16 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

16 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Almanyadan çikarımış olar ' yahudi tarihçilerden Emi) Ludvig. Almanyada devam edegelen ya hudi aleyhtarlığına daır “Ekza miner,, isimli bir Amerikan gaze « tesinde yazdığı makalede diyor ki: 5 “Yahudi aleyhtarlığ: Almanya. da daima mevcuttu, Fakat Alman larm büyük şairi Götbe, büyük feylezofu Niçe yahudile-; methet. miştir, Tanınmış devlet sdamı Bis mark, büyük oğlunun, bi: yahudi. nin torunu ile evlenmesine razı ol- muştu, Hidenburg asla yahudi a leyhtarı değildi. Ve yahudilerin himaye göreceğine söz vermişti. “Yahudilerin tazyik yörmeler: nin hakski sebebi, dünya harbin: j kaybetmesi dolayısiyle bir muha-| 'rip ırkın duyduğu hicaptır. Tipki| meselâ maçı kaybetmiş bir boksö rün köpeğini tekmelemssi gibi Al- manlar da köpürerek yahudilerin aleyhine döndüler... “Yahudiler Alman rüfusunun yüzde birini teşkil etmekle bera- ber, Almanlara verilmiş Nöbei mü kâfatlarının 20 tanesini yahudiler almıştır. Bundan başka kanmn üç çeyreği Slav olan Almanlardar. daha karışık bir kütle yoktur. On ları bu derece enteressan yapan da budur. “Irklar için ne düşündüğünü Musoliniye sorduğum zaman bana şöyle cevap vermişti: “““İrk sahiyetinden bahsetmekte ben bir manc görmüyorum, Yahu- Yunanistanda Krallık aleyhinde yazı bir gazete | Atina, 15 — Başbakan Çalda-| 'ris dün Sile Başkanı Zaimişi| ziyaret ederek uzun müddet gö. "rüşmüştür. Başbakan, hükümetin alacağı fevkalâde tedbirler saye - sinde reyiâmın serbest ve hilesiz yapılabileceğini teyit eylemiş, Cu. omur Başkanı da istifa etmek nı. “yetinde olmadığımı söylemiştir. Rejim için yapılacak reyiâma bütün Yunanlıların iştirak edebi . Jeceklerine dair olan kararname - nin bir beyanname ile neşrine ka. rar verilmiştir. ! Diğer taraftan, reyiâmı bekle. “meden kralın Yunanisiana dön- Mesini temin için bir ay evvel Lon draya gitmiş olan eski taylavlar- dan ve koyu kralcılardıu Mavro- Papa Eftim Emil Ludvig “ Almanyadaki Yahudi aleyhdar- lığının sebeplerini anlatıyor il “Almanlara verilen 20 Nobel mükâfatını nüfusun yüzde biri olan Yahudiler almıştır!,, dilerin kendileri bile değildirler... Hitlerin bugün Alman mektep- lerinde, kışlalarında, üniversitele- rinde hakiki bir incil heline gel miş olan “Kavgam,, isimli kitabı yahudilere ait — şimdi burada tekrarlamak istemediğim — tak- dirleri ihtiva eder.,, Yahudi tarihçi, Alman nüfusu nun üç dine mensup olduğunu. bunlardan yüzde altmış dördünün protestan, yüzde otuz beşinin ka- tolik ve yüzde birinin de yahug' olduğunu yazarken, şimdi bunla- rın en zayıfı olan yahudilere kar. şr aleyhtarlığın başladığını söylü yor, listede ikinci gelenin katolik olduğunu, sonra protestanlara sıra geleceğini anlatıyor. saf bir ırk Yeni bir taraftar kazandı Taraftarlarını “Türk ortodoks kilisesi,, etrafında toplıyarak Fe. ner patrikhanesinden ayrılmış o- lan Papa Eftim son günlerde ye- ni bir taraftar kazanmışır. Bu ta- raftar Kurtuluşta Aya Apottoli ki- lisesi papası Genadios'tur. Fener patrikhanesi bu vaziyet üzerine kendisini papaslıktan çı- çıkarmış, Papa Eftim de yeni