Madam, lütfen birkaç gün sonra geliniz! diyor. Birkaç gün sonra avdet edince kuyumcu kadınm eline şu pusulayı sıkıştırıyor: “Bu inciler Mari Stuart kollek- siyonuna ait olup 40.000 İngiliz li- rasina sâtmanız emredi'i;.,, Kadının halini, kocasının va. ziyetini artık siz tasavvur edin! Yapılan tahkikatta incileri ka“ dma satanın öldüğünü ve tâ Mari Stuart zamanından kalma bir aj« leye mensup olduğu an'aşılıyor, İncilerin o zaman bu kadının ecdadi tarafından çaltadığı mey « dana çıkıyor. Mari Stuart dört ası» evvel İn- gilizler tarafmdan idam - edilmiş «bir İskoçya kraliğesidir.