ta- raftarnu Galatadaki kilisede vazi- felendirmiştir. Bu hâdise İstanbul Ortodoks Rumları arasında büyük bir dedi. kodu uyandırmıştır. yazan tatil edildi mihalis Atinaya dönmüştür. Eski kralın anormal bir şekilde Yuna- nistana dönmek istemediği anla. şılmıştır. Hürriyetperver partinin toplan- tıya çağırdığı bütün eski saylavlar ve âyan azaları yarım Atinaya gel- miş bulunacaklardır, Bu toplantı- da partinin reyiâmda tutacağı yol tespit edilecektir. Girit adasının bütün cümhuri yetçi kurullarının iştirakiyle yap- mak istedikleri gösteri ile Selâ- nikte kralcıların yapmak istedik- leri tezahür menedilmiştir. Krallık aleyhinde yazı yazan Riyospdstis gazetesi iki ay müd. detle tatil edilmiştir. Eylül Satıldığı sahsi idm A.L ETEM Balkan Oyunları Fenerbahçe Stadında 21 Cumartesi saat 14,30 da 22 Pazar " 29 Pazar 5 üç günlük toplu bilet Birinci 700, Ikinci 50 kuruş NATTA, Beyoğlu » Galatasaray MATTA, Karaköy - Ziraat Bankası yanında Zeki Riza: Milli Spor mağazası İSTANBUL, BAHÇEKAPI 15 15 de de Yerler: HABER « Akşam Postah Macaristan ne er istiyor Budapeşte, 15 — Hükümet üç senedenberi sarfetmiş olduğu si - yasal faaliyet hakkında bir “Ma- Yi kitap,, neşretmiştir. Hükümetin programmdan bahseden ve ya - kımda yapılacak beynelmilel gö « rüşmeleri gözönünde tutan bu ki- tapta şöyle deniliyor: “Hükümet, istikbalde yapıla - cak olan görüşmelere tamamiyle hazırlanmıştır. Bu görüşmelerde hükümet, Macaristanın menfaat - lerini şerefle temsil edecek, diğer devletlerle anlaşarak Avrupa ba: rişmm kuvvetlenmesi davasına hiz met edecektir. Hükümet ayni za- manda Macaristan hakkındaki dostlukları mazide kayıt ve şart. | sız olarak görülmüş olan diğer, devletlere de istinat eyliyecektir. “Macaristan hükümeti, şu nok- taları gözönünde tutmak ister: “Avrupa barışımm gelişmesi, mevcut dostlukların korunması, muahedelerin yeniden gözden ge- çirilmesi meselesinin aydmlatıl - ması, Macar akalliyetleri hukuku. nun himayesi, Macaristanm hu - kuk müsavatm tahakkuk etti - rilmesi, Macaristanın ekonomik ve finansal isteklerinin beynelmi. İel bir kabul ve teyide mazhar ol - masr.,, Bir şikâyet Boğazkesende oturan Ruhiye, kızkardeşi Makbule tarafmdan bı- çakla kolundan yaralanmıştır. Ru- hiyenin şikâyeti üzerine Makbule hakkında tahkikata başlanmıştır. Damarı kesildi Bahariyöde fıstık fabrikası 5 - | çinde oturan Abdülkadirin karısı Saime, odasmm cammı silerken cam kırılmış, parçalardan biri sağ elinin damarını kesmiştir. Saime Balat Musevi hastanesine kaldı - rılmıştır. Fenalik gelince Parmakkapıda oturan seyyar balıkçı İspiro yoldan geçerken ü - zerine birdenbire fenalık gelmiş, yere düşmüştür. İspiro hastaneye kaldırılmıştır. Göztaşı yüzünden Beyoğlunda Tahtagazi ma- halesinde oturan paket pcitaha - nesi müvezzilerinden Alinin kızı yedi aylık Ayten açıkta bulduğu göztaşmı yutmuş, shiiiediz| hastaneye kaldırılmıştır. Denize düştü Kuleli lisesi talebesinden Hüse- yin Avni dün köprüye yanaşan vapurdan çıkarken denize düş - müş, çrmacılar tarafından kurta . rılmıştır. Kumar Balatta Karabaş mahallesinde Yani, OAvram, Luter isminde üç kişi Luterin evinde kumar oy - namışlardır. Bu oyunda Yani 90 ra kaybedince karısiyle birlikte merkeze gitmiş, şikâyette bulun - muştur. Suçlular yakalanmıştır. | A © Dünyanın en meraklı polis roman- i ların: yazan adam Edgar Valas dır. Bu büyük romancının en me- raklı romanı olan Kauçuk adamlar mı dünden itibaren resimli si- nama romanı şeklinde vermeğe! başlıyoruz. Takip ediniz! 16 EYLOĞ — 1988 © Hitler önemli bir söylev verdi: Sulhten, Memelden, bayrağın yırtılmasın- dan komünistlik propagandasından bahsetti Rayştağ, Alman vatandaşını Yahudilerin durumunu ve Alman bayrağını tayin etti Nurenberg, 15 — toplantısında Hitler bir vermiş, demiştir ki: “Bizim birinci rehberimiz, ba- rışa karşı olan büyük ve ölçülmez aşkımız olmalıdır. Alman ordu- sunun vücude - getirilmesindeki amacımız diğer ulusları hürriyet- ten mahrum etmek değil, (o fakat kendi hürriyetimizi müdafaa et. mektir . Hitler bundan sonra Almanya- nm kendisini alâkadar (o etmiyen meselelerle uğraşmak ve bu mese. lelere karışmak istemediğini 8öy- Rayiştag | söylev General Göring, üç kanun 'âyihası okumuştur. Bunlardan birincisi, Alman vatandaşlığını kati şekil. de tarif etmekte, ikincisi Alman- yada yahudilerin durumunu tayin etmekte, üçüncüsü ise gamalı haçı havi sancağın ulusal bayrak ola- rak kabulünü natık bulunmakta « dır. Nurenberg: 16 (A.A.) — Yahudiler. le Almanlar arasında evlenme yapıl- masını yasak eden kanun, ayni zaman da, bunlar arasında cinsi münasebeti de yasak etmektedir. Bundan başka, bu kanun mucibince herhangi bir Ya- hüdinin kırk beş yaşından aşağı Al - ledikten sonra Memel meselesine |mün hizmetçi kadın tutması da yasaktır. dokunarak demiştir ki: “— Memel vatandaşları, birer caniden daha fena muameleye ta. bi tutulmuşlardır. Litvanya hü. kümetine yapılan bütün müraca- atlar faydasız kalarştır.,, Hitler, uluslar sosyetesini bil ahare bütün alâkadarların neda- metini mucip olacak şeyler» engel olmaya çağırmış ve şu suretle söz“ lerine nihayet vermiştir. “— Altmış beş milyonluk bir ulus, kendi haklarına iki milyon. luk bir ulusun hakları kadar olsun riayet edilmesini herhalde istiyebi lir. Memel Litvanya tarafımdan çalımmış ve Memel halkı senelerce tazyik altmda kalmıştır. Almanyanın bittabi bu işle meş. gul olması icap eder; Yabazicı dev: | letlerin yapmış oldukları girişme. ler hiç bir sonuç vermemiştir. U- luslar sosyetesinin muahedeye say gı göstermesi için İâzımgelen ted- birlerin almmasına kılavuzluk et- mesi icap eder.,, Hitler, Bendis sonra Amerika da yahudiler tarafından Alman bayrağına yapılan hakaret mese- lesinde Amerikanm verdiği ceva br itminan bahş bulmuş, Alman- yanın komünist propagandasına engel olmıya azmetmiş olduğunu söylemiştir. On beş dakika süren bu söy - levden sonra Rayiştay başkanı Kanunun tayin ettiği cezalar, on sene hapse kadar gitmektedir. Gamalı haç bayrağı veya işareti çeken Yahu- diler daha az şiddetli cezalara çarpı - Jacaktır. Içbakanı M. Frik, Alman saylavlar kurulu nizamnamesinin bundan böyle başkanın otoritesini (o hâkim kılacak şekilde değiştirilmesini teklif etmiş tir. Başkan, ruzname ve görüşmeleri tam serbesti içinde tayin edecektir . Havas ajansı ayları, saylavlar kuru Yunun dünkü toplantının, bir tiyatro salonunda yapıldığını ve salonun pro- jektörlerin ışığı ile (o parıldayan gü - müş işlemeli gamalı haçlarla süslü ko yu renk örtülerle kaplanmış bulundu- ğunu bildirmektedir. Yakm sokaklar hıncahınç kalabalık, tribünler son de- rece dolu idi. Yüksek işyarlar, gaze - teciler ve yabancı diplomatlar hazır bulunuyorlardı, Hitlerin söylediği şiddeti, O sözisr ; Figaro diyor ki: “B. Hitler, LUltvanya ve Memel hak kında şiddetli (tabirler Okutranmış, hattâ “tamiri kabil —olmuyacak yakın hareketlerw tehdidini fırlatmuştır. 1 - | ialyan - Habeş buhranmın ilk vahim tesirlerinin, Avrupanın bu tarafında duyulacağı, çoktanberi tahmine. diyorduk, Habeş meselesi, nereye va - racağını hiç kimsenin bilemiyeceği bir hâdiseler silsilesinin başlangıcı olabi- lir, Bu bakımdan, B. Hitlerin sözleri, bir ihtar gibi çınlamaktadır., Diğer Fransız gazetelerinde de ayni endişeler ve Habeş meselesinin, Av « rupada güçlükler doğurması korkula- rı görülmektedir, Uluslar Kurumunda Tevfik Rüştü Aras'ın Boğazlara dair söylevi Cenevre 15 — Doktor Tevfik Rüştü Aras Uluslar sosyetesi asamblesinde | ge: diyevde bulunmuştur: — Umumi müzakere (esnasında teslihat bakımından herkese eşit mu- amele yapılmasından bahsedildi. Bu münasebetle silâhları azaltma husu - sunda eşitliğe varılmak imkânı hasıl olmamasma karşı derin teessürlerimi bildirmekten kendimi menedemedim . Maamafih silâhsızlanma konferansı işlerinin tevakkuf halinde olmasına rağmen bu husustaki ümidimiz tamen kaybolmuş değildir. Bu silâhsızlanma bahsi dolayısiyle gerek konseyde ve gerek silâhsızlan - ma konferansında srasr geldikçe da - ima işaret ettiğim bir o nokta vardır. Yüksek Asamblenizin önünde söz a - lışım da, bu noktaya (o bir defa daha temas içindir. l Bilirsiniz ki Lozan antlaşması hazı süel hükümleri muhtevidir ve bu hü- kimler, diğer bazı antlaşmalarda mev) cut hükümler kadar şumullü olma - makla beraber mili o ülkemizin bir kısmında müdafaa vasıtalarımızı talı- dit edecek mahiyettedir. Bu bükümlerden Trakyaya alt o - Janlar, komşu üç hükümeti (ilgiliyen silâhsızlandırılmış bölgeler ihdas et - mektedir. Bu bölgelerin durumu, de- diğim gibi üç hükümeti ilgilemekte ol. duğu için onların muhafazasına karar vermek hakkı (da kendilerine aittir, Bu sebeple Lozan antlaşmasının bu bilkümlerinden bahsetmek niyetinde değilim.. Fakat, boğazlar meselesi bu vazi - yette değildir. Ona ait olan süel hü - kümler, Türkiyenin sahil muhafaza « sı haklarma ve memleketimizin bo - gazlarla ayrılmış olan iki bölgsi ara- sında geçiş ve taşım işlerine ağır 7a- rarlar getirmektedir. Bu hal, mevzuu bahs hükümlerin kabulü ( sırasındaki mevcut vaziyetlerde derin değişiklik- ler husule gelmiş olmasına ve bu vazi- yetlerin bugün bile bir çok tebeddül - lere maruz bir halde (bulunmasına rağmen bugün devam etmektedir. Bu münasebetle aşağıdaki noktayı sarih bir surette ortaya sürmek isle - rim, Şayet, mevcut muahedelerle tesbit edilen vaziyette (değişiklikler vukua gelirse Türkiye bunları (Oboğazların askerf rejiminde icabeden ( tadilâtın icrasına vabeste kılmak © zaruretinde kalacaktır.,